Miksi hoitaja valittaa? lapsi 4v päiväkodissa,
opiskelen kotona (gradu enää puuttuu). Olemme molemmat aamu-unisia, joten meidän perheelle sopii pathaiten, että vien lapsen kymmeneksi, ja haen kahdelta - kolmelta. Olen myös toivonut, etteivät "pakkonukuttaisi" päiväunia, koska lapsi ei niitä nuku enää kotonakaan, ja inhoaa pakkounia päivällä. Siellä pakko maata hiljaa, ja jos vartiksikin torkahtaa, sekoaa unirytmi kokonaan ja illalla vaikea saada nukkumaan. Mulle on luvattu monesti, että ei ole pakko nukkua, heillä on hlökuntaa riittävästi, ja lapsi voi olla eskareiden kanssa sen uniajan. Silti toistuvasti kuulen lapselta itseltään, että taas on pakkonukutettu. Ja huomaan sen kotona. Hlökunta valehtelee päin naamaa välillä, välillä myöntävät asian.
Koko syksy mulle on myös valitettu, miten lapsi pitäisi tuoda kahdeksalta, viimeistään puoli yhdeksältä, virallinen selitys "ryhmäytymisen takia". Lapseni on oikein hyvin ryhmäytynyt, kavereita on päiväkodissa ja sen ulkopuolella. Kenen etua palvelee pelkän päivähoidon takia nousta aamulla liian aikaisin - siis sekä lapsen oman että minun luontaisen rytmini mukaan liian aikaisin, kun mikään pakko ei vielä ole? Keväällä tod.näk. olen töissä, jos vaan saan töitä, ja silloin kyllä on sitten noustava aikaisin. Miksi kiusata lasta ja itseä ennen kuin on pakko?
Voisiko joku selventää tätä asiaa, miksi päiväkoti ei kunnioita perheen omia toiveita ja valintoja?
Kommentit (214)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:20"]Jos lapsi saa heilua ja häslätä nukkarissa hereillä pysyäkseen, niin valitettava totuus on, että pitää koko muunkin sakin hereillä. Päiväkodissa on myös monia joiden vanhemmat toivovat unia. [/quote]Ei välttämättä. Sänky ikkunan viereen, verho raplleen, peitto tms näkösuojaksi. Saa istua tai maata, saa halutessaan selata hiljaa kirjaa. Jos metelöi joutuu vain köllöttämään. Toimiii.
[/quote]
Oletko päiväkodissa töissä? Miten uskot lepohetken menevän kun kaikki yli 20 lasta selaavat "hiljaa" kirjaa? Et ilmeisesti tiedä lapsista mitään :D
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:10"]
Älä vie ollenkaan jos on liian rankkaa herätä aamulla.Voi voi-niin me tavalliset ihmiset joudutaan tekemään vaikka ei aina jaksais.Olen nähnyt näitä lapsia (itse pk:ssa työskennelleenä)joita tuodaan miten sattuu ja mihin aikaan.Ovat pihalla kuin lumiukot eivätkä pääse rytmiin kiinni.Ethän sinä ap ole näkemässä siellä miten lapsesi päivä siitä jatkuu.
[/quote]
Voivoi kun me tavalliset ihmiset ollaan niin marttyyreja, että. Mitähän elämästä tulisi, jos itsekin tekisi edes joskus sellaisia valintoja, että itsellä on hyvä olla. Oisko näin ettei toisten valinnat herättäisi tuollaista ärtymystä sen jälkeen.
[/quote]Ap on laiska ja opettaa lapsellekin että mennään helpoimman kautta, tehdään asioita jotka tuottaa mielihyvää.Se ei elämässä pitkälle kanna mutta jokainen toki tavallaan....
Lapsi jota oikeasti ei väsytä tai joka oikeasti ei tarvitse päiväunia, ei nukahda lepohetkellä. Lepo ja rauhoittuminen on erittäin tärkeää lapselle. Tutkimusten mukaan ennen kello 14 nukutut päiväunet eivät vaikuta yöuniin, uskon kyllä että joitain poikkeuksia löytyy. Meillä ei ainakaan ole mitään ongelmaa päiväunien kanssa, uskon, että kaikki vanhemmat eivät osaa rauhoittaa iltaa.
Yksinkin äiti kertoi poikansa olevan väsynyt koska poika oli vielä aamu kolmelta katonut muumeja sängyssä koska häntä ei väsyttänyt.
LTO
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:59"]
Nämä kaikki on palveluammatteja T. Sh, TtM
[/quote]
Miten joku voi alapeukuttaa tätä? Haluatteko tosiaan itse olla potilaana ja asiakkaana sitä hoitajaa vartn, eikä toisinpäin? Hoitajalla on hoidettavasta aina aivan erityinen vastuu.
[/quote]
Jos olen sairaalassa asiakkaana, koen, että hoitaja on hoitamassa, ei palvelemassa minua. Palvelua on mielestäni teko, jonka voisin tehdä itsekin, mutta silti joku tekee sen puolestani. Tätä on esim. juoman tarjoileminen pöytään tai sopivien kenkien etsiminen, mutta ei katetrin laittaminen.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:46"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:08"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:02"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"] Itse KM ja olen välillä alikoulutettuna työskennellyt PK:ssa, sain pelkkää kehua työstäni, ja minä en niitä kamalia ongelmia edes huomannut :D
[/quote]
Vai KM... "Koska minä en asiaa ole havainnut, sitä ei ole olemassa." Taidan tietää, kuka tämä kyseinen henkilö on. Ei kannata edes vaivautua yrittämään puhua järkeä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:24"]Minäkin ajattelen niin, että päiväkoti on vain hoitoa sille ajalle, kun ei voi olla kotona.
Kyllä aikaisia aamuja ehtii olla lopun elämää. Ei 4-vuotiaan tarvitse vielä hypätä siihen oravanpyörään.
Onhan niihin yhteisiin tuokioihin hyvä varmaan osallistua, mutta ei välttämätöntä. 4-vuotiaalle tärkeintä on vapaa leikki ja sosiaalisten taitojen harjoitus siinä. Itseasiasiassa lisääntyvien tarkkaavuuden ja keskittymisen ongelmien taustalla saattaa olla, että lapset pakotetaan ohjattuun toimintaan liian varhain ja liian usein "akateemisten taitojen" kartuttamiseksi.
[/quote]Valitettava tosiasia vain on, että lapsi joka jää ryhmästä ulkopuolelle, tulee ja menee epäsäännöllisesti ja eivät siksi omaksu rutiineja ovat juurikin niitä jotka häiriköivät ryhmässä, eivät tajua onko päivä vai yö, kesä vai talvi, leikkihetki vai uniaika ja joiden on vaikea sopeutua koulun vielä tiukempaan rytmiin. Nelivuotiaalta odotettavia taitoja ovat jo moniosaisten ohjeiden noudattaminen, vuoron odottaminen, itsenäinen pukeminen, itsenäinen syöminen ruokailuvälineitä oikein käyttäen, oikea kynäote, nappien laitto, itsenäisyys vessa-asioissa (kakan pyyhkimistäkin harjoitellaan), hyppiminen yhdellä jalalla lsaksien oikea käyttö, oman nimen kirjoittamisen harjoitteleminen, värien osaaminen, vastakohtaparien osaaminen ja muut peruskäsitteet, hyvät itsesäätelytaidot, kaikki äänteet, kokonaiset lauseet, kertova puhe... Toivon mukaan onnistuu.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:20"]Jos lapsi saa heilua ja häslätä nukkarissa hereillä pysyäkseen, niin valitettava totuus on, että pitää koko muunkin sakin hereillä. Päiväkodissa on myös monia joiden vanhemmat toivovat unia. [/quote]Ei välttämättä. Sänky ikkunan viereen, verho raplleen, peitto tms näkösuojaksi. Saa istua tai maata, saa halutessaan selata hiljaa kirjaa. Jos metelöi joutuu vain köllöttämään. Toimiii.
[/quote] Joillekin lapsille voi toimia, toisille ei, vaan "salattu" kiinnostaa vielä enemmän. Ja meillä kyllä nämä häslääjät saa lukea kirjaa ihan luvan kanssa näkösällä. Ovat suht rauhassa. Parashan olisi, kun voisi ottaa ihan muualle tekemään pöytähommia, mutta meidän muutaman aikuisen päiväkodissa ei toimi :(
Ap koita kestää tätä vihervasemmiston yhdenmukaistamista. Lapseni oli päiväkodissa vuosikymmeniä sitten ja kun opinnliltani pääsin hain hänet pois. Alkoi tulla sääntöjä tuskin mihinkään lakiin perustuvia että lasta ei saa hakea esimerkiksi päiväunien aikaan.
Toki hain kun päiväohjelmani oli hoidettu.
Vieläkään en ole nähnyt säädöksiä, joilla voidaan kieltää oman lapsen hakeminen päiväkodista joihinkin aikoihin.
Olen noutanut ihan ruokapöydästäkin kun henkilökunta alkoi hankalaksi.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:22"]
[/quote]
Oletko päiväkodissa töissä? Miten uskot lepohetken menevän kun kaikki yli 20 lasta selaavat "hiljaa" kirjaa? Et ilmeisesti tiedä lapsista mitään :D
[/quote]Ei ryhmässä yleensä ole kuin yksi tai kaksi jotka eivät saa nukkua.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:26"]
Ap on laiska ja opettaa lapsellekin että mennään helpoimman kautta, tehdään asioita jotka tuottaa mielihyvää.Se ei elämässä pitkälle kanna mutta jokainen toki tavallaan....
[/quote]
Itse asiassa on hyvin järkevää tehdä elämässä valintoja jotka helpottavat elämää. On kivempi mennä autolla kevyeen ja hyväpalkkaiseen työhön yhdeksäksi kuin kitkuttaa pyörällä seitsämäksi raskaisiin ja huonosti palkattuihin töihin. Näin esimerkkinä.
Jos ihmisellä on mahdollisuus järjestää päivänsä kuten parhaaksi näkee, niin hänellä ei ole mitään velvollisuutta nousta aikaisin. Siitä ei vaan ole mitään hyötyä mietti sitä miten päin tahansa. Säännöllinen päivärytmi on tärkeä, mut se ei tarkoita sitä että mennään aikaisin nukkumaan ja herätään aikaisin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:46"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:08"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:02"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"] Meidänkin päiväkodissa toivotaan että kaikki lapset tuodaan viimeistään klo 9 hoitoon. Toiminta alkaa silloin ja on ärsyttävää että lapsia tulee kesken + lapsi missaa kaiken kivan (esim askartelut, musiikkihetken, jumpan). [/quote] Se, että henkilökuntaa ärsyttää, ei ole mikään perustelu palveluammatissa yhtään millekään. :D Ja on paljon lapsia, joilla ysinkertaisesti on kotona aina paljon kivempaa kuin päikyssä, eikä heille mikään askartelu ole päivän huippuhetki. Se voi olla sitä ohjaajalle, se on hienoa ja kehittävää ja siitä saa söpöjä taideteoksia seinälle, mut useimmat lapset ois senkin hetken vaan kotona leikkimässä omia leikkejään, jos saisivat valita. [/quote] Päiväkotihenkilökunta on hoito- ja kasvatustyössä, ei palveluammatissa. [/quote] Hoivatyötä tekevät ovat kaikki aina palveluammatissa. He työskentelevät sen hoivattavan parhaaksi. Se jos mikä juuri on palvelemista. Asiakas on heidän työnsä, ja kaikkein tärkein. [/quote] Päiväkodissa hoitajilla on asiakkaita 20 kpl sinun lapsesi lisäksi. Toiminnan kannalta on hyvin hankalaa, jos lapset tulevat tipoittain hoitoon. Tästä syystä toivotaan yleensä, että lapset tulisivat klo 8.30-9.00 viimeistään, jotta lapsi pääsee mukaan toimintaan. Vaikka sinua ei häiritsisi se, että lapseltasi jää kaikki jutut puolitiehen tai kokonaan tekemättä, se voi häiritä ryhmän muita lapsia. Heidän toimintansa saattaa katketa hetkiseksi siksi, että aikuisen pitää kesken kaiken ottaa sinun lapsesi vastaan ja yrittää sijoittaa hänet muuhun ryhmään mukaan niin, että se mahdollisimman vähän aiheuttaisi yleistä levottomuutta. Henkilökohtaisesti en tajua miksi et voisi sen vertaa päivähoidon toiveita kunnioittaa, että ajoittaisit lapsesi hoitopäivän päiväkodin rytmiin etkä vaatisi päiväkotia sopeutumaan omaan rytmiisi. [/quote] No ei voi muuta sanoa, kuin että kyllä on hyvin kädetöntä porukkaa, jos ei yksi muori kolmesta (joskus kahdesta) kykene irottautumaan jostain typerästä lumiukkoaskartelusta (tell me, milloin on ollut vaativampaa missään kuin "Nyt liimaat tästä, Nyt hilettä tähän" -tasoa) sen verran, että käy sanomassa huomenet äidille/isälle ja lapselle, ja tuo sen tenavan sinne huoneeseen. Huu, toooooooooooosi haastavaa. Ja siitä ne muut sitten "häiriintyy"? Joops. Korkeintaan niin, että ilahtuvat kun tuttu tulee, ja vaihtavat kuulumisia. Onhan se nyt kamlaa. jos tätä "struktuuri" hajoaa xD Kyllä nyt taas tekee LTO:t ja tässä ketjussa varmasti vielä lähäritkin itsestään miljoona kerta tärkeämpiä kuin oikeasti ovatkaan. Sama mikä nähty Pk:ssa, vain korostui tässä ketjussa. Tai sitten vaan ovat kyvyttömiä. Itse KM ja olen välillä alikoulutettuna työskennellyt PK:ssa, sain pelkkää kehua työstäni, ja minä en niitä kamalia ongelmia edes huomannut :D Ehkä LTO ei vaan pärjää lasten kanssa, koulutushan on aika matala? Näin sanoisin, jos haluaisin olla ilkeä.. Oikeasti näin sen todellisuuden. Kahvittelu ja juoruilu ajoi mennen tullen lasten edelle. Kyllähän siinä sitten ärsytti, kun joku myöhemmin tuleva lapsi vaati sen 3-5min ylimääräistä aikaa... [/quote]Hohhoi. Kyllä huomaa ettei oikeaa kokemusta ole. Ei se yleensä se myöhään tuleminen pilaa muuta kuin sen myöhään tulevan aamupäivän kun ei pääse toimintaan sisään. Tosin riippuu ryhmästä: jossakin tietyssä vilkkaassa ryhmässä keskeytys aamupiirissä voi pilata koko loppupiirin niin, että se on jätettävä kesken. Niin ja kuvailemasi askartelu jota tekee vaikka viisi tarkkaan valittua lasta, voi aikuisen häivyttyä pariksi minuutiksi päätyä siihen, että joku huitoo saksilla tai kaikki heittelee glitteriä tai yksi pöhköin on nuollut kaikki erikeepperit. :D
[/quote]
No voi kuule kun juuri sitä käytännön kokemusta on - valitettavasti, ylikoulutettuna "jouduin" päiväkotiin töihin, kun ei oman alan töitä ollut (koulutussuunnittelija olen). Siksi tiedänkin, että tällainen valitus on aika turhaa, ja pelkkä järjestelykysymys. En tiedä, onko tuo turhasta valittaminen ja tärkeily joku pk-hoitsujen ammattitauti, mutta ihmettelen kyllä syvästi - sori.. :D
[/quote]Joojoo. Todellisuudesta vieraantuneelta kuulostat. Kerropas, koulutussuunnittelija, miten ratkaiset tämän: minulla 10 lasta toimintatuokiolla, tiimikaverilla toiset 11 jumpassa toisella puolella taloa. Ryhmässäni niin väkivaltainen lapsi, että lyö sumeilematta ja täysillä kavereita vaikka tuolilla päähän jos ei saa haluamaansa. Ärsyke voi olla mikä vain, vaikka kaverin väärä sananvalinta, ennakoivaa käytöstä ei ole. Menisitkö saapuvaa ryhmääsi kuuluvaa lasta vastaan?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:07"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:47"]
Koska jos ryhmän muut lapset tulevat viimeistään yhdeksään mennessä, niin esim. leikit ja suunniteltu toiminta käynnistyvät siinä vaiheessa. Jos teidän lapsenne tulee vasta klo 10 aikaan, niin hänen voi olla vaikeampi päästä mukaan puuhiin tai leikkeihin. Aika tylsää, jos kokemus päiväkodista on joku hätäinen leikkihetki, ruokailu, unet ja välipala ja sitten kotiin. Kotonakin saa ruokaa ja unta, mutta päiväkodissa iso merkitys on niillä leikkikavereilla ja etenkn vapaalla leikillä, jonka määrä taitaa teidän lapsellanne jäädä aika pieneksi. Joskus päiväkodin henkilökunnalla on oikeasti näkemystä omasta työstä ja lapsen parhaasta...
[/quote]
samaa mieltä, tosin pakkonukuttaminen ikävää (meillä oli aikoinaan sama ongelma, päiväkodintädeillä kesti pitkän aikaa tajuta, että ne päiväunet pitkittävät iltaunen tuloa - ja sitten oli lapsi aamulla väsy. LOpulta myönsivät itsekin, että lapsi on tasaisen reipas ja pirteä, jos ei nuku päiväkodissa ja vastaavasti koko aamupäivän väsynyt, jos on edellisenä päivänä nukkunut).
Yhtä tosin ihmettelen - miten ihmeessä saat gradua tehtyä, jos lapsi menee vasta kymmneneksi ja haet jo klo 14-15 aikaan pois? Eihän sinulle jää siinä paljoakaan tehokasta aikaa jäljelle.
[/quote]
Ihan riittävästi jää aikaa. En muutenkaan montaa tuntia putkeen jaksa lukea/kirjoittaa tieteellistä tekstiä, tai siis teho herpaantuu huomattavasti jo neljän tunnin jälkeen. Gradu on sujunut hyvin, aikataulun mukaisesti. ap
[/quote]
ehkä sinun kannattaisi harjoittaa opiskelustrategioitasi - nimittäin juuri tieteellisen tutkimuksen analysointi ja kirjoittaminen ei ole mikään sellainen "teenpä nyt muutaman tunnin" tyyppistä hommaa, vaan enemmänkin flow-tilan kaltaista, pitkäjänteistä ja aikaa vaativaa hommaa. Tosin gradu vielä on tieteellinen tutkimuksena sen verran kevyt ja heppoinen, ettei siinä mitään vaativaa tutkimusta tehdä, mutta silti ihmettelen.
[/quote]
Voi elämä mitä puppua. Kyllähän se riippuu ihan alasta ja siitä tekijästä, millainen rytmi gradun tekemiseen tulee. Flow-tila my ass.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:59"]
Meidän lasten päiväkodissa ollaan lähdetty jo retkille naapuripuistoihin tai lähimetsään klo 10.00. Ei siellä jäädä muita oottelemmaan. Ei tää ap mitään gradua kirjoita, sillä on vauva kotona ja liian vaativaa päästä liikkeelle riittävän ajoissa. Tää on niin nähty.
