Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköuuni ja leipominen. Mistä ajasta laskette kakun kypsennysajan alkavan?

Vierailija
21.09.2026 |

Siis siitä kun uuni on lämmennyt sopivaan lämpöön ja laitat kakun uuniin. Vai siitä, kun uuni on lämmennyt sopivaan lämpöön ja laitan kakun uuniin  JA odotan, että uunin lämpötila on uudelleen se tarvittava?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuni lämpiä tasaisesti, mutta toisinaan on enemmän pullia uunissa tai yksi kakku paistumassa.

Vierailija
2/15 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitän uunin himpan verran kuumemmaksi, laitan kakun uuniin ja siinä samalla uuni onkin paistolämpötilassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskenut piirakkaa paistaessa lämmön 175 asteeseen, en mihinkään 200 asteeseen. Kakku palaa korkeassa lämmössä.

Vierailija
4/15 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan on kylmempää ja toisinaan huoneenlämpöistä paistettavaa.

Vierailija
5/15 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kälyni teki meille uunissa lohifilettä. Hän sanoi paistaneensa tasan 28 minuuttia sitä filettä. Miten

ihmeen tarkkaa paistaminen oikein on.

Vierailija
6/15 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on lähes luopunut kakkujen paistamisesta ja omenapiirakan tekemisestä. Omenoita olisi kylliksi.

Kun pidän piirakkaa uunissa varmistuakseni, että se on ihan kypsä. Niin, kypsä, eli jo palanut pohjasta tai omenat päältä. Harmittaa.

Vierailija
7/15 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti siitä kun laitan kakun uuniin.

Vierailija
8/15 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitän uunin ohjeen lämpötilaan ja laitan kakun uuniin, jolloin paistoaika alkaa. Ohjeen lämpötila on "ohjeellinen", usein otan kakun jo ennen pois, meillä on nopeasti paistava uuni. 

Vierailija
9/15 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kälyni teki meille uunissa lohifilettä. Hän sanoi paistaneensa tasan 28 minuuttia sitä filettä. Miten

Kyllä se voi olla tarkkaa mutta käyttäisin kyllä lämpömittaria kellon sijaan. Suomalaisilla on tapana kypsentää lohi ihan liian kypsäksi, 52 asteen sisälämpötila riittää mainiosti.

Vierailija
10/15 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten paistoaikaa täytyy venyttää viitisen minuuttia. En muutenkaan kyttää sekunttikellon kanssa aikaa, vaan luotan näkö- ja hajuaistiini. 

Vierailija
11/15 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi olla tarkkaa mutta käyttäisin kyllä lämpömittaria kellon sijaan. Suomalaisilla on tapana kypsentää lohi ihan liian kypsäksi, 52 asteen sisälämpötila riittää mainiosti.

Aivan hänellä oli todella alhainen lämpötila. Lohi oli onneksi ihan priima tavaraa. Minä paistan lohta liikaa uunissa ja myös pannulla. 

Vierailija
12/15 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistan alle ohjeen lämmössä ensimmäiset 15-20 minuuttia. Kun kakku alkaa hyytyä nostan lämpöä ohjeen mukaisesti. Uunini on aika tehokas. Joutuu käyttämään kahta leivinpaperia ettei pohja pala ja päältä saa vahtia kun lämpöä nostaa.

Vierailija
13/15 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kakku kaitetaan valmiiksi kuunennwttuun uuniin. Sukkapuikolla koetan onko kypsää

Vierailija
14/15 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap piirakka on uunissa. Paistoajaksi annettiin pakkauksessa 35 min. Se on 40 min paistunut, mutta reunat olivat pehmeitä. Katsotaan jos siitä tulee kuivaa tai jääkö keskikohta veteläksi. Ap ei ole mikään nuori, mutta usein epäonnistunut leivonnassa.

Vierailija
15/15 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paistan alle ohjeen lämmössä ensimmäiset 15-20 minuuttia. Kun kakku alkaa hyytyä nostan lämpöä ohjeen mukaisesti. Uunini on aika tehokas. Joutuu käyttämään kahta leivinpaperia ettei pohja pala ja päältä saa vahtia kun lämpöä nostaa.

Minun uunissa on vain alalämpö ja siksi niin vaikea. Pohja palaa ja muu osa  jää raaaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi