Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys kaninomistajille

Vierailija
22.09.2015 |

Meille on tulossa kääpiöluppakani ja olen nyt yrittänyt etsiä netistä kaninomistajien kokemusten perusteella jonkun oikeasti hyvälaatuisen heinän lemmikilleni ruoaksi. Lähinnä olen löytänyt vain huonoja kokemuksia milloin mistäkin heinästä mutta en juurikaan mitään suosituksia.. Tai sitten jos joku jotain tiettyä suosittelee niin seuraavalla kommentoijalla on sitten samasta heinästä huonoa sanottavaa.
Kerkesin jo ostaa Tokmannista kilon pussin Osku-heinää mutta siitä olen nyt lukenut niin paljon huonoja kokemuksia(esimerkiksi: seassa ötököitä, heinä on homeessa, kani ei suostu syömään tai turkin kunto heikkenee) että en sitä varmaankaan halua antaa kanilleni.
Osaisko joku kaninomistaja kertoa, mistä voin ostaa kanilleni ihan oikeasti hyvälaatuista heinää tai mistä itse hankit heinän kanillesi? Onko esim. Musti ja Mirrin kotimainen heinä ok?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikkiexpress palvelun heinä on kai sitä suomalaista (ainakin kesäheinä) ja kesäaikaan sitä saa paaleittainkin tilattua. En tosin itse halua kokonaista paalia asuntooni. On tosin saatavissa pienemmissäkin paketeissa.

Vierailija
2/15 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä heinästä, mutta tää on söpö video!
https://instagram.com/p/761X4vTD0j/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä mitään Osku-heiniä tai muuta tavallisen kaupan roskaa. Roskaheinät haiseekin aina likaiselle, on pölyävää pientä silppua, ja rasvaisen tuntuista käsiin. Todella arveluttavaa. Muutakaan kanien ruokaa älä osta S-Marketeista tai muistakaan tavan ruokakaupoista. Eläinkaupasta ja itsekin voi luonnosta keräillä kaikkea. Mä ostan aina Faunattaresta ison säkin heinää parin viikon välein, koska ei ole mahdollista näin kaupunkiin muutettuani saada ostettua heinäpaalia tmv. ja säilöessä se vain ehtisi pilaantua. Asuin maalla ennen niin ei ollut tätäkään heinänhakuongelmaa..senkun pihalta keräsi. :/ No onneksi Faunattaressa on kuitenkin hyvälaatuista ja puhdasta heinää, kyllä siitä voi aina muutaman euron pulittaa. Tavan markettien ruoissa on usein pieniä koppiksia jotka sitten valtaavat asuntosi ja kuhina käy! Tein kerran sen virheen etten heittänyt pois lahjaksi saamaani Festival-merkkistä jyväsekoituspussia ja ihmettelin kun kauhea rapina alkoi kuulua pussin lähettyvillä. Parina päivänä olin ihmetellyt asunnossani vaeltavia koppakuoriaisia. Sitten tajusin katsoa sinne Festival-pussiin! Siellähän niitä oli kokonainen suku. Oksennus kurkussa kiikuttamaan pussia ulos roskikseen.. :D Joten - osta aina eläinkaupasta ruoat ja kerää luonnosta itse (esim. pajun oksia nakerreltaviksi)

Pitää vielä kysyä, että saahan pupusi sitten mahdollisimman paljon vapautta liikkua? Kanin voi totuttaa olemaan vapaana 24/7 kuten minunkin molemmat kanini. Häkkiä käyttävät vain heinän syömiseen ja vessatoimituksiin. Mielummin aina vapaana oleva kani, koska kani turhautuu ja masentuu helposti häkissä. Vapaa liikkuvuus pitää kuntoakin paremmin yllä.

N27

Vierailija
4/15 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:04"]Itse hain tutulta maalta heinät. Kaupoissa törkeän hintaista. Muistathan ettet sullo pupua häkkiin, omat luppikset olleet seurallisia ja aina jaloissa touhottamassa :) niiden luonne ja parhaat ominaisuudet ei todellakaan tule esiin häkkiin sullottuna.
[/quote]

Pupulle tehty oma huone meidän vaatehuoneeseemme jota emme juuri käytä. Siellä monenmoista koppia ja pahvilaatikkoa virikkeenä. Häkin ovi saa siis olla auki ja oleilee sit missä haluaa. Tämä siis sen ajan kun emme ole kotona, muulloin saa olla vapaana kämpässä.
Mä käyn siis kyselemässä jostain tallilta. Täytyy katsoa mikä on tässä lähinnä. Minkä verran muita ruokia pennun tulisi saada päivässä(rehut ja tuoreruoat)?

Vierailija
5/15 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faunatar kaupasta ostan heinät :) mut varmasti jonku mielestä aivan väärää tavaraa kanille. Mut kyllä pupulle se tuntuu kelpaavan.

Vierailija
6/15 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 9 oli siis ap. Kylläpäs tuli nopsaan monta kommenttia. Kiitoksia teille asiallisista ja hyvistä vastauksista.
Tuon Osku-heinän saan siis viskata roskiin, en jaksa sitä lähteä palauttamaankaan kun maksoi varmaan 3 euroa.
Mielelläni luen muutakin kanin kanssa elämisestä niinkuin olettekin jo jotain kertoneet.
Tulikin mieleen, mitä puput tykkää matkustamisesta? Mökille mentäisiin ja siellä ehkä jopa vois olla mahdollisuus liikkua aivan vapaanakin ulkona. Mökille on siis reilu puolen tunnin automatka ja kani olisi kuljetuslaatikossa sen ajan. Onko liian aikaista lähteä yöksi mökille sen kanssa, jos se tulee meille torstaina ja perjantai-iltana lähtisimme mökille? Onko se sille ihan liian stressaavaa, liian paljon uusia paikkoja ja ihmisiä?
-ap

Vierailija
7/15 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanaa ym kasviksiahan voi olla aina tarjolla heinän lisäksi. Riippuu kanista ja ruokahalusta. Mun toisella kanilla on pohjaton ruokahalu, eli aina menee ruokaa. Minä teen aina niin, että aamuisin herättyäni vesien vaihdot ja nakkaan molempien häkkiin vaikka porkkanan/omppua/lehtikaalia tmv. Heinää lisään jos näyttää loppuvan. Sitten siivoan häkeistä likaisimmat kohdat pois (ämpäriin vaan lapiolla, ja ämpäri parvekkeelle kunnes jaksan kiikuttaa sen ulos roskiin :D ). Lähden töihin ja kanit jää tod.näk. nukkumaan. Kun tulen takaisin, on kasvikset hävinneet, ja vaihdan taas vedet. Saatan siivota taas likaisimmat kohdat pois jos on siivottavaa. Iltaa kohden hekin alkavat saada virkeyttä lisää ja öisin ovat liikkeellä koko ajan, joten yöksi jätän molemmille paljon heinää ja nakerreltavaa, monesti kuivatut leivänkannikat (Tässä kohtaa itse laitan korvatulpat korviin jotta saan nukuttua järsimisääniltä). Toinen kani osaa kerjätä herkkuja joten norkoilee aina jaloissani kun olen keittiössä, ja sitten hellyn monesti antamaan milloin mitäkin sattuu kaapeista löytymään. :)

Hei..semmoinen varoituksen sana on pakko sanoa jotta jonkun muun kani ei joutuisi samaan kierteeseen hampaiden kanssa. Kannattaa tosiaan pitää huoli, että on nakerreltavaa. Mun kani keksi kerran, että on kauhean hauskaa purra seinässä olevan patterin kulmaa. Kaikenlaisia esteitä siihen keksin että lopettaisi sen, mutta aina hiipi salaa sinne puremaan. Kunnes sitten eräänä päivänä sen ylähampaat katkesi molemmat poikki ilmeisesti sen patterin takia. Siitä alkoi sitten hammasongelmat ja puolen vuoden välein käydään yhä lyhennyttämässä ja tasaamassa niitä lääkärissä. Kasvavat jostain syystä vinoon ja aina eri tahtia kuin alemmat. Heinää ei saa syötyä koska jotenkin niillä eripari-hampailla on ilmeisesti vaikea saada se heinä sinne suuhun. En tiedä enkä voi kysyä häneltä. Siksi hän saa heinänsä aina pellettien muodossa. Mutta sitä heinää on kyllä aina häkissäänkin koska se tykkää myllätä niitä ja mutustella vähän. Ja toivon että houkuttaisi syömään sitäkin kun on tarjolla. :/

