Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin on ihan mahdotonta saada mieleistä tet-paikkaa

Vierailija
26.09.2015 |

Eikö tet-harjoittelun idea ole tutustua ammattiin, jota mahdollisesti tulevaisuudessa haluaisi harjoittaa? No teini sai torstaina tietää milloin tet-jakso on (vasta marraskuussa!) ja kävi heti paikallisessa kirjastossa kysymässä paikkaa. Oli kuulemma mennyt jo. Sitten soitti neljälle läheiselle pieneläinklinikalle. Yhdellä oli jo harjoittelija, kolme muuta eivät ota tettiläisiä. Eilen kävi parissa eläinkaupassa ja soitti eläinhoitolalle. Mikään niistä ei "tarvitse" harjoittelijoita. Maanantaina menee kysymään lähikaupoista, toivottavasti johonkin niistä vielä pääsisi... Jos sen avulla pääsisi vaikka kesätöihin.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:40"]Ja sinällään siellä kirjastossakin hoiticat tosi paskasti tilanteen. Tyttö oli heti koulun jälkeen klo 14 mennyt kysymään sitä paikkaa. Tet-harjoitteluista vastaava oli kuulemma kokouksessa silloin ja pääsisi vasta 15.30 paikalle. Olivat sanoneet kyllä että voivat soittaa kun selviää saako paikkaa, mutta teini oli jäänyt odottamaan, koska ajatteli että voi sitten täyttää ne paperit siinä samalla jos paikan saa. Tetistä vastaava oli sitten tullut vasta klo 16 paikalle ja sitten selvisi ettei saanut paikkaa... ap
[/quote]

Miten niin? Ja tottakai henkilökunnan lapset on etusijalla
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:40"]Ja sinällään siellä kirjastossakin hoiticat tosi paskasti tilanteen. Tyttö oli heti koulun jälkeen klo 14 mennyt kysymään sitä paikkaa. Tet-harjoitteluista vastaava oli kuulemma kokouksessa silloin ja pääsisi vasta 15.30 paikalle. Olivat sanoneet kyllä että voivat soittaa kun selviää saako paikkaa, mutta teini oli jäänyt odottamaan, koska ajatteli että voi sitten täyttää ne paperit siinä samalla jos paikan saa. Tetistä vastaava oli sitten tullut vasta klo 16 paikalle ja sitten selvisi ettei saanut paikkaa... ap
[/quote]
Mikä ongelma? Teini päätti itse jäädä, ja kirjastossa jos missä saa ajan kulumaan. Ymmärrät kai, etteivät kaikki kirjastolaiset tiedä tet-tilanteesta, ei se kirjastolle niin merkittävää ole.

Vierailija
22/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:40"]Ja sinällään siellä kirjastossakin hoiticat tosi paskasti tilanteen. Tyttö oli heti koulun jälkeen klo 14 mennyt kysymään sitä paikkaa. Tet-harjoitteluista vastaava oli kuulemma kokouksessa silloin ja pääsisi vasta 15.30 paikalle. Olivat sanoneet kyllä että voivat soittaa kun selviää saako paikkaa, mutta teini oli jäänyt odottamaan, koska ajatteli että voi sitten täyttää ne paperit siinä samalla jos paikan saa. Tetistä vastaava oli sitten tullut vasta klo 16 paikalle ja sitten selvisi ettei saanut paikkaa... ap
[/quote]

[/quote]
Ainakin mun työpaikalla tettiläiset merkitään kalenteriin eli olisin pystynyt heti suoraan sanomaan pääseekö vai ei.
[/quote]
Haloo, kaikkialla ei menetellä samalla tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä, ne parhaat tet paikat saa suhteilla. Laiskat sukulaiset otetaan mielummin, kun ahkerat vieraat.

Vierailija
24/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:40"]Ja sinällään siellä kirjastossakin hoiticat tosi paskasti tilanteen. Tyttö oli heti koulun jälkeen klo 14 mennyt kysymään sitä paikkaa. Tet-harjoitteluista vastaava oli kuulemma kokouksessa silloin ja pääsisi vasta 15.30 paikalle. Olivat sanoneet kyllä että voivat soittaa kun selviää saako paikkaa, mutta teini oli jäänyt odottamaan, koska ajatteli että voi sitten täyttää ne paperit siinä samalla jos paikan saa. Tetistä vastaava oli sitten tullut vasta klo 16 paikalle ja sitten selvisi ettei saanut paikkaa... ap
[/quote]

[/quote]
Ainakin mun työpaikalla tettiläiset merkitään kalenteriin eli olisin pystynyt heti suoraan sanomaan pääseekö vai ei.
[/quote]
[/quote]
Kyllä ehkä kannattaisi. Mitä jos tää vastaava esim. kuolee ennen tet-jaksoa? Kukaan ei osaisi odottaa tettiläistä tulevaksi.

