Teinin on ihan mahdotonta saada mieleistä tet-paikkaa
Eikö tet-harjoittelun idea ole tutustua ammattiin, jota mahdollisesti tulevaisuudessa haluaisi harjoittaa? No teini sai torstaina tietää milloin tet-jakso on (vasta marraskuussa!) ja kävi heti paikallisessa kirjastossa kysymässä paikkaa. Oli kuulemma mennyt jo. Sitten soitti neljälle läheiselle pieneläinklinikalle. Yhdellä oli jo harjoittelija, kolme muuta eivät ota tettiläisiä. Eilen kävi parissa eläinkaupassa ja soitti eläinhoitolalle. Mikään niistä ei "tarvitse" harjoittelijoita. Maanantaina menee kysymään lähikaupoista, toivottavasti johonkin niistä vielä pääsisi... Jos sen avulla pääsisi vaikka kesätöihin.
Kommentit (60)
Joissain kouluissa tetti on jo kasilla, osassa vain ysillä. Ja jos kuvittelette opettajien saavan palkkaa tettituntien ajalta, erehdytte. Palkka menee ainakin meidän kunnassa!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:22"]
Ennen muinoin ollessani itse TET-jaksolla TET oli nimenomaan työelämään tutustumista eikä ilmaista työvoimaa.
Minua kiinnosti lääketiede, ja pääsin Jorvin sairaalaan seuraamaan kirurgin työtä. Muutamassa leikkauksessa ihan saliin asti, yhdessä (luuleikkauksessa) hygieniasyistä vain lasin taakse. Kirurgi ehti myös vähän kertoa työstään, samoin sairaanhoitajat.
Kauas on ajaudutttu jos TET:n tarkoitus on nykyään tarjota yrityksille ilmaista työvoimaa koulutusta vaatimattomiin tusinatehtäviin.
[/quote]
Tätä samaa ihmettelen näitä vastauksia lukiessa. Kokemus hyllyttämisestä, siivoamisesta tms. on arvokasta, mutta niin voi olla myös pelkkä työn ja työelämän seuraaminen. Itse olin pääasiassa työpaikoissa, joissa en voinut tehdä paljoakaan hyödyllistä ja välillä oli jopa tylsää, kun ohjaajanikin sattui sairastumaan. Mutta mielenkiintoista se oli: Pääsin kurkistamaan työpaikkoihin sisälle, joita ei yleensä näe "sisältä" ja näin mitä ihmiset tekevät työkseen. Yhdessä isommassa paikassa, aikana ennen kulunvalvontaa, kuljeskelin oman mieleni mukaan osastolta toiselle ja kävin kyselemässä ihmisiltä saako heitä häiritä ja kyselin mitä he tekevät työkseen. Välillä istuskelin kahvihuoneissa kuuntelemassa mitä aikuiset miettivät. Se oli hurjan mielenkiintoista ja antoisaa sekä myös opettavaista.
Jos mulle tulisi töihin joskus tettiläinen, en takuulla pistäisi mapittamaan ja kopioimaan papereita, vaan katsomaan ihan tavallista toimistotyön tekemistä ja mahdollisuuksien mukaan kertoisin miksi erilaisia asioita tehdään ja miten ne vaikuttavat siihen, mitä yritys lopulta saa aikaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:26"]
Tyttö haluaisi eläintenhoitajaksi tai kirjastonhoitajaksi, mutta paha se on sanoa sopisiko ala itselle, jos ei pääse sitä missään vaiheessa oikeasti näkemään... Kiva hakea yläasteen eläintenhoitajaksi ja sitten työharjoittelussa tajuta ettei ala sovikaan itselle yhtään. Ap.
[/quote]
En muista paikan nimeä, mutta kuulin että Espoossa oli jollain eläinlääkäriasemalla tettiläinen päässyt tekemään vaikka mitä. Oli jopa päässyt antamaan pistoksia eläimille.
Hienosti ap:n tyttö on jaksanut paikkoja kysellä, tsemppiä vaan jatkoon!
Omalla ysiluokkalaisellani tet on vasta hiihtoloman jälkeen ja mahdollisuus on mennä ulkomaillekin, jos vain itse onnistuu löytämään paikan. Omalla lapsella ei näytä kunnianhimo sellaiseen riittävän, vaan yrittää löytää paikan jostain kodin läheltä.
[/quote]
Pistoksia eläimille? Tuskin.
No niinpä. Ei saa edes kolmikymppinen mieleisiään töitä, niin pakko tehdä epämieluisia. Jos jonkun TET-paikan teini saa, niin siihen on tyytyminen. Monet menee suosiolla sukulaisten työpaikoille, niin itsekin aikoinaan.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:37"]
Tyttö haluaisi eläintenhoitajaksi tai kirjastonhoitajaksi, mutta paha se on sanoa sopisiko ala itselle, jos ei pääse sitä missään vaiheessa oikeasti näkemään... Kiva hakea yläasteen eläintenhoitajaksi ja sitten työharjoittelussa tajuta ettei ala sovikaan itselle yhtään. Ap.
[/quote]
En muista paikan nimeä, mutta kuulin että Espoossa oli jollain eläinlääkäriasemalla tettiläinen päässyt tekemään vaikka mitä. Oli jopa päässyt antamaan pistoksia eläimille.
Omalla ysiluokkalaisellani tet on vasta hiihtoloman jälkeen ja mahdollisuus on mennä ulkomaillekin, jos vain itse onnistuu löytämään paikan. Omalla lapsella ei näytä kunnianhimo sellaiseen riittävän, vaan yrittää löytää paikan jostain kodin läheltä.
[/quote]
[/quote]
No mitä ihmeellistä siinä on? Ei varmaan ole saanut ominpäin antaa pistoksia, mutta jos eläinlääkäri on vieressä tai pitää vaikka kädestä kiinni niin miksi ihmeessä ei?
[/quote]
Lääkeaineita ei saa käsitellä ilman lääkelupaa, pistämisestä puhumattakaan.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:18"]
Eikö tet-harjoittelun idea ole tutustua ammattiin, jota mahdollisesti tulevaisuudessa haluaisi harjoittaa? No teini sai torstaina tietää milloin tet-jakso on (vasta marraskuussa!) ja kävi heti paikallisessa kirjastossa kysymässä paikkaa. Oli kuulemma mennyt jo. Sitten soitti neljälle läheiselle pieneläinklinikalle. Yhdellä oli jo harjoittelija, kolme muuta eivät ota tettiläisiä. Eilen kävi parissa eläinkaupassa ja soitti eläinhoitolalle. Mikään niistä ei "tarvitse" harjoittelijoita. Maanantaina menee kysymään lähikaupoista, toivottavasti johonkin niistä vielä pääsisi... Jos sen avulla pääsisi vaikka kesätöihin.
[/quote] mun lapsi ei taas tiennyt yläasteella miksi haluaa mutta lukiossa tiesi että lääkäriksi ja pääsi myös Hkiin opiskelemaan
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No mitä ihmeellistä siinä on? Ei varmaan ole saanut ominpäin antaa pistoksia, mutta jos eläinlääkäri on vieressä tai pitää vaikka kädestä kiinni niin miksi ihmeessä ei?
[/quote]
Siinä ei paljon vieressäolo auta, jos ei ole koskaan pistänyt.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:22"]
Ennen muinoin ollessani itse TET-jaksolla TET oli nimenomaan työelämään tutustumista eikä ilmaista työvoimaa.
Minua kiinnosti lääketiede, ja pääsin Jorvin sairaalaan seuraamaan kirurgin työtä. Muutamassa leikkauksessa ihan saliin asti, yhdessä (luuleikkauksessa) hygieniasyistä vain lasin taakse. Kirurgi ehti myös vähän kertoa työstään, samoin sairaanhoitajat.
Kauas on ajaudutttu jos TET:n tarkoitus on nykyään tarjota yrityksille ilmaista työvoimaa koulutusta vaatimattomiin tusinatehtäviin.
[/quote]
Tätä samaa ihmettelen näitä vastauksia lukiessa. Kokemus hyllyttämisestä, siivoamisesta tms. on arvokasta, mutta niin voi olla myös pelkkä työn ja työelämän seuraaminen. Itse olin pääasiassa työpaikoissa, joissa en voinut tehdä paljoakaan hyödyllistä ja välillä oli jopa tylsää, kun ohjaajanikin sattui sairastumaan. Mutta mielenkiintoista se oli: Pääsin kurkistamaan työpaikkoihin sisälle, joita ei yleensä näe "sisältä" ja näin mitä ihmiset tekevät työkseen. Yhdessä isommassa paikassa, aikana ennen kulunvalvontaa, kuljeskelin oman mieleni mukaan osastolta toiselle ja kävin kyselemässä ihmisiltä saako heitä häiritä ja kyselin mitä he tekevät työkseen. Välillä istuskelin kahvihuoneissa kuuntelemassa mitä aikuiset miettivät. Se oli hurjan mielenkiintoista ja antoisaa sekä myös opettavaista.
Jos mulle tulisi töihin joskus tettiläinen, en takuulla pistäisi mapittamaan ja kopioimaan papereita, vaan katsomaan ihan tavallista toimistotyön tekemistä ja mahdollisuuksien mukaan kertoisin miksi erilaisia asioita tehdään ja miten ne vaikuttavat siihen, mitä yritys lopulta saa aikaiseksi.
[/quote]
Kiva että jossain vielä noin leppoisaa, että olisi aikaa valmentaa tettiläistä hyvän hyvyyttään.
Ymmärrän hyvin, miksi firmat eivät ota TET-paikoille koululaisia.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288667322941.html
TET-Kollit innostuivat ajamaan trukkia maantiellä. Rautakauppa-yrittäjä joutui maksumieheksi 11 000 edestä.
Tethakoittelijoista on liikaa haitta työnteolle.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:03"]
Ymmärrän hyvin, miksi firmat eivät ota TET-paikoille koululaisia.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288667322941.html
TET-Kollit innostuivat ajamaan trukkia maantiellä. Rautakauppa-yrittäjä joutui maksumieheksi 11 000 edestä.
[/quote]
Asioilla on aina kaksi puolta. Voi olla, että pojat on ottaneet avaimet laatikosta ja lähteneet pöristelemään. Tai voi olla, että kaupanpitäjä on ajatellut että perkele pojathan voi vähän leikkiä varastomiehiä vaikka ei ole ikää,kokemusta/koulutusta ja trukkikorttia.
Vaikea sanoa tuollaisen uutisen perusteella mikä on totuus. Itse olen sitä mieltä, että penskat ei kuulu mihinkään työmaille tai varastoihin missä onnettomuuden vaara on olemassa myös vakinaisille työntekijöille.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:22"] Ennen muinoin ollessani itse TET-jaksolla TET oli nimenomaan työelämään tutustumista eikä ilmaista työvoimaa. Minua kiinnosti lääketiede, ja pääsin Jorvin sairaalaan seuraamaan kirurgin työtä. Muutamassa leikkauksessa ihan saliin asti, yhdessä (luuleikkauksessa) hygieniasyistä vain lasin taakse. Kirurgi ehti myös vähän kertoa työstään, samoin sairaanhoitajat. Kauas on ajaudutttu jos TET:n tarkoitus on nykyään tarjota yrityksille ilmaista työvoimaa koulutusta vaatimattomiin tusinatehtäviin. [/quote] Tätä samaa ihmettelen näitä vastauksia lukiessa. Kokemus hyllyttämisestä, siivoamisesta tms. on arvokasta, mutta niin voi olla myös pelkkä työn ja työelämän seuraaminen. Itse olin pääasiassa työpaikoissa, joissa en voinut tehdä paljoakaan hyödyllistä ja välillä oli jopa tylsää, kun ohjaajanikin sattui sairastumaan. Mutta mielenkiintoista se oli: Pääsin kurkistamaan työpaikkoihin sisälle, joita ei yleensä näe "sisältä" ja näin mitä ihmiset tekevät työkseen. Yhdessä isommassa paikassa, aikana ennen kulunvalvontaa, kuljeskelin oman mieleni mukaan osastolta toiselle ja kävin kyselemässä ihmisiltä saako heitä häiritä ja kyselin mitä he tekevät työkseen. Välillä istuskelin kahvihuoneissa kuuntelemassa mitä aikuiset miettivät. Se oli hurjan mielenkiintoista ja antoisaa sekä myös opettavaista. Jos mulle tulisi töihin joskus tettiläinen, en takuulla pistäisi mapittamaan ja kopioimaan papereita, vaan katsomaan ihan tavallista toimistotyön tekemistä ja mahdollisuuksien mukaan kertoisin miksi erilaisia asioita tehdään ja miten ne vaikuttavat siihen, mitä yritys lopulta saa aikaiseksi. [/quote] Kiva että jossain vielä noin leppoisaa, että olisi aikaa valmentaa tettiläistä hyvän hyvyyttään.
[/quote]
Itse asiassa mun nykyisessä työssä juuri nyt on aika leppoisaa. Mutta aiempi työ oli hyvinkin hektistä, mutta kyllä siinäkin silti oli hetkiä, jolloin olisi pystynyt kertomaan mitä teen. Työni oli paljon mm. asiakastapaamisia, puheluita, palavereita, esimiestyötä, asioiden järjestelyä jne. Kyllä sen ohessa pystyy välillä myös kertomaan mitä tekee ja miksi, riippuu toki asiasta. Jos laskee vaikka tarjousta, silloin ei välttämättä onnistu.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:24"]Ekalla kouluviikolla täällä tuli viesti, mitä ysillä tapahtuu koko vuonna ja Tet oli merkattu joulukuulle. Tet on työelämään tutustumisjakso, ei mikään "mun ala" juttu. [/quote] Tyttö haluaisi eläintenhoitajaksi tai kirjastonhoitajaksi, mutta paha se on sanoa sopisiko ala itselle, jos ei pääse sitä missään vaiheessa oikeasti näkemään... Kiva hakea yläasteen eläintenhoitajaksi ja sitten työharjoittelussa tajuta ettei ala sovikaan itselle yhtään. Ap.
[/quote]
Noille aloille ei missään nimessä kannata kouluttautua. Tulevassa julkisen sektorin megakurjistuksessa kirjastoala on viimeinen, jonne riittää rahaa. Eläinala on vuosia ollut kuopassa, eläinlääkäreitä lukuunottamatta, ja heilläkin tilanne on parin viime vuoden aikana huonontunut todella paljon. Nykyään työttömät ellit lähtevät lukemaan ihmislääkäreiksi.
Neuvo tyttöäsi soittamaan jonnekin yksityiseen terveyspalveluja tarjoavaan firmaan, ja koeta saada hänet esim. kiertävän kotisairaanhoitajan matkaan. Siellä luulisi olevan apuvoimille tarvetta ja tyttösi tulee luultavasti päätymään tuonkaltaiseen työhön kaikkein suurimmalla tilastollisella todennäköisyydellä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Subkutaanisesti osaa pistää vaikka apina, nimim. itsekin pistänyt ilman minuuttiakaan th-alan kokemusta.
Työni kautta olen nähnyt myös paljon tettiläisiä, jotka pilaavat kaikkien maineen.
Mielellään otamme tettiläisiä, mutta kun muutaman kerran peräkkäin sattuu tapaus, joka ei puhu mitään, seisoo tumput suorana kassan takana, ei kysy voiko jotain tehdä, ja tekee kaiken pyydetyn puolihuolimattomasti, niin ei tee hetkeen mieli ottaa ketään tutustumaan työelämään.
Ja ei, en oleta tettiläisen olevan työntekijä ja osaavan kaikkea. Ujokin saa olla. Olen ollut itsekin nuorena. Joskus vieläkin uusissa tilanteissa, vaikka jo aikuinen olenkin. Mutta täydellisistä sosiaalisen taidon puutetta kannattaisi alkaa hioa jo teininä jos mielii päästä työelämään kiinni muutaman vuoden kuluttua. Tervehditään vieraitakin ihmisiä kun tavataan töissä, kysytään apua reippaasti ja tehdään annettu tehtävä huolella alusta loppuun.
Parhaimmillaan tettiläiselle on kiva kertoa työstä sen tekemisen ohessa ja ne pienetkin annetut tehtävät ovat oikeesti tarpeellista apua meille, josta mielellämme palkitsemme tettiläisen jollakin pienellä lahjalla jakson lopuksi.
Ja vinkki: älkää käykö kysymässä tet paikkaa lapsen puolesta. Me ainakin haluamme tavata nuoren itse ja reippaasta asenteesta ja hymystä jää paljon parempi mielikuva kuin veltosta ja hymyttömästä olemuksesta.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:32"]
Subkutaanisesti osaa pistää vaikka apina, nimim. itsekin pistänyt ilman minuuttiakaan th-alan kokemusta.
[/quote]Mitä olet pistänyt? Miten menettelet anafylaktisen reaktion sattuessa?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:32"]
[/quote]Mitä olet pistänyt? Miten menettelet anafylaktisen reaktion sattuessa?
[/quote]
Perseeseen. Soitan häkeen. Pistettävä oli lähisukulaiseni joka tarvitsi pistoapua.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:22"]
[/quote]
Nykyisn työntekijämääriä on leikattu niin ahkeraan, että se työpäivä täyttyy ihan ilman tettiläistyäkin niin tiiviiksi ettei siinä paljon alaa mainosteta.
Itse pitäisin tettiläisen melkoisen kaukana lääkäri-potilastilanteista. Toivottavasti potilaalta on kysytty onko ok että teini seuraa toimenpidettä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Poikani oli tetissä alalla, jonne ei todennäköisesti tule menemään. Hyvä niin! Työelämään tuli tutustuttua, oikeaan työelämään. Tuosta on muutam vuosi aikaa ja edelleen on tyytyväinen. Monipuolisuus elämän valttia.