Kertokaa minulle ERITTÄIN halpoja ruokia! Ruokaan ei saisi nyt mennä yli 5e päivässä
Itse tehdyt sämpylät, karjalanpiirakat, perunapiirakat, perunamuussin, hernekeiton jne tiedän jo. Kaurapuurosta en pidä. Kertokaa lisää vinkkejä.
ps. tonnikala ei ole halpaa
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
uunijuurekset, linssi-kasvissosekeitto ja kaalilaatikko esim.
Linssikeittoa suosittelen varovasti kokeilemaan jos on taipumusta närästykseen. Ainakin meillä sekä minulla että miehellä tuli aivan järkyttävä närästys linssikeitosta. Huom. ei ehkä jollain muulla.
Munakas pakastevihanneksilla
Sosekeitto
Hernekeitto itse tehtynä
Kaalipata
Makaroni-jauhelihamössö
Riisiä ja tomaattikastiketta (tomaattimurska ja mausteet)
Nuudelit
Pannari
Marjarahka
Kiisselit
Uunisei
Kalapuikot
Uunijuurekset
Peruna
Kasvispihvit itse tehtynä
Uunimakkara
Pinaattikeitto itse tehtynä
Bolognese
Pavut, soijarouhe, juurekset
Vierailija kirjoitti:
Perunaa, sipulia, papuja, kaalia ja kananmunia.
Ja hanuri laulaa serenaadia.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat kouluruoan klassikot käyttöön.
Ei vihreitä salaatteja! Niiden asemasta porkkanaraastetta, lantturaastetta tai kaalisalaattia.
Minä en ole salaatteja ostellut ikinä vaikka rahaa on aina ollutkin reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihapiirakka maksaa ilta-alessa 40 senttiä, Oltelmannia saa tarjouksesta 1€/250g ja kananmunia on usein ilta-alessa hintaan 60 senttiä/10kpl, Kanian ketsuppi Lidlissä maksaa 49 senttiä/ kilo ja X-tra sinappi 1,19 senttiä/kilo, joten lihapiirakalle lisukkeineen tulee hintaa noin 55-60 senttiä. Ei ole kallista. Tästä ateriasta saa hyvin proteiinia ja kaloreita.
Lihapiirakka ei vie nälkää. Noitahan pitää lapata kärryllinen.
99% ajasta noita aineita ei saa noihin hintoihin.
Ne paistopisteen lihapiirakat ovat aika isoja. Noin 20cm pitkiä ja väliin kun laittaa juustoa ja mikrokananmunan, niin kyllä nälkä lähtee. Itse laitan vielä kurkkusaalaattia ja sipulia.
Lisää vinkkejä, halpaa ja vielä lisää halpaa. Tarvitaan meillä, kaksi aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on juurekset ja vihannekset omasta maasta. Marjat ja sienet metsästä. Puolikas poro annospaloina tuottajalta suoraan, peuranlihat metsästäjiltä. Kalat merestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linssikeittoa suosittelen varovasti kokeilemaan jos on taipumusta närästykseen. Ainakin meillä sekä minulla että miehellä tuli aivan järkyttävä närästys linssikeitosta. Huom. ei ehkä jollain muulla.
Sana täällä, itsellä refluksi ja linssikeitto ehdoton ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on juurekset ja vihannekset omasta maasta. Marjat ja sienet metsästä. Puolikas poro annospaloina tuottajalta suoraan, peuranlihat metsästäjiltä. Kalat merestä.
No johan on koko maan kattavat vinkit. Eikun eipä olekaan. Ihan turhat , paitsi jollekin pienelle erakkoryhmälle jossain haja-asutuksen keskellä.
Nykyään on lähes mahdotonta tehdä ruokia alle 2e/annos kun kesällä pääsi vielä alle 1e.
Nämä ruuat on meillä normiruokia ja annoksia:
- Bolognese 400g jauhelihaa, tomaattimurskapurkki, sipulia, valkosipulia (mausteita mitä löytyy) + perunaa tai spaghettia 5,50e eli 1,38e/annos
- munakas 3 munaa 60cnt, siihen vähän juustonjämiä sekaan
- linssikeitto (sipuli, valkosipuli, mausteita jos on, tomaattimurska, kasvisliemikuutio ja linssejä) 1,50e/ 3 annosta
- kaslilaatikko, 400g jauhelihaa, kaali, lihaliemikuutio, kourallinen puuroriisiä 5e, annoshinta alle 1e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sana täällä, itsellä refluksi ja linssikeitto ehdoton ei.
Mulla on todella paha refluxi mutta mausteet ja papu- linssiruuat sopii. Joo polttelee hetken mutta ei tee refluxioksennusta
Pahimmat aiheuttajat vesi ja jäätelö
Ihan ensin mitä taroittaa että ruokaan ei saa mennä yli 5€ pvä? Yhteen ruokaan, vai koko päivän syömisiisn aamupalasta iltapalaan, ja kaikki siiinä välillä?
Halvimpia ruokia ovat itse tehdyt kasvisvoittoiset tai viljapohjaiset ruuat. Eilen tein hyvin halpaa ruokaa, joka lasten mielestä oli oikein hyvää: leivon ja paistoin tortillalättyjä (käytin punalaputettua jauhoa, jonka kilohinta oli 40snt), niiden kanssa tarjosin punalaputettua jauhelihaa (1,50€/400g - harvinainen onnenkantamoinen nykyään), halvinta kermajuustoa raastettuna (eli Citymarketin Pirkkaa, Prisman juusto on kalliimpaa), halpaa jäävuorisalaattia, kallista kurkkua ja halpoja miniluumutomaatteja (ei kotimaisia). Ja koska teen ruuan puuhellalla isältäni ilmaiseksi saamillani puilla, ruuanlaitto ei kuluttanut rahaa vaan päinvastoin toi säästöä, kun talo lämpeni samalla. Siinä samalla hellankulmalla kypsyi mannapuuro, punalaputetuista sekin (punainen maito 49snt/litra ja mannaryynit 40snt/kilo). Suurin kuluerä oli tällä kertaa lasten käyttämä ketsuppi.
Edullisia, meidän perheelle sopivia ja maistuvia ruokia ovat: kaalilaatikko (soijarouhe+jauheliha), makaronilaatikko, perunamuussi+jauhelihakastike, perunacurry, kurpitsadahl, kurpitsasosekeitto (perunat ja kurpitsat ovat viime kesäisiä itse kasvatettuja, nyt on viimeinen kurpitsa menossa), pinaattikeitto, pannukakku, erilaiset peruskeitot (makkarakeitto, jauhelihakeitto, kylmäsavulohikeitto punalaputetusta lohesta jne). Syömme paljon sieniä, ei varsinaisina sieniruokina, vaan ihan paistettuna riisin tai perunamuussin kanssa. Lasten yksi lempiruoka on pasta+tomaattikastike, kastikkeeseen raastan erilaisia juureksia, siihen ei välttämättä tarvitse laittaa mitään lihaa/kanaa/kasvisproteiinia sekaan, vaan satunnaisesti tuollaisenaan tarjottunakin on ihan ok. Suomalaiset syövät liikaa proteiinia.
Ja sitten on tietenkin tortillat, pizzat jne, joissa kallein osuus on se juusto (tai kuten eilen, ketsuppi).
Ruuanlaittoon käytettävän energian hinta määrää juuri nyt myös sen ruuan hintaa. Tällä hetkellä kannattaa tehdä ruokia, joita ei tarvitse haudutella ja kypsytellä pitkään, jos käytössä on sähkö. Jos taas tekee kaiken ruuan ja leipomiset puulämmitteisellä liedellä ja uunissa JA asunnossa on sähkölämmitys, niin silloin itseasiassa yleensä nämä pidemmän valmistusajan vaativat ruuat ovat kannattavampia tehdä, kun se vähentää sähkölämmityksen tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
On jauheliha halpaa. Jotain vitosen 1kg lidlissä ja kyllä siitä 3 päivää syön jopa minä. 92 kg mies.
23% jauheliha, eli energiapitoisin jauhis sisältää 270 Kilokaloria/100g. 92 kiloinen mies kuluttaa päivässä makaamalla 2000 Kilokaloria, joten et pärjää kuin reilun päivän. Itse kun käyn salillakin ja lenkkeilen, niin menee jauhelihaa kilo päivässä ja päälle vielä leivät, juustot, salaatit ja vähän pastaakin. Enkä paina edes 80 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jauheliha halpaa. Jotain vitosen 1kg lidlissä ja kyllä siitä 3 päivää syön jopa minä. 92 kg mies.
23% jauheliha, eli energiapitoisin jauhis sisältää 270 Kilokaloria/100g. 92 kiloinen mies kuluttaa päivässä makaamalla 2000 Kilokaloria, joten et pärjää kuin reilun päivän. Itse kun käyn salillakin ja lenkkeilen, niin menee jauhelihaa kilo päivässä ja päälle vielä leivät, juustot, salaatit ja vähän pastaakin. Enkä paina edes 80 kiloa.
Ja jossain vaiheessa pääset dialyysiin tai saat suolistosyövän. Nam.
Punaiset linssit sulaa paremmin kuin vihreät, eli herkkävatsaiselle parempia, itsekin syön vain niitä. Papuja pitänee alkaa esivalmistella kohta itse kun säilykkeillä on hinta noussut. Tofu on halpaa, lisäksi jauhelihaa välillä, kananjauhelihaa/koipia/parempana ruokana paistileikettä jos tarjouksessa. Kalakastiketta välillä seikuutioista, voi laittaa muutaman lohikuution joukkoon niin tulee makua. Kasviksiksi mitä vaan jossa alle 2 eur kilohinta ja välillä jotain voi olla ylikin.
Jos ei ole aivan tappotiukka budjetti niin panostaisin kerran mausteisiin: vähintään joku yrttiseos, curry, pippuri ja tilli on aina omassa kaapissa. Ei niitä niiiiin paljon kulu ja on iso ero tekeekö ihan maustamatonta. Yrtit on terveellisiä, liemikuutiot ei niinkään. Itse teen myös mieluummin parina päivänä superhalpaa ja kevyttä (esim kasvissosekeiton tai kaalikeiton) ja jonain päivänä sitten vähän paremman, vaikka kalaa. On enemmän vaihtelua ja säilyy ilo syömisessä vaikka halvalla kokonaisuus on silti. Huom. Olen pienikokoinen nainen eli kulutus on toki liikunnasta huolimatta pienempi kuin isolla miehellä, mutta sitä nyt ei kysytty. Mies voi lisätä rasvaa ruokiinsa ja hiilarilisäkettä energiaksi, niin säilyy halvempana.
Vierailija kirjoitti:
Punaiset linssit sulaa paremmin kuin vihreät, eli herkkävatsaiselle parempia, itsekin syön vain niitä. Papuja pitänee alkaa esivalmistella kohta itse kun säilykkeillä on hinta noussut. Tofu on halpaa, lisäksi jauhelihaa välillä, kananjauhelihaa/koipia/parempana ruokana paistileikettä jos tarjouksessa. Kalakastiketta välillä seikuutioista, voi laittaa muutaman lohikuution joukkoon niin tulee makua. Kasviksiksi mitä vaan jossa alle 2 eur kilohinta ja välillä jotain voi olla ylikin.
Jos ei ole aivan tappotiukka budjetti niin panostaisin kerran mausteisiin: vähintään joku yrttiseos, curry, pippuri ja tilli on aina omassa kaapissa. Ei niitä niiiiin paljon kulu ja on iso ero tekeekö ihan maustamatonta. Yrtit on terveellisiä, liemikuutiot ei niinkään. Itse teen myös mieluummin parina päivänä superhalpaa ja kevyttä (esim kasvissosekeiton tai kaalikeiton) ja jonain päivänä sitten vähän paremman, vaikka kalaa. On enemmän vaihtelua ja säilyy ilo syömisessä vaikka halvalla kokonaisuus on silti. Huom. Olen pienikokoinen nainen eli kulutus on toki liikunnasta huolimatta pienempi kuin isolla miehellä, mutta sitä nyt ei kysytty. Mies voi lisätä rasvaa ruokiinsa ja hiilarilisäkettä energiaksi, niin säilyy halvempana.
Itseasiassa tappotiukalla budjetilla nimenomaan pitäisi uhrata pari euroa mausteisiin, koska niillä saa oikeasti ihan perusraaka-aineista hyvänmakuisia ja vaihtelevia ruokia. Tokmannilta saa maustepussin 50 sentillä, eli eurolla saa jo muutamaksi viikoksi curryä ja pippuria.
Vegan tuna salad, jossa tonnikalan tilalla käytetään kikherneitä.
Kikhernemuhennos - somehitti parin vuoden takaa.
Soijarouhe-kasvislasagne.
Possunliha ja sisäelimet on vielä edullisia, jos liharuoka kuuluu ravintoympyrääsi.
Näkkileipä.
Munakoisoruuat.
Myskikurpitsarisotto.
Vierailija kirjoitti:
Vihreissä linsseissä on jäljellä kuori, punaisissa ei. Siksi vihreitä linssejä voi idättää, punaiset vain mädäntyvät jos sitä yrittää... (jaa'a, miksipä tiedän...? oppia ikä kaikki) Jo pelkästään se kuitumäärä, joka kuorissa on, voi aiheuttaa joillekin vähäkuituista ruokaa syöneille aluksi ilmavaivoja.
Mutta mainitsemasi asiat halpojen aterioiden ja kalliimpien aterioiden vuorottelu ja maustamisen tärkeys ovat kyllä hyvä pointteja. näin teen itsekin.
Minulla on ollut pitkään tavoitteena, että ruoka maksaa alle euron per annos. Välillä teen ruokia, jotka maksavat paljon vähemmän, alle 0,50€/annos, ja sitten kerran viikossa meillä on ruokaa, jonka annoshintaa en niinkään laske (esimerkiksi kalaruoka, josta saattaa tulla noin 5€/annos! nyt onneksi kala on taas edullisempaa).
Munakkaat unohdinkin. "Espanjalainen munakas" joka tuskin on kovin paljon Espanjaa meillä nähnytkään, on todella edullinen ruokalaji, eli perunoita viipaleina sinne munakkaaseen - ja mausteita myös :-) Ihan perus juustomunakas on kohtuullisen edullinen, sen kanssa meillä on usein pastaa/makaronia. Kun teinihirmuille ei pelkkä proteiini riitä, pitää olla tarpeeksi hiilihydraatteja myös...
Yksi hyvä keino pitää ruokakuluja kurissa on se, että ostaa alunperinkin kilohinnaltaan edullisia tuotteita. 0,99€/kg kaalista ja 1,99€/kg riisistä sekä 5€/kg jauhelihasta ei kovin kallista ruokaa saa aikaiseksi. Jauhelihaan tuohon hintaan tosin saa vain punalaputettuna, mutta kaalilaatikossa sen voi korvata tai sen sekaan voi laittaa soijarouhetta. Soijarouheen kilohinta tuntuu korkealta, mutta sehän on kuivatavaraa, kun sen valmistaa, niin se annoshinta on todella pieni.
Soirarouhe siis kannattaa ensin paahtaa öljyssä kuumalla pannulla mausteiden kanssa ja vasta sitten lisätä siihen neste, eikä sen paketin ohjeen mukaan lillutella sitä ensin vedessä/liemessä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3999589/paras-halpa-itsetehty-ruoka
https://www.vauva.fi/keskustelu/4546537/edullinen-kotiruoka
https://www.vauva.fi/keskustelu/4098990/kysyn-taas-teilta-pienituloiset…
Ja oikeastaan yksi tärkeä vinkki rahan säästöön: opettelee tekemään ruokaa, opettelee soveltamaan ohjeita käytettävissä olevien aineisten mukaisesti ja käytössä olevien ruuanvalmistusmenetelmien mukaisesti.
Kiitos myötätunnosta1 Ja juu, tiedän, tää on omituista. Mutta ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin: mä on tosi sutjakka! Vinkki teille laihduttajat: kilot ei pääse kertymään, kun pelkää hyhmäisiä soppakönttejä!