Miksi hoitaja valittaa? lapsi 4v päiväkodissa,
opiskelen kotona (gradu enää puuttuu). Olemme molemmat aamu-unisia, joten meidän perheelle sopii pathaiten, että vien lapsen kymmeneksi, ja haen kahdelta - kolmelta. Olen myös toivonut, etteivät "pakkonukuttaisi" päiväunia, koska lapsi ei niitä nuku enää kotonakaan, ja inhoaa pakkounia päivällä. Siellä pakko maata hiljaa, ja jos vartiksikin torkahtaa, sekoaa unirytmi kokonaan ja illalla vaikea saada nukkumaan. Mulle on luvattu monesti, että ei ole pakko nukkua, heillä on hlökuntaa riittävästi, ja lapsi voi olla eskareiden kanssa sen uniajan. Silti toistuvasti kuulen lapselta itseltään, että taas on pakkonukutettu. Ja huomaan sen kotona. Hlökunta valehtelee päin naamaa välillä, välillä myöntävät asian.
Koko syksy mulle on myös valitettu, miten lapsi pitäisi tuoda kahdeksalta, viimeistään puoli yhdeksältä, virallinen selitys "ryhmäytymisen takia". Lapseni on oikein hyvin ryhmäytynyt, kavereita on päiväkodissa ja sen ulkopuolella. Kenen etua palvelee pelkän päivähoidon takia nousta aamulla liian aikaisin - siis sekä lapsen oman että minun luontaisen rytmini mukaan liian aikaisin, kun mikään pakko ei vielä ole? Keväällä tod.näk. olen töissä, jos vaan saan töitä, ja silloin kyllä on sitten noustava aikaisin. Miksi kiusata lasta ja itseä ennen kuin on pakko?
Voisiko joku selventää tätä asiaa, miksi päiväkoti ei kunnioita perheen omia toiveita ja valintoja?
Kommentit (214)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:51"]
Miksi sun 4v menisi eskareiden joukkoon, sielläkin saatetaan nukkua ja jos ei ne tekee eskarihommia?
Vie lapsi kerhoon ja lopeta valitus. Pk toimii tietyllä tavalla.
Itsekin opiskelen ja vien lapsen klo 8.00 ja haen klo 12 ennen päikkäreitä.
Ei pk voi sopeutua jokaisen vanhemman toiveisiin vaan siellä on kaikille yhteiset pelisäännöt!!
[/quote]
Eskarit ei nuku päiväunia tuolla päiväkodissa. Eikä täällä ole päivittäin viittä tuntia kestäviä kerhoja. ap
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"]
Meidänkin päiväkodissa toivotaan että kaikki lapset tuodaan viimeistään klo 9 hoitoon. Toiminta alkaa silloin ja on ärsyttävää että lapsia tulee kesken + lapsi missaa kaiken kivan (esim askartelut, musiikkihetken, jumpan).
[/quote]
Se, että henkilökuntaa ärsyttää, ei ole mikään perustelu palveluammatissa yhtään millekään. :D Ja on paljon lapsia, joilla ysinkertaisesti on kotona aina paljon kivempaa kuin päikyssä, eikä heille mikään askartelu ole päivän huippuhetki. Se voi olla sitä ohjaajalle, se on hienoa ja kehittävää ja siitä saa söpöjä taideteoksia seinälle, mut useimmat lapset ois senkin hetken vaan kotona leikkimässä omia leikkejään, jos saisivat valita.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"]
Meidänkin päiväkodissa toivotaan että kaikki lapset tuodaan viimeistään klo 9 hoitoon. Toiminta alkaa silloin ja on ärsyttävää että lapsia tulee kesken + lapsi missaa kaiken kivan (esim askartelut, musiikkihetken, jumpan).
[/quote]
Se, että henkilökuntaa ärsyttää, ei ole mikään perustelu palveluammatissa yhtään millekään. :D Ja on paljon lapsia, joilla ysinkertaisesti on kotona aina paljon kivempaa kuin päikyssä, eikä heille mikään askartelu ole päivän huippuhetki. Se voi olla sitä ohjaajalle, se on hienoa ja kehittävää ja siitä saa söpöjä taideteoksia seinälle, mut useimmat lapset ois senkin hetken vaan kotona leikkimässä omia leikkejään, jos saisivat valita.
[/quote]
Lastentarhanopettajan ammatti ei ole palveluammatti. Lto:n tehtävä on varhaiskasvatus valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan. Päiväkotilapset eivät ole mitään asiakkaita, ihan kuin eivät ole koululaisetkaan.
[/quote]
Kyllä ne lapset on asiakkaita. Samoin koululaiset.
Aukeaa varmaan enemmän. Jos mietit että päiväkoti on täysin riippuvainen siitä, että asiakkaita riittää. Ehkä asiakas valitsee toisen päiväkodin. Ja te jäätte työttömäksi.
Kunnallinen ala on vähän perässä tässä ajattelussa. Laatu kärsii, kun asiakas on vain rasite
[/quote]
"Ehkä asiakas valitsee toisen päiväkodin. Ja te jäätte työttömäksi." Luuletko tosiaan, että tuilla eläjillä on varaa valita? :D Kuntien päiväkodit ovat lähes kaikkialla täynnä, yksityiselläkin suurin osa. Tosissaanko kuvittelet, että vanhemmilla on varaa valita, minne vievät lapsensa hoidettavaksi yhteiskunnan varoin? Olet juuri niitä, jotka pitävät sossun tukiakin kansalaisoikeutena ja loisimista myös.
[/quote]
Suunta on valinnanmahdollisuuden lisäämiseen kaikissa palveluissa. Laatu on ainoa kilpailuvaltti.
Olen itse kunnan hommissa ikäni ollut. Ja oppinut kuka maksaa palkkani. Asiakas
[/quote]
Et ole sitten ollut kasvatusalalla. Esimerkiksi peruskoulussa, kuvitteletko tosiaan, että oppilaat ja vanhemmat saavat tilata juuri heille räätälöidyt palvelut? Hekö maksavat minun palkkani? KAIKKI veronmaksajat maksavat kunnan työntekijöiden palkat, jopa meidän kunnan työntekijöiden palkasta kierrätetään sitä veroa. Etkö edes tätä ymmärrä?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:51"]Miksi sun 4v menisi eskareiden joukkoon, sielläkin saatetaan nukkua ja jos ei ne tekee eskarihommia?
Vie lapsi kerhoon ja lopeta valitus. Pk toimii tietyllä tavalla.
Itsekin opiskelen ja vien lapsen klo 8.00 ja haen klo 12 ennen päikkäreitä.
Ei pk voi sopeutua jokaisen vanhemman toiveisiin vaan siellä on kaikille yhteiset pelisäännöt!!
[/quote]
Sori, vahinko alapeukku
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:46"] Mitä jos sanoisit, että tuot lapsen sen takia niin myöhään, että saat itse nukkua tarpeeksi pitkään aamulla? Eihän heillä ole siihen nokankoputtamista, mutta tietäisivät ainakin oikean syyn. [/quote] "Oikean" syyn? Olen sanonut, että olemme molemmat aamu-unisia, mikä on totta. Miksi se syy ei tunnu kelpaavan? Tai miksi minun sitä edes ylipäänsä pitäisi perustella? ap [/quote] Se, että on aamu-uninenen ei ole syy, että voisi tulla myöhemmin jonnekkin. Voisin itse yhtä hyvin sanoa, että en tule kahdeksaksi hammaslääkäriin, koska olen aamu-uninen. Mutta menen sinne silti koska silloin sinne pääsee silloin. On munkin teinit hyvin aamu-unisia, mutta silti täytyy nousta kouluun arkisin viimeistään seitsemältä. Tajusitko? Joskus täytyy vain nousta aamulla vaikka ei jaksaisi, että tämä yhteiskunta toimisi.
[/quote]
Tajusitko itse? Kirjoitin, että sitten kun on koulu, ja sitten kun olen töissä, on noustava aikaisin. Hammaslääkäriin ja lääkäriinkiin noustaan aikaisin, jos on aamuaika. Mutta miksi nousta aikaisin joka päivä, nyt kun vielä ei olisi pakko? Paitsi parin päiväkotitädin mielestä? Eiköhän tämä yhteiskunta kuule toimi ihan hyvin siitä huolimatta, vaikka mun neljävuotias -ja kyllä, MINÄ myös! - saisi aamuisin nukkua tunnin-pari pidempään. ap
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"]
[/quote]
[/quote]
Lastentarhanopettajan ammatti ei ole palveluammatti. Lto:n tehtävä on varhaiskasvatus valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan. Päiväkotilapset eivät ole mitään asiakkaita, ihan kuin eivät ole koululaisetkaan.
[/quote]
Kyllä ne lapset on asiakkaita. Samoin koululaiset.
Aukeaa varmaan enemmän. Jos mietit että päiväkoti on täysin riippuvainen siitä, että asiakkaita riittää. Ehkä asiakas valitsee toisen päiväkodin. Ja te jäätte työttömäksi.
Kunnallinen ala on vähän perässä tässä ajattelussa. Laatu kärsii, kun asiakas on vain rasite
[/quote]
"Ehkä asiakas valitsee toisen päiväkodin. Ja te jäätte työttömäksi." Luuletko tosiaan, että tuilla eläjillä on varaa valita? :D Kuntien päiväkodit ovat lähes kaikkialla täynnä, yksityiselläkin suurin osa. Tosissaanko kuvittelet, että vanhemmilla on varaa valita, minne vievät lapsensa hoidettavaksi yhteiskunnan varoin? Olet juuri niitä, jotka pitävät sossun tukiakin kansalaisoikeutena ja loisimista myös.
[/quote]
Suunta on valinnanmahdollisuuden lisäämiseen kaikissa palveluissa. Laatu on ainoa kilpailuvaltti.
Olen itse kunnan hommissa ikäni ollut. Ja oppinut kuka maksaa palkkani. Asiakas
[/quote]
Et ole sitten ollut kasvatusalalla. Esimerkiksi peruskoulussa, kuvitteletko tosiaan, että oppilaat ja vanhemmat saavat tilata juuri heille räätälöidyt palvelut? Hekö maksavat minun palkkani? KAIKKI veronmaksajat maksavat kunnan työntekijöiden palkat, jopa meidän kunnan työntekijöiden palkasta kierrätetään sitä veroa. Etkö edes tätä ymmärrä?
[/quote]
Kasvatusalalla se asiakas on oppilas tai päiväkodin lapsi. Ja hänen vanhempansa. Kasvattaja on asiakaspalvelija. Samoin kuin hoitohenkilökunta. Ei se silti tarkoita, että saa tilata mitä haluaa. Työntekijältä edellytetään laadukasta työtä ja asiakkaan kunnioitusta. Ilman asiakasta ei tarvita työntekijää. Ei tule sitä kunnan rahaa. Asiakas maksaa palkkasi
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:47"]
Koska jos ryhmän muut lapset tulevat viimeistään yhdeksään mennessä, niin esim. leikit ja suunniteltu toiminta käynnistyvät siinä vaiheessa. Jos teidän lapsenne tulee vasta klo 10 aikaan, niin hänen voi olla vaikeampi päästä mukaan puuhiin tai leikkeihin. Aika tylsää, jos kokemus päiväkodista on joku hätäinen leikkihetki, ruokailu, unet ja välipala ja sitten kotiin. Kotonakin saa ruokaa ja unta, mutta päiväkodissa iso merkitys on niillä leikkikavereilla ja etenkn vapaalla leikillä, jonka määrä taitaa teidän lapsellanne jäädä aika pieneksi. Joskus päiväkodin henkilökunnalla on oikeasti näkemystä omasta työstä ja lapsen parhaasta...
[/quote]
samaa mieltä, tosin pakkonukuttaminen ikävää (meillä oli aikoinaan sama ongelma, päiväkodintädeillä kesti pitkän aikaa tajuta, että ne päiväunet pitkittävät iltaunen tuloa - ja sitten oli lapsi aamulla väsy. LOpulta myönsivät itsekin, että lapsi on tasaisen reipas ja pirteä, jos ei nuku päiväkodissa ja vastaavasti koko aamupäivän väsynyt, jos on edellisenä päivänä nukkunut).
Yhtä tosin ihmettelen - miten ihmeessä saat gradua tehtyä, jos lapsi menee vasta kymmneneksi ja haet jo klo 14-15 aikaan pois? Eihän sinulle jää siinä paljoakaan tehokasta aikaa jäljelle.
[/quote]
Ihan riittävästi jää aikaa. En muutenkaan montaa tuntia putkeen jaksa lukea/kirjoittaa tieteellistä tekstiä, tai siis teho herpaantuu huomattavasti jo neljän tunnin jälkeen. Gradu on sujunut hyvin, aikataulun mukaisesti. ap
[/quote]
ehkä sinun kannattaisi harjoittaa opiskelustrategioitasi - nimittäin juuri tieteellisen tutkimuksen analysointi ja kirjoittaminen ei ole mikään sellainen "teenpä nyt muutaman tunnin" tyyppistä hommaa, vaan enemmänkin flow-tilan kaltaista, pitkäjänteistä ja aikaa vaativaa hommaa. Tosin gradu vielä on tieteellinen tutkimuksena sen verran kevyt ja heppoinen, ettei siinä mitään vaativaa tutkimusta tehdä, mutta silti ihmettelen.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:46"] Mitä jos sanoisit, että tuot lapsen sen takia niin myöhään, että saat itse nukkua tarpeeksi pitkään aamulla? Eihän heillä ole siihen nokankoputtamista, mutta tietäisivät ainakin oikean syyn. [/quote] "Oikean" syyn? Olen sanonut, että olemme molemmat aamu-unisia, mikä on totta. Miksi se syy ei tunnu kelpaavan? Tai miksi minun sitä edes ylipäänsä pitäisi perustella? ap [/quote] Se, että on aamu-uninenen ei ole syy, että voisi tulla myöhemmin jonnekkin. Voisin itse yhtä hyvin sanoa, että en tule kahdeksaksi hammaslääkäriin, koska olen aamu-uninen. Mutta menen sinne silti koska silloin sinne pääsee silloin. On munkin teinit hyvin aamu-unisia, mutta silti täytyy nousta kouluun arkisin viimeistään seitsemältä. Tajusitko? Joskus täytyy vain nousta aamulla vaikka ei jaksaisi, että tämä yhteiskunta toimisi.
[/quote]
Ihana 50-lukulainen ajatusmaailma sulla. Teillä varmaan aamulla karaistaan itseä kylmillä kääreillä ja tehdään vähän jumppaliikkeitä ja kammataan siisti keskijakaus että oltaisiin muutenkin kunnon ihmisiä. :D
Aamu-unisuudessa ei ole mitään sen kummempaa kuin iltaunisuudessa. Se ei kerro yhtään mitään siitä miten ihminen on sitoutunut yhteiskuntaan tai miten hoitaa työnsä. Häntä vaan nukuttaa aamulla enemmän. Ja ymmärrän, että on iso uhka yhteiskuntajärjestykselle, jos yksikään yksilö saa nyt esimerkiksi vuoden elämässään nukkua aamuisin pitkään, kuten nyt tämä turmeluksen tielle ohjattu nelivuotias, mutta uskon että me kestetään se kansana ja yhteiskuntana.
Tää yhteiskunta alkaa enemmän ja enemmän pyöriä 24/7. Kaikki ei tapahdu enää kello kahdeksalta aamulla. Minusta on ihan hullua, jos joku päiväkodin aamupiiri määrittää koko lapsen ja lapsen vanhempien elämää.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:02"]
[/quote]
[/quote]
Päiväkotihenkilökunta on hoito- ja kasvatustyössä, ei palveluammatissa.
Koska jos ryhmän muut lapset tulevat viimeistään yhdeksään mennessä, niin esim. leikit ja suunniteltu toiminta käynnistyvät siinä vaiheessa. Jos teidän lapsenne tulee vasta klo 10 aikaan, niin hänen voi olla vaikeampi päästä mukaan puuhiin tai leikkeihin. Aika tylsää, jos kokemus päiväkodista on joku hätäinen leikkihetki, ruokailu, unet ja välipala ja sitten kotiin. Kotonakin saa ruokaa ja unta, mutta päiväkodissa iso merkitys on niillä leikkikavereilla ja etenkn vapaalla leikillä, jonka määrä taitaa teidän lapsellanne jäädä aika pieneksi. Joskus päiväkodin henkilökunnalla on oikeasti näkemystä omasta työstä ja lapsen parhaasta...
[/quote]
samaa mieltä, tosin pakkonukuttaminen ikävää (meillä oli aikoinaan sama ongelma, päiväkodintädeillä kesti pitkän aikaa tajuta, että ne päiväunet pitkittävät iltaunen tuloa - ja sitten oli lapsi aamulla väsy. LOpulta myönsivät itsekin, että lapsi on tasaisen reipas ja pirteä, jos ei nuku päiväkodissa ja vastaavasti koko aamupäivän väsynyt, jos on edellisenä päivänä nukkunut).
Yhtä tosin ihmettelen - miten ihmeessä saat gradua tehtyä, jos lapsi menee vasta kymmneneksi ja haet jo klo 14-15 aikaan pois? Eihän sinulle jää siinä paljoakaan tehokasta aikaa jäljelle.
[/quote]
Ihan riittävästi jää aikaa. En muutenkaan montaa tuntia putkeen jaksa lukea/kirjoittaa tieteellistä tekstiä, tai siis teho herpaantuu huomattavasti jo neljän tunnin jälkeen. Gradu on sujunut hyvin, aikataulun mukaisesti. ap
[/quote]
Mutta eihän se työaika ole edes neljää tuntia, jos kymmeneksi viet ja haet jo kahdelta (tai vaikka kolmeltakin). Sinulta menee varmasti useampi minuutti siihen matkaan + kotona jonkin aikaa, ennen kuin olet ns. gradumielentilassa (se kun ei syty samalla sekunnilla, kun istuu koneen ääreen).
Älä vie ollenkaan jos on liian rankkaa herätä aamulla.Voi voi-niin me tavalliset ihmiset joudutaan tekemään vaikka ei aina jaksais.Olen nähnyt näitä lapsia (itse pk:ssa työskennelleenä)joita tuodaan miten sattuu ja mihin aikaan.Ovat pihalla kuin lumiukot eivätkä pääse rytmiin kiinni.Ethän sinä ap ole näkemässä siellä miten lapsesi päivä siitä jatkuu.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:58"]
[/quote]
Tajusitko itse? Kirjoitin, että sitten kun on koulu, ja sitten kun olen töissä, on noustava aikaisin. Hammaslääkäriin ja lääkäriinkiin noustaan aikaisin, jos on aamuaika. Mutta miksi nousta aikaisin joka päivä, nyt kun vielä ei olisi pakko? Paitsi parin päiväkotitädin mielestä? Eiköhän tämä yhteiskunta kuule toimi ihan hyvin siitä huolimatta, vaikka mun neljävuotias -ja kyllä, MINÄ myös! - saisi aamuisin nukkua tunnin-pari pidempään. ap
[/quote]No tee niin kuin tykkäät. On sulla siihen oikeus. Sen sijaan sulla ei ole oikeutta vaatia nukkariaikaan yksilöllistä erityispalvelua lapsellesi. Lapsellasi olisi pk:ssa hauskempaa 8-12. Mutta sinä toki päätät. Kai muuten tajuat ettei tuon nykyisen rytminne aikana lapsi ehdi leikkiä kavereiden kanssa kuin n. Puoli tuntia koko päivänä?
Tässä ketjussa hirveästi painotetaan sitä, että lapsella pitää olla siellä päiväkodissa hauskaa. Että on hauskempaa jos sinä teet niin tai näin. Tää ei oikein aukea mulle. Päivähoito on lapsen hoitoa varten, lapsi viedään sinne hoidettavaksi kun lapsi tarvitsee hoitoa. Hauskuutus ja viihdytys on vähän toisarvoinen asia siihen verrattuna, eikä lapsen hoitoa ja perheen elämää suunnitella sen mukaan, mikä on hoitajan mielestä lapselle kaikkein viihdyttävin paketti.
Ja toi, ettei lapsi pääse leikkeihin mukaan on sekin vähän kyseenalainen juttu. Jos lapsi näkee päiväkotikavereita muuallakin kuin päiväkodissa, ja tähänhän vanhemmat voi aika paljon vaikuttaa, niin ne leikit käyttää kyllä päiväkodissa vaikka siellä ei olisi joka päivä ja joka hetki.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
ehkä sinun kannattaisi harjoittaa opiskelustrategioitasi - nimittäin juuri tieteellisen tutkimuksen analysointi ja kirjoittaminen ei ole mikään sellainen "teenpä nyt muutaman tunnin" tyyppistä hommaa, vaan enemmänkin flow-tilan kaltaista, pitkäjänteistä ja aikaa vaativaa hommaa. Tosin gradu vielä on tieteellinen tutkimuksena sen verran kevyt ja heppoinen, ettei siinä mitään vaativaa tutkimusta tehdä, mutta silti ihmettelen.
[/quote]
:D
Kiitos vaan kovasti huolenpidosta, mutta eiköhän mun opiskelustrategiani ole ihan riittävän tehokkaita olleet, kun olen kiitettäviä saanut aina. Eikä ole tarkoitus gradun jälkeen sen haastavampia tieteellisiä tutkimuksia tehdäkään, vaan hakea töitä. Jätän ne "vaativammat tieteelliset tutkimukset" ihan suosiolla teille "pitkäjänteisemmille" ;) ap
Mitä on "pakkonukutus"? Niissä päiväkodeissa, jossa itse olen ollut ei ketään lasta ole pakolla nukuttu vaan on pitänyt levätä n. 45 min ja sit on päässyt pois.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:02"]
[/quote]
[/quote]
Päiväkotihenkilökunta on hoito- ja kasvatustyössä, ei palveluammatissa.
[/quote]
Hoivatyötä tekevät ovat kaikki aina palveluammatissa. He työskentelevät sen hoivattavan parhaaksi. Se jos mikä juuri on palvelemista. Asiakas on heidän työnsä, ja kaikkein tärkein.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:58"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:46"] Mitä jos sanoisit, että tuot lapsen sen takia niin myöhään, että saat itse nukkua tarpeeksi pitkään aamulla? Eihän heillä ole siihen nokankoputtamista, mutta tietäisivät ainakin oikean syyn. [/quote] "Oikean" syyn? Olen sanonut, että olemme molemmat aamu-unisia, mikä on totta. Miksi se syy ei tunnu kelpaavan? Tai miksi minun sitä edes ylipäänsä pitäisi perustella? ap [/quote] Se, että on aamu-uninenen ei ole syy, että voisi tulla myöhemmin jonnekkin. Voisin itse yhtä hyvin sanoa, että en tule kahdeksaksi hammaslääkäriin, koska olen aamu-uninen. Mutta menen sinne silti koska silloin sinne pääsee silloin. On munkin teinit hyvin aamu-unisia, mutta silti täytyy nousta kouluun arkisin viimeistään seitsemältä. Tajusitko? Joskus täytyy vain nousta aamulla vaikka ei jaksaisi, että tämä yhteiskunta toimisi. [/quote] Tajusitko itse? Kirjoitin, että sitten kun on koulu, ja sitten kun olen töissä, on noustava aikaisin. Hammaslääkäriin ja lääkäriinkiin noustaan aikaisin, jos on aamuaika. Mutta miksi nousta aikaisin joka päivä, nyt kun vielä ei olisi pakko? Paitsi parin päiväkotitädin mielestä? Eiköhän tämä yhteiskunta kuule toimi ihan hyvin siitä huolimatta, vaikka mun neljävuotias -ja kyllä, MINÄ myös! - saisi aamuisin nukkua tunnin-pari pidempään. ap [/quote]No tee niin kuin tykkäät. On sulla siihen oikeus. Sen sijaan sulla ei ole oikeutta vaatia nukkariaikaan yksilöllistä erityispalvelua lapsellesi. Lapsellasi olisi pk:ssa hauskempaa 8-12. Mutta sinä toki päätät. Kai muuten tajuat ettei tuon nykyisen rytminne aikana lapsi ehdi leikkiä kavereiden kanssa kuin n. Puoli tuntia koko päivänä?
[/quote]
Mun lapseni menee päiväkotiin hoitoon, silloin kun on hoidolle on tarvetta, ei leikkimään tai tapaamaan kavereita. Meillä on paljon tuttavia ja kavereita, joita tavataan monta kertaa viikossa ihan vaan sen leikkimisen merkeissä. Jos sun lapsella ainoat sosiaaliset suhteet tulee päiväkodin kautta, älä kuvittele että kaikilla olisi sama tilanne. ap
Muiden lapsien rytmi: 8-8.30 aamiainen 8.30-10: aamupiiri, askartelua tai jumppaa tai taidekasvatusta tai pelipäivää tms, vapaata leikkiä 10-11 ulkoilu 11-12 ruokailu 12-14: lepohetki ja sen jälkeen hiljaiset pöytäleikit muutamille jotka ei nuku 14 välipala, 14.30-16 vapaata leikkiä 16-17 ulkoilu. Sun lapsi pääsee vain ulos, syömään ja lepohetkelle joista ei edes saa osallistua lepohetkelle? Eikö piiri, leikki, jumppa, askartelu jne olisi kivempaa?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:16"]Tässä ketjussa hirveästi painotetaan sitä, että lapsella pitää olla siellä päiväkodissa hauskaa. Että on hauskempaa jos sinä teet niin tai näin. Tää ei oikein aukea mulle. Päivähoito on lapsen hoitoa varten, lapsi viedään sinne hoidettavaksi kun lapsi tarvitsee hoitoa. Hauskuutus ja viihdytys on vähän toisarvoinen asia siihen verrattuna, eikä lapsen hoitoa ja perheen elämää suunnitella sen mukaan, mikä on hoitajan mielestä lapselle kaikkein viihdyttävin paketti.
Ja toi, ettei lapsi pääse leikkeihin mukaan on sekin vähän kyseenalainen juttu. Jos lapsi näkee päiväkotikavereita muuallakin kuin päiväkodissa, ja tähänhän vanhemmat voi aika paljon vaikuttaa, niin ne leikit käyttää kyllä päiväkodissa vaikka siellä ei olisi joka päivä ja joka hetki.
[/quote]Lto:t katsovat tarjoavansa varhaiskasvatusta. Eivät lasten säilöntää.
Kun lapsia tuodaan aivan tipottain, niin se vie aikaa muilta. Jonkun henkilökunnasta on oltava vastassa, muut lapset häiriintyvät tilanteesta jne. Kaikkien etu on, että tulisivat suunnilleen samaan aikaan.
Ei päiväkoti ole mikään hotelli, johon kävellään sisään ja vaaditaan palvelua.