Miksi hoitaja valittaa? lapsi 4v päiväkodissa,
opiskelen kotona (gradu enää puuttuu). Olemme molemmat aamu-unisia, joten meidän perheelle sopii pathaiten, että vien lapsen kymmeneksi, ja haen kahdelta - kolmelta. Olen myös toivonut, etteivät "pakkonukuttaisi" päiväunia, koska lapsi ei niitä nuku enää kotonakaan, ja inhoaa pakkounia päivällä. Siellä pakko maata hiljaa, ja jos vartiksikin torkahtaa, sekoaa unirytmi kokonaan ja illalla vaikea saada nukkumaan. Mulle on luvattu monesti, että ei ole pakko nukkua, heillä on hlökuntaa riittävästi, ja lapsi voi olla eskareiden kanssa sen uniajan. Silti toistuvasti kuulen lapselta itseltään, että taas on pakkonukutettu. Ja huomaan sen kotona. Hlökunta valehtelee päin naamaa välillä, välillä myöntävät asian.
Koko syksy mulle on myös valitettu, miten lapsi pitäisi tuoda kahdeksalta, viimeistään puoli yhdeksältä, virallinen selitys "ryhmäytymisen takia". Lapseni on oikein hyvin ryhmäytynyt, kavereita on päiväkodissa ja sen ulkopuolella. Kenen etua palvelee pelkän päivähoidon takia nousta aamulla liian aikaisin - siis sekä lapsen oman että minun luontaisen rytmini mukaan liian aikaisin, kun mikään pakko ei vielä ole? Keväällä tod.näk. olen töissä, jos vaan saan töitä, ja silloin kyllä on sitten noustava aikaisin. Miksi kiusata lasta ja itseä ennen kuin on pakko?
Voisiko joku selventää tätä asiaa, miksi päiväkoti ei kunnioita perheen omia toiveita ja valintoja?
Kommentit (214)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:30"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:23"]Onko päiväkotien arki oikeasti tuollaista kaaoksen reunalla keikkumista? Ja eihän yhdellä hoitajalla hoidettavanaan ole kahtakymmentä lasta, vaan 7. Mikä sekin on tietenkin monta lasta. Mut onhan tilanne tosi huolestuttava, jos erityislapsia alkaa olla enemmistö ja ns. normilapsia vähemmistö. Ois mielenkiintoista tietää mistä se johtuu. [/quote]Ei toki tarvitse olla erityislapsi että on jossakin kehityttävää. Joku on impulsiivinen ja nyrkit puhuu, toiselle sosiaalisuus on jatkuvaa stressiä, kolmas kaipaa motorista tukea ja neljäs on vain superherkkä. Lapsia joutuu pyörittämään suuren osan päivästä suurissa ryhmissä, vain ajalla 10-14 kun kaikki kolmesta hoitajasta on paikalla voidaan pyörittää kolmea pienryhmää. Jos ryhmässä on haastavampia erityislapsia, ei pienryhmätoiminta välttämättä toimi edes tuolloin, koska oikein haastavan erityislapsen kanssa ei pärjää yksin kun on kuusi muutakin vahdittavaa. Kyllä, päiväkotiryhmien päivärytmi on tarkkaan suunniteltu kello jonka rattaiden on toimittava tai homma ei toimi. Päivärytmi on yksi tärkeimpiä työkaluja, koska ennakoitavuus on ainoa keino kuinka noin suurta lapsiryhmää voi ohjata. [/quote] Taidat olla kouluttamaton avustaja tai lähihoitaja korkeintaan, jos noin haastavaksi koet? Tai jos LTO, ehkä et sovellu alalle ollenkaan? Käsittämätöntä, että se työ todella jollekin on NOIN vaikeaa... -LTO itse [/quote] Päivärytmi ja tietyt rutiinit ovat olennainen osa helpottamaan arkea isossa lapsiryhmässä paitsi aikuisten, myös ja ennen kaikkea lasten kannalta. Kovasti ihmettelen lastentarhanopettajaa, joka ei tätä tiedä.
[/quote]
En ole kieltänyt tuota. Mutta mun työtä ei ole ikinä häirinyyt se, että jotkut lapset tulevat/lähtevät aiemmin/myöhemmin kuin valtaosa. Vanhempien tarpeiden kuuleminen on itselleni ollut aina tärkeää - kun vanhemmat voi hyvin ja kokee arkensa rullaavan, silloin voi yleensä lapsikin hyvin. Vaikka se sitten missaisi jonkun lauluhetken aamusta.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:08"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:02"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"] Meidänkin päiväkodissa toivotaan että kaikki lapset tuodaan viimeistään klo 9 hoitoon. Toiminta alkaa silloin ja on ärsyttävää että lapsia tulee kesken + lapsi missaa kaiken kivan (esim askartelut, musiikkihetken, jumpan). [/quote] Se, että henkilökuntaa ärsyttää, ei ole mikään perustelu palveluammatissa yhtään millekään. :D Ja on paljon lapsia, joilla ysinkertaisesti on kotona aina paljon kivempaa kuin päikyssä, eikä heille mikään askartelu ole päivän huippuhetki. Se voi olla sitä ohjaajalle, se on hienoa ja kehittävää ja siitä saa söpöjä taideteoksia seinälle, mut useimmat lapset ois senkin hetken vaan kotona leikkimässä omia leikkejään, jos saisivat valita. [/quote] Päiväkotihenkilökunta on hoito- ja kasvatustyössä, ei palveluammatissa. [/quote] Hoivatyötä tekevät ovat kaikki aina palveluammatissa. He työskentelevät sen hoivattavan parhaaksi. Se jos mikä juuri on palvelemista. Asiakas on heidän työnsä, ja kaikkein tärkein. [/quote] Päiväkodissa hoitajilla on asiakkaita 20 kpl sinun lapsesi lisäksi. Toiminnan kannalta on hyvin hankalaa, jos lapset tulevat tipoittain hoitoon. Tästä syystä toivotaan yleensä, että lapset tulisivat klo 8.30-9.00 viimeistään, jotta lapsi pääsee mukaan toimintaan. Vaikka sinua ei häiritsisi se, että lapseltasi jää kaikki jutut puolitiehen tai kokonaan tekemättä, se voi häiritä ryhmän muita lapsia. Heidän toimintansa saattaa katketa hetkiseksi siksi, että aikuisen pitää kesken kaiken ottaa sinun lapsesi vastaan ja yrittää sijoittaa hänet muuhun ryhmään mukaan niin, että se mahdollisimman vähän aiheuttaisi yleistä levottomuutta. Henkilökohtaisesti en tajua miksi et voisi sen vertaa päivähoidon toiveita kunnioittaa, että ajoittaisit lapsesi hoitopäivän päiväkodin rytmiin etkä vaatisi päiväkotia sopeutumaan omaan rytmiisi.
[/quote]
No ei voi muuta sanoa, kuin että kyllä on hyvin kädetöntä porukkaa, jos ei yksi muori kolmesta (joskus kahdesta) kykene irottautumaan jostain typerästä lumiukkoaskartelusta (tell me, milloin on ollut vaativampaa missään kuin "Nyt liimaat tästä, Nyt hilettä tähän" -tasoa) sen verran, että käy sanomassa huomenet äidille/isälle ja lapselle, ja tuo sen tenavan sinne huoneeseen. Huu, toooooooooooosi haastavaa. Ja siitä ne muut sitten "häiriintyy"? Joops. Korkeintaan niin, että ilahtuvat kun tuttu tulee, ja vaihtavat kuulumisia. Onhan se nyt kamlaa. jos tätä "struktuuri" hajoaa xD
Kyllä nyt taas tekee LTO:t ja tässä ketjussa varmasti vielä lähäritkin itsestään miljoona kerta tärkeämpiä kuin oikeasti ovatkaan. Sama mikä nähty Pk:ssa, vain korostui tässä ketjussa.
Tai sitten vaan ovat kyvyttömiä. Itse KM ja olen välillä alikoulutettuna työskennellyt PK:ssa, sain pelkkää kehua työstäni, ja minä en niitä kamalia ongelmia edes huomannut :D Ehkä LTO ei vaan pärjää lasten kanssa, koulutushan on aika matala? Näin sanoisin, jos haluaisin olla ilkeä.. Oikeasti näin sen todellisuuden. Kahvittelu ja juoruilu ajoi mennen tullen lasten edelle. Kyllähän siinä sitten ärsytti, kun joku myöhemmin tuleva lapsi vaati sen 3-5min ylimääräistä aikaa...
[/quote]Hohhoi. Kyllä huomaa ettei oikeaa kokemusta ole. Ei se yleensä se myöhään tuleminen pilaa muuta kuin sen myöhään tulevan aamupäivän kun ei pääse toimintaan sisään. Tosin riippuu ryhmästä: jossakin tietyssä vilkkaassa ryhmässä keskeytys aamupiirissä voi pilata koko loppupiirin niin, että se on jätettävä kesken. Niin ja kuvailemasi askartelu jota tekee vaikka viisi tarkkaan valittua lasta, voi aikuisen häivyttyä pariksi minuutiksi päätyä siihen, että joku huitoo saksilla tai kaikki heittelee glitteriä tai yksi pöhköin on nuollut kaikki erikeepperit. :D
Jos lapsi saa heilua ja häslätä nukkarissa hereillä pysyäkseen, niin valitettava totuus on, että pitää koko muunkin sakin hereillä. Päiväkodissa on myös monia joiden vanhemmat toivovat unia.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:20"]Jos lapsi saa heilua ja häslätä nukkarissa hereillä pysyäkseen, niin valitettava totuus on, että pitää koko muunkin sakin hereillä. Päiväkodissa on myös monia joiden vanhemmat toivovat unia.
[/quote]Ei välttämättä. Sänky ikkunan viereen, verho raplleen, peitto tms näkösuojaksi. Saa istua tai maata, saa halutessaan selata hiljaa kirjaa. Jos metelöi joutuu vain köllöttämään. Toimiii.
Minäkin ajattelen niin, että päiväkoti on vain hoitoa sille ajalle, kun ei voi olla kotona.
Kyllä aikaisia aamuja ehtii olla lopun elämää. Ei 4-vuotiaan tarvitse vielä hypätä siihen oravanpyörään.
Onhan niihin yhteisiin tuokioihin hyvä varmaan osallistua, mutta ei välttämätöntä. 4-vuotiaalle tärkeintä on vapaa leikki ja sosiaalisten taitojen harjoitus siinä. Itseasiasiassa lisääntyvien tarkkaavuuden ja keskittymisen ongelmien taustalla saattaa olla, että lapset pakotetaan ohjattuun toimintaan liian varhain ja liian usein "akateemisten taitojen" kartuttamiseksi.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:24"]
Minäkin ajattelen niin, että päiväkoti on vain hoitoa sille ajalle, kun ei voi olla kotona. Kyllä aikaisia aamuja ehtii olla lopun elämää. Ei 4-vuotiaan tarvitse vielä hypätä siihen oravanpyörään. Onhan niihin yhteisiin tuokioihin hyvä varmaan osallistua, mutta ei välttämätöntä. 4-vuotiaalle tärkeintä on vapaa leikki ja sosiaalisten taitojen harjoitus siinä. Itseasiasiassa lisääntyvien tarkkaavuuden ja keskittymisen ongelmien taustalla saattaa olla, että lapset pakotetaan ohjattuun toimintaan liian varhain ja liian usein "akateemisten taitojen" kartuttamiseksi.
[/quote]
Bueno. Vastatkaas tähän, arvon LTO:t. Lisäksi uni ja kiireetön aamu kotona vanhemman kanssa on luksusta, joka peittoaa lapsen psyyken kannalta mennen tullen kaikki pk:n "ohjatun varhaiskasvatuksen" (= joku poloinen askartelu, jonne lapsi väsyneenä puoliväkisin raahataan).