T. Vastaaja nro 8

Vierailija
8/15 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:33"]Nro 9 oli siis ap. Kylläpäs tuli nopsaan monta kommenttia. Kiitoksia teille asiallisista ja hyvistä vastauksista.
Tuon Osku-heinän saan siis viskata roskiin, en jaksa sitä lähteä palauttamaankaan kun maksoi varmaan 3 euroa.
Mielelläni luen muutakin kanin kanssa elämisestä niinkuin olettekin jo jotain kertoneet.
Tulikin mieleen, mitä puput tykkää matkustamisesta? Mökille mentäisiin ja siellä ehkä jopa vois olla mahdollisuus liikkua aivan vapaanakin ulkona. Mökille on siis reilu puolen tunnin automatka ja kani olisi kuljetuslaatikossa sen ajan. Onko liian aikaista lähteä yöksi mökille sen kanssa, jos se tulee meille torstaina ja perjantai-iltana lähtisimme mökille? Onko se sille ihan liian stressaavaa, liian paljon uusia paikkoja ja ihmisiä?
-ap
[/quote]

Ehkä vähän liian aikaisin uutta lisästressiä sille. Olisi ehkä hyvä totuttaa kotiympäristöön. Tuossakin kanit on aika erilaisia. Mun toinen kani on herkemmin stressaava uudesta ympäristössä ja uudessa paikassa ei heti löydy ruokahalua. Persilja on hyvä houkutin ruokahalun herättelyyn. Toinen kani on sitten rohkeampi ja villimpi tapaus, ja sen kanssa matkusteltu monesti 3h bussimatkojakin lapsuudenkotiini. Eikä tietoakaan stressistä, kun perille päästyämme lähtee heti tarkastamaan huoneen nurkat ja sitten tuleekin jo nälkä. :) Kyseinen kani on monesti mukanani jos käyn kylässä jonkun ystäväni luona tässä ihan lähialueella. Vieraskoreana tekee papanat ja muut kuljetusboxiinsa.

Mutta joo..suosittelisin kyllä, että totuttelisitte ensin kotioloihin ennen reissujen tekoa. Ei ole kiva jos koko mökkireissu menee kanin seuraamiseen, että "papanoiko se jo? Toimiiko vatsa? Eikö vieläkään?! Ensiapua! Ananasta, masuhierontaa, mitä vaan!"

T. Vastaaja nro 8 ja 12.

Vierailija
9/15 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle 8 vastauksista. Tämä on ensimmäinen kanini joten olen vielä vähän tietämätön.
Luulempa että mökkireissu jää nyt väliin. Raukka ei ole vielä meihin ja omaan kotiinsakkaan ehtinyt tutustua kun sitä viedään jo uuteen paikkaan missä on taas uusia ihmisiä. Olen kaikki sivustot kolunnut läpi mutta täältä sain heti tosi monta vastausta ja hyviä pointteja.
Kiitän
Ap

Vierailija
10/15 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan eläinkaupasta heinät ja pelletit, ei mitään marketin heinää tai siemensekoituksia. Meidän kani tykkää sellaisesta aika paksusta, korsimaisesta heinästä.

Kaikki kanin ruuat (ei heinä) kannattaa laittaa palkastimeen pariksi päiväksi, just ettei tule mitään ötököitä. Ostin eläinkaupasta sellaisia makupaloja kanille ja niissä oli jotain ihme mönkiäisiä, sen jälkeen olen pakastanut kaikki.

Meidän kanin vatsa menee heti sekaisin jos antaa kuivattua ruisleipää, kannattaa seurata mikä omalle kanille sopii. Tuo on totta, että kannattaa opettaa heti syömään heinää ja välillä just pitää vesi+heinäpäiviä.

Kanin olisi hyvä antaa todella rauhassa tutustua uuteen kotiin, antaa olla rauhassa siellä häkissä jne. ja omaan tahtiin tulla tutustumaan ihmisiin. Silloin siitä voi tulla rohkeampi ja viihtyy vaikka sylissäkin, meidän ei viihdy kuin hetken:(  Myös kynsienleikkuut ja muut hoitotoimenpiteet sujuu silloin paremmin. Kannattaa myös pienestä asti totuttaa turkin harjaukseen.

Vierailija
11/15 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain tutulta maalta heinät. Kaupoissa törkeän hintaista. Muistathan ettet sullo pupua häkkiin, omat luppikset olleet seurallisia ja aina jaloissa touhottamassa :) niiden luonne ja parhaat ominaisuudet ei todellakaan tule esiin häkkiin sullottuna.

Vierailija
12/15 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:00"]

Meille on tulossa kääpiöluppakani ja olen nyt yrittänyt etsiä netistä kaninomistajien kokemusten perusteella jonkun oikeasti hyvälaatuisen heinän lemmikilleni ruoaksi. Lähinnä olen löytänyt vain huonoja kokemuksia milloin mistäkin heinästä mutta en juurikaan mitään suosituksia.. Tai sitten jos joku jotain tiettyä suosittelee niin seuraavalla kommentoijalla on sitten samasta heinästä huonoa sanottavaa. Kerkesin jo ostaa Tokmannista kilon pussin Osku-heinää mutta siitä olen nyt lukenut niin paljon huonoja kokemuksia(esimerkiksi: seassa ötököitä, heinä on homeessa, kani ei suostu syömään tai turkin kunto heikkenee) että en sitä varmaankaan halua antaa kanilleni. Osaisko joku kaninomistaja kertoa, mistä voin ostaa kanilleni ihan oikeasti hyvälaatuista heinää tai mistä itse hankit heinän kanillesi? Onko esim. Musti ja Mirrin kotimainen heinä ok?

[/quote]

Lemmikkiexpress palvelusta (kesäheinä) olen kuullut hyvää eräältä eläinsuojan työntekijältä, jolla oli itsellään muutama kani. Nyt kesäheinä tosin saattaa olla lopussa. Olen itse tilannut saksalaisesta zooplus palvelusta n. 3kg paketin heinää. Kokeile eri laatuja.

Tärkeintä on opettaa poikanen syömään heinää. Jos kani poikasena oppii, niin syö todennäköisesti aina muun ravinnon lisäksi.

Lemmikkiexpress sivustolta saa sellaisia heinäpellettejä. Ajattelin ostaa omalleni sellaisia ja antaa lisäksi normaalia heinää. Samoin ostan varmaan sellasia puristettuja Toalätt tapaisia puupuristeita kanin vessaan. Puuhake sotkee lattiat ja matot.

Meillä kävi ensimmäisen kanin kanssa sellainen moka, että se ei oppinut syömään heinää kun kasvattaja ja me emme olleet jättäneet sitä heinädieetille. Lopputuloksena kani ei syö edes 7 vuoden iässä heinää. Kusee vaan heinien päälle kun ei kelpaa.  Ihan sama mitä luksusta oltaisiin tarjoamassa.

Vierailija
13/15 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa itse kasvatetut heinät eli jos ei tuttuja maajusseja, niin soittele lähitiloille tai talleille onko niillä ylimäärästä.

Vierailija
14/15 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei ikin olla ees tommost mietitty... heinää vaan ostettu semmoi jäätävä säkki eläinkaupasta ja kummasti ovat sitä puputtaneet pelletin lisäks. Älä ota liikaa paineita. Heinää pellettiä vettä, ja sit tuoreit vihanneksia ja oksia purtavaks lisäks.. paljon vapaana juoksentelua, seurustelua ja ihmettelemistä. Valjailla nurmikolle syömää oikeeta ruohoa. Niistä on onnellinen kani tehty :)

Vierailija
15/15 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei porkkanaa eikä muutakaan sokeripitoista kanille.