Nyhtökaura pelleilyn loppulasku, 48 miljoonaa euroa tappiota – brändi myytiin ja tehdas suljettiin
Ei vihreä höttöunelma kantanut hedelmää.
Nyhtökaurasta tunnetun Gold&Green Foodsin viime luvut ovat synkkää katseltavaa.
Yhtiö teki viime vuonna liikevaihtoa 4,0 miljoonaa euroa, liiketappiota kertyi 11,2 miljoonaa euroa.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijarouhe on hyvä jauhiksen korvaaja, vaatii kuumavesiturvotuksen (oliko nyt vartti) ja ei maksa montaa euroa. Riittoisaa.
Siis tämä tuonne ylemmäs niille jotka ei keittele papuja/herneitä. Ja soijarouheella voi myös jatkaa jauhelihaa.Soija on helposti allergisoiva.
Jos on soijalle allerginen, on hyvät mahdollisuudet olla allerginen myös härkäpavuille.
Onko kukaan lihalle allerginen?
Miten soija/'muu kasviproteiiniallergia oirehtii? Onko jollain kokemusta? Iho-oireina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneella on kakka loppu. Luulivat, että vegeinnovaatiosta voi nyhtää ihan mitä tahansa hintaa. Tuote olisi ollut jättimenestys, jos
a. se olisi hinnoiteltu jauhelihaa halvemmaksi
b. se ei olisi niin järjettömän suolaista. Ok, b-kohta ei haittaa ehkä kuin itseäni mutta a. haittaa ihan jokaista.
Hullut. Tästä olisi saanut tosi hyvän tuotteen. Hinnoittelulla pilattu.
Ei kai sitä tappiolla voi myydä?! Ei kai tuollainen tehtailu ole ihan ilmaista??
Tyypillistä suomalais bisnesälyä. Yritetään myydä tuotetta hinnalla jolla pitäisi saada investoinnit maksettua takaisin hetkessä.
Kukaan ei osta tuotetta, itketään.
Jos olisi myyty tuotetta hinnalla jolla se myy, esimerkiksi 1/2 hinnalla, olisi myynti helposti kolminkertaistunut.
Ei kukaan osta härkistä jos jauhelihaa saa halvemmalla koska jauheliha on kuitenkin paremman makuista.
Mä ostan härkistä, ja en ole vegaani, vaan mä vaan tykkään enemmän härkiksestä.
Härkäpapu on englanniksi fava bean ja moni etnokauppa myy noita kilon pusseissa. Kasvaa myös Suomessa ja moni noita tilkullaan viljelee, ovat isoja kooltaan ja helppoja kasvattaa, muokkaavat samalla maata.
Mutta vähävaraisemmat, saman tavaran saa tosiaan pavuista liottamalla ja keittämällä, voi jauhaa pavut hienoiksi jos tekee mureketta. Varmaan tuossakin itsetehtynä murto-osa härkistuotteiden hinnasta.
Härkäpapua on tosiaan helppo kasvattaa itse. Pidän siitä erityisesti tuoreena vihreänä. Ainut ongelma on poistaa niistä pavuista se ikävä kalvo yksitellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että vegaaneja on vähemmän kuin annetaan ymmärtää, pitäisi myös puhua julkisesti. Nykymeno antaa ymmärtää että joka neljäs on, todellisuudessa ei ole edes neljää prosenttia. Tämäkin vaikuttaa tuotteiden kannattavuuteen.
Miksi vegaanit ärsyttää noin paljon. Itse olen sekaani ,mutta minulle on aivan herttaisen yhdentekevää mitä muut syövät tai ovat syömättä. Jos joku haluaa vege-tuotteita valmistaa ,myydä tai käyttää , ei haittaa minua mitenkään. Päinvastoin kannatan kaikkea yritteliäisyyttä.
Tämä . Rahat pois tyhmiltä.
Vierailija kirjoitti:
Aina niin huvittavaa, miten jälkikäteen av-palstalta löytyy se paras bisnesäly. Jostain syystä nämä superkeksijät ja superbisnesihmiset av-palstalla ole kuitenkaan kyenneet kehittämään yhtään uutta keksintöä, tuotetta tai bisnestä tai edes työllistymään, vaan irvailevat toisille istuessaan kotona työttömyystuilla.
Jälkiviisaus on halvoin "viisauden" laji. Varsinkin jälkiviisaus sivusta katsojan huutelemana. Karavaani kulkee, koirat haukkuu.
Kuten edellä sanoin, olen markkinoinnissa töissä ja seurannut läheltä hinnoittelua, jossa edelleen lähdetään liikkeelle siitä, että tuote on tarkoitettu "koko Suomen kansalle" (kammottava markkinointivirhe, jos ei osaa edes omaa ydinkohderyhmäänsä nimetä) ja hinta pitää olla kallis, koska imago kärsii, jos se on halpa (niin joo, näinhän se Ikeakin valloitti maailman....). Eihän näin tyhmiä ihmisiä voi olla! Mutta kyllä vain on. Ja heillä on sormensa hinnoittelussa. Hinta ei tosiaankaan mene kulut + kohtuullinen voitto -meiningillä kaikessa. En tiedä tosin, mikä meininki ruokapuolella, itsellä kokemus muilta aloilta.
Jos kissanikin syö lihaa niin miksi en itse söisi. Itse olen ihmisenä sekasyöjä, eli syön kasviksia ja lihaa. Sekä viljaa vähän.
Typerää yrittää muuttaa ihmistä muuksi mikä on.
Jos ei halua syödä lihaa usein, nyhtökaura olisi yksi hyvä vaihtoehto. En ostanut sitä enää koska se oli liian kallista eikä sillä ollut kovin montaa käyttömahdollisuutta. Olen sekasyöjä kala ja kasvispainotteisesti.
Vesi, kaura 21 % (kauralese, täysjyväkaurajauho, kauraproteiini), herneproteiini 21 %, härkäpapuproteiini 12 %, rypsiöljy, jodioitu suola (0,7%)
Ainesten kilohinta on 0,5 - 2€/kg (K-market)
Tämä tuote yli 15€!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneella on kakka loppu. Luulivat, että vegeinnovaatiosta voi nyhtää ihan mitä tahansa hintaa. Tuote olisi ollut jättimenestys, jos
b. se ei olisi niin järjettömän suolaista. Ok, b-kohta ei haittaa ehkä kuin itseäni mutta a. haittaa ihan jokaista.
Perustajalle taisi kuitenkin ihan hyvät massit jäädä. Eikös Paulig ostanut tuon joitakin vuosia sitten?
Totta, osas rahastaa.
Nyt jo uutta matoa koukussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina, kun vilkaisen lähikaupan alelaariin, niin se on täynnä vegetuotteita.
Saman olen huomannut täälläkin. S-marketissa on tämä vege-osasto laajentunut vuosi vuodelta ,samoin kuin tämä alelaputettujen härkisten ym falleroiden määrät.
Fallero on huonoin vegetuote mitä olen hetkeen maistanut ja vaikka kuinka voitti jonkun kilpailun paskaa on.
En myöskään halua syödä falleroita
Hihhulien touhut ei ole muuta kuin hypettämistä, mielikuvitusmaailmoissa elämistä. Suomessa ne sekoilut maksavat normaalit ihmiset, kiitos ryöstöverotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijarouhe on hyvä jauhiksen korvaaja, vaatii kuumavesiturvotuksen (oliko nyt vartti) ja ei maksa montaa euroa. Riittoisaa.
Siis tämä tuonne ylemmäs niille jotka ei keittele papuja/herneitä. Ja soijarouheella voi myös jatkaa jauhelihaa.Soijarouhe aiheuttaa itselle järkyttävät vatsakivut ja ripulin, yöks.
Vaihda tofuun. Soijarouhe on ties miten uutettu valmiiksi tuotteeksi ja silti hiilarihöttöä.
Onko nyhtökaura olevinaan sama kuin nyhtöpossu 🐷
Vierailija kirjoitti:
Minulle on täysin mysteeri miksi joku haluaisi maksaa jauhelihan kaltaisesta tuotteesta enemmän kuin jauhelihasta.
No ihan siksi että ei vaan halua syödä lihaa, kuten minä.
Kerran maistoin, ei ollut kovin kummoista. Eikä etenkään hintansa väärtiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä tappiolla voi myydä?! Ei kai tuollainen tehtailu ole ihan ilmaista??
Raaka-aine on lähes ilmaista. Ja markkinoinnillisesti hinnoittelu kannattaa jo alkuvaiheessa säätää kohdilleen ja sietää se, että joudutaan mahdollisesti alussa myymään tappiolla tuotekehityskulut huomioiden.
Oikea hintataso kuitenkin takaa sen, että ostajia löytyy tarpeeksi. Nyt taso vedettiin aivan liian ylös, joten ostajia ei löytynyt.
Tuotteessa oli kaikki hyvän massatuotantotuotteen ominaisuudet. Massatuotteella pitää olla massatuotteen hinta (edullinen). Lukusustuotteella (Luis vittunin laukku) voi olla luksushinta. Tässä oletettiin että kauramössö on luksustuote. Ihanko totta kuluttaja menee tohon halpaan? Maassa, jossa jokainen tietää, mitä kaurapuurokin maksaa!
Niin ja muistatteko millainen hypetuota tämä aluksi oli? Loppui kaupoista kesken, kun tuotanto oli niin pientä ja sitä ihan metsästettiin. Harmillisesti mokattiin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan se ihan kauhean makuista! Ei puhettakaan, että rauhanaikana söisin!
Oho, ensimmäinen rehellinen vegaani.
Tähän asti kehuttu maasta taivaaseen :D
Olen sekaani, mutta olen joskus ostanut nyhtistä - se on ok hyvin maustettuna, muuten kyllä mautonta. Kuten ylempänä sanoin, on aina kiva, kun on vaihtoehtoja.
Älä viitsi valehdella. Sinä olet se sama vegaanipelle, joka täällä nimittelee normaaleja sekasyöjiä sekaaneiksi ;)
Härkäpapu on englanniksi fava bean ja moni etnokauppa myy noita kilon pusseissa. Kasvaa myös Suomessa ja moni noita tilkullaan viljelee, ovat isoja kooltaan ja helppoja kasvattaa, muokkaavat samalla maata.
Mutta vähävaraisemmat, saman tavaran saa tosiaan pavuista liottamalla ja keittämällä, voi jauhaa pavut hienoiksi jos tekee mureketta. Varmaan tuossakin itsetehtynä murto-osa härkistuotteiden hinnasta.