Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Edullinen kotiruoka

Vierailija
06.03.2022 |

Minkä hintainen sinusta on vielä edullinen kotiruoka, siis annos hinta?

googlailin vinkkejä edulliseen kotiruokaan ja monesti vastaan tuli 2€/annos ohjeita. Minusta se on jo kallista ruokaa.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt. Etenkin kun tietää ne annoskoot noissa... Eli saa summan kertoa 1,5x että ois osuvampi.

Vierailija
2/35 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ruoasta. Keiton saa edullisestikin, mutta usein sen lisänä syödään leipää. Tuhti pataruoka taas ei leipää vaadi. Oikeastaan 2 euron annos on edullinen, kun se on täyttävää ruokaa esim kaalilaatikko. Jauhelihaa, kaalta sipulia, kerma, mausteet. Kyllä hintaa tulee, vaikka saakin useamman annoksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tänään punalaputettua possunlapaa ja juureksia (peruna, porkkana, sipuli, lanttu, juurselleri) uunissa. Aineksiin ehkä 5-6€ ja 2+1 syö siitä 2 päivää. Juureksia sen veran ettei erillistä salaattia tai muuta kasvista tullut laitettua. Valmistus puuhellalla joten samalla sähköpatteritkin sai levätä ja kämppä lämpeni, polttopuut omasta metsästä, ei montaa senttiä tule kuluja niistä.

Eilen oli kotimaista siikaa....niin siinäpä se hinta tasaantuu.

Vierailija
4/35 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän tuoreita kasviksia, täysjyvätuotteita ja ensisijaisesti kotimaisia ja mahdollisimman vähän lisäaineita sisältäviä tuotteita. Käytetään juustoa ja kermaa ihan huoletta, annoskoot on isoja, kun perheessä on urheilevia teinipoikia.

Hyvin harvoin annoshinta on yli euroa.

Esim. hernekeitto 59-68snt/annos, (lihasta riippuen) jauheliha-makaronilaatikko 70snt, chili con carne 70st, kaalipata 44snt

Vierailija
5/35 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän tuoreita kasviksia, täysjyvätuotteita ja ensisijaisesti kotimaisia ja mahdollisimman vähän lisäaineita sisältäviä tuotteita. Käytetään juustoa ja kermaa ihan huoletta, annoskoot on isoja, kun perheessä on urheilevia teinipoikia.

Esim. hernekeitto 59-68snt/annos, (lihasta riippuen) jauheliha-makaronilaatikko 70snt, chili con carne 70st, kaalipata 44snt

Höpö höpö tuollaisia hintoja kunnon ruoalle. Minun kaalilaatikkoni maksaa 7,5€. Siitä syö viisi henkeä kunnon annoksen. Annos siis 1,5€. Halvimpia ruokia mitä saan tehtyä.

Vierailija
6/35 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihapaketti (naudan) maksaa n. 4e, siihen perunat, kasvikset, rasvat yms. niin neljän hengen annoshinta on vähintään sen 2e. Minusta se on edullinen nykyhinnoilla ja on vaikea päästä sen alle. 

No huomenna päästään. Löysin alesta pinaattilettuainespussin 0,50e, siihen muussi aleperunoista, hinta maitoineen 1e, teen kananmunakastikkeen lisäksi, sille hinta 0,50e. Keitetyt porkkanat 0,50e. Yhteensä 2,5e ja siitä syö neljä henkeä yhden aterian.

Vierailija
7/35 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö tuollaisia hintoja kunnon ruoalle. Minun kaalilaatikkoni maksaa 7,5€. Siitä syö viisi henkeä kunnon annoksen. Annos siis 1,5€. Halvimpia ruokia mitä saan tehtyä.

Ihan todellisten kulujen mukaan olen laskenut. Lihat on varmasti punalaputettuja ja voi olla jotain muitakin kampanjatuotteita

Suurperheellisenä ostan kaappeihin varastoja kun edullisia tuotteita löytyy.

Vierailija
8/35 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni halpaa ruokaa on sellainen, jossa annoshinta jää alle 0,50€. Edullista ruokaa on ruoka, jonka annoshinta jää alle euroon. Jos annoshinta on yli kaksi euroa, se on minun mielestäni jo kallista.

Lasken muuten annoshintaan mukaan myös lisäkkeet (kasvikset, leivät, juomat jne). Halpakin ruoka muuttuu kalliiksi, jos sen kanssa syödään kallista leipää ja leivän päällä puoli kiloa juustoa...

Pyrin siihen, että neljänä päivänä viikossa meillä syödään halpaa ruokaa. Kerran viikossa sitten "kallista" ruokaa, ja niinä parina jäljelle jäävänä päivänä sitten edullista ruokaa.

Tämä onnistuu, koska hyödynnän mahdollisimman paljon itsekasvatettuja kasveja, syömme itsekerättyjä sieniä (noin kerran viikossa sieniruoka), perunat omasta takaa, leivän saan ilmaiseksi, hyödynnan pakastimen kapasiteetin mahdollisimman hyvin. Vastaanotan kaiken ilmaisen ruuan, mitä vain pystyn (omenat, aroniat, juuri ilmaiset leivät jne) ja teen lähes kaiken ruuan itse.

Vierailija
9/35 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni halpaa ruokaa on sellainen, jossa annoshinta jää alle 0,50€. Edullista ruokaa on ruoka, jonka annoshinta jää alle euroon. Jos annoshinta on yli kaksi euroa, se on minun mielestäni jo kallista.

Lasken muuten annoshintaan mukaan myös lisäkkeet (kasvikset, leivät, juomat jne). Halpakin ruoka muuttuu kalliiksi, jos sen kanssa syödään kallista leipää ja leivän päällä puoli kiloa juustoa...

Pyrin siihen, että neljänä päivänä viikossa meillä syödään halpaa ruokaa. Kerran viikossa sitten "kallista" ruokaa, ja niinä parina jäljelle jäävänä päivänä sitten edullista ruokaa.

Tämä onnistuu, koska hyödynnän mahdollisimman paljon itsekasvatettuja kasveja, syömme itsekerättyjä sieniä (noin kerran viikossa sieniruoka), perunat omasta takaa, leivän saan ilmaiseksi, hyödynnan pakastimen kapasiteetin mahdollisimman hyvin. Vastaanotan kaiken ilmaisen ruuan, mitä vain pystyn (omenat, aroniat, juuri ilmaiset leivät jne) ja teen lähes kaiken ruuan itse.

Joku tällainen ”runko” minunkin pitäisi kehitellä.

Nyt olen vain kirjoitellut listaa erilaista ruuista mitä voisi kuukauden aikana tehdä ja sieltä sitten poimin mitä siihen hetkeen sopii, eli on aikaa valmistaa ja löytyy aineet.

Vierailija
10/35 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetaikureita olette. Minun hernekeittokin maksaa euron/annos, kun savupotkaa tai jauhelihaa laittaa. Lihaton hernekeitto ei nälkää pidä.

Vierailija
11/35 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2e/annos ei ole edullinen minustakaan. Kymppi 5hlö yhden aterian ruokaan! Meillä ruokabudjetti 20e/pv, ja sillä pitää saada aamu-, väli-, ja iltapalatkin, plus ruuan lisukkeet. Viikonloppuisin myös kaikkien lounas. Ja arkisin vanhempien eväät.

Me tosin metsästetään, kalastetaan, marjatetaan, sienestetään.

Vierailija
12/35 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2€/ annos on 5-henkisessä perheessä 10€/koko perheen ateria. Ei se minusta ole paljon, vaikka ei mitenkään erityisen halpakaan. Harvassa perheessä syödään joka arkipäivä kaksi täydellistä lämmintä ateriaa. Silloin tuolla hinnalla kuukauden ruokien hinnaksi tulisi yli 600€, kun pitäisi olla lisäksi aamu- ja iltapalat.

Vierailija
13/35 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ruoasta. Keiton saa edullisestikin, mutta usein sen lisänä syödään leipää. Tuhti pataruoka taas ei leipää vaadi. Oikeastaan 2 euron annos on edullinen, kun se on täyttävää ruokaa esim kaalilaatikko. Jauhelihaa, kaalta sipulia, kerma, mausteet. Kyllä hintaa tulee, vaikka saakin useamman annoksen.

Se taipuu KAALIA!!!!!!!!!

Vierailija
14/35 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt in tarkat annoskoot.

Vierailija
15/35 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2e/annos ei ole edullinen minustakaan. Kymppi 5hlö yhden aterian ruokaan! Meillä ruokabudjetti 20e/pv, ja sillä pitää saada aamu-, väli-, ja iltapalatkin, plus ruuan lisukkeet. Viikonloppuisin myös kaikkien lounas. Ja arkisin vanhempien eväät.

Me tosin metsästetään, kalastetaan, marjatetaan, sienestetään.

Meillä on samankokoinen perhe ja päiväbudjettikin sama.

Vierailija
16/35 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetaikureita olette. Minun hernekeittokin maksaa euron/annos, kun savupotkaa tai jauhelihaa laittaa. Lihaton hernekeitto ei nälkää pidä.

Punalaputettu jauheliha 400g 1,75€, 500g herneitä 0,70€, suola 0,05€, yhteensä 2,40€, meirami itsekasvatettua, ilmaista. Keitetty puuhellalla, joten sähköä ei kulu, puut saatu "ilmaiseksi" talkootyötä vastaan. Noin 8-10 annosta, eli 0,24-0,30€/annos. Ilmaiset ruisleivät, levite noin 5 snt per leipä, juomana joko itse tehty mehu tai vesi, mehu noin 5snt/lasillinen.

Tänään ehkä "tortillaa", tortillalätyt oli CM:n tarjouksessa 0,49€/8kpl. Jauheliha sen 1,75€/400g  (ostin aika monta...), tölkki valkoisia papuja tomaattikastikkeessa 0,60€, juustoraastetta noin 0,50€, kurkkua 0,50€, paprika oli Lidlin hävikkilaatikossa 0,10€, turkkilaista jugurttia 0,25€, chilisäilykettä (itsetehty) 0,20€. Ketsuppia kuluu tietenkin, salaattina K-marketista ostettu 0,50€ tarjoussalaatti. Tästä tulee noin vitosen ateria, eli annoshinta jää alle euroon. Jos lapset juokin kokista, niin hintaa tulee sitten reilusti yli euron per annos.

Sekin jää edelleen noiden iltapäivälehtien ja naistenlehtien "edullisten aterioiden" hintojen alle. Kyllä tässä ihmetaikuri välillä saa olla, etenkin nyt taas, kun hinnat ovat nousseet.

Vierailija
17/35 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihapaketti (naudan) maksaa n. 4e, siihen perunat, kasvikset, rasvat yms. niin neljän hengen annoshinta on vähintään sen 2e. Minusta se on edullinen nykyhinnoilla ja on vaikea päästä sen alle. 

No huomenna päästään. Löysin alesta pinaattilettuainespussin 0,50e, siihen muussi aleperunoista, hinta maitoineen 1e, teen kananmunakastikkeen lisäksi, sille hinta 0,50e. Keitetyt porkkanat 0,50e. Yhteensä 2,5e ja siitä syö neljä henkeä yhden aterian.

Mihin tarvitaan pinaattilettuainespussia? Maito, munat, jauhot ja pakastepinaatti sekä voi on pinaattilätyt.

Vierailija
18/35 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punalaputettu jauheliha 400g 1,75€, 500g herneitä 0,70€, suola 0,05€, yhteensä 2,40€, meirami itsekasvatettua, ilmaista. Keitetty puuhellalla, joten sähköä ei kulu, puut saatu "ilmaiseksi" talkootyötä vastaan. Noin 8-10 annosta, eli 0,24-0,30€/annos. Ilmaiset ruisleivät, levite noin 5 snt per leipä, juomana joko itse tehty mehu tai vesi, mehu noin 5snt/lasillinen.

Tänään ehkä "tortillaa", tortillalätyt oli CM:n tarjouksessa 0,49€/8kpl. Jauheliha sen 1,75€/400g  (ostin aika monta...), tölkki valkoisia papuja tomaattikastikkeessa 0,60€, juustoraastetta noin 0,50€, kurkkua 0,50€, paprika oli Lidlin hävikkilaatikossa 0,10€, turkkilaista jugurttia 0,25€, chilisäilykettä (itsetehty) 0,20€. Ketsuppia kuluu tietenkin, salaattina K-marketista ostettu 0,50€ tarjoussalaatti. Tästä tulee noin vitosen ateria, eli annoshinta jää alle euroon. Jos lapset juokin kokista, niin hintaa tulee sitten reilusti yli euron per annos.

Sekin jää edelleen noiden iltapäivälehtien ja naistenlehtien "edullisten aterioiden" hintojen alle. Kyllä tässä ihmetaikuri välillä saa olla, etenkin nyt taas, kun hinnat ovat nousseet.

Kyllä on köyhät tortillatkin.

Vierailija
19/35 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa laskea hinta kotiruoan tekemiseen käytetylle ajalle.

Vierailija
20/35 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko merkitystä laskea annoskoon hintaa? Eikö kuukauden kokonaiskulutus ole se se ratkaisevin?