Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitaja valittaa? lapsi 4v päiväkodissa,

Vierailija
26.09.2015 |

opiskelen kotona (gradu enää puuttuu). Olemme molemmat aamu-unisia, joten meidän perheelle sopii pathaiten, että vien lapsen kymmeneksi, ja haen kahdelta - kolmelta. Olen myös toivonut, etteivät "pakkonukuttaisi" päiväunia, koska lapsi ei niitä nuku enää kotonakaan, ja inhoaa pakkounia päivällä. Siellä pakko maata hiljaa, ja jos vartiksikin torkahtaa, sekoaa unirytmi kokonaan ja illalla vaikea saada nukkumaan. Mulle on luvattu monesti, että ei ole pakko nukkua, heillä on hlökuntaa riittävästi, ja lapsi voi olla eskareiden kanssa sen uniajan. Silti toistuvasti kuulen lapselta itseltään, että taas on pakkonukutettu. Ja huomaan sen kotona. Hlökunta valehtelee päin naamaa välillä, välillä myöntävät asian.

Koko syksy mulle on myös valitettu, miten lapsi pitäisi tuoda kahdeksalta, viimeistään puoli yhdeksältä, virallinen selitys "ryhmäytymisen takia". Lapseni on oikein hyvin ryhmäytynyt, kavereita on päiväkodissa ja sen ulkopuolella. Kenen etua palvelee pelkän päivähoidon takia nousta aamulla liian aikaisin - siis sekä lapsen oman että minun luontaisen rytmini mukaan liian aikaisin, kun mikään pakko ei vielä ole? Keväällä tod.näk. olen töissä, jos vaan saan töitä, ja silloin kyllä on sitten noustava aikaisin. Miksi kiusata lasta ja itseä ennen kuin on pakko?

Voisiko joku selventää tätä asiaa, miksi päiväkoti ei kunnioita perheen omia toiveita ja valintoja?

Kommentit (214)

Vierailija
201/214 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän pitää muuttaa unirytmiä, jotta lapsesi sopeutuu normaaliin koulu ja työ rytmiin. Viimeistään klo 8 nukkumaan, niin jaksaa herätä ajoissa päiväkotiin.

Vierailija
202/214 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi menettää kaiken toiminnan kun menee noin myöhään. Ei koskaan ehdi pedagogisiin tuokioihin vaan menee vain ulkoilemaan ja syömään. Sikai itse veisin oman lapseni aiemmin. Teillähän hyvin menee jos ei ole pakko mennä nukkariin ollenkaan! Yleensä kenelläkään hoitajalla ei ole aikaa hengata yhden lapsen kanssa, koska palaverit ja kirjalliset työt on hoidettava tuolloin niiden hoitajien joita ei koko aikaa nukkarissa tarvita. Mä en antaisi ryhmässäni mahdollisuutta olla muualla kuin nukkarissa lepohetkellä. Nukkua ei toki ole pakko ja voisin antaa lapselle paikan ikkunan vieressä, antaisin luvan istua ja vaikka selata kirjaakin. Jos silti nukahtaa 45 minuutissa niin on muuten mielettömän väsynyt lapsi ja unensa todella tarvitsee.

Ihan v....n sama ehtiikö pedagogisiin hetkiin vai ei. Kyseessä on NELIVUOTIAS. Aivan turhaa nillittämistä niiltä hoitajilta, sinähän siitä tarhasta maksat, ja he tehköön työtään; hoitakoon lapsia. Jos on tuollainen onnekas tilanne, että nelivuotiaan ei tarvitse KIIREELLÄ herätä klo 7 tai 8 jotta ehtsi HOITOON, niin nauti siitä, älä anna tarhatätien viedä sitä ihanuutta teiltä pois. Edessä on ihan tarpeeksi niitä aamuja, kun pitää kiireellä lähteä kouluun. KYllä tää yhteiskunta on sairas. Nelivuotiaista pitää jo kasvattaa aivottomia yhteiskunnan kasvatteja, ja koulutta tylsään arkirytmiin. Hevonpaska  sanon minä! Muutenkinkäy sääliksi kaikkia tarhalapsia. Paljon onnellisimpia lapsia tulee, kun saavat rauhassa kasvaa kotonaan, tietysti olettaen että äiti vie kerhoihin tai että naapurissa on leikkitovereita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/214 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi menettää kaiken toiminnan kun menee noin myöhään. Ei koskaan ehdi pedagogisiin tuokioihin vaan menee vain ulkoilemaan ja syömään. Sikai itse veisin oman lapseni aiemmin. Teillähän hyvin menee jos ei ole pakko mennä nukkariin ollenkaan! Yleensä kenelläkään hoitajalla ei ole aikaa hengata yhden lapsen kanssa, koska palaverit ja kirjalliset työt on hoidettava tuolloin niiden hoitajien joita ei koko aikaa nukkarissa tarvita. Mä en antaisi ryhmässäni mahdollisuutta olla muualla kuin nukkarissa lepohetkellä. Nukkua ei toki ole pakko ja voisin antaa lapselle paikan ikkunan vieressä, antaisin luvan istua ja vaikka selata kirjaakin. Jos silti nukahtaa 45 minuutissa niin on muuten mielettömän väsynyt lapsi ja unensa todella tarvitsee.

Ihan v....n sama ehtiikö pedagogisiin hetkiin vai ei. Kyseessä on NELIVUOTIAS. Aivan turhaa nillittämistä niiltä hoitajilta, sinähän siitä tarhasta maksat, ja he tehköön työtään; hoitakoon lapsia. Jos on tuollainen onnekas tilanne, että nelivuotiaan ei tarvitse KIIREELLÄ herätä klo 7 tai 8 jotta ehtsi HOITOON, niin nauti siitä, älä anna tarhatätien viedä sitä ihanuutta teiltä pois. Edessä on ihan tarpeeksi niitä aamuja, kun pitää kiireellä lähteä kouluun. KYllä tää yhteiskunta on sairas. Nelivuotiaista pitää jo kasvattaa aivottomia yhteiskunnan kasvatteja, ja koulutta tylsään arkirytmiin. Hevonpaska  sanon minä! Muutenkinkäy sääliksi kaikkia tarhalapsia. Paljon onnellisimpia lapsia tulee, kun saavat rauhassa kasvaa kotonaan, tietysti olettaen että äiti vie kerhoihin tai että naapurissa on leikkitovereita.

Jessus kuka kirjoitti juuri niinkuin minäkin ajattelen, olen usein ajatellut, että Pohjois-Koreassako kaikki lastentarhanopettajat koulutetaan, pedagogisine tuokioineen, eläköön tasapäisyys!

Vierailija
204/214 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi menee jonkun ajan päästä  kouluun. Aiotteko silloinkin vaatia, että koulupäivät alkavat vasta kymmeneltä?

Ei lapsen hermostoa tarvitse rääkätä liian aikaisin. Antaa olla lapsi ja rento elämä niin kauan, kuin pystyy. Sitten on vahvempi ja hermosto hyvin kehittynyt koulussakin.

Vierailija
205/214 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidänkin päiväkodissa toivotaan että kaikki lapset tuodaan viimeistään klo 9 hoitoon. Toiminta alkaa silloin ja on ärsyttävää että lapsia tulee kesken + lapsi missaa kaiken kivan (esim askartelut, musiikkihetken, jumpan).

Kesken kaiken näkemään teidän oikeaa toimintaa, kun ei enää tarttis esittää vanhemmille?

Vierailija
206/214 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi menee jonkun ajan päästä  kouluun. Aiotteko silloinkin vaatia, että koulupäivät alkavat vasta kymmeneltä?

En ole ap mutta tuli vaan mieleen että pitäisikö nyt harjoitella aikataulua joka tapahtuu kolmen vuoden kuluttua? Se lasten aikataulu keikahtaa helposti sekaisin jo viikossa mutta kyllä sen raiteillleen saa taas takaisinkin siinä viikossa. Alussa tietenin vaikeaa ja hirveää. En minä ikinä ole pitänyt samaa aikatalua esim. koululaisten kanssa kesälomalla vain sen takia että sitten parin kuukauden kuluttua kun mennään taikaisin kouluun pitääkin herätä jo seiskalta. No silloin pitää, nyt ei.

Vierailija
207/214 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:46"]

Mitä jos sanoisit, että tuot lapsen sen takia niin myöhään, että saat itse nukkua tarpeeksi pitkään aamulla? Eihän heillä ole siihen nokankoputtamista, mutta tietäisivät ainakin oikean syyn.

"Oikean" syyn? Olen sanonut, että olemme molemmat aamu-unisia, mikä on totta. Miksi se syy ei tunnu kelpaavan? Tai miksi minun sitä edes ylipäänsä pitäisi perustella? ap

Se, että on aamu-uninenen ei ole syy, että voisi tulla myöhemmin jonnekkin. Voisin itse yhtä hyvin sanoa, että en tule kahdeksaksi hammaslääkäriin, koska olen aamu-uninen. Mutta menen sinne silti koska silloin sinne pääsee silloin. On munkin teinit hyvin aamu-unisia, mutta silti täytyy nousta kouluun arkisin viimeistään seitsemältä. Tajusitko? Joskus täytyy vain nousta aamulla vaikka ei jaksaisi, että tämä yhteiskunta toimisi.

Nyt ei ole kyse sinusta, vaan lapsen heräämisestä päiväkotiin? Että mieluummin lapsellakin lakaisi arfmoton ura jo pienenä, enne kouluakin? Koulu alkaa usein vasta klo 9 tai kymmeneltäkin, ja kestää vain 4 tuntia.

Vierailija
208/214 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pah, pedagogiset tuokiot. Kotonakin niitä voi järjestää eikä ne niin kummoisia ja välttämättömiä lapsen kasvulle ole, että sen takia pitäisi päiväkotiin viedä. Päinvastoin, mahdollisimman paljon kotona ja mahdollisimman kiireetöntä elämää mahdollisimman pitkään lapselle. Ei sitä lapsi olla kuin pienen aikaa.

Vierailija
209/214 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes viet lapsesi hoitoon? Turha perustella sillä, että ehtii leikkiä kavereiden kanssa koska sinä viet sen sinne syömään ja päiväunille. Ehtii ehkä leikkä max tunnin kavereiden kanssa.

Tämä taitaa olla vanha ketju, mutta ihmettelen silti näitä av:n idioottimaisia vastauksia. Miksi viedä lapsi hoitoon? Öö, oiskohan siksi että äiti opiskelee (tekee gradua) ja lapsi tarvitsee hoitoa. Neljävuotiaan kannalta se varhaiskasvatus on yhtä tyhjän kanssa, paljon tärkeämpää on kiireetön aamu oman äidin kanssa. Kyllä te ihmiset ootte välillä tyhmiä! Kuvittelette että lapsen kasvatus tarhassa on jotain äärimmäisen hienoa ja ihmeellistä, Kun tosiasiassa se ei sitä ole. Olen seurannut esim. ryhmisläisten toimia omalla pihallani ja voin sanoa että se oli ainoastaan ja pelkästään tarhatätien juoruamista, eivätkä välittäneet lapsista sitten pätkääkään. Itse en veisi lasta päiväkotiin ellei olisi aivan pakko. Suurin osa päiväkodeista on täyttä humpuukia. Esittävät sitten jossain keskustelussa niin virallista, mutta tosiasiassa lasten annetaan temmeltää miten sattuu, eikä niitä väkivaltaisiakaan kielletä. Näin se vaan on. Nostakaa pää sieltä perseestä ja kasvattakaa omat lapsenne, ainakin lapsi oppii tavoille.

Vierailija
210/214 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:46"] Mitä jos sanoisit, että tuot lapsen sen takia niin myöhään, että saat itse nukkua tarpeeksi pitkään aamulla? Eihän heillä ole siihen nokankoputtamista, mutta tietäisivät ainakin oikean syyn.

"Oikean" syyn? Olen sanonut, että olemme molemmat aamu-unisia, mikä on totta. Miksi se syy ei tunnu kelpaavan? Tai miksi minun sitä edes ylipäänsä pitäisi perustella? ap Se, että on aamu-uninenen ei ole syy, että voisi tulla myöhemmin jonnekkin. Voisin itse yhtä hyvin sanoa, että en tule kahdeksaksi hammaslääkäriin, koska olen aamu-uninen. Mutta menen sinne silti koska silloin sinne pääsee silloin. On munkin teinit hyvin aamu-unisia, mutta silti täytyy nousta kouluun arkisin viimeistään seitsemältä. Tajusitko? Joskus täytyy vain nousta aamulla vaikka ei jaksaisi, että tämä yhteiskunta toimisi.

Ihana 50-lukulainen ajatusmaailma sulla. Teillä varmaan aamulla karaistaan itseä kylmillä kääreillä ja tehdään vähän jumppaliikkeitä ja kammataan siisti keskijakaus että oltaisiin muutenkin kunnon ihmisiä. :D

Aamu-unisuudessa ei ole mitään sen kummempaa kuin iltaunisuudessa. Se ei kerro yhtään mitään siitä miten ihminen on sitoutunut yhteiskuntaan tai miten hoitaa työnsä. Häntä vaan nukuttaa aamulla enemmän. Ja ymmärrän, että on iso uhka yhteiskuntajärjestykselle, jos yksikään yksilö saa nyt esimerkiksi vuoden elämässään nukkua aamuisin pitkään, kuten nyt tämä turmeluksen tielle ohjattu nelivuotias, mutta uskon että me kestetään se kansana ja yhteiskuntana.

Tää yhteiskunta alkaa enemmän ja enemmän pyöriä 24/7. Kaikki ei tapahdu enää kello kahdeksalta aamulla. Minusta on ihan hullua, jos joku päiväkodin aamupiiri määrittää koko lapsen ja lapsen vanhempien elämää. 

Mun on pakko sanoa että kyllä on ottanut monesti päähän myös itseäni tuollaisen aamuvirkkuuden ihannointi tässä yhteiskunnassa. Ne jotka heräävät kukonlaulun aikaan ovat ahkeria, järjestelmällisiä ja aikaansaavia ja iltavirkut sitten laiskoja ja täysin vastakohtia?

Huvitti kun eräässä työpaikassa nämä aamuvirkut nimenomaan esittivät niin tehokkaita ja kun itsekin eksyin joskus aikaisin niin mitäs siellä tapahtuikaan. No siellä istuttiin kahvilla ja aamiaisella klo 7-8.30! Itse kun tulin 8.30 töihin ei kukaan istunut enää kahvilla ja itsekin sitten ryntäsin suoraan töiden pariin. No kumpikohan meistä teki enemmän töitä koko työpäivän aikana? Minä iltavirkku.Meillä oli siis liukuva työaika ja kaikki teki samat tuntimäärät liukumalla. Itse olin sitten myöhempään tietenkin töissä kun aamuvirkut lähtivät jo kolmelta.

Ymmärrän kyllä että monesti lapsen kannalta ehkä olisi parempi olla siellä hoidossa vaikka yhdeksältä ennenkuin toiminta alkaa mutta voidaan myös kai kysyä että miksi ne toiminnat ei voisi olla vaikka kymmeneltä eikä yhdeksältä niin monikaan ei niistä varmaan myöhästyisi. Joissainhan päiväkodeissa on muuten sellainen aikatalu että ensin ollaan ulkona ja sitten kymmeneltä ennen ruokailua on vasta aamupiirit ja muut toiminnat.

Vierailija
211/214 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kuutta sivua pitempään, mutta olen aina ihmetellyt tätä miksi se päiväkoti on niin tärkeä jo 4v:lle?

Aluksi lapsen synnyttyä pidetään niin tärkeänä ettei lasta laiteta hoitoon vaan ollaan mahdollisuuksien mukaan kolme vuotta kotona. Mutta sitten kun joku uskaltautuu lapsensa jättämään hoitoon niin sitten sitä lasta täytyy pitää päiväkodissa pitempään kuin olisi tarvetta. Siis hä?

Varsinkin tässä ap:n tapauksessa kun lapsi kyllä kerkeää vaikka jo seuraavana vuona viettää aikaa siellä päiväkodissa mielinmäärin jos ap pääsee töihin. Onko sekin väärin jos joku ei neljä vuotiasta lastaan vie päiväkotiin vaan hoitaa kotona? Ymmärrän että varhaiskasvatus on varmasti tärkeää mutta en itsekkään lastani pitäisi hoidossa sen pitempään kun tarvetta olisi. Toki tunnin voisin pitää pitempään, että itse kävisin vaikka kaupassa, mutta en minäkään aamurytmiä alkaisi tuossa tilanteessa muuttamaan vielä turhan päiten. Viettäisin lapseni kanssa aikaa vielä kun olisin kotona. Mitä semmoista päiväkodissa opetetaan mitä ei muualla voi oppia?

Vierailija
212/214 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea kuutta sivua pitempään, mutta olen aina ihmetellyt tätä miksi se päiväkoti on niin tärkeä jo 4v:lle?

Aluksi lapsen synnyttyä pidetään niin tärkeänä ettei lasta laiteta hoitoon vaan ollaan mahdollisuuksien mukaan kolme vuotta kotona. Mutta sitten kun joku uskaltautuu lapsensa jättämään hoitoon niin sitten sitä lasta täytyy pitää päiväkodissa pitempään kuin olisi tarvetta. Siis hä?

Varsinkin tässä ap:n tapauksessa kun lapsi kyllä kerkeää vaikka jo seuraavana vuona viettää aikaa siellä päiväkodissa mielinmäärin jos ap pääsee töihin. Onko sekin väärin jos joku ei neljä vuotiasta lastaan vie päiväkotiin vaan hoitaa kotona? Ymmärrän että varhaiskasvatus on varmasti tärkeää mutta en itsekkään lastani pitäisi hoidossa sen pitempään kun tarvetta olisi. Toki tunnin voisin pitää pitempään, että itse kävisin vaikka kaupassa, mutta en minäkään aamurytmiä alkaisi tuossa tilanteessa muuttamaan vielä turhan päiten. Viettäisin lapseni kanssa aikaa vielä kun olisin kotona. Mitä semmoista päiväkodissa opetetaan mitä ei muualla voi oppia?

Vastaus kysymykseesi "Mitä semmoista päiväkodissa opetetaan mitä ei muualla voi oppia?". Ei mitään. Mua säälittää nämä mammat, jotka uskoo että päiväkoti on parempi paikka lapselle kuin oma koti. Toki jos äitiä ei huvita hoitaa lasta, niin pakkohan se on laittaa päiväkotiin. Mutta tuo ajattelutapa, että lapsi tarvitsee päiväkotia, on sairas ja kiero! Lapsi tarvitsee äitiä ja rakkautta. Päiväkodissa lapsesta kasvatetaan ainoastaan itsekkäitä ja ärsyttäviä (koska eivät saa siellä haluamataan huomiota). Hoitakaa kotona jos vaan suinkaan kykenette! Ja unohtakaa tuo ajattelutapa että 4-vuotias pitää kouliintua sopivaksi yhteiskunnalle, tai muuten ei "sovi" tai pärjää päiväkodissa ! Hyi että mitä ajattelua. Antakaa lasten olla lapsia. Mua säälittää nuo vanhemmat jotka ajattelee että nelivuotiaankin pitää suorittaa elämää.

Vierailija
213/214 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuhun kantaa ottamatta muistuttuttaisin "eskarintätinä", että eskari ei ole mitään nukkumattomien lapsien säilytyspaikka. Eskarissa on oma päivärytminsä ja toimintasuunnitelmansa. Aika usein tulee kyselyitä voisiko ryhmään tulla päiväuniaikaan lapsia muista ryhmistä "kun ei saa nukkua päiväunia", "tulee hoitoon xx aikaan ja muut on jo nukkumassa" tai "kun tullaan hakemaan xx aikaan ja on hankala hakea nukkarista kesken unien".

Yleensä kieltäydymme ottamasta, koska nämä nuoremmat lapset sotkevat ryhmän touhut ja vaativat paljon valvontaa ja eivät oikein pysy eskareiden toiminnan tahdissa (ovat nuorempia ja tietenkin eskariryhmä on heille vieras). Välillä olemme myös retkillä tai liikkumassa ulkona tai läheisen koulun salissa päiväuniaikaan (ihan jo aikataulujen vuoksi mukaan ei otetan "ylimääräisiä"). Lisäksi tulee vastuukysymykset, jos kaikki lapset ovat paikalla (ryhmässä on nyt maksimimäärä lapsia aikuiten määrään nähden).

Välillä suostumme, koska tiedämme näin helpottavamme muiden ryhmien henkilökunnan työtaakkaa ja joustavuus toimii usein tarvittaessa taas toiseenkin suuntaan.

Vierailija
214/214 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä päivähoitoa ylikorostavassa yhteiskunnassa on myös sellainen kummallisuus, että katsotaan että esimerkiksi se nelivuotias tarvitsee sitä päivähoitoa tuntikausia joka päivä saadakseen riittävästi kehittäviä virikkeitä, mutta ekaluokkalainen pärjää jo sillä neljällä tunnilla, mitä ekaluokkalaisen koulupäivä kestää. :D

Kaikki hyötyvät siitä että päiväkodissa on vain niitä lapsia, joiden juuri sillä hetkellä on aivan pakko olla hoidossa, ja heidät haetaan heti kun jompi kumpi vanhempi siihen pystyy, ja tuodaan vasta kun molempien vanhempien on pakko lähteä kouluun tai töihin. Tällä tavalla ryhmässä on useimpina aikoina enemmän resursseja niitä paikalla olevia lapsia kohden ja hoitajilla enemmän aikaa yksittäiselle lapselle. Sitähän hoitajatkin juuri kaipaavat, yksilöllistä aikaa lasten kesken eikä massojen ohjaamista. Sitä voi antaa paljon paremmin, kun aamupäivisin ja iltapäivisin lapsia on vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan