Miksi hoitaja valittaa? lapsi 4v päiväkodissa,
opiskelen kotona (gradu enää puuttuu). Olemme molemmat aamu-unisia, joten meidän perheelle sopii pathaiten, että vien lapsen kymmeneksi, ja haen kahdelta - kolmelta. Olen myös toivonut, etteivät "pakkonukuttaisi" päiväunia, koska lapsi ei niitä nuku enää kotonakaan, ja inhoaa pakkounia päivällä. Siellä pakko maata hiljaa, ja jos vartiksikin torkahtaa, sekoaa unirytmi kokonaan ja illalla vaikea saada nukkumaan. Mulle on luvattu monesti, että ei ole pakko nukkua, heillä on hlökuntaa riittävästi, ja lapsi voi olla eskareiden kanssa sen uniajan. Silti toistuvasti kuulen lapselta itseltään, että taas on pakkonukutettu. Ja huomaan sen kotona. Hlökunta valehtelee päin naamaa välillä, välillä myöntävät asian.
Koko syksy mulle on myös valitettu, miten lapsi pitäisi tuoda kahdeksalta, viimeistään puoli yhdeksältä, virallinen selitys "ryhmäytymisen takia". Lapseni on oikein hyvin ryhmäytynyt, kavereita on päiväkodissa ja sen ulkopuolella. Kenen etua palvelee pelkän päivähoidon takia nousta aamulla liian aikaisin - siis sekä lapsen oman että minun luontaisen rytmini mukaan liian aikaisin, kun mikään pakko ei vielä ole? Keväällä tod.näk. olen töissä, jos vaan saan töitä, ja silloin kyllä on sitten noustava aikaisin. Miksi kiusata lasta ja itseä ennen kuin on pakko?
Voisiko joku selventää tätä asiaa, miksi päiväkoti ei kunnioita perheen omia toiveita ja valintoja?
Kommentit (214)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:39"]
Ap, onko sulla oikeesti vauva ja se on oikee syy, miksette pääse aiemmin? Ei muuten voi olla noin vaikeeta kääntää rytmi siihen, että ehditte viimeistään yhdeksäksi. Ihan järjetöntä pitää laspi hoidossa 12 eteenpäin, jos hän ei saa nukkua. Hänellä on hemmetin tylsää siellä ne pari viimesitä tuntia. Etkö yhtään ajattele tätä. Rytmin kääntäminen kyllä onnistuu, jos vaan viitsit yrittää.
[/quote]
Väännäpä sinä rytmi yörytmiksi. Menet nukkumaan klo 5.00 aamulla ja heräät kelo 14.00 iltapäivällä. Katsos ei se luontaisen rytmin kääntäminen ole niin helppoa. Itsellä myös iltarytmi, enkä todellakaan veisi lasta päiväkotiin heti aamusta jos silloin ei olisi hoidon tarve. Hoidon tarve on silloin kun vanhempi opiskelee/on töissä.
Sitten, kun maksatte TÄYSIN lapsenne päivähoidon, esimerkiksi yksityisellä, voitte vaatia erityiskohtelua. Jos olette kuten ap, yh oppiskelijoita (tuilla eläjiä), ei teillä ole paljoa varaa sanella, miten päiväkodin tulisi muuttaa toimintaansa juuri teidän mukaanne.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:50"]
Olisiko mitenkään mahdollista, että sekä äiti että lapsi menisivät ns. ihmisten aikoihin illalla nukkumaan eivätkä kukkuisi puolille öin. Kun menee hyvissä ajoin nukkumaan, jaksaa myös nousta aamulla hyvissä ajoin.
Onko ap lapsesi kokopäivä- vai puolipäiväpaikalla? Jos hän on puolipäiväpaikalla, niin tuolla teidän aikataululla hän vie kuitenkin kokopäivähoitopaikan. Jos hän tulisi aamusta hoitoon ja lähtisi kohta puolen päivän jälkeen pois, niin hänen paikalleen pääsisi toinen puolipäivähoidossa oleva.
[/quote]
Mitä tarkoitat ihmisten ajoilla? Yhteiskunta on nykyään 24/7 yhteiskunta eikä kaikki tee päivätöitä. Itsellä on sopinut aina yörytmi paremmin. Menen nukkumaan klo 2.00 ja herään 10-11. Tämä on luontainen rytmini. En koe tarvetta muuttaa rytmiä sen takia, että joku kuuteen menevä katkera av-mamma on sitä mieltä, että kaikkien on noustava kukonlaulun aikaan. Koittakaan nyt tajuta, että yhä useampi tekee esim yö- ja ilta työtä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:45"]
Mä en usko mihinkään "aamu-unisuus"-skeidaan. Mä olin nuorena "aamu-uninen". Nukuin helposti puolille päivin ja kukuin joka yö vähintään yhteen. Kun jouduin työelämässä alalle jossa työt alkaa 6.30, totesin, että en mä mikään aamu-uninen ollutkaan. Pikemminkin yökukkuja. Parani vaiva nopeasti kun huomasin ettei rytmiä voi ylläpitää ja nykyisin olen punkassa klo 21. Herään pirteänä ilman herätyskelloa klo 5. Ja olen töissä 6.30.
[/quote]
Eli kaikki voisivat tehdä yövuoroakin? Eihän siinäkään ole muuta kuin rytmin muutos. Mitä ihmiset sitten valittaa että yövuoro olisi raskas? Ei ainakaan itselle ole ollut raskas. mutta niin, sehän sopii mun LUONTAISEEN rytmiin:)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"]
Meidänkin päiväkodissa toivotaan että kaikki lapset tuodaan viimeistään klo 9 hoitoon. Toiminta alkaa silloin ja on ärsyttävää että lapsia tulee kesken + lapsi missaa kaiken kivan (esim askartelut, musiikkihetken, jumpan).
[/quote]
Se, että henkilökuntaa ärsyttää, ei ole mikään perustelu palveluammatissa yhtään millekään. :D Ja on paljon lapsia, joilla ysinkertaisesti on kotona aina paljon kivempaa kuin päikyssä, eikä heille mikään askartelu ole päivän huippuhetki. Se voi olla sitä ohjaajalle, se on hienoa ja kehittävää ja siitä saa söpöjä taideteoksia seinälle, mut useimmat lapset ois senkin hetken vaan kotona leikkimässä omia leikkejään, jos saisivat valita.
[/quote]
Päiväkotihenkilökunta on hoito- ja kasvatustyössä, ei palveluammatissa.
[/quote]
päivähoidon ensisijainen takoitus on kuitenkin hoitaa lasta vanhempien työn tai opintojen mahdollistamiseksi. Perheiden parhaaksi toimitaan, jos joustoa myös ajoissa löytyy niin, että perhe voi maksimoida yhteisen ajan. Voisiko päiväkoti kestää sen, että kaikki lapset eivät ole alttiina heidän pedagogisille tuokioilleen? Olen sijaistanut kymmenissä eri päiväkodeia ja nähnyt, että asioita voidaan tehdä monella eri tavalla hyvin. Paras jouston ja sujuvan toiminnan yhdistelmä oli eräässä päikyssä, jossa oli kerrottu, että klo 9-10 on ohjattu tuokio, jonka aikana emme toivo lasten tulevan, koska se haittaa muiden lasten tuokion sujumista - joko ennen tai jälkeen sai vapaasti tulla, ja että retkipäivinä, kun lähdetään päikystä vaikka puistoon, retken aikana ei tietenkään voi tulla, kun kukaan ei ole paikalla.
Perustellut rajat, jotka lähtevät toisten huomioimisesta. Ja muuten joustoa. On enemmän asennekysymys kuin mitään muuta.
Kyllä minä ainakin ajattelen, että eri ihmisillä on erilaiset luontaiset rytmit. Itse herään helposti ja nopeasti kellon soidessa esim. kuudelta, olen virkeä kymmenen minuutin jälkeen vaikka olisin nukkunut vähemmän.
Tehdessäni yövuoroa (aina kaksi viikkoa yötä, kaksi viikkoa aamua) menin nukkumaan noin klo 7-8 aamulla ja nukuin helposti 17-19 saakka eli 10-13 tuntia. Aamuvuoroviikoilla nukuin 5-7 tuntia yössä ollen virkeä koko päivän, oletan siis että aamuvirkkuisuus on enemmän minua vaikka tykkään kyllä kukkuakin, mutta yötöiden jälkeen olin aina ihan rikki vaikka työ oli 100% samanlaista vuorokaudenajasta riippumatta (varastotyö).
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:46"]
Kyllä minä ainakin ajattelen, että eri ihmisillä on erilaiset luontaiset rytmit. Itse herään helposti ja nopeasti kellon soidessa esim. kuudelta, olen virkeä kymmenen minuutin jälkeen vaikka olisin nukkunut vähemmän. Tehdessäni yövuoroa (aina kaksi viikkoa yötä, kaksi viikkoa aamua) menin nukkumaan noin klo 7-8 aamulla ja nukuin helposti 17-19 saakka eli 10-13 tuntia. Aamuvuoroviikoilla nukuin 5-7 tuntia yössä ollen virkeä koko päivän, oletan siis että aamuvirkkuisuus on enemmän minua vaikka tykkään kyllä kukkuakin, mutta yötöiden jälkeen olin aina ihan rikki vaikka työ oli 100% samanlaista vuorokaudenajasta riippumatta (varastotyö).
[/quote]
Ei ole mitään luontaista rytmiä av:n mukaan. Sun pitää vaan totuttautua siihen yörytmiin, kyllä se siitä sitten alkaa luistaa jos et ole laiska työnvieruksuja.
Meillä lapset oli päiväkotiuransa alussa ekat puolivuotta osapäiväisenä ja olivat hoidossa klo 10.30-15.30.
Rutinaa tuli aluksi päiväkodin johtajalta, juuri siitä että jäävät kaikesta toiminnasta ja onko tämä sitä varhaisksvatusta jota lapsilleni haluan jne.
Mutta meillä tilanne vain oli se että kaikki luentoni olivat iltapäivisin, joten hoito oli pakko toteuttaa niin. Eivät sitten enään valittaneet kun totesin että luennot on klo 12-16(18)ja en mahda sille mitään.
Me kyllä silti herättiin noin klo 6, kuten aina. Aamuisin puistoiltiin jne. ennen päiväkodin alkua.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:39"]
Ap, onko sulla oikeesti vauva ja se on oikee syy, miksette pääse aiemmin? Ei muuten voi olla noin vaikeeta kääntää rytmi siihen, että ehditte viimeistään yhdeksäksi. Ihan järjetöntä pitää laspi hoidossa 12 eteenpäin, jos hän ei saa nukkua. Hänellä on hemmetin tylsää siellä ne pari viimesitä tuntia. Etkö yhtään ajattele tätä. Rytmin kääntäminen kyllä onnistuu, jos vaan viitsit yrittää.
[/quote]
Väännäpä sinä rytmi yörytmiksi. Menet nukkumaan klo 5.00 aamulla ja heräät kelo 14.00 iltapäivällä. Katsos ei se luontaisen rytmin kääntäminen ole niin helppoa. Itsellä myös iltarytmi, enkä todellakaan veisi lasta päiväkotiin heti aamusta jos silloin ei olisi hoidon tarve. Hoidon tarve on silloin kun vanhempi opiskelee/on töissä.
[/quote]
Kuule, on yllättävän helppoa. Oltiin Meksikossa pari viikkoa viime talvella ja 8 tunnin aikaero. Parin päivän päästä aikuiset ja lapset oli täysin Meksikon rytmissä. Ja hyvin sujui muiltakin suomalaisilta lapsiperheiltä. Suomeen palattua meni 3 päivää Suomen ajan saavuttamiseen! Ja ap:n tapauksessa ei sentään ole kyse kuin tunnista, parista, EI voi olla ylivoimaista!!!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"]
Meidänkin päiväkodissa toivotaan että kaikki lapset tuodaan viimeistään klo 9 hoitoon. Toiminta alkaa silloin ja on ärsyttävää että lapsia tulee kesken + lapsi missaa kaiken kivan (esim askartelut, musiikkihetken, jumpan).
[/quote]
Se, että henkilökuntaa ärsyttää, ei ole mikään perustelu palveluammatissa yhtään millekään. :D Ja on paljon lapsia, joilla ysinkertaisesti on kotona aina paljon kivempaa kuin päikyssä, eikä heille mikään askartelu ole päivän huippuhetki. Se voi olla sitä ohjaajalle, se on hienoa ja kehittävää ja siitä saa söpöjä taideteoksia seinälle, mut useimmat lapset ois senkin hetken vaan kotona leikkimässä omia leikkejään, jos saisivat valita.
[/quote]
Lastentarhanopettajan ammatti ei ole palveluammatti. Lto:n tehtävä on varhaiskasvatus valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan. Päiväkotilapset eivät ole mitään asiakkaita, ihan kuin eivät ole koululaisetkaan.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 23:02"]
Päiväkodissa eletään päiväkodin rytmin mukaan eikä heitä kiinnosta teidän rytmi. Minusta olet ihan oikeassa. Päiväkoti on lasta varten eikä lapsi päiväkotia varten.
[/quote]
Mutta onko päiväkoti äidin mielitekoja varten?
Päiväkodin päivärytmit on pitkän kokemuksen perusteella rakennettu sellaisiksi kuin ne ovat, jotta ne toimisivat parhaalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"]
[/quote]
[/quote]
Lastentarhanopettajan ammatti ei ole palveluammatti. Lto:n tehtävä on varhaiskasvatus valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan. Päiväkotilapset eivät ole mitään asiakkaita, ihan kuin eivät ole koululaisetkaan.
[/quote]
Kyllä ne lapset on asiakkaita. Samoin koululaiset.
Aukeaa varmaan enemmän. Jos mietit että päiväkoti on täysin riippuvainen siitä, että asiakkaita riittää. Ehkä asiakas valitsee toisen päiväkodin. Ja te jäätte työttömäksi.
Kunnallinen ala on vähän perässä tässä ajattelussa. Laatu kärsii, kun asiakas on vain rasite
Minä en ole ottanut valituksia kuuleviin korviini. Viime vuonna (ennen eskaria) vein välillä lapsen hoitoon vasta lounaaksi, vaikka maksettiin kokopäivähoidosta. Ajattelin, että onpahan niillä aamulla yksi hoidettava vähemmän. Joku hoitajista koitti kysellä perään, mutta sanoin, että rauhalliset aamut on meille tärkeitä ja vietetään lapsen kanssa tuolloin yhteistä aikaa, joka on mielestäni hoitoa ("varhaiskasvatusta") tärkeämpi. Siihen loppu mutinat.
Nyt lapsi on eskarissa, joten on mukana tässä yhteiskunnan rytmissä ja meidän rauhalliset aamut on historiaa.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:50"]
Olisiko mitenkään mahdollista, että sekä äiti että lapsi menisivät ns. ihmisten aikoihin illalla nukkumaan eivätkä kukkuisi puolille öin. Kun menee hyvissä ajoin nukkumaan, jaksaa myös nousta aamulla hyvissä ajoin.
Onko ap lapsesi kokopäivä- vai puolipäiväpaikalla? Jos hän on puolipäiväpaikalla, niin tuolla teidän aikataululla hän vie kuitenkin kokopäivähoitopaikan. Jos hän tulisi aamusta hoitoon ja lähtisi kohta puolen päivän jälkeen pois, niin hänen paikalleen pääsisi toinen puolipäivähoidossa oleva.
[/quote]
Mitä tarkoitat ihmisten ajoilla? Yhteiskunta on nykyään 24/7 yhteiskunta eikä kaikki tee päivätöitä. Itsellä on sopinut aina yörytmi paremmin. Menen nukkumaan klo 2.00 ja herään 10-11. Tämä on luontainen rytmini. En koe tarvetta muuttaa rytmiä sen takia, että joku kuuteen menevä katkera av-mamma on sitä mieltä, että kaikkien on noustava kukonlaulun aikaan. Koittakaan nyt tajuta, että yhä useampi tekee esim yö- ja ilta työtä.
[/quote]
Jos yksittäinen äiti on sitä mieltä, että ei omasta rytmistään luovu, miksi sitten päiväkodin pitäisi? Siellä kuitenkin on kymmenien perheiden työ- ja hoitorytmi toiminnan perustana. Vie lapsesi vuoropäiväkotiin tai järjestele hoito jotenkin toisin, jos normipäivähoito ei sovi.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä ne lapset on asiakkaita. Samoin koululaiset.
Aukeaa varmaan enemmän. Jos mietit että päiväkoti on täysin riippuvainen siitä, että asiakkaita riittää. Ehkä asiakas valitsee toisen päiväkodin. Ja te jäätte työttömäksi.
Kunnallinen ala on vähän perässä tässä ajattelussa. Laatu kärsii, kun asiakas on vain rasite
[/quote]
Niin kauan kuin et oikeasti maksa päivähoidosta täyttä hintaa, vaan saat yhteiskunnalta tosi ison subvention, et ole mikään asiakas. Siitä vaan maksamaan tonni kuussa per lapsi, sitten voit sanoa itseäsi asiakkaaksi.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:36"]
Ap koita kestää tätä vihervasemmiston yhdenmukaistamista. Lapseni oli päiväkodissa vuosikymmeniä sitten ja kun opinnliltani pääsin hain hänet pois. Alkoi tulla sääntöjä tuskin mihinkään lakiin perustuvia että lasta ei saa hakea esimerkiksi päiväunien aikaan. Toki hain kun päiväohjelmani oli hoidettu. Vieläkään en ole nähnyt säädöksiä, joilla voidaan kieltää oman lapsen hakeminen päiväkodista joihinkin aikoihin. Olen noutanut ihan ruokapöydästäkin kun henkilökunta alkoi hankalaksi.
[/quote]
Ennen oli käsittääkseni enemmänkin vielä sellaista ajattelua, että lapsesta tulee päiväkodin omaisuutta ja vanhemmilla ei ole sanavaltaa siihen että miten lasta hoidetaan. Ja että oikeastaan päiväkodin henkilökunta tietää ja osaa kaiken muutenkin paremmin kuin lapsen omat vanhemmat. Onneksi jokin asia sentään on kehittynyt.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:22"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:20"]Jos lapsi saa heilua ja häslätä nukkarissa hereillä pysyäkseen, niin valitettava totuus on, että pitää koko muunkin sakin hereillä. Päiväkodissa on myös monia joiden vanhemmat toivovat unia. [/quote]Ei välttämättä. Sänky ikkunan viereen, verho raplleen, peitto tms näkösuojaksi. Saa istua tai maata, saa halutessaan selata hiljaa kirjaa. Jos metelöi joutuu vain köllöttämään. Toimiii. [/quote] Oletko päiväkodissa töissä? Miten uskot lepohetken menevän kun kaikki yli 20 lasta selaavat "hiljaa" kirjaa? Et ilmeisesti tiedä lapsista mitään :D [/quote]Ei ryhmässä yleensä ole kuin yksi tai kaksi jotka eivät saa nukkua.
[/quote] Meillä toimii ihan hyvin, että he, jotka eivät nuku, pääsevät nukkarista pois yhdeltä tai vähän ennen ja tekevät pöytähommia. Ja siis, kyllä, olen päiväkodissa töissä :)
Päiväkoti on lapsia varten,ei lapset päiväkotia varten. Palvelua ja kasvatuskumppanuutta. Yksilöllisyyttä kunnioittaen ja erilaisuutta hyväksyen, mukautuen muuttuviin tilanteihin.
Voimaannuttavat kohtaamiset strukturoidussa arjessa tuovat monikulttuurista värinää elämäämme.
Päiväkodissa eletään päiväkodin rytmin mukaan eikä heitä kiinnosta teidän rytmi. Minusta olet ihan oikeassa. Päiväkoti on lasta varten eikä lapsi päiväkotia varten.