Vierailija
25/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:47"]

Aika paljon kaventaa teinin mahdollisuuksia tet-harjoittelupaikkaan jos oikeasti kuvittelee että sen pitäisi olla siltä omalta tulevalta alalta. Koulussa tet alkaa 8-luokalla ja 9 luokalla on 2 x viikko jaksoja, syksyllä yksi ja keväällä toinen. Ei kannata nirsoilla ja kannattaa lähteä ajoissa etsimään. 

[/quote]Siis alkaako tet jo kasilla?

En ole kuullut mitään! t. kasiluokkalaisen vanhempi

Vierailija
26/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:26"]

Tyttö haluaisi eläintenhoitajaksi tai kirjastonhoitajaksi, mutta paha se on sanoa sopisiko ala itselle, jos ei pääse sitä missään vaiheessa oikeasti näkemään... Kiva hakea yläasteen eläintenhoitajaksi ja sitten työharjoittelussa tajuta ettei ala sovikaan itselle yhtään. Ap.

[/quote]

En muista paikan nimeä, mutta kuulin että Espoossa oli jollain eläinlääkäriasemalla tettiläinen päässyt tekemään vaikka mitä. Oli jopa päässyt antamaan pistoksia eläimille. 

Hienosti ap:n tyttö on jaksanut paikkoja kysellä, tsemppiä vaan jatkoon!

Omalla ysiluokkalaisellani tet on vasta hiihtoloman jälkeen ja mahdollisuus on mennä ulkomaillekin, jos vain itse onnistuu löytämään paikan. Omalla lapsella ei näytä kunnianhimo sellaiseen riittävän, vaan yrittää löytää paikan jostain kodin läheltä.

Vierailija
27/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:40"]Ja sinällään siellä kirjastossakin hoiticat tosi paskasti tilanteen. Tyttö oli heti koulun jälkeen klo 14 mennyt kysymään sitä paikkaa. Tet-harjoitteluista vastaava oli kuulemma kokouksessa silloin ja pääsisi vasta 15.30 paikalle. Olivat sanoneet kyllä että voivat soittaa kun selviää saako paikkaa, mutta teini oli jäänyt odottamaan, koska ajatteli että voi sitten täyttää ne paperit siinä samalla jos paikan saa. Tetistä vastaava oli sitten tullut vasta klo 16 paikalle ja sitten selvisi ettei saanut paikkaa... ap
[/quote]

[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä ehkä kannattaisi. Mitä jos tää vastaava esim. kuolee ennen tet-jaksoa? Kukaan ei osaisi odottaa tettiläistä tulevaksi.
[/quote]

:DDD

Vierailija
28/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tet oli Nokian työpaikkaruokalassa pitäjänmäessä. Tosi rankkaa hommaa lajitella astioita ja siivota kokoajan.. Varsinki ku halus kivaan paikkaan, mut ei päässyt. Tulevaisuuden ammatista ei tietoakaan sillon. Ja en usko että tetin työkokemuksestakaan oli mulle hyötyä. Parempi vaan yrittää päästä johonkin töihin, vaikka samaan paikkaan mihin joku kaveri on päässyt.

Vierailija
29/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:21"]

Sehän on työelämään tutustumista eikä jonkun tietynlaisen työn seuraamista?

