Nyhtökaura pelleilyn loppulasku, 48 miljoonaa euroa tappiota – brändi myytiin ja tehdas suljettiin
Ei vihreä höttöunelma kantanut hedelmää.
Nyhtökaurasta tunnetun Gold&Green Foodsin viime luvut ovat synkkää katseltavaa.
Yhtiö teki viime vuonna liikevaihtoa 4,0 miljoonaa euroa, liiketappiota kertyi 11,2 miljoonaa euroa.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyhtiksen kehittely lähti siitä että keksitään ensin tuote, ihmetellään sitten vasta mitä se maksaa ja koetetaan myydä sitä hullunkurisella hinnalla.
Tuote olisi voinut menestyäkin jos olisi lähdetty siitä suunnasta että pitää kehittää vegaaninen jauhelihakorvike joka saa maksaa enintään tavallisen tarjousjauhelihan verran.
Katettahan näissä on ihan helvetisti. Toki kysyntäkin on sen verran vähäistä että katetta pitää ottaa enemmän kuin jostain perus lihatuotteista.
Suomalainen ei oikein ymmärrä että pienemmällä katteella voi saada paremman tuloksen.
Et oikein taida itse ymmärtää vegemarkkinan systematiikkaa. Kasvissyöjiltä nimenomaan voidaan kiskoa koska he ostavat niitä vegetuotteita joka tapauksessa.
Olen ollut siinä käsityksessä että nyhtiksellä oli tarkoitus houkutella ihan tavallisia sekaaneja käyttämään kasvisvaihtoehtoa jauhelihan sijaan. Miksi vannoutunut kasvissyöjä säätäisi mitään jauhelihan tapaista?
Minä sietäisin mitä tahansa, jolla olisi alempi hinta kuin halvimmalla tarjousjiilihalla. Olin tosi innoissani nyhtökaurauutisista mutta ilme venähti, kun näin hintalapun.
Tuollaisia kaikenlaisia ns. keinolihoja tekee aika helposti itse.
Ei tee. Siihen menee aikaa. Jauheliha putoaa valmiina pannulle, samaa haluan jauhelihan korvaajalta. Osaan toki pavut ja linssit keittää itsekin, en tarvitse niille korvaajaa ja olen ihan kelpo sekaani, ettei siitä ole kiinni. NImenomaan olisin halunnut nopean lisukkeen ruokavalioon. Mutta en tosiaankaan hinnalla millä hyvänsä
Helpommillaan "keinolihaa"/kasvispihviä tekee kun sotkee jauhoja, mausteita ja vettä keskenään ja paistaa tuotoksen pannussa öljyssä.
Aina ei ole aikaa edes siihen, tai astioita sotkettavaksi. Jos on aikaa, keitän kikherneitä tai papuja. Mutta jos haluan pikalisukkeen, sen on oltava sitä ja siihen rooliin valikoituu jauheliha, koska se on halpaa eikä tarvita astioiden sotekemista eikä sekoittelua. Paistettu jauho kuulostaa herkulliselta, ei siinä mitään mutta se on minun näkökulmastani välituote, ts. ei täysin vaivaton vaan sellainen, että mieluummin sitten käyttää vielä vähän enemmän vaivaa ja tekee kunnon täysterveellistä sapuskaa.
:D haha. No jos sulla ei oo yhtä astiaa keittiössä niin turha syyttää kyllä mitään ulkoisia tekijöitä siinä vaiheessa. Siis kai tajuat että esim joku härkäpapujauho tai kikhernejauho on ravintoarvoltaan sama kun söisi niitä kikherneitä tai härkäpapuja?
Paksu ja suonikas Iiha pumppaamassa any speed.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kukaan iloitsee suomalaisen yrityksen konkurssista ja siitä että tuli suomalaisia työttömiä. Hassut on teillä ilon aiheet.
Ei se mihinkään konkurssiin ole mennyt. Nyhtökaura myytiin Valiolle.
Ap on postannut tätä valeuutista palstalle jo vaikka miten monta kertaa, vaikka se aina poistetaan.
Tämän vuoksi valeuutiset ovat ongelma. Kaikki uskovat mitään kyselemättä, kukaan ei älyä että ap ei laittanut mitään linkkiä. Ilmiannoin ketjun.
Luehan nyt se uutinen. Valio osti ainoastaan brändin ja tuotekehityksen. Kaikki fyysinen jäi Gold&Green Foodsille joka lopettaa.
Valio osti käytännössä roposilla kilpailijan pois kuleksimasta.
Mitä Valio tekisi ruokatehtaan koneilla, kun Valiolla on jo omat?
Valiolla ei ole yhtään minkäänlaista nyhtökauratehdasta lojumassa käyttämättömänä tai käynnissäkään.
Luuletko että tuota jossain meijerissa voidaan tuosta noin vaan alkaa tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kukaan iloitsee suomalaisen yrityksen konkurssista ja siitä että tuli suomalaisia työttömiä. Hassut on teillä ilon aiheet.
Ei se mihinkään konkurssiin ole mennyt. Nyhtökaura myytiin Valiolle.
Ap on postannut tätä valeuutista palstalle jo vaikka miten monta kertaa, vaikka se aina poistetaan.
Tämän vuoksi valeuutiset ovat ongelma. Kaikki uskovat mitään kyselemättä, kukaan ei älyä että ap ei laittanut mitään linkkiä. Ilmiannoin ketjun.
Tässä linkki.
https://www.talouselama.fi/uutiset/suuren-kohun-nyhtokaura-tuotti-omist…
T: AP
Totuus ei pala tulessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on täysin mysteeri miksi joku haluaisi maksaa jauhelihan kaltaisesta tuotteesta enemmän kuin jauhelihasta.
Sama niiden Fazerin taannoisten sirkkaleipien kanssa; miksi helveŧissä joku haluaisi hyönteisiä leipäänsä, semminkin kun niiden hyönteisten kilohinta on samaa luokkaa parhaan sisäfileen kanssa?
Eikö näiden firmojen johtoryhmissä osata kysyä ihan peruskysymyksiä?
Minun mielestä myös tämä on suurin syy ja epäkohta. Minusta nuo härkikset ja nyhtikset on ihan hyviä, vaikka moni niitä tuntuu haukkuvan. Härkistä esim. ihan mielelläni söisin useamminkin, mutta kun halvemmalla saa enemmän jauhelijaa niin kyllä minä mieluummin sitä sitten otan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raaka-aine on lähes ilmaista. Ja markkinoinnillisesti hinnoittelu kannattaa jo alkuvaiheessa säätää kohdilleen ja sietää se, että joudutaan mahdollisesti alussa myymään tappiolla tuotekehityskulut huomioiden.
ja ilmaista kehitellä tapa sekä reseptillä, millä kaurasta saisi lihaa etäisesti muistuttavan pihvin aikaiseksi? Miten lie nyhtökauran tekoproisessin vaatima vesi, sähkö jne. nekin lähes ilmaista, työvoimaa tai laitteita unohtamatta. Yrittäminen tuntuu olevan hämmentävän yksinkertaista, kun kaikki lähes ilmaista. Ilmankos osa kuvittelee yrittäjien pyörivän rahoissaan, jos kuvitellaan kulujen olevan liki nolla.
Haista nyt kukkanen. On ero sillä, olettaako sikana ahneuksissaan, että kuluttaja on valmis maksamaan mitä tahansa tai sitten antaa tuotteensa ilmaisiksi. Siellä välissä on lukuisia muitakin vaihtoehtoja. Olen markkinoinnissa töissä ja tiedän tasan tarkkaan, mikä kaikki hinnoitteluun vaikuttaa... yllättävän paljon myös johdon persoonallisuuden piirteet. Jotkut ovat valmiita massahinnoitteluun, joillekin se on merkki siitä, että ihmisenä on jotenkin halpa ja kalliin tuotteen tekeminen tekee itsestäkin arvokkaan ihmisen. Ja oma yritys on sitten oman egon jatke. Ehkäpä tässä ollut samaa typeryyttä liikkeellä? Hintahan oli mielipuolinen.
"Nyhtökaurapelleily" on yhdyssana, joten ap on vähintään samanlainen pelle kuin pelleilyksi kutsumansa asia.
Itse pidin nyhtökaurasta. Piti hyvin nälän loitolla, sopi puolivalmisteena hyvin mukaan ruoanlaittoon. Sellaisenaan toki melkoisen mautonta.
Nyhtökaura turvotti ja teki mahan kipeäksi. Kuka tuollaista haluaa syödä? Mielummin teen kasvisruuan kasviksista enkä mistään epämääräisistä lihankorvikkeista.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelin jo nyhtökauranbuumin alussa miksi mössö jonka raaka-aineet tuolloin maksoi n. 20snt/kg maksaa kaupassa lähes satakertaisesti.
Tuosta tuli mieleen sellainen tuote kuin kaurapuuteri. Olikohan lähtöjään n 15e kilon purkki ellei ylikin, nyt saattanut hieman laskea. Sievä, kultakirjaiminen pyöreä purkki hyllyä somistamaan.
Silloin ajattelin, ettei se ole tyhmä joka pyytää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyhtiksen kehittely lähti siitä että keksitään ensin tuote, ihmetellään sitten vasta mitä se maksaa ja koetetaan myydä sitä hullunkurisella hinnalla.
Tuote olisi voinut menestyäkin jos olisi lähdetty siitä suunnasta että pitää kehittää vegaaninen jauhelihakorvike joka saa maksaa enintään tavallisen tarjousjauhelihan verran.
Katettahan näissä on ihan helvetisti. Toki kysyntäkin on sen verran vähäistä että katetta pitää ottaa enemmän kuin jostain perus lihatuotteista.
Suomalainen ei oikein ymmärrä että pienemmällä katteella voi saada paremman tuloksen.
Et oikein taida itse ymmärtää vegemarkkinan systematiikkaa. Kasvissyöjiltä nimenomaan voidaan kiskoa koska he ostavat niitä vegetuotteita joka tapauksessa.
Olen ollut siinä käsityksessä että nyhtiksellä oli tarkoitus houkutella ihan tavallisia sekaaneja käyttämään kasvisvaihtoehtoa jauhelihan sijaan. Miksi vannoutunut kasvissyöjä säätäisi mitään jauhelihan tapaista?
Minä sietäisin mitä tahansa, jolla olisi alempi hinta kuin halvimmalla tarjousjiilihalla. Olin tosi innoissani nyhtökaurauutisista mutta ilme venähti, kun näin hintalapun.
Tuollaisia kaikenlaisia ns. keinolihoja tekee aika helposti itse.
Ei tee. Siihen menee aikaa. Jauheliha putoaa valmiina pannulle, samaa haluan jauhelihan korvaajalta. Osaan toki pavut ja linssit keittää itsekin, en tarvitse niille korvaajaa ja olen ihan kelpo sekaani, ettei siitä ole kiinni. NImenomaan olisin halunnut nopean lisukkeen ruokavalioon. Mutta en tosiaankaan hinnalla millä hyvänsä
Helpommillaan "keinolihaa"/kasvispihviä tekee kun sotkee jauhoja, mausteita ja vettä keskenään ja paistaa tuotoksen pannussa öljyssä.
Aina ei ole aikaa edes siihen, tai astioita sotkettavaksi. Jos on aikaa, keitän kikherneitä tai papuja. Mutta jos haluan pikalisukkeen, sen on oltava sitä ja siihen rooliin valikoituu jauheliha, koska se on halpaa eikä tarvita astioiden sotekemista eikä sekoittelua. Paistettu jauho kuulostaa herkulliselta, ei siinä mitään mutta se on minun näkökulmastani välituote, ts. ei täysin vaivaton vaan sellainen, että mieluummin sitten käyttää vielä vähän enemmän vaivaa ja tekee kunnon täysterveellistä sapuskaa.
:D haha. No jos sulla ei oo yhtä astiaa keittiössä niin turha syyttää kyllä mitään ulkoisia tekijöitä siinä vaiheessa. Siis kai tajuat että esim joku härkäpapujauho tai kikhernejauho on ravintoarvoltaan sama kun söisi niitä kikherneitä tai härkäpapuja?
Haha itsellesi. MIksi taivaan tähden lähtisin säätämään jollain kikhernejauhoilla, kun voin keittää kikherneitä ja saada sillä tavalla huomattavasti tervellisempää ruokaa? Ja jos joskus haluan sen pikapaistotuotteen tyyliin jauheliha, miksi ihmeessä alkaisi väsäämään itse mitään? Jatka jauhojen paistamista sinä.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä edes maistanut nyhtökauraa.
Kaiken maailman kotkotuksia!
Minä maistoi. Kaksi kertaa, ensimmäisen ja viimeisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raaka-aine on lähes ilmaista. Ja markkinoinnillisesti hinnoittelu kannattaa jo alkuvaiheessa säätää kohdilleen ja sietää se, että joudutaan mahdollisesti alussa myymään tappiolla tuotekehityskulut huomioiden.
ja ilmaista kehitellä tapa sekä reseptillä, millä kaurasta saisi lihaa etäisesti muistuttavan pihvin aikaiseksi? Miten lie nyhtökauran tekoproisessin vaatima vesi, sähkö jne. nekin lähes ilmaista, työvoimaa tai laitteita unohtamatta. Yrittäminen tuntuu olevan hämmentävän yksinkertaista, kun kaikki lähes ilmaista. Ilmankos osa kuvittelee yrittäjien pyörivän rahoissaan, jos kuvitellaan kulujen olevan liki nolla.
Haista nyt kukkanen. On ero sillä, olettaako sikana ahneuksissaan, että kuluttaja on valmis maksamaan mitä tahansa tai sitten antaa tuotteensa ilmaisiksi. Siellä välissä on lukuisia muitakin vaihtoehtoja. Olen markkinoinnissa töissä ja tiedän tasan tarkkaan, mikä kaikki hinnoitteluun vaikuttaa... yllättävän paljon myös johdon persoonallisuuden piirteet. Jotkut ovat valmiita massahinnoitteluun, joillekin se on merkki siitä, että ihmisenä on jotenkin halpa ja kalliin tuotteen tekeminen tekee itsestäkin arvokkaan ihmisen. Ja oma yritys on sitten oman egon jatke. Ehkäpä tässä ollut samaa typeryyttä liikkeellä? Hintahan oli mielipuolinen.
Mitä olisi sanottu shark tankissa (leijonan luola)? Jos tuote on liian kallis siihen nähden, mitä kuluttajat ovat valmiita maksamaan, on tuotantokulut painettava alas tai unohdettava koko homma.
Ja yllättyneitä olivat?
En ainakaan syö sellaista moskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tofu ja tempeh on laadukkaampia ja vatsaystävällisiä vaihtoehtoja. Nyhtökaura sisältää rypsiöljyäkin. Että sinänsä ei mikään menetys vaikka maku ja koostumus ihan ok.
Ei rypsiöljyssä ole mitään epäterveellistä ainakaan kohtuullisissa määrin syötynä.
Jos syö pelkkää vegeruokaa, melkein kaikissa valmisteissa sitä on. Suolistosairaat välttelevät sitä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, monikin tuote keksitään nimenomaan johonkin tarpeeseen. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä.
Ei esim. rokotuksissa käytettävää ruiskuakaan keksitty sattumalta liimailemalla neulaa ja putkiloa yhteen eri asennoissa kunnes syntyi jotain toimivaa vaan ihan siksi että sellaista tarvittiin tiettyyn tarkoitukseen.
Ei selvästikään ollut tarvetta kolme kertaa jauhelihaa kalliimmalle korvikkeelle.
Tuskin tuo sen kehityspäämääränä oli.
Nyhtöpieruja tästä innovaatiosta tuli 😩 Oli kyllä niin kallista ja puisevan makuista tavaraa, että en nähnyt syytä ostaa lisää. Edes tuunaamalla en saanut häivytettyä sitä pahvin makua pois. Tää oli hyvin nimetty ja brändätty, harmi että oli paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tuntea uteliaat kokolihanakit tutkimassa ahneesti kehoani.
Aha, nyt tämä sekopää on löytänyt linjoille. Se ei enää kehtaa postata niitä sekopäähymiötulvaviestejä, joista se on jäänyt jo kiinni. Sen sijaan se tekee tätä samaa kuin ketjussa, joka koski munasarjasyöpään kuolevaa bloggaria. Silloinkin se roskasi ketjua rivoilla viesteillä, lisäksi oli niitä sekopäähymiöviestejä. MIkä sua hullu vaivaa? Koita hyväksyä, että maailmassa on ihmisiä, joilla on eri mielipide kuin sinulla. Koita hyväksyä se menemättä joka kerta tällä tavalla hajalle. Nato-keskusteluissahan pimahdit ihan täysin.
Soijarouhe on hyvä jauhiksen korvaaja, vaatii kuumavesiturvotuksen (oliko nyt vartti) ja ei maksa montaa euroa. Riittoisaa.
Siis tämä tuonne ylemmäs niille jotka ei keittele papuja/herneitä. Ja soijarouheella voi myös jatkaa jauhelihaa.
Mistä tämä vahingonilo yrityksen tappioista? Nyhtökaura häviää kyllä maultaan monelle muulle kasvisproteiinille, joten sikäli ymmärrän lopputuloksen. Mutta ihme lällättelyä vain siksi, että se oli kasvistuote.
Sileä ulkofilee vatsaani vasten, lämpimällä mämmihunnulla...