[/quote]
Niin. Mitä sitten. Silloin lapsi menee johonkin toiseen ryhmään jos tulee kesken retken. Ei ne retket ole oikeasti lapsille mitenkään niin ihmeellisiä, että lapsi niitä kaipaisi. Minä olen sanonut lapsilleni, että jos koskaan harmittaa että ei päässyt jonnekin retkelle tai muuhun häppeninkiin, niin minä vien meidän omalla ajalla. Nehän ei ole isoja asioita. Me tehdään niitä muutenkin, kuten normaalit vanhemmat lastensa kanssa nyt tekevät asioita myös kodin ulkopuolella.
Vielä koskaan ei ole tullut tilannetta, että lasta olisi harmittanut kun muut ovat olleet jossain lähipusikossa rymyämässä ja hän ei.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:22"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:20"]Jos lapsi saa heilua ja häslätä nukkarissa hereillä pysyäkseen, niin valitettava totuus on, että pitää koko muunkin sakin hereillä. Päiväkodissa on myös monia joiden vanhemmat toivovat unia. [/quote]Ei välttämättä. Sänky ikkunan viereen, verho raplleen, peitto tms näkösuojaksi. Saa istua tai maata, saa halutessaan selata hiljaa kirjaa. Jos metelöi joutuu vain köllöttämään. Toimiii. [/quote] Oletko päiväkodissa töissä? Miten uskot lepohetken menevän kun kaikki yli 20 lasta selaavat "hiljaa" kirjaa? Et ilmeisesti tiedä lapsista mitään :D [/quote]Ei ryhmässä yleensä ole kuin yksi tai kaksi jotka eivät saa nukkua.
[/quote] Meillä toimii ihan hyvin, että he, jotka eivät nuku, pääsevät nukkarista pois yhdeltä tai vähän ennen ja tekevät pöytähommia. Ja siis, kyllä, olen päiväkodissa töissä :)
[/quote]
Niin? Tämähän on aivan normaali käytöntö.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:36"]Ap koita kestää tätä vihervasemmiston yhdenmukaistamista. Lapseni oli päiväkodissa vuosikymmeniä sitten ja kun opinnliltani pääsin hain hänet pois. Alkoi tulla sääntöjä tuskin mihinkään lakiin perustuvia että lasta ei saa hakea esimerkiksi päiväunien aikaan.
Toki hain kun päiväohjelmani oli hoidettu.
Vieläkään en ole nähnyt säädöksiä, joilla voidaan kieltää oman lapsen hakeminen päiväkodista joihinkin aikoihin.
Olen noutanut ihan ruokapöydästäkin kun henkilökunta alkoi hankalaksi.
[/quote]Ei toki ole lakia. Mutta kai tiedät mitä lapsiryhmälle käy, kun yksi haetaan? Kukaan ei nuku, kaikki kyselee mihin se meni, miksi nyt, missä mun äiti on, millon mun äiti tulee, mäkään en haluu nukkuu kun ei tonkaan tarvii... Että kiitos paljon, olet aiheuttanut kymmeniä ja taas kymmeniä yliväsymyskiukkuja lasten perheissä iltaisin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:22"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:20"]Jos lapsi saa heilua ja häslätä nukkarissa hereillä pysyäkseen, niin valitettava totuus on, että pitää koko muunkin sakin hereillä. Päiväkodissa on myös monia joiden vanhemmat toivovat unia. [/quote]Ei välttämättä. Sänky ikkunan viereen, verho raplleen, peitto tms näkösuojaksi. Saa istua tai maata, saa halutessaan selata hiljaa kirjaa. Jos metelöi joutuu vain köllöttämään. Toimiii. [/quote] Oletko päiväkodissa töissä? Miten uskot lepohetken menevän kun kaikki yli 20 lasta selaavat "hiljaa" kirjaa? Et ilmeisesti tiedä lapsista mitään :D [/quote]Ei ryhmässä yleensä ole kuin yksi tai kaksi jotka eivät saa nukkua.
[/quote] Meillä toimii ihan hyvin, että he, jotka eivät nuku, pääsevät nukkarista pois yhdeltä tai vähän ennen ja tekevät pöytähommia. Ja siis, kyllä, olen päiväkodissa töissä :)
[/quote]
Niin? Tämähän on aivan normaali käytöntö.
[/quote] Niin on?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:40"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:36"]
[/quote]Toki. Ei meillä ne nukkumattomat lue kirjojaan kuin 45 min. Ja sitten tietysti pois.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:43"]
Joojoo. Todellisuudesta vieraantuneelta kuulostat. Kerropas, koulutussuunnittelija, miten ratkaiset tämän: minulla 10 lasta toimintatuokiolla, tiimikaverilla toiset 11 jumpassa toisella puolella taloa. Ryhmässäni niin väkivaltainen lapsi, että lyö sumeilematta ja täysillä kavereita vaikka tuolilla päähän jos ei saa haluamaansa. Ärsyke voi olla mikä vain, vaikka kaverin väärä sananvalinta, ennakoivaa käytöstä ei ole. Menisitkö saapuvaa ryhmääsi kuuluvaa lasta vastaan?
[/quote]
Ookkei. Luehan tekstisi ja muiden hoitajien tilitykset täällä, ja kysy itseltäsi että voitko oikeasti syyttää vanhempia siitä, että nämä haluavat, että lapsi viettää päiväkodissa niin vähän aikaa kuin vain mahdollista? Että jos vaihtoehtona on se, että oma lapsi saa siellä aamuaskarteluissa turpiinsa (missäs muuten se teidän kolmas hoitaja on tässä kuviossa?) tai on sitten turvassa omassa kodissaan, niin miksi ihmeessä kukaan toisi lapsen tonne jos ei ole pakko?
Ja vanhempihan tuo sen lapsen sinne sinun luoksesi jos teillä on normaali päikky. Ethän sinä voi edes tietää kuka eteisessä on, koska harvemmin askartelutiloista on suora näköyhteys eteiseen. En ole milloinkaan nähnyt että ketään lasta otettaisiin aamulla vastaan tai milloinkaan muulloinkaan, eteisessä. Ainahan hoitajat on lapsien kanssa leikkitiloissa, eihän niitä voi sen enempää sinne jättää keskenään kello 8 kuin kello 10.
Itse asiassa päiväkodinhoitajat ovat palveluammatissa, koska KAIKKI ammatit ovat asiakaspalveluammatteja. Päiväkodinhoitajien asiakkaita ovat vanhemmat, myyjien asiakkaat, opettajien opiskelijat, lääkärien potilaat jne.
Ymmärrän, että päiväkodille voi olla hankalaa järjestellä eri järjestelyjä kaikille lapsille, mutta en kuitenkaan näe, miksi se nyt olisi niin hankalaa, että joku lapsi tulee kymmeneltä. Tuskin lapsi siitä kärsii, että on kotona ja saa nukkua pidempään.
On tietysti hyväksi lapselle sopeutua oman ikäistensä seuraan, saada kavereita ja harjoittaa sosiaalisiataitoja, MUTTA keskustelun aloittaja sanoi jo, että lapsi käy koulun jälkeen jumpassa (en nyt muista mikä se toinen oli), joten nämä hoituvat siellä. Eivät lapset nyt kuitenkaan mitään traumoja tai oppimisvaikeuksia siitä saa, jos eivät ole päiväkodissa tasan kahdeksalta ja vietä siellä vähintään kuutta tuntia. Itse muistan, että vihasin päiväkotia. Minulla ei ollut siellä kavereita, vain kiusaajia. Itkin joka ikinen aamu peläten sinne menoa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:59"]
Nämä kaikki on palveluammatteja T. Sh, TtM
[/quote]
Miten joku voi alapeukuttaa tätä? Haluatteko tosiaan itse olla potilaana ja asiakkaana sitä hoitajaa vartn, eikä toisinpäin? Hoitajalla on hoidettavasta aina aivan erityinen vastuu.