[/quote]

Näin on, omilla tet -paikoillani ei ollut mitään tekemistä tulevan työni kanssa :)

Vierailija
30/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:57"]Ikävä kyllä, ne parhaat tet paikat saa suhteilla. Laiskat sukulaiset otetaan mielummin, kun ahkerat vieraat.
[/quote]

Tutusta tettiläisedtä tietää mitä saa

Vierailija
31/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:51"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:40"]Ja sinällään siellä kirjastossakin hoiticat tosi paskasti tilanteen. Tyttö oli heti koulun jälkeen klo 14 mennyt kysymään sitä paikkaa. Tet-harjoitteluista vastaava oli kuulemma kokouksessa silloin ja pääsisi vasta 15.30 paikalle. Olivat sanoneet kyllä että voivat soittaa kun selviää saako paikkaa, mutta teini oli jäänyt odottamaan, koska ajatteli että voi sitten täyttää ne paperit siinä samalla jos paikan saa. Tetistä vastaava oli sitten tullut vasta klo 16 paikalle ja sitten selvisi ettei saanut paikkaa... ap [/quote] Miten niin? Ja tottakai henkilökunnan lapset on etusijalla [/quote] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:40"]Ja sinällään siellä kirjastossakin hoiticat tosi paskasti tilanteen. Tyttö oli heti koulun jälkeen klo 14 mennyt kysymään sitä paikkaa. Tet-harjoitteluista vastaava oli kuulemma kokouksessa silloin ja pääsisi vasta 15.30 paikalle. Olivat sanoneet kyllä että voivat soittaa kun selviää saako paikkaa, mutta teini oli jäänyt odottamaan, koska ajatteli että voi sitten täyttää ne paperit siinä samalla jos paikan saa. Tetistä vastaava oli sitten tullut vasta klo 16 paikalle ja sitten selvisi ettei saanut paikkaa... ap [/quote] Mikä ongelma? Teini päätti itse jäädä, ja kirjastossa jos missä saa ajan kulumaan. Ymmärrät kai, etteivät kaikki kirjastolaiset tiedä tet-tilanteesta, ei se kirjastolle niin merkittävää ole.

[/quote]

Jos kirjastoon aikova tettiläinen ei viihdy kirjastossa paria tuntia, niin miksi ihmeessä sinne pitäisi mennä viikoksi? Jos ei osaa lukea, niin kirjojen hyllyttäminen on vaikeaa, kun siinä pitää osata aakkoset. Minä olin kirjastossa töissä opiskeluaikana pari kesää oikein palkalla, sitä ennen olin lähes asunut lehtiosastolla lukien lehtiä ja kirjoja edelliset kymmenen vuotta.

Vierailija
32/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:27"]

Mitä sun tyttö saisi siitä irti, että menee johonkin työpaikalle ns. kärpäseksi kattoon? Yleensä kun tettiläisen odotetaan tekevän siellä työpaikalla jotain, ei vain katsovan vierestä.

[/quote]

Uskon, että saisi paljonkin (en ole ap, saati hänen tyttönsä). Olen nähnyt tettiläisten täyttävän kirjekuoria ja silppuavan papereita viikkotolkulla. Onhan sekin hommaa, mikä on pakko tehdä, mutta ei siinä mitään oikeasta työnteosta opi. Jos ala on sellainen, ettei kouluttamaton sitä voi tuosta vaan tehdä, niin mahdollisuus seurata vierestä on kuitenkin arvokasta.

Vierailija
33/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pääasia että johonkin menee. Itsekin vain yksi kolmesta työpaikasta jossa harjoittelin oli varteenotettava, ja siihen olenkin nyt kouluttautumassa. Ettei niiden kaikkien tarvitse olla mieluisia.

Vierailija
34/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen muinoin ollessani itse TET-jaksolla TET oli nimenomaan työelämään tutustumista eikä ilmaista työvoimaa.

Minua kiinnosti lääketiede, ja pääsin Jorvin sairaalaan seuraamaan kirurgin työtä. Muutamassa leikkauksessa ihan saliin asti, yhdessä (luuleikkauksessa) hygieniasyistä vain lasin taakse. Kirurgi ehti myös vähän kertoa työstään, samoin sairaanhoitajat.

Kauas on ajaudutttu jos TET:n tarkoitus on nykyään tarjota yrityksille ilmaista työvoimaa koulutusta vaatimattomiin tusinatehtäviin.

Vierailija
35/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon töissä urheilukaupassa ja meillä ainakin tettiläisiä otetaan jos tullaan kysymään. Noin 3-4 henkilöä max/viikko. Kyllä sitä tekemistä aina keksii vaikka olisikin täysmiehitys omissa työvuorolistoissa.

Vierailija
36/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan työpaikkaani en ota tettiläis, koska niiden ohjaaminen vie enemmän aikaa kuin niistä on hyötyä. Eli jos otan tettiläisen, saan heittää hyvästit omille töilleni.

Vierailija
37/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa saada mielesitään tet-paikkaa, uskon. Tulee sunkin teini huomaamaan, että on vaikeaa saada aikuisenakaan mieleistään työpaikkaa... Mun teinit hakevat paikkoja ja ottavat minkä saavat, sama kesätöiden suhteen óllut. Omaan työpaikkaan en ole suositellut hakemaan, vaikka meilläkin tettiläisiä on.

Vierailija
38/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tetin ongelmana taitaa nykyään olla se, että sille asetetaan valtavan suuret tavoitteet, vaikka tosiasiassa kaikkeen työhön on nykyään vaikea päästä.

Olin itse tetissä 90-luvun alussa Espoossa ja kyllä se meillä vaan oli niin, että kaikki paikat olivat aivan täynnä tetiläisiä, kun niitä koulujakin oli vieri vieressä. Mutta ei tuossa vaiheessa muutenkaan osaa haaveilla oikeanlaisista työpaikoista, kun kokemusta työpaikoista ei ylipäätään ole. Meille todettiinkin heti alkuun, että tet-paikan avulla voi metsästää kesätöitä ja että tärkeintä on saada itselleen ns. työkokemusta, koska kesätöitä hakiessa voidaan tet-paikan arviointi ottaa huomioon. Minä en saanut kesätöitä tet-paikan ansioista mutta siskontyttöni sai pari vuotta sitten. Hän haki pieneen kukkakauppaan ja oli paikan ainoa tet-harjoittelija sinä vuonna (ottivat toisen heti perään kyllä) ja sai erinomaisen arvioinnin työskentelytaidoistaan. Puoli vuotta myöhemmin hänelle soitettiin, että ottaisivat hänet mielellään kiireavuksi keväällä ja siitä poiki sitten sen vuoden kesätyö. Kukkakauppapestin ansiosta siskontyttöni sai viime kesänä töitä kahvilasta - kukkakauppaankin pyydettiin mutta halusi laajentaa kokemustaan. Hän kertoi, että luokallansa oli oppilaita, jotka eivät olleet suostuneet heräämään tet-harjoitteluun ajoissa ja siksi menettivät paikkansa ja osa oli myös kieltäytynyt joistakin työtehtävistä, koska kuulemma aikovat aikuisina mennä töihin vain isin firmaan. Tämä asenne taitaa olla nykyään aika monella nuorella. Fiksuimmat sentään tajuavat, että se itse työkokemus on tärkeää ja siitä poikii aina jotain hyötyä tulevaisuudessa.

Näin on tapahtunut  myös minulle. Minulla on iso määrä eri alojen työkokemusta ja vakituisen viran saatuani minulle kerrottiin, että se johtui siitä, etten selvästi pelkää työtä. Nykylapset taas taitavat pelätä, kun pitäisi saada heti huippupalkkaa ja miellyttävät työajat.

Vierailija
39/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:04"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:26"]

Tyttö haluaisi eläintenhoitajaksi tai kirjastonhoitajaksi, mutta paha se on sanoa sopisiko ala itselle, jos ei pääse sitä missään vaiheessa oikeasti näkemään... Kiva hakea yläasteen eläintenhoitajaksi ja sitten työharjoittelussa tajuta ettei ala sovikaan itselle yhtään. Ap.

[/quote]

En muista paikan nimeä, mutta kuulin että Espoossa oli jollain eläinlääkäriasemalla tettiläinen päässyt tekemään vaikka mitä. Oli jopa päässyt antamaan pistoksia eläimille. 

Hienosti ap:n tyttö on jaksanut paikkoja kysellä, tsemppiä vaan jatkoon!

Omalla ysiluokkalaisellani tet on vasta hiihtoloman jälkeen ja mahdollisuus on mennä ulkomaillekin, jos vain itse onnistuu löytämään paikan. Omalla lapsella ei näytä kunnianhimo sellaiseen riittävän, vaan yrittää löytää paikan jostain kodin läheltä.

[/quote]

Ei tasan missään pääse pistämään ilman koulutusta.

Vierailija
40/60 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita eri harjottelijoita soittelee jatkuvasti, ei jaksaisi enää vastailla edes. Sääli heidän kannaltaan, mutta ei heille sopivaa työtä oikein enää ole, kaikki vaatii osaamista ja viikon takia ei jaksa paljon vaivautua opettamaan kun omat hommat pitäisi hoitaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän