Kertokaa minulle ERITTÄIN halpoja ruokia! Ruokaan ei saisi nyt mennä yli 5e päivässä
Itse tehdyt sämpylät, karjalanpiirakat, perunapiirakat, perunamuussin, hernekeiton jne tiedän jo. Kaurapuurosta en pidä. Kertokaa lisää vinkkejä.
ps. tonnikala ei ole halpaa
Kommentit (318)
Onko jotain oikeesti hyviä vinkkejä vielä?
Espanjalainen munakas on halpaa, täyttävää ja herkullista.
- munia, perunaa, sipulia, evoota. Lisään sieniä ja paprikaa, mut on hyvää ilmankin.
Tämä kannattaa vaivautua tekemään ohjeen mukaan, vaikuttaa tosi paljon lopputulokseen.
Osta linssit ja pavut kuivana ja keitä itse isossa kattilassa pari pussillista kerrallaan.
Riisivelli ja perunavelli, voi syödä kahtenakin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä vastataan, että kaalilaatikko. Kysyn vain, että millä järjellä saatte tuohon värkit alle 5 eurolla. Puuroriisi maksaa ainakin 1-2 euron, jauheliha maksaa kaupasta riippuen 4-5 euroa, kaali maksaa n. 1 euron, siirappi maksaa arviolta 2 euroa. Sipuli, voi ja mausteet maksaa.
Kuka siirappia laittaa kaalilaatikkoon, ei kannata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punaiset linssit sulaa paremmin kuin vihreät, eli herkkävatsaiselle parempia, itsekin syön vain niitä. Papuja pitänee alkaa esivalmistella kohta itse kun säilykkeillä on hinta noussut. Tofu on halpaa, lisäksi jauhelihaa välillä, kananjauhelihaa/koipia/parempana ruokana paistileikettä jos tarjouksessa. Kalakastiketta välillä seikuutioista, voi laittaa muutaman lohikuution joukkoon niin tulee makua. Kasviksiksi mitä vaan jossa alle 2 eur kilohinta ja välillä jotain voi olla ylikin.
Jos ei ole aivan tappotiukka budjetti niin panostaisin kerran mausteisiin: vähintään joku yrttiseos, curry, pippuri ja tilli on aina omassa kaapissa. Ei niitä niiiiin paljon kulu ja on iso ero tekeekö ihan maustamatonta. Yrtit on terveellisiä, liemikuutiot ei niinkään. Itse teen myös mieluummin parina päivänä superhalpaa ja kevyttä (esim kasvissosekeiton tai kaalikeiton) ja jonain päivänä sitten vähän paremman, vaikka kalaa. On enemmän vaihtelua ja säilyy ilo syömisessä vaikka halvalla kokonaisuus on silti. Huom. Olen pienikokoinen nainen eli kulutus on toki liikunnasta huolimatta pienempi kuin isolla miehellä, mutta sitä nyt ei kysytty. Mies voi lisätä rasvaa ruokiinsa ja hiilarilisäkettä energiaksi, niin säilyy halvempana.
Vihreissä linsseissä on jäljellä kuori, punaisissa ei. Siksi vihreitä linssejä voi idättää, punaiset vain mädäntyvät jos sitä yrittää... (jaa'a, miksipä tiedän...? oppia ikä kaikki) Jo pelkästään se kuitumäärä, joka kuorissa on, voi aiheuttaa joillekin vähäkuituista ruokaa syöneille aluksi ilmavaivoja.
Mutta mainitsemasi asiat halpojen aterioiden ja kalliimpien aterioiden vuorottelu ja maustamisen tärkeys ovat kyllä hyvä pointteja. näin teen itsekin.
Minulla on ollut pitkään tavoitteena, että ruoka maksaa alle euron per annos. Välillä teen ruokia, jotka maksavat paljon vähemmän, alle 0,50€/annos, ja sitten kerran viikossa meillä on ruokaa, jonka annoshintaa en niinkään laske (esimerkiksi kalaruoka, josta saattaa tulla noin 5€/annos! nyt onneksi kala on taas edullisempaa).
Munakkaat unohdinkin. "Espanjalainen munakas" joka tuskin on kovin paljon Espanjaa meillä nähnytkään, on todella edullinen ruokalaji, eli perunoita viipaleina sinne munakkaaseen - ja mausteita myös :-) Ihan perus juustomunakas on kohtuullisen edullinen, sen kanssa meillä on usein pastaa/makaronia. Kun teinihirmuille ei pelkkä proteiini riitä, pitää olla tarpeeksi hiilihydraatteja myös...
Yksi hyvä keino pitää ruokakuluja kurissa on se, että ostaa alunperinkin kilohinnaltaan edullisia tuotteita. 0,99€/kg kaalista ja 1,99€/kg riisistä sekä 5€/kg jauhelihasta ei kovin kallista ruokaa saa aikaiseksi. Jauhelihaan tuohon hintaan tosin saa vain punalaputettuna, mutta kaalilaatikossa sen voi korvata tai sen sekaan voi laittaa soijarouhetta. Soijarouheen kilohinta tuntuu korkealta, mutta sehän on kuivatavaraa, kun sen valmistaa, niin se annoshinta on todella pieni.
Soirarouhe siis kannattaa ensin paahtaa öljyssä kuumalla pannulla mausteiden kanssa ja vasta sitten lisätä siihen neste, eikä sen paketin ohjeen mukaan lillutella sitä ensin vedessä/liemessä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3999589/paras-halpa-itsetehty-ruoka
https://www.vauva.fi/keskustelu/4546537/edullinen-kotiruoka
https://www.vauva.fi/keskustelu/4098990/kysyn-taas-teilta-pienituloiset…
Ja oikeastaan yksi tärkeä vinkki rahan säästöön: opettelee tekemään ruokaa, opettelee soveltamaan ohjeita käytettävissä olevien aineisten mukaisesti ja käytössä olevien ruuanvalmistusmenetelmien mukaisesti.
Ei mitään "vähäksi aikaa" vaan mulla kyllä aiheuttaa leseet ja muut kuitupitoiset jutut ihan ympärivuotista kuraa ja paskanhajua pierun muodossa. Että kaikkien vatsalle ne eivät sovi, etkä sinä ole mikään sanomaan että "oireita voi tulla ALUKSI, jos ei ole syönyt kuituja aiemmin."
Olisihan se hyvä, jos osaisi lukea. Jo pelkästään se kuitumäärä, joka kuorissa on, voi aiheuttaa joillekin vähäkuituista ruokaa syöneille aluksi ilmavaivoja. Luepa uudestaan, väitettiinkö, että tämä koskee aina kaikkia?
Mut joo mä tiedän, palkokasvit ei sovi kaikille. Itse en voi syödä lainkaan alliumeja, en koskaan, en missään muodossa. En pysty edes koskemaan niihin. Ja tämä on monen kovin vaikea ymmärtää, koska "kun sen pilkkoo tarpeeksi pieneksi, et edes huomaa että siinä on sipulia". Huomaan minä, seuraavan viikon vähintään, kun vietän sen siellä vessassa.
Hernekeitto. Tein ekaa kertaa itse ja oli hyvää.
Voi tehdä myös soijarouheesta ja laittaa porkkanaa lisäksi.
Perunat ja kastike
Riisiä ja tomaattikastiketta
Pastaa ja tomaattikastiketta
Kiusaukset
Linssikeitto
Perus keitot
Nuudelit ja kasviksia
Nämä hinnat tarkistettu äsken S-verkkokaupan sivuilta. Noista varmaan saisi jo koostettua moneksi päivää ravitsevat aamu/välipalat, eikä yhden annoksen hinta varmaan ylitä euroa, mikäli on em.tuotteista kasattu:
- Kotimaista Ruisleipäpalat 9 kpl 450 g täysjyväruisleipä, 0,93 €
- Xtra 400g margariini 60%, 0,49 €
- Xtra 150g Gouda juustoviipaleet 16%, 1,64 €
- Chiquita-banaani 1,55 €/kg
- Omena Ida Red 0,69 €/kg
- Rainbow 250g kirsikkatomaatti, 1,25 €
- Kotimaista 750g 4 viljan hiutale, 0,84 €
- Rainbow 150 g jogurtit, 0,29 €/kpl
- Kotimaista 200g puolukka pakaste, 0,94 €
Lisäksi sitten lämpimäksi ruoaksi esim. iso kattilallinen makkarakeittoa (ainekset: yleisperuna harjattu 0,65 €/kg, Kotimaista Keittojuurekset pakaste 200g 0,45 €, Kotimaista Uunilenkki 400 g 1,35 €,
Rainbow 120g lihaliemikuutio 12kpl 0,71 €). Ei paljon tule yhdelle annokselle hintaa, on täyttävää ja riittää moneksi päiväksi.
Täällä on tullut myös jo monia hyviä ehdotuksia (kaalikeitto, itse tehty hernekeitto jne.), jotka saa tehtyä erittäin edullisesti.
Kaikenlaiset keitot. Syöt monta päivää. Lisäksi edullista ruisleipää ja levitettä. Juomana vesi.
Kato noista parhaat päältä
https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/arki/halpaa-ruokaa---resepteja-alle-2…
https://ruokaideat.com/2020/02/03/halpaa-ja-nopeaa-ruokaa-0-10-1-euroll…
https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-81297
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/468069/opiskelijan%20p%C3%A4iv…
Perunat ja halvin lenkki. "Halpa ateria" tarkoittaa alle euron tai yhden euron ateriaa minulle.
Aterian hinta noin 80 centtiä, ja täyttää.
Kolme perunaa ja puolikas lenkki.
Sinappi ja ketsuppi tietysti auttaa asiaa.
Syön joskus vieläkin, vaikka en ole köyhä enää.
Vierailija kirjoitti:
uunijuurekset, linssi-kasvissosekeitto ja kaalilaatikko esim.
Kaali pierettää......
Korvaa jauheliharuoissa 1/3-1/2 jauhelihasta linsseillä tai pavuilla ruokalajin mukaan. Saat lihaisaa makua ja vähän hyvin imeytyvää rautaakin, mutta saat myös palkokasvien terveyshyötyjä ja säästät kuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaiset keitot. Syöt monta päivää. Lisäksi edullista ruisleipää ja levitettä. Juomana vesi.
Tuo on kallista eikä täytä.
Ateriasta täytyy saada 1000 kaloria ison miehen, vähintään.
Halpa ateria on yhden euron ateria.
Eli tuhat kaloria yhdellä eurolla.
Sellainen on halpa ateria.
Kaali. Euron kilo usein. Kaalikeittoa, kaalisalaattia kaalia kaikkeen.
Kilohinnaltaan halvimmat perunat, halvinta öljyä, niistä lohkoperunat niin ei mene edes kuoret hukkaan, niissä on ravintoa. Kylkeen joku halpa makkara.
Juurekset (ja ne perunat), katso kilohintaa, porkkanat ja palsternakat voi ja kannattaisi syödä kuorineen. Sosekeittoa, uunijuureksia, jauhelihakeittoa tms.
Kananmuna on halpaa ja usein löytyy laputettuna ainakin Lidlistä. Jos muuten ruuasta puuttuu proteiinia niin kananmuna lisukkeeksi.
Se puuro nyt vaan valitettavasti on halpaa. Jos on, niin pistää marjoja niin paljon ettei se ällö mössö maistu. Tai jos rahakkaammilta ajoilta löytyy kuivakaapista pähkinöitä, siemeniä, hunajaa, siirappia, kuivattuja hedelmiä, hilloja...
Kinkkukiusaus, kotikaljaa itse tehtyinä. Säilykepunajuuri lisäkkeenä. Puolukkavispipuuroa ja maitoa jälkiruuaksi. Tämä omaa arkiruokaani nyt lähipäivinä.
Tilasin eilen vahongossa paivankeiton. Se oli valkoinen litku missa oli kanamunaklontteja, jotain hassuja perunan palasia ja muutama porkkanahippunen. Oli ulkonmuodostaan huolimatta yllatavan hyva. Voin usko etta siina on erittain halpa keitto. Ehka joku sopa de huevos?
Muiden maiden kansallisruat ovan siiten vahan niinkuin makaroonilaatikko ja kaalikeitto. Eli halvimmat ruuat. Jos haluaa vaihtelua.
Esim espanjalaiset koyhat perunat. Patatas de pobre. Myydaan ravintoloissa suurena herkkuna.
Ranskalainen sipulikeitto
Pasta carbonara
Keitot, kiisselit, vispipuurot, leipä itse leipoen tai tehtaanmyymälästä. Tarjouksien hyödyntäminen, osta vain alesta ja ruokalistat se mukaan. Jatka kasviksilla.
lisäys: kun et kai joka päivä käy kaupassa ostamassa jotain 5€:lla ruuaksi sille päivälle? eli ostat tarvikkeet ja lasket 5€ kulun päivälle,osa tarvikkeista menee,mut just joku riisipaketti riittää pidemmäks aikaa.