Jos hoitajat vaativat insinööritason peruspalkkoja, luopