Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholin myynti raskaana olevalle.

Vierailija
24.09.2015 |

Olen juuri lounasvuorossa ravintolassa, jossa myös ala carte. Nyt olen ruokatauolla, ja äsken tuli tilanne vastaan, jota en ollut aiemmin pohtinut; alkoholin tarjoilu raskaana olevalle. Pariskunta juhlistamassa äitiysloman alkua. Alkuun tilasivat kuohuviinit. Pääruoan kanssa 16 cl punaviiniä. Kysyin vielä erikseen, että laittaisinko alkoholitonta, niin ei tarvitse, koska alkoholia on määrältään niin vähän.
Itse äitinä olen kumminkin hieman oudoissa tunnelmissa... Itse pidin ehdottomasti nollatoleranssin koko raskausajan. Viinilistakoulutuksista otin vain lukumateriaalin.
Olenko tiukkapipo? Minusta 4cl väkevää ja 16 cl punaviiniä on paljon, varsinkin raskaana olevalle. Ja minusta tuntuu VASTUUTTOMALTA myydä edes.... Minä en voi aikuiselta kieltää, ja asiakas on aina oikeassa...?

Kommentit (172)

Vierailija
122/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle: joku ehdottikin alkupalstalla että kannattaa konsultoida myös esimiestä tai jutella vaikka työkaverin kanssa aiheesta jos ahdistaa myydä alkoholia raskaanaolevalle. Ymmärrän sun ahdistuksen, varsinkin jos on juonut useamman lasin. Ei se 1 lasi kuussa varmaan hirveän pahaa tee. Itse pidin nollatoleranssin koko raskausajan ihan varmuuden vuoksi.

Mutta muuten pakko ihmetellä, miten te oikein puhutte täällä toisellenne?! "Vitun saapas", "itsekäs paska", "idiootti" jne.?! Oon aika uus "palstalainen" ja ihmettelen, miten käytätte tällaista kieltä, vaikka anonyymisti saakin kirjottaa? Ootteko te suurinosa äitejä oikeasti, puhutteko kotonaki noin? Siinä ei paljon alkoholihommista valittaminen oo paikallaan jos ite käytätte tuollaista kieltä lasten kuullen tai, mikä pahempi, lapsille... Sitä paitsi, ootteko koskaan ajatelleet, että argumentti on hyvä silloin kun pysytään asioissa, toisten haukkuminen vain mitätöi koko pointin mikä viestissä mahdollisesti on...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:48"]Entäs se kofeiini? Vai etkö pystynyt olemaan ilman? p.s. sen lasillisen vaikutus on olematon.
[/quote]

Miksi aikuinen sitten sen lasillisen juo? Kukaan ei tiedä mikä määrä alkoholia sikiön elimistössä on vahingollinen.

Vierailija
124/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raskausaikana otta lasillisen ( nyt puhutaan siitä ehkä lasi kerran kuussa) viiniä ruoan kanssa niin ei se maailma lopu. Ja miksei ottaisi. Jokainen voi päättää itse. Jokainen voi googlata itselleen haluamansa vastauksen, mutta jos olet itse nolla linjalla, niin hyvä.

Tuosta kofeiinista haluaisin kuulla muutaman kommentin. Ja varsinkin näiltä lapsi-pois-jos-otat-lasinkin-tyypeiltä kysyisin palstalla olevan keskustelun tyyliin: etkö voinut narkki olla ilman stimulanttia nimeltä kofeiini. Raskausaikan käytetty päivittäinen kofeiini on haitallisempaa kuin pari lasia viiniä 9kk aikana.

p.s. Jännä muuten kuinka neuvoloissa ei pahemmin kehoteta ihmisiä olemaan ilman kofeiinia.

Vierailija
125/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:07"]

Olet väärässä ammatissa. Sinun ei kuulu päättää tosiaankaan, mitä valintoja ihmiset tekevät.

[/quote]

FAS-lapsillakaan ei ole mitään päätösvaltaa siihen, aiheuttaako raskaudenaikainen alkoholinkäyttö peruuttamattomia kehitysvammoja. Suomessa FAS-lapsia syntyy useita satoja joka vuosi. Monilla elämä täysin pilalla jo syntymästä lähtien.

Vierailija
126/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:04"]Jos raskausaikana otta lasillisen ( nyt puhutaan siitä ehkä lasi kerran kuussa) viiniä ruoan kanssa niin ei se maailma lopu. Ja miksei ottaisi. Jokainen voi päättää itse. Jokainen voi googlata itselleen haluamansa vastauksen, mutta jos olet itse nolla linjalla, niin hyvä.

Tuosta kofeiinista haluaisin kuulla muutaman kommentin. Ja varsinkin näiltä lapsi-pois-jos-otat-lasinkin-tyypeiltä kysyisin palstalla olevan keskustelun tyyliin: etkö voinut narkki olla ilman stimulanttia nimeltä kofeiini. Raskausaikan käytetty päivittäinen kofeiini on haitallisempaa kuin pari lasia viiniä 9kk aikana.

p.s. Jännä muuten kuinka neuvoloissa ei pahemmin kehoteta ihmisiä olemaan ilman kofeiinia.
[/quote]

Ei maailma lopu, mutta lapsen terveys on vaarassa.

Vierailija
127/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:53"]

mikä erottaa sen syntymättömän lapsen jo syntyneestä lapsesta?

[/quote]

Istukka ja napanuora. Jos yhtään olet ollut hereillä bilsan tunneilla, tai muuten vain osaat käyttää järkeäsi, tiedät, ettei äidin nauttima alkoholi siirry sellaisenaan sikiöön.

[/quote]

Miksi väität sellaista asiaa, joka ei pidä lainkaan paikkaansa, ja joka on tarkastettavissa vaikkapa Googlella aika vähäisellä vaivalla?

Vierailija
128/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:04"]Jos raskausaikana otta lasillisen ( nyt puhutaan siitä ehkä lasi kerran kuussa) viiniä ruoan kanssa niin ei se maailma lopu. Ja miksei ottaisi. Jokainen voi päättää itse. Jokainen voi googlata itselleen haluamansa vastauksen, mutta jos olet itse nolla linjalla, niin hyvä. Tuosta kofeiinista haluaisin kuulla muutaman kommentin. Ja varsinkin näiltä lapsi-pois-jos-otat-lasinkin-tyypeiltä kysyisin palstalla olevan keskustelun tyyliin: etkö voinut narkki olla ilman stimulanttia nimeltä kofeiini. Raskausaikan käytetty päivittäinen kofeiini on haitallisempaa kuin pari lasia viiniä 9kk aikana. p.s. Jännä muuten kuinka neuvoloissa ei pahemmin kehoteta ihmisiä olemaan ilman kofeiinia. [/quote] Ei maailma lopu, mutta lapsen terveys on vaarassa.

[/quote]

Jos luet vaikka sen terve.fi artikkelin ja pari muuta. Pitäisi olla päivän selvä asia, että lasi viiniä on aivan eri asia kuin jatkuva dokaaminen. Mites muuten sinun kofeiinin käyttö?

Vierailija
129/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:04"]Jos raskausaikana otta lasillisen ( nyt puhutaan siitä ehkä lasi kerran kuussa) viiniä ruoan kanssa niin ei se maailma lopu. Ja miksei ottaisi. Jokainen voi päättää itse. Jokainen voi googlata itselleen haluamansa vastauksen, mutta jos olet itse nolla linjalla, niin hyvä. Tuosta kofeiinista haluaisin kuulla muutaman kommentin. Ja varsinkin näiltä lapsi-pois-jos-otat-lasinkin-tyypeiltä kysyisin palstalla olevan keskustelun tyyliin: etkö voinut narkki olla ilman stimulanttia nimeltä kofeiini. Raskausaikan käytetty päivittäinen kofeiini on haitallisempaa kuin pari lasia viiniä 9kk aikana. p.s. Jännä muuten kuinka neuvoloissa ei pahemmin kehoteta ihmisiä olemaan ilman kofeiinia. [/quote] Ei maailma lopu, mutta lapsen terveys on vaarassa.

[/quote]

Ikävä tosiasia on, että lapsen terveys on suuremmassa vaarassa jokaisena päivänä, jona äiti kulkee tuolla muun liikenteen seassa. Kotiinko pitäisi siis sulkeutua koko raskausajaksi ja oikeastaan myös tuleviksi vuosiksi? Paitsi että kotonakin voi tapahtua onnettomuuksia.

Vierailija
130/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:39"]

Paitsi että kotonakin voi tapahtua onnettomuuksia.

[/quote]

Alkoholin käyttö raskausaikana ei ole mikään onnettomuus, vaan tietoisesti otettu riski, jonka mahdollisesti aiheuttamat ongelmat muut joutuvat maksamaan.

Vierailija
131/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:39"]

Paitsi että kotonakin voi tapahtua onnettomuuksia.

[/quote]

Alkoholin käyttö raskausaikana ei ole mikään onnettomuus, vaan tietoisesti otettu riski, jonka mahdollisesti aiheuttamat ongelmat muut joutuvat maksamaan.

[/quote]

Totta. Toisaalta kaikki muukin normaali elämä raskausaikana on tietoisesti otettu riski, joten miksi demonisoida niin pientä alkoholimäärää että äiti sen juotuaan on edelleen ajokunnossa? Miksei demonisoi mieluummin vaikka sitä päivittäistä kofeiinin käyttöä, jos jotain pitää demonisoida?

Vierailija
132/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
133/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:52"]

Totta. Toisaalta kaikki muukin normaali elämä raskausaikana on tietoisesti otettu riski, joten miksi demonisoida niin pientä alkoholimäärää että äiti sen juotuaan on edelleen ajokunnossa? Miksei demonisoi mieluummin vaikka sitä päivittäistä kofeiinin käyttöä, jos jotain pitää demonisoida?

[/quote]

Jos pitää ottaa vain vähän, eikö voisi jättää ottamatta kokonaan? Tai vähätellä vakavaa asiaa, koska moni ottaa kuitenkin niin paljon, että alkoholin aiheuttamia ongelmia on Suomessakin todella paljon.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Siki%C3%B6n_alkoholioireyhtym%C3%A4

Vierailija
134/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:10"]Kuohuviini -> 4cl väkevää?
Nojoo, itse en kertarykäisyllä ottaisi kahta lasia viiniä mutta ykkösolut menee ehkä kerran viikossa vaikka raskaana ollaan. Syön myös sushia, maksalaatikko ym "kiellettyjä" koska kohtuukäytöllä ei saa vahinkoa aikaiseksi ja hysteeriseksi en aio ryhtyä!
Tupakka nyt on yksiselitteisesti pelkkä myrkky ilman mitään terveysvaikutuksia joten röökaavat odottajat saavat minun halveksuntani!
[/quote]
Mikäs siinä jos se lapsen terveys ihan niin silleen kiinnosta. Lapsi kiittänee vielä.

Vierailija
135/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:07"]

Otat nimen ylös ja teet lasun.

[/quote]

Ja millä perusteilla? Minulle sanottiin aikanaan neuvolassa, että hyvin voi yhden saunakaljan juoda. Ei vaadittu mitään nollalinjaa. Tottakai suurjuojat ovat eri asia, mutta nyt on menty toiseen äärimmäisyyteen.

Vierailija
136/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:52"]

[/quote]

Jos pitää ottaa vain vähän, eikö voisi jättää ottamatta kokonaan? Tai vähätellä vakavaa asiaa, koska moni ottaa kuitenkin niin paljon, että alkoholin aiheuttamia ongelmia on Suomessakin todella paljon.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Siki%C3%B6n_alkoholioireyhtym%C3%A4

[/quote]

Noista alkoholimääristä kuule ei neuvolassakaan korviaan lotkauteta. 

Vierailija
137/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 17:23"]

[/quote]

Jos luet vaikka sen terve.fi artikkelin ja pari muuta. Pitäisi olla päivän selvä asia, että lasi viiniä on aivan eri asia kuin jatkuva dokaaminen. Mites muuten sinun kofeiinin käyttö?
[/quote]
Ja jos itse luet niin havaitset, että sen raskausajan alkoholin riskikäytön rajaa EI tiedetä. Joten aika lottoamalla menee jos alkoa käyttää raskausaikana, olkoonkin se "viinitilkka ruoan kanssa". Mutta omanpa lapsenne elämän pilaatte, ei minua siis sen enempää hetkauta.

Vierailija
138/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:12"]

Pitäisi lailla kieltää raskaanaolevilta oikeus ostaa ja nauttia alkoholia ja tupakkaa. Ihmeellistä kaksinaismoralismia osalla täällä. Tarjoilija ei saisi puuttua kun syntymätöntä lasta pahoinpidellään? Samalla varmasti jokainen käskisi puuttua jos jo syntynyttä lasta pahoinpideltäisiin.

[/quote]

Vastustan kyllä alkoholin ja tupakan käyttöä raskaana, mutta käytännössä tällainen kielto olisi aika hankala. Nuorelta näyttävä kolmekymppinen voi näyttää paperit ja todistaa, ettei olekaan alaikäinen, mutta keskivartalolihavalla naisella ei ole mitään keinoa todistaa, ettei ole raskaana.

Vierailija
139/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:18"]

Alkkisäidit tuli vetämään herneitä nenään ja uhoamaan :D Säälin lapsianne. Vaivaako vammaisuus, adhd tai muu neurologinen häiriö, oppimisvaikeudet, yleinen jälkeenjääneisyys tai pieni koko? Lapsi kiittää :)

[/quote]

Täysin terveitä ovat. Ei kehityshäiriöitä eikä minkäänlaisia oppimisvaikeuksia. Matemaattisesti ja kielellisesti lahjakkaita. Olen nähnyt alkoholistinkin lapsen enkä puolustele rankkaa juomista ollenkaan mutta ei kritiikitön ahdasmielisyyskään ole tervettä.

Vierailija
140/172 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjä myy vaikkei halua. T.myyjä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi