Voiko perhepäivähoitaja tienata näin paljon
Mietin perhepäivähoitajaksi ryhtymistä. Olenko laskenut nyt oikein..
kelan maksimituet n. 320e+alle 3v kuntalisä 500e+ vanhempien osuus 283e= n. 1100e lapsen kk-maksu
yli 3- vuotias saa kuntalisää 300e, eli kk- maksu olisi n. 900e.
eskarilaisesta n. 430e
Jos saisin täyden ryhmän (kaksi alle 3v ja kaksi yli 3v) + eskarilaisen niin kk- tulot olisivat melkein 4500!!!
Menoja olisi yel 700e, ruoka 300e, sähkö ym. 160e eli n. 1200e.
Tienaisin 3300 euroa kuussa. Olenko nyt unohtanu jotain oleellista? Eikait perhepäivähoitaja voi noin paljoa tienata..
Kommentit (29)
Joutuisit ostamaan myös leluja, askarteluvälineitä, vessapaperia, saippuaa, laastareita, ruokalappuja, vaunut...
Mitä ihme kelan tukia?
Ja ei, et saa noin paljon. Laskelmasi on päin persettä.
Et todellakaan saa noin paljon käteen, jotain oleellista on unohtunu. Noilla palkoilla ei olis perhepäivähoitajista pulaa...
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:15"]Joutuisit ostamaan myös leluja, askarteluvälineitä, vessapaperia, saippuaa, laastareita, ruokalappuja, vaunut...
[/quote]
Voi vähentää verotuksessa tulonhankkimiskuluina/ esim askartelukamoja
ostaa myös kunta
Ei kai se kuntalisä sulle tule ollenkaan? Sehän poistuu kun lapsella on hoitosopimus...?
Mikä kuntalisä? Perhepäivähoitajalle?
Missä kunnassa on tollaset kuntalisät? Mä olen pph ja yhdestä lapsesta kk hinta 750.
Et saa Kelan tukia jos kaupunki maksaa omasta lapsesta rahaa. Minulla kaksi omaa ja kaksi hoitolasta. Omista saan 400€/lapsi ja vieraista vanhempien 283€ + kaupungin osuus yhteensä 708€/hoitolapsi. Verojen ja yellin 300€ jälkeen käteen jää 1500€, josta maksan vakuutukset, ruuat ja askartelutarvikkeet ym. Voin sanoa ettei jää noin paljon käteen kuten olet laskenut.
Siis omia lapsia minulla ei ole. Nuo kelan tuet ei olleet oikein, laskin ne jotenkin tuplana mutta esimerkiksi Nokialla maksetaan näin. (toivottavasti tää taulukko tulee ymmärrettävään muotoon.
Alle 3-vuotiaille (€/kk)
Yli 3-vuotiaille (€/kk)
Esioppilaille (€/kk)
Kelan hoitoraha 174,38
Kelan hoitoraha 174,38
Kelan hoitoraha 64,16
Kuntalisä 500,00
Kuntalisä 300,00
Kuntalisä 150,00
Yhteensä 674,38
Yhteensä 474,38
Yhteensä 214,16
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:17"]
Mitä ihme kelan tukia? Ja ei, et saa noin paljon. Laskelmasi on päin persettä.
[/quote]
Ja erityiskiitos tästä asiantuntevasta kommentista, tästä oli todella paljon apua.
No tuo taulukko meni päin mäntyä, mutta siis alle 3- vuotiaasta kela+kaupunki maksaa 674e ja siihen kun lisää vanhempien maksun n. 280e niin ihan kiva summa siitäkin tulee, melkein 1000e/kk.
Pääseekö perhepäivähoitajaksi, jos ei ole omia lapsia eikä lastentarhanopettajan koulutusta?
Mikä vanhempien maksu? Siis ryhdytkö yksityiseksi pph:ksi ja otat tuon verran vanhemmilta? Jos olet kunnallinen niin en vanhempien maksuthan on tulosidonnaisia ja voi olla vaikka 0€.
Edelleen kyseenalaistan kuntalisän saannin ammatinharjoittamisessa. Perhepäivähoitaja ei saa kuntalisää asiakkaista.
Oletko hakeutumassa kunnalliseksi vai yksityiseksi pph:ksi? Kunnallisessahan lasten vanhemmat maksaa maksut kunnalle, ei sinulle. Kunta sitten toki maksaa sinulle lasten lukumäärän ja iän mukaan mutta vanhempien maksut ei tule sulle.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:41"]
Pääseekö perhepäivähoitajaksi, jos ei ole omia lapsia eikä lastentarhanopettajan koulutusta?
[/quote]
Pääset, kun sinulla on perhepäivähoitajan/lastenhoitajan koulutus
Yksityiseksi ajattelin alkaa. Kyse on siis yksityisen hoidon tuen kuntalisästä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:30"]
Siis omia lapsia minulla ei ole. Nuo kelan tuet ei olleet oikein, laskin ne jotenkin tuplana mutta esimerkiksi Nokialla maksetaan näin. (toivottavasti tää taulukko tulee ymmärrettävään muotoon.
Alle 3-vuotiaille (€/kk)
Yli 3-vuotiaille (€/kk)
Esioppilaille (€/kk)
Kelan hoitoraha 174,38
Kelan hoitoraha 174,38
Kelan hoitoraha 64,16
Kuntalisä 500,00
Kuntalisä 300,00
Kuntalisä 150,00
Yhteensä 674,38
Yhteensä 474,38
Yhteensä 214,16
[/quote]
Siis mitä?
En ymmärrä tästä mitään.
Palkkani perhepäivähoitajana muutama vuosi sitten (ryhmässä 2 alle 3-v ja 2 yli 3-v) oli alle 1700€/kk brutto.