Voiko perhepäivähoitaja tienata näin paljon
Mietin perhepäivähoitajaksi ryhtymistä. Olenko laskenut nyt oikein..
kelan maksimituet n. 320e+alle 3v kuntalisä 500e+ vanhempien osuus 283e= n. 1100e lapsen kk-maksu
yli 3- vuotias saa kuntalisää 300e, eli kk- maksu olisi n. 900e.
eskarilaisesta n. 430e
Jos saisin täyden ryhmän (kaksi alle 3v ja kaksi yli 3v) + eskarilaisen niin kk- tulot olisivat melkein 4500!!!
Menoja olisi yel 700e, ruoka 300e, sähkö ym. 160e eli n. 1200e.
Tienaisin 3300 euroa kuussa. Olenko nyt unohtanu jotain oleellista? Eikait perhepäivähoitaja voi noin paljoa tienata..
Kommentit (29)
Eli taulukon mukaan saisit yhdestä lapsesta (alle 3v) 674,38 + vanhemmilta veloittamasi maksun (maksimi kunnallisella nyt n.280) mutta yksityinen kai voi hinnoitella miten haluaa. Kelan rahasta menee ainakin verot, kuntalisästä en ole varma. Noinko se menee?
Minulla se meni siis jotenkin niin, että määrittelin hoitomaksuksi olkoon nyt vaikka 500€. Pertin vanhemmat maksoivat hoidosta 100€, koska tulot niin pienet niin kuntalisää maksettiin sitten 250€, koska Kelan tuli oli 150€. Liisan vanhemmat taas maksoivat 250€, kelan tuki 150€ joten kuntalisää 100€.Nämä siis esimerkkilukuja. Kuitenkin se kuntalisä ei ollut vakio, vaan sillä tasattiin se, että hoitaja sai kaikista lapsista saman, mutta vanhemmat maksoivat saman minkä olisivat maksaneet kaupungille.
Äsköinen vastaaja
Pitäähän sinun maksaa myös verot!
Niin ja eskarilaisia ei yleensä tuoda pphoitoon. Paljon helpompi viedä sinne eskariin oman ikäisten kanssa, eivät viihdy pienten kanssa.
Ja tiedätkö mikä on kaupunkisi hoitotilanne?
Moni vanhempi nimittäin ei ole valmis maksamaan täyttä hoitomaksu jos se kunnallisellakaan ei ole heille täydet.
Itse olen ypph ja kaikkien kulujen jälleen käteen jää n.1800e/kk. Työpäivät kestävät 9.5-10h.
Kyllä tätä työtä teen vain ja ainoastaan rakkaudesta, kotiin kuluu ihan kivasti tässä samalla.
Niin ja kunta ei hanki yksityiselle yhtään mitään. Verotuksessa saa kyllä vähentää isompia juttuja esim. Tuplarattaat ja syöttötuolit. Mutta nuhan nyt muutenkin on vain kwrtaostoksia ja suurimman osan joudut niistäkin maksamaan.
Espoossa saa yksityisen hoidon tukea n. 600 €/kk, siihen päälle sitten vanhempien osuus 280 €. Per lapsi tuo olisi siis 880 €. Ihan kiville asioille pääsisi. Siitä sitten tietysti pois mainitsemasi ja lisäksi vakuutukset.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:09"]
Pitäähän sinun maksaa myös verot! Niin ja eskarilaisia ei yleensä tuoda pphoitoon. Paljon helpompi viedä sinne eskariin oman ikäisten kanssa, eivät viihdy pienten kanssa. Ja tiedätkö mikä on kaupunkisi hoitotilanne? Moni vanhempi nimittäin ei ole valmis maksamaan täyttä hoitomaksu jos se kunnallisellakaan ei ole heille täydet. Itse olen ypph ja kaikkien kulujen jälleen käteen jää n.1800e/kk. Työpäivät kestävät 9.5-10h. Kyllä tätä työtä teen vain ja ainoastaan rakkaudesta, kotiin kuluu ihan kivasti tässä samalla. Niin ja kunta ei hanki yksityiselle yhtään mitään. Verotuksessa saa kyllä vähentää isompia juttuja esim. Tuplarattaat ja syöttötuolit. Mutta nuhan nyt muutenkin on vain kwrtaostoksia ja suurimman osan joudut niistäkin maksamaan.
[/quote]
Noista verojutuista olen löytänyt todella vähän tietoa. Täytyy siis ilmoittautua ennakonperintärekisteriin, ja verottaja sitten lähettää jonkun ennakkoveron arvioitujen työtulojen perusteella? Veroprosentti varmaan vaihtelee, olisiko 25% realistinen?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:09"]Pitäähän sinun maksaa myös verot!
Niin ja eskarilaisia ei yleensä tuoda pphoitoon. Paljon helpompi viedä sinne eskariin oman ikäisten kanssa, eivät viihdy pienten kanssa.
Ja tiedätkö mikä on kaupunkisi hoitotilanne?
Moni vanhempi nimittäin ei ole valmis maksamaan täyttä hoitomaksu jos se kunnallisellakaan ei ole heille täydet.
Itse olen ypph ja kaikkien kulujen jälleen käteen jää n.1800e/kk. Työpäivät kestävät 9.5-10h.
Kyllä tätä työtä teen vain ja ainoastaan rakkaudesta, kotiin kuluu ihan kivasti tässä samalla.
Niin ja kunta ei hanki yksityiselle yhtään mitään. Verotuksessa saa kyllä vähentää isompia juttuja esim. Tuplarattaat ja syöttötuolit. Mutta nuhan nyt muutenkin on vain kwrtaostoksia ja suurimman osan joudut niistäkin maksamaan.
[/quote]
Niin ja tuosta 1800e ostan tietty ne ruuat ja askartelutarvikkeet ja vessapaperia yms. En ole Tosin koskaan laskenut mitä ruokaan menee koska ostan perheen ruuat samalla. Teen kyllä lähes kaikki ruuat itse yleensä myös leivät. Myös askartelutarvikkeita ostan aina kun löydän hyviä alennuksia.
B
Niin ja kaikki lelut niin sisälle kuin ulos oli omien lasteni jäljiltä. Omat on jo nyt koululaisia.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:09"]
Pitäähän sinun maksaa myös verot! Niin ja eskarilaisia ei yleensä tuoda pphoitoon. Paljon helpompi viedä sinne eskariin oman ikäisten kanssa, eivät viihdy pienten kanssa. Ja tiedätkö mikä on kaupunkisi hoitotilanne? Moni vanhempi nimittäin ei ole valmis maksamaan täyttä hoitomaksu jos se kunnallisellakaan ei ole heille täydet. Itse olen ypph ja kaikkien kulujen jälleen käteen jää n.1800e/kk. Työpäivät kestävät 9.5-10h. Kyllä tätä työtä teen vain ja ainoastaan rakkaudesta, kotiin kuluu ihan kivasti tässä samalla. Niin ja kunta ei hanki yksityiselle yhtään mitään. Verotuksessa saa kyllä vähentää isompia juttuja esim. Tuplarattaat ja syöttötuolit. Mutta nuhan nyt muutenkin on vain kwrtaostoksia ja suurimman osan joudut niistäkin maksamaan.
[/quote]
Noista verojutuista olen löytänyt todella vähän tietoa. Täytyy siis ilmoittautua ennakonperintärekisteriin, ja verottaja sitten lähettää jonkun ennakkoveron arvioitujen työtulojen perusteella? Veroprosentti varmaan vaihtelee, olisiko 25% realistinen?
[/quote]
Verot menee tietenkin tulojen mukaan. Verotuksessa saat vähentää n. 119e/kk/lapsi. Tämä siis ns. Kulukorvauksena.
Mä saan pph 733 per lapsi/kk. Yel 450€/kk ja verot joka toinen kuu ennakot noin 600€. Luultavasti pukkaa vielä mätkyjä. Tuosta ostelen lapsille ruoat, askartelu ym tarvikkeet jne.. en ole edes viitsinyt laskea netto palkka
En muista enää tarkkaan, olin pari vuotta yksityinen pph. Ensinnäkin vanhemmat eivät läheskään aina maksa täyttä maksua-eiväthän kaikki maksa sitä päiväkotiinkaan. Muistaakseni kuntalisä määräytyi jotenkin sen mukaan, paljon vanhempien osuus oli hoitomaksusta. Meillä ainakin oli suositus, paljon pph voi ottaa maksua kuukaudessa. Lapset eivät myöskään ole välttämättä joka päivä hoidossa kaikki? Laskitko verot pois? Minulle jäi käteen kahdesta lapsesta ja kahdesta omasta n.1300 tms joten aika erikoista kuulostaa tuo sinun laskelmasi.