-Psyk.sh
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:24"]
Minäkin ajattelen niin, että päiväkoti on vain hoitoa sille ajalle, kun ei voi olla kotona. Kyllä aikaisia aamuja ehtii olla lopun elämää. Ei 4-vuotiaan tarvitse vielä hypätä siihen oravanpyörään. Onhan niihin yhteisiin tuokioihin hyvä varmaan osallistua, mutta ei välttämätöntä. 4-vuotiaalle tärkeintä on vapaa leikki ja sosiaalisten taitojen harjoitus siinä. Itseasiasiassa lisääntyvien tarkkaavuuden ja keskittymisen ongelmien taustalla saattaa olla, että lapset pakotetaan ohjattuun toimintaan liian varhain ja liian usein "akateemisten taitojen" kartuttamiseksi.
[/quote]
Tässä on viisas äiti. Ja ap oli myös viisas. Älkää antako periksi niille aamufasisteille, joiden ainoa tarkoitus on vaan saada helpotusta omaan työhönsä. Päiväkoti on lasta varten, ei toisinpäin, IKINÄ.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:13"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"] Meidänkin päiväkodissa toivotaan että kaikki lapset tuodaan viimeistään klo 9 hoitoon. Toiminta alkaa silloin ja on ärsyttävää että lapsia tulee kesken + lapsi missaa kaiken kivan (esim askartelut, musiikkihetken, jumpan). [/quote] Se, että henkilökuntaa ärsyttää, ei ole mikään perustelu palveluammatissa yhtään millekään. :D Ja on paljon lapsia, joilla ysinkertaisesti on kotona aina paljon kivempaa kuin päikyssä, eikä heille mikään askartelu ole päivän huippuhetki. Se voi olla sitä ohjaajalle, se on hienoa ja kehittävää ja siitä saa söpöjä taideteoksia seinälle, mut useimmat lapset ois senkin hetken vaan kotona leikkimässä omia leikkejään, jos saisivat valita. [/quote] Kyllä minäkin koen päiväkodin palveluammattina. Tarkoitan ystävällisyyttä, yksilöllisyyttä ym. Asiallista puhetta mm täällä. Mutta joku raja siinäkin. Laitos on laitos. Kannattaa hankkia oma hoitaja, jos normaali lapsen päivärytmi ei kelpaa. Olen sitä mieltä, että lapsi kärsii tällaisesta päivärytmistä. Lapsi tarvitsee päiväunet ja aikaisen iltanukkumisen. Myös aikaiset aamut.
[/quote]
" Lapsi tarvitsee päiväunet ja aikaisen iltanukkumisen. Myös aikaiset aamut."
voi herranjestas. Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vaan?
[/quote]
En kumpaakaan
Lapsi todellakin tarvitsee kunnollisen päivärytmin. Iltayön unet on tärkeät. Samoin päiväunet lähes kouluikään saakka. Voit googlata lusätietoa
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:46"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:08"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:02"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"] Meidänkin päiväkodissa toivotaan että kaikki lapset tuodaan viimeistään klo 9 hoitoon. Toiminta alkaa silloin ja on ärsyttävää että lapsia tulee kesken + lapsi missaa kaiken kivan (esim askartelut, musiikkihetken, jumpan). [/quote] Se, että henkilökuntaa ärsyttää, ei ole mikään perustelu palveluammatissa yhtään millekään. :D Ja on paljon lapsia, joilla ysinkertaisesti on kotona aina paljon kivempaa kuin päikyssä, eikä heille mikään askartelu ole päivän huippuhetki. Se voi olla sitä ohjaajalle, se on hienoa ja kehittävää ja siitä saa söpöjä taideteoksia seinälle, mut useimmat lapset ois senkin hetken vaan kotona leikkimässä omia leikkejään, jos saisivat valita. [/quote] Päiväkotihenkilökunta on hoito- ja kasvatustyössä, ei palveluammatissa. [/quote] Hoivatyötä tekevät ovat kaikki aina palveluammatissa. He työskentelevät sen hoivattavan parhaaksi. Se jos mikä juuri on palvelemista. Asiakas on heidän työnsä, ja kaikkein tärkein. [/quote] Päiväkodissa hoitajilla on asiakkaita 20 kpl sinun lapsesi lisäksi. Toiminnan kannalta on hyvin hankalaa, jos lapset tulevat tipoittain hoitoon. Tästä syystä toivotaan yleensä, että lapset tulisivat klo 8.30-9.00 viimeistään, jotta lapsi pääsee mukaan toimintaan. Vaikka sinua ei häiritsisi se, että lapseltasi jää kaikki jutut puolitiehen tai kokonaan tekemättä, se voi häiritä ryhmän muita lapsia. Heidän toimintansa saattaa katketa hetkiseksi siksi, että aikuisen pitää kesken kaiken ottaa sinun lapsesi vastaan ja yrittää sijoittaa hänet muuhun ryhmään mukaan niin, että se mahdollisimman vähän aiheuttaisi yleistä levottomuutta. Henkilökohtaisesti en tajua miksi et voisi sen vertaa päivähoidon toiveita kunnioittaa, että ajoittaisit lapsesi hoitopäivän päiväkodin rytmiin etkä vaatisi päiväkotia sopeutumaan omaan rytmiisi. [/quote] No ei voi muuta sanoa, kuin että kyllä on hyvin kädetöntä porukkaa, jos ei yksi muori kolmesta (joskus kahdesta) kykene irottautumaan jostain typerästä lumiukkoaskartelusta (tell me, milloin on ollut vaativampaa missään kuin "Nyt liimaat tästä, Nyt hilettä tähän" -tasoa) sen verran, että käy sanomassa huomenet äidille/isälle ja lapselle, ja tuo sen tenavan sinne huoneeseen. Huu, toooooooooooosi haastavaa. Ja siitä ne muut sitten "häiriintyy"? Joops. Korkeintaan niin, että ilahtuvat kun tuttu tulee, ja vaihtavat kuulumisia. Onhan se nyt kamlaa. jos tätä "struktuuri" hajoaa xD Kyllä nyt taas tekee LTO:t ja tässä ketjussa varmasti vielä lähäritkin itsestään miljoona kerta tärkeämpiä kuin oikeasti ovatkaan. Sama mikä nähty Pk:ssa, vain korostui tässä ketjussa. Tai sitten vaan ovat kyvyttömiä. Itse KM ja olen välillä alikoulutettuna työskennellyt PK:ssa, sain pelkkää kehua työstäni, ja minä en niitä kamalia ongelmia edes huomannut :D Ehkä LTO ei vaan pärjää lasten kanssa, koulutushan on aika matala? Näin sanoisin, jos haluaisin olla ilkeä.. Oikeasti näin sen todellisuuden. Kahvittelu ja juoruilu ajoi mennen tullen lasten edelle. Kyllähän siinä sitten ärsytti, kun joku myöhemmin tuleva lapsi vaati sen 3-5min ylimääräistä aikaa... [/quote]Hohhoi. Kyllä huomaa ettei oikeaa kokemusta ole. Ei se yleensä se myöhään tuleminen pilaa muuta kuin sen myöhään tulevan aamupäivän kun ei pääse toimintaan sisään. Tosin riippuu ryhmästä: jossakin tietyssä vilkkaassa ryhmässä keskeytys aamupiirissä voi pilata koko loppupiirin niin, että se on jätettävä kesken. Niin ja kuvailemasi askartelu jota tekee vaikka viisi tarkkaan valittua lasta, voi aikuisen häivyttyä pariksi minuutiksi päätyä siihen, että joku huitoo saksilla tai kaikki heittelee glitteriä tai yksi pöhköin on nuollut kaikki erikeepperit. :D
[/quote]
No voi kuule kun juuri sitä käytännön kokemusta on - valitettavasti, ylikoulutettuna "jouduin" päiväkotiin töihin, kun ei oman alan töitä ollut (koulutussuunnittelija olen). Siksi tiedänkin, että tällainen valitus on aika turhaa, ja pelkkä järjestelykysymys. En tiedä, onko tuo turhasta valittaminen ja tärkeily joku pk-hoitsujen ammattitauti, mutta ihmettelen kyllä syvästi - sori.. :D
Missä päiväkodissa vanhemmat jättää lapsensa eteiseen ja häipyy, häh? Ainahan se menee näin, että jos lapset on jo jotain tekemässä, niin vanhempi riisuu lapsensa, käy pesemässä lapselta kädet ja vie lapsen sinne ryhmään. En ole ikinä nähnyt, että siellä on hoitaja eteisessä päivystämässä.
Jotenkin nää ei ole uskottavia nää hoitajien kuvaukset siitä kuinka hirveän paljon se myöhässä tuleva lapsi sekoittaa heidän päivärytmiään. Ja sitäpaitsi, päivässä on monia hyviä hetkiä tuoda lapsen ja vanhemmat voi ohjeistaa tuomaan lapsen tällaiseen hetkeen. Lapsen voi tuoda suoraan ulkoiluun asiallisesti puettuna tai lounaalle. Lapsihan tuskin itse kaipaa mitään toimintatuokiota. Jotenkin tuntuu että tää on jollekin vaan sellainen periaatekysymys, että ei vaan voi myöntää, että lapsen voi tuoda myöhemminkin eikä yhtään mitään kamalaa tapahdu.
Hyvä, että teet sentään gradua ap. Kuulostat teksteinesi enemmänkin työttömältä laiskimukselta, joka vie lapsen virikehoitoon saadakseen ns. omaa aikaa.
Mä olen itse lto. Mutta olen Ap:n kanssa samoilla linjoilla ja samat asiat ärsyttää oman lapsen päiväkodissa. Lapsi nukutetaan päiväunille joka päivä. Tästä seuraa joko lapsen valvominen puoleen yöhön tai herääminen seuraavana aamuna neljältä pariksi tunniksi kukkumaan, ja nukahtaa takaisin, kun minun herätyskelloni soi. Tässä päiväkodissa nukkuu kuulemma _kaikki_, joten yhden lapsen takia ei jousteta. Ihme, kun omassa työpaikassani pystytään joustamaan samassa asiassa. Samoin lapsen myöhäisestä tulemisesta valitetaan jatkuvasti. Meillä myös lapsi ja mieheni ovat aamu-unisia. Sen lisäksi miehelle on paljon helpompi viedä lapsi samalla, kun menee töihin eikä yli tuntia aiemmin. Meillä lapsi on hoidossa 10-16. Päiväkoti on perheitä varten, lapset eivät ole päiväkotia ja henkilökuntaa varten.
Eikö ketään muka töissä ärsytä, jos joku tulee palaveriin myöhässä? Jos se yhden myöhästyneen paikalleen asettautuminen kesken palaverin onnistuu häiritsemään aikuisen keskittymiskykyä, niin kuvitelkaa, miten se vaikuttaakaan lapsen keskittymiseen aamupiirillä. Varsinkin, jos niitä myöhässä tulijoita on enemmän kuin yksi.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:24"]
[/quote]
Bueno. Vastatkaas tähän, arvon LTO:t. Lisäksi uni ja kiireetön aamu kotona vanhemman kanssa on luksusta, joka peittoaa lapsen psyyken kannalta mennen tullen kaikki pk:n "ohjatun varhaiskasvatuksen" (= joku poloinen askartelu, jonne lapsi väsyneenä puoliväkisin raahataan).
-Psyk.sh
[/quote]
Psyk sh ei ole muistanut lukea lapsen unentarpeesta. Tai ymmärrä ryhmädynamiikkaa. Tai eroa laitoksen ha kodin välillä
T. Psuk sh, TtN
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:51"]
Mä olen itse lto. Mutta olen Ap:n kanssa samoilla linjoilla ja samat asiat ärsyttää oman lapsen päiväkodissa. Lapsi nukutetaan päiväunille joka päivä. Tästä seuraa joko lapsen valvominen puoleen yöhön tai herääminen seuraavana aamuna neljältä pariksi tunniksi kukkumaan, ja nukahtaa takaisin, kun minun herätyskelloni soi. Tässä päiväkodissa nukkuu kuulemma _kaikki_, joten yhden lapsen takia ei jousteta. Ihme, kun omassa työpaikassani pystytään joustamaan samassa asiassa. Samoin lapsen myöhäisestä tulemisesta valitetaan jatkuvasti. Meillä myös lapsi ja mieheni ovat aamu-unisia. Sen lisäksi miehelle on paljon helpompi viedä lapsi samalla, kun menee töihin eikä yli tuntia aiemmin. Meillä lapsi on hoidossa 10-16. Päiväkoti on perheitä varten, lapset eivät ole päiväkotia ja henkilökuntaa varten.
[/quote]
Minä en ole ikinä ymmärtänyt, että miten lapsi, jota ei väsytä, nukahtaa maattuaan 30 minuuttia pimeässä, hiljaisessa huoneessa päiväkodissa, mutta kotona pyörii samassa tilanteessa useita tunteja hereillä? Ymmärrän kyllä sen kierteen, kun yöunet ovat jääneet lyhyeksi, niin seuraavana päivänä väsyttää päiväunien aikaan, mutta silloinkin, kun tuota kierrettä ei ole päässyt syntymään (viikonlopun, lomien aikana), pirteä lapsi nukahtaa päiväkodissa, mutta ei muka kotona. Miksi se "pakkonukuttaminen" ei toimi kotona?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:51"]
[/quote]
Minä en ole ikinä ymmärtänyt, että miten lapsi, jota ei väsytä, nukahtaa maattuaan 30 minuuttia pimeässä, hiljaisessa huoneessa päiväkodissa, mutta kotona pyörii samassa tilanteessa useita tunteja hereillä? Ymmärrän kyllä sen kierteen, kun yöunet ovat jääneet lyhyeksi, niin seuraavana päivänä väsyttää päiväunien aikaan, mutta silloinkin, kun tuota kierrettä ei ole päässyt syntymään (viikonlopun, lomien aikana), pirteä lapsi nukahtaa päiväkodissa, mutta ei muka kotona. Miksi se "pakkonukuttaminen" ei toimi kotona?
[/quote]
Samaa olen ihmetellyt. Ehkä nämä vanhemmat ovat laittamassa lasta jo seitsemän aikaan unille, jotta saavat illan "omaa aikaa". Vituttaahan se, jos lapsen kanssa joutuu olemaankin, eikä se nukahda yöunille heti päiväkodista tultua pikkukakkosen jälkeen.
On se AP kyllä hieno vanhempi! Miten kehtaat valittaa, että lapsesi joutuu lepäämään päiväkodissa kun sinun ei tarvitse häntä sinne edes viedä? Jos et jaksa olla koko päivää lapsesi kanssa, niin mitä jos viet sen 8.30-11-30 hoitoon?
Päiväkodeissa ei ole pakko nukkua mutta lepohetki on pakollinen. Lepohetken aikana mm ryhmät siivotaan, päivittäin on jonkun ryhmän palaveri ja tämä ainoa kahvitauko tai lounastauko jos haluu syödä rauhassa. Tässä asiassa ei todellakaan kuunnella mitään vikisevää vanhempaa jonka ei edes tarvitse pitää lastaan päiväkodissa tohon aikaan. Mietippä ite nyt vähän!
Miksi edes viet lapsesi hoitoon? Turha perustella sillä, että ehtii leikkiä kavereiden kanssa koska sinä viet sen sinne syömään ja päiväunille. Ehtii ehkä leikkä max tunnin kavereiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:08"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:02"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"] Meidänkin päiväkodissa toivotaan että kaikki lapset tuodaan viimeistään klo 9 hoitoon. Toiminta alkaa silloin ja on ärsyttävää että lapsia tulee kesken + lapsi missaa kaiken kivan (esim askartelut, musiikkihetken, jumpan). [/quote] Se, että henkilökuntaa ärsyttää, ei ole mikään perustelu palveluammatissa yhtään millekään. :D Ja on paljon lapsia, joilla ysinkertaisesti on kotona aina paljon kivempaa kuin päikyssä, eikä heille mikään askartelu ole päivän huippuhetki. Se voi olla sitä ohjaajalle, se on hienoa ja kehittävää ja siitä saa söpöjä taideteoksia seinälle, mut useimmat lapset ois senkin hetken vaan kotona leikkimässä omia leikkejään, jos saisivat valita. [/quote] Päiväkotihenkilökunta on hoito- ja kasvatustyössä, ei palveluammatissa. [/quote] Hoivatyötä tekevät ovat kaikki aina palveluammatissa. He työskentelevät sen hoivattavan parhaaksi. Se jos mikä juuri on palvelemista. Asiakas on heidän työnsä, ja kaikkein tärkein. [/quote] Päiväkodissa hoitajilla on asiakkaita 20 kpl sinun lapsesi lisäksi. Toiminnan kannalta on hyvin hankalaa, jos lapset tulevat tipoittain hoitoon. Tästä syystä toivotaan yleensä, että lapset tulisivat klo 8.30-9.00 viimeistään, jotta lapsi pääsee mukaan toimintaan. Vaikka sinua ei häiritsisi se, että lapseltasi jää kaikki jutut puolitiehen tai kokonaan tekemättä, se voi häiritä ryhmän muita lapsia. Heidän toimintansa saattaa katketa hetkiseksi siksi, että aikuisen pitää kesken kaiken ottaa sinun lapsesi vastaan ja yrittää sijoittaa hänet muuhun ryhmään mukaan niin, että se mahdollisimman vähän aiheuttaisi yleistä levottomuutta. Henkilökohtaisesti en tajua miksi et voisi sen vertaa päivähoidon toiveita kunnioittaa, että ajoittaisit lapsesi hoitopäivän päiväkodin rytmiin etkä vaatisi päiväkotia sopeutumaan omaan rytmiisi.
[/quote]
No ei voi muuta sanoa, kuin että kyllä on hyvin kädetöntä porukkaa, jos ei yksi muori kolmesta (joskus kahdesta) kykene irottautumaan jostain typerästä lumiukkoaskartelusta (tell me, milloin on ollut vaativampaa missään kuin "Nyt liimaat tästä, Nyt hilettä tähän" -tasoa) sen verran, että käy sanomassa huomenet äidille/isälle ja lapselle, ja tuo sen tenavan sinne huoneeseen. Huu, toooooooooooosi haastavaa. Ja siitä ne muut sitten "häiriintyy"? Joops. Korkeintaan niin, että ilahtuvat kun tuttu tulee, ja vaihtavat kuulumisia. Onhan se nyt kamlaa. jos tätä "struktuuri" hajoaa xD
Kyllä nyt taas tekee LTO:t ja tässä ketjussa varmasti vielä lähäritkin itsestään miljoona kerta tärkeämpiä kuin oikeasti ovatkaan. Sama mikä nähty Pk:ssa, vain korostui tässä ketjussa.
Tai sitten vaan ovat kyvyttömiä. Itse KM ja olen välillä alikoulutettuna työskennellyt PK:ssa, sain pelkkää kehua työstäni, ja minä en niitä kamalia ongelmia edes huomannut :D Ehkä LTO ei vaan pärjää lasten kanssa, koulutushan on aika matala? Näin sanoisin, jos haluaisin olla ilkeä.. Oikeasti näin sen todellisuuden. Kahvittelu ja juoruilu ajoi mennen tullen lasten edelle. Kyllähän siinä sitten ärsytti, kun joku myöhemmin tuleva lapsi vaati sen 3-5min ylimääräistä aikaa...