50+ nainen, loukkaantuisitko jos sinua pikkulapsen äiti sanoisi mummoksi vai olenko ainoa?
Ratikassa pienen lapsen äiti sanoi "anna mummolle tilaa"
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
En mä kyllä siitä tykkäisikään. Mutta ehkä en ottaisi niin vakavasti. Muistan ihmetelleeni aina ensimmäisessä kesätyöpaikassa kaupassa 18-vuotiaana, kun jotkut vanhemmat sanoivat kassalla lapselleen, että anna ne rahat tädille. Olin kuitenkin aina nuorempi kuin ne vanhemmat.
Tuossa rahojen antamisjutussa puhutaan lapselle, jolle sinä aikuisen kokoisena olet täti - et siis tyttö. Tuolla täti -nimikkeellä ei viitata sinun ja lapsen vanhempien iän väliseen eroon vaan lähinnä sukupuoleen. Olit ehkä sen verran nuori, että lapsen vanhemmat eivät kehoittaneet antamaan rahoja rouvalle.
Olin 16-vuotias, kun naapurin rouva nimitti minua tädiksi pienille lapsilleen.
Pidin häntä omituisena.
Musta tämä ei liity mitenkään siihen voisiko ihminen ikänsä puolesta olla mummo, vaari, täti, setä... mummottelu on muuten vain mielestäni epäkohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viittäkymmentä ikävuotta lähentyvä nainen alkaa olla mummoikäinen. Sitä ei muuksi muuta minimekot tai muutkaan nuorison vaateet.
Nykyään kouluttaudutaan ja hankitaan lapset lähes mummoikäisinä, joten ihan turhaan ottaa kehuna, jos mummoa kutsutaan ädiksi.
Mikä ihme siinä on ettei omaa ikää voi hyväksyä vaan mummelit ja papparaiset kuvittelevat näyttävänsä kaksikymppisiltä?
Kytöstapojen mukaan tuntematonta naista sanotaan rouvaksi ja miestä herraksi.
Vaikka on mummoikäinen se ei tarkoita että on mummo. Vain omaa mummoa voi sanoa mummoksi.
Kyllä mummo tarkoittaa myös vanhaa naista.
Loukkaantuminen kertoo sun omasta ikäkriisistä. Muakin luullaan sedäksi ja tädiksi, pojaksi ja tytöksi mutta noi menee olankohautuksella ohi :D N26
OLen 50+ ja muutama päivä olin kaupan parkkisella menossa autooni. Viereiseen autoon oli samaan aikaan menossa isä pienen pojan kanssa. Isä kehoitti poikaa odottamaan, että "tuo tyttö" pääsee omaan autoonsa ensin. No olihan se paremmin sanottu kuin "tuo mummo"
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä naurattaisi, pakkohan se on myöntää että itekkin parikymppisenä sitä ajatteli että viiskymppiset on käveleviä muumioita :D
Muumioita? En mä ainakaan aatellut teininä enkä ees parikymppisenä että 50+ on "muumioita".
Ihan vain aikuisina ajattelin. Mummoina ja pappoina pidin jotain 70v+.
N30
En todellakaam loukkaantuisi niin kauan kuin ei papaksi sanottaisi. Olen 59 v nainen.
Tuo seitsen-vuotiaan tädiksi kutsuminen oli aika hauska.
Toissapäivänä olin just lapsenlasteni kanssa leikkipuistossa.Tytöt olivat 12,10,4 ja 2.
Paikalla oli mm.noin seitsenkymppinen rouva 9-vuotiaan pojan kanssa ja heittäytyi juttusille.
Perästämme tuli vanhin tyttärenpoikani,16,vähän meitä muita jäljessä.
Isot tytöt menivät tangoille kieppumaan ja olin siinä pienten kanssa kun isoveli tuli.
Nainenkatsoi nuorukaista ja kuiskasi mulle:hän on lasten isä??
Mua rupes naurattamaan ja sanoin,että on isoveli.Kysyi sitten pojalta että minkäikäinen olet.
Kun kuuli että 16 niin suu loksahti mammalta auki.Sai sit sanottua,että kun on niin kookas ja on naamakarvojakin.
Oli meillä hyvät jälkinaurut.No nuorukainen on kyllä lihaksikas,tummat viikset ja partaa,on komia näky.Ei kovin pitkä mutta joku 173-4 kummiskin.
Jotkut pikkutytöt olivat heidän kotipihassaan kysyneet ihan samaa asiaa,ja lapsekseen luultiin silloin 9-vuotiasta siskoa.Poika itse oli silloin viidennellätoista,kun on ihan alkuvuodesta syntynyt.
Kutsuin aina entistä naapuria noita-akaksi, oli sen verran ilkeä eukko.
En loukkaantuisi, vaikka itse miellän "mummon" kunnianimeksi joka koskee vain lapsen isoäitiä. Muistan kyllä hämmennykseni kun ollessani 18-vuotias pikkulapsen isä sanoi minua tädiksi.
Loukkaantuisin ja masentuisin. Oikeasti se vaikuttaisi minuun ihan järjettömän huonolla tavalla.
Ihan sama mistä loukkaantuu, kunhan loukkaantuu. Naisilta sitä sopii odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa en tiedä kenelle suutuin, kun metsäpolulla tuli mies useamman pienen koiran kanssa vastaan ja tämä mies sanoi niille koirille että "tehdääs tädille tietä!"
Kai mä suutuin sille miehelle, kun tuolla lailla koirille puheleskeli. Tai sitten tuli itselle sellainen olo, että oonko mä jotenkin pöljän näkönen ja toi äijä sen takia rupeaa koirilleen tädistä puhumaan, että naljailis siinä että täti se siinä tulla tohottaa...
Mutta tuosta pikkulapselle puhumisesta, niin sopii sanoa ennemmin että täti, ja sitten jos se lapsi on jo vaikka kouluikäinen, niin sitten pitää sanoa, että annetaanpa toisille (ihmisille) tilaa.... vaikka minua ei siinä olekaan kuin yksi eli yhdelle ihmiselle...
No hei, eläinlääkäri puhui mun koiralle, et siel on mumma!! Mä mikään mumma ole, olen sen äiti!!
No oisko siinä ollut joku hyvin nuori äiti, jonka oma äiti eli lapsen mummo on sinun ikäluokkaa. Ja sitten ajattelee kaikkia +50 vee " mummoina". Ajattelematon ja moukka kommentti on, mutta ei kannata liiaksi loukkaantua.
Minä en ymmärrä, kun tituulerataan tuntemattomia mummoiksi, papoiksi, tädeiksi tai sediksi kun harvemmin ne tuntemattomien lapsille sellaisia ovat.
Ennen oli helppoa kun saattoi käyttää termejä lapsi, nainen ja mies. Nykyään kaikkien transmuunnosten takia on käytettävä vähintäänkin sanoja lapsi, mies- ja naisoletettu. Varmemmin pääsee kun sanoo suoraan ihminen. Toki siitäkin joku voi loukkaantua, että ehkä joku ”annahan tilaa ihmisoletetulle” olisi parempi. Tästäkin joku loukkaantuu, että ei ole niin lihava tai raihnainen, että tarvitsee antaa tilaa.
Kyllä on mennyt hankalaksi elämä ja puhuminen . Ei ihme kun suomalaiset masentuu ja erakoituu.