50+ nainen, loukkaantuisitko jos sinua pikkulapsen äiti sanoisi mummoksi vai olenko ainoa?
Ratikassa pienen lapsen äiti sanoi "anna mummolle tilaa"
Kommentit (136)
En loukkaannu. Tunnen itseni. Lapsi puhuu omasta näkökulmastaan.
Tämä ei ole ihan sama asia, mutta minusta tuntui omituiselta kun 22-vuotiaana kuulin lasten sanovan minua sedäksi. Nykyään olen kyllä pesunkestävä setämies (setäviikset puuttuvat yhä) mutta luulin olevani nuori tuohon aikaan :D
Minua häirinnyt aina tämä yleistys: olet äiti-> olet kaikkien äiti, olet iäkkäämpi nainen->olet kaikkien mummo.
Ei, minä olen äiti vain lapsilleni ja mummo vain omille lapsenlapsilleni.
No sen pikkulapsen mielestä olet varmaan mummon näköinen. Luultavasti oma mummo samoja ikiä.
Olen 50+ ja olen mummo ja lapsenlapset sanoo mummoksi, en todellakaan loukantaisi jos joku sanoo mummoksi vaikka en olekaan mummon näköinen.
Kun itse olin lapsi, niin kyllä 50 oli vanha. Lapsella saattaa itsellään olla sen ikäinen mummo. En siis loukkaantuisi. Ihmiset pahoittavat mielensä nykyään joka asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Minua häirinnyt aina tämä yleistys: olet äiti-> olet kaikkien äiti, olet iäkkäämpi nainen->olet kaikkien mummo.
Se on status jonka olet saavuttanut elämässä. Eräänlainen arvonimi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole ihan sama asia, mutta minusta tuntui omituiselta kun 22-vuotiaana kuulin lasten sanovan minua sedäksi. Nykyään olen kyllä pesunkestävä setämies (setäviikset puuttuvat yhä) mutta luulin olevani nuori tuohon aikaan :D
Et ollut enää poika. Olit jo setä.
Kohteliasta olisi puhua rouvasta tai puhutella rouvana, mummottelu on moukkamaista
Vierailija kirjoitti:
Joka kerran on äidiksi syntynyt,
hän äiti on kaikkien lasten,
ja kaikkia maailman lapsia
hän on painanut rintaansa vasten,
ja maailman lasten itkua
hän on korvissaan alkanut kuulla,
sillä maailman lapset puhuvat
hänen omien lastensa suulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on status jonka olet saavuttanut elämässä. Eräänlainen arvonimi.
Minä koen sen yhtenä roolina, joka on varattu vain omille läheisilleni. En näe lisääntymisessä minkäänlaista statusta, tai erityistä saavutusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa aivan samaa mieltä. Vieraita ihmisiä ei mummotella olkoon minkä ikäinen hyvänsä. Arkipäivän normaali kohteliaisuus on Suomessa täysin hukassa. Itse olisin ilman muuta nuorta äitiä ojentanut ystävällisesti, että en ole lapsesi mummo, joten jätä mummottelut ja opettele käyttäytymään.
Eli olisit nolannut itsesi perinpohjaisesti.
Siis se äitihän tässä mummoksi kutsui ei se pieni lapsi, lukemisen ymmärtäminen.
Saattaisin todeta että ei kultaseni en ole teidän mummo.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa aivan samaa mieltä. Vieraita ihmisiä ei mummotella olkoon minkä ikäinen hyvänsä. Arkipäivän normaali kohteliaisuus on Suomessa täysin hukassa. Itse olisin ilman muuta nuorta äitiä ojentanut ystävällisesti, että en ole lapsesi mummo, joten jätä mummottelut ja opettele käyttäytymään.
Ymmärtäisin, jos lapsi sanoisi, mutta tuntematon aikuinen ei mummottele toisia tuntemattomia aikuisia.
Ja olen siis usean lapsenlapsen mummo.
En loukkaantuisi, mutta masentuisin varmaan, kuvittelenhan itse olevani niiiiin nuorekas :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olisit nolannut itsesi perinpohjaisesti.
Kyllä se äiti tässä itsensä nolasi kun muita tuntemattomia menee mummottelemaan.
Voisihan sen todeta takaisin pienelle että voi oletko isosiskon kanssa lähtenyt kylille.
En loukkaantuisi. Minä sain ainoan lapseni 38-vuotiaana, ja olinhan minä aika mummo monen parikymppisen äidin näkökulmasta. Joskus kävi niinkin, että minua luultiin lapseni mummoksi. En loukkaantunut silloinkaan, naurahdin vaan ja sanoin että kyllä tämä on vielä minun omani, ei lapsenlapsi.
Olen 40+ ja olen mummo, joten miksi ihmeessä sitten 50+ nimitys häiritsisi?
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvin 50v- nainen voi pitää ratikassa polvisaappaita ja nahkatakkia. Panisin.
Onko sulla lapsesta asti ollut vaikeuksia ymmärtää kysymyksiä? Vai onko tuo iän tuomaa aivojen rappeumaa?
Jep, kyllä täytyy osata nauraa itselleen!