Kertokaa minulle ERITTÄIN halpoja ruokia! Ruokaan ei saisi nyt mennä yli 5e päivässä
Itse tehdyt sämpylät, karjalanpiirakat, perunapiirakat, perunamuussin, hernekeiton jne tiedän jo. Kaurapuurosta en pidä. Kertokaa lisää vinkkejä.
ps. tonnikala ei ole halpaa
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
On jauheliha halpaa. Jotain vitosen 1kg lidlissä ja kyllä siitä 3 päivää syön jopa minä. 92 kg mies.
Et todellakaan syö 300-400 grammaa vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Munakas etenkin punalappumunista. Sekaan vaikka pakastevihanneksia.
Tuo voi juuri ja juuri mennä siihen 5 euroon päivä. Jos vaan jaksaa joka päivä kantaa niitä munia kaupasta. Kun sellainen jättikennosto kananmunia ja muutama pussi pakastevihanneksia menee päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni näiden ruokien suurin ongelma on juuri se, että niitä tehdään usealle päivälle. Itse olen jo huonovointinen, kun ajattelenkin, että pitää monta päivää syödä samaa. Sitten loput menevät roskiin ja tulee ahmittua vierasvarakeksit nälkään. Syön halpaa ruokaa, mutta pidän tiukasti huolen, että teen sen joka päivä. Kun se on aina vastatehtyä eikä jääkaapissa lirunutta ja moneen kertaan lämmitettyä, kaikki tuleee syötyä ja pysyy ruokahävikki olemattomana.
Ruokaa ei koskaan saa lämmittää montaa kertaa; siis jääkaapista otetaan vain sen verran lämmitettäväksi, mitä sillä kertaa syödään! Näin ruoka säilyy hyvin, eikä sen rakenne ja mikrobiologinen tila heikkene. Lisäksi ruoka pitää säilyttää oikein, kannellisissa rasioissa/astioissa, ei kattilassa.
Ihan sama, lämmittäkö sen kaalisopan kokonaan vai jättääkö osan vettymään ja hyhmettymään jääkaappiin. Esteettisesti ja kulinaristisesti ajatuskin niin etova, että ei vaan pysty. Ei ainoa tapa säästää ruuassa ole tehdä näitä jääkaapiin lojumaan jääviä tai pakasteeseen laitettavia ruokia. Ihan totta pystyy syömään halvalla, kun aasialaiseen tapaan tekee kaikki ruuat aina joka päivä tuoreena. Kyse on enemmän raaka-aineiden hinnasta. En ole kummoinenkaan kokki, mutta tästä pidän kiinni, että ruoka on vasta laitettua. Hyi hitski noita jääkaapissa hyhmettyviä soppia ja laatikoita, joissa alkaa ainekset seistessään erottua toisistaan, yöäk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronia jauhelihalla ja jauhelihaa makaronilla.
Jauheliha ei ole todellakaan halpaa!
Jatkuvasti ollut tarjouksissa jopa n 6e/ kg. Ja kannattaa etsiä illan 60% alesta. Meillä lähikauppa s- marketissa 60% ale alkaa klo 18. Ostan usein mm jauhelihaa ja jaan osiin ja pakastan heti.
6 euroa kilo on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni näiden ruokien suurin ongelma on juuri se, että niitä tehdään usealle päivälle. Itse olen jo huonovointinen, kun ajattelenkin, että pitää monta päivää syödä samaa. Sitten loput menevät roskiin ja tulee ahmittua vierasvarakeksit nälkään. Syön halpaa ruokaa, mutta pidän tiukasti huolen, että teen sen joka päivä. Kun se on aina vastatehtyä eikä jääkaapissa lirunutta ja moneen kertaan lämmitettyä, kaikki tuleee syötyä ja pysyy ruokahävikki olemattomana.
Ruokaa ei koskaan saa lämmittää montaa kertaa; siis jääkaapista otetaan vain sen verran lämmitettäväksi, mitä sillä kertaa syödään! Näin ruoka säilyy hyvin, eikä sen rakenne ja mikrobiologinen tila heikkene. Lisäksi ruoka pitää säilyttää oikein, kannellisissa rasioissa/astioissa, ei kattilassa.
Ihan sama, lämmittäkö sen kaalisopan kokonaan vai jättääkö osan vettymään ja hyhmettymään jääkaappiin. Esteettisesti ja kulinaristisesti ajatuskin niin etova, että ei vaan pysty. Ei ainoa tapa säästää ruuassa ole tehdä näitä jääkaapiin lojumaan jääviä tai pakasteeseen laitettavia ruokia. Ihan totta pystyy syömään halvalla, kun aasialaiseen tapaan tekee kaikki ruuat aina joka päivä tuoreena. Kyse on enemmän raaka-aineiden hinnasta. En ole kummoinenkaan kokki, mutta tästä pidän kiinni, että ruoka on vasta laitettua. Hyi hitski noita jääkaapissa hyhmettyviä soppia ja laatikoita, joissa alkaa ainekset seistessään erottua toisistaan, yöäk.
On aika helkutin raskasta kantaa 3 kilometrin päästä joka päivä työpäväivän jälkeen erikseen ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuudelit
Kananmunat
Peruna
MakaroniNuudelit eivät ole halpoja, kun ottaa huomioon, että niitä pitää vedellä hulluna, jotta nälkä lähtee.
Ei makaronistakaan nälkä lähde.
Siis paljonko pitää päivässä syödä?? Maksalaatikko 2e, kananmuna 17cnt, rahka 1e, paketti paahtoleipää 1,80e.
Aika avutonta että tämmöistä pitää täällä kysellä. Tosin tuo avuttomuus selittää rahavaikeudet.
Perunaa, sipulia, papuja, kaalia ja kananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munakas etenkin punalappumunista. Sekaan vaikka pakastevihanneksia.
Tuo voi juuri ja juuri mennä siihen 5 euroon päivä. Jos vaan jaksaa joka päivä kantaa niitä munia kaupasta. Kun sellainen jättikennosto kananmunia ja muutama pussi pakastevihanneksia menee päivässä.
3 munaa riittää munakkaaseen hyvin, joten 6kpl kenno riittää 2 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronia jauhelihalla ja jauhelihaa makaronilla.
Jauheliha ei ole todellakaan halpaa!
Riittävän halpaa, että mahtuu ap:n määrittelemään alle 5€/päivä budjettiin. Juuri ostin 400g pakkauksen hintaan 2,35€. Siitä saan kahdelle päivälle itselleni ruuan makaronin ja lihaliemen kanssa.
Senhän syö yhdeltä istumalta. Oletan että olet joku 50 kiloinen konttorirotta jos syöt noin vähän.
Jos syöt kokonaisen vuoallisen makaronilaatikkoa päivässä, olet tolkuttoman ylipainoinen. Teit mitä työtä tahansa. Ihmisillä ei ole nykyään mitään käsitystä ravinnontarpeesta, mikä näkyykin ylipainotilastoista. -eri
Broilerin koipi-reisipaloja saa jopa 1,50 eurolla kilon pakkauksen. Niitä voi syödä riisin ja itse tehdyn currykastikkeen kera tai tehdä broileri-kasviskeittoa tai salaatin lisukkeena.
Täysjyväpaahtoleipä on halpaa. Sitä voi syödä aamupalaksi ja jopa päiväkahvin suolaisena palana.
Jauhelihakastike (tomaatti- tai ruskeakastikepohjainen) on halpaa, samoin perunat ja makaronit.
A ja o on suunnittelu. Tee viikon ruokalista etukäteen. Käy kaupasta alennustuotteita illalla.
Jos olet työtön tai opiskelija, voit hyödyntää myös ruoanjakelua, jos sellaista paikkakunnallasi järjestetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika helkutin raskasta kantaa 3 kilometrin päästä joka päivä työpäväivän jälkeen erikseen ruoat.
Riippuu varmaan siitä, mitä tekee. Itse hyödynnän paljon kauden vihanneksia ym. Käyn 2-3 krt. kuukaudessa kaupassa. Porkkana pysyy omassa kaapissa yhtä tuoreena kuin kaupassa. Ja pakastimessa säilyy jauheliha ja pakasteet. Maitokin säilyyn ihmeen pitkään.
Lidl:
mm.
Maksalaatikko
Pinaattiletut
Veriohukaiset
Kauraletut
Lihaperunasoselaatikko
Valmiit pasta-annokset
Raejuusto
Ohrasuurimo linssi valmisateria + muita makuja
Kalapyörykät
Kaikki reippaasti alle 2€
Jamie Oliverin säästöruokaohjelmassa hehkutetaan säästömielessä pakastevihanneksia. Ne ovat edullisempia kuin tuoreet vastaavat. Itse käytän herne-maissi-paprikaa ja sekavihanneksia ihan joka viikko keitoissa ja munakkaissa yms. Kukkakaalit, parsakaalit, Catalonian vihannekset yms. ovat nopeasti valmistuvia.
Lehtisalaatin ja kurkunkin ravintoarvot ovat pienet, mutta ovathan ne vähäkalorisia täytteitä vatsalle.
Perunasta perunamuussia, josta voi paistaa perunalettuja tai jatkaa kasvisliemellä perunakeitoksi. Raakaa perunaa voi raastaa ja paistaa röstiksi yhden sipulin, tilkan vehnäjauhoja ja munan kanssa. Perunasta voi tehdä ,;lohkoperunoita, ranskanperunoita, paistinperunoita, siivutettua perunagratiinia ruokakerman, valkosipulin, sipulin kanssa tai paistaa raakapaistetuiksi perunoiksi, erittäin hyvää. Tai perunasalaattia suolakurkun ja omenan kanssa. Sipuli halpana käy myös moneen perunan kanssa, kiusauksiiin jne. Keitettyä perunaa voi lisätä myös leipätaikinoihin, muussaattu keitettyä perunaa voi laittaa ruisleivän päälle , toimii levittteenä. Mausteeksi mitä sattuu kaapista löytymään. Uuniperunaa, perunarieskaa,perunamunakasta. Perunasta on moneksi. Ja on halpaa, mielikuvitusta vain kehiin.
Minulla on kaksi isoa reppua, joilla helposti kantaa isompiakin ostoksia. Muovikasseissa ei jaksa pitkiä matkoja kannella. Kauppareissu voi olla parasta saatavilla olevaa liikuntaakin, joten kaksi hyötyä kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Lidl:
mm.
Maksalaatikko
Pinaattiletut
Veriohukaiset
Kauraletut
Lihaperunasoselaatikko
Valmiit pasta-annokset
Raejuusto
Ohrasuurimo linssi valmisateria + muita makuja
KalapyörykätKaikki reippaasti alle 2€
Einesruokia ei kannata syödä ollenkaan. Mielummin ostaa pelkkiä halpoja perus raaka-aineita ja kaikki ruoat itse alusta asti tehtynä. Laatu on parempi ja hinta paljon edullisempi. Aikaa ja vaivaa se vaatii, mutta köyhällä ei ole varaa valittaa.
En lukenut ketjua, eli ehkä sanottiin jo:
- Jos asut isossa kaupungissa, jossa on aasialaisia ruokakauppoja, hae riisisäkkejä. Ovat edullisia kilohinnoiltaan. Kannattaa katsoa isoja nuudelipaketteja, josko niitä irtoisi halvalla. Monet muutkin asiat saattavat maksaa vähemmän aasialaisessa ruokakaupassa esim. tofu.
-Jos alueelta löytyy Lähi-Idän ruokakauppoja, hae säkki linssejä ja papuja. Saat proteiinia.
- Munakkaat ovat edullisia ja niitä voi tuunata miten haluaa tai syödä sellaisenaan
- Itse tein opiskeluaikoina köyhän naisen nuudelikeittoa; nuudeleita, vettä, tomaattia, kananmuna, suolaa/liemikuutio. Keitetään nuudelit ja tomaattipalat kypsäksi, sekoitetaan lopuksi kiehuvaan veteen kananmuna. Valmis. Vaatii tosin edullisen tomaatin eli tomaattia vain sesonkina tai ei lainkaan. Ei ole välttämätön.
- Myös keitettyyn kuumaan riisiin voi sotkea raa'an kananmunan, joka kypsyy kuumassa riisissä. Suolaa perään ja on täyttävä annos (jos haluaa kalliimman annoksen, aromisuolaa suolan sijaan)
- Paistettu riisi on edullista ja sitä voi tuunata sitä mieleisekseen halvoilla juureksilla, säilykkeillä ja kananmunalla. Säilyy pitkään jääkaapissa.
Senhän syö yhdeltä istumalta. Oletan että olet joku 50 kiloinen konttorirotta jos syöt noin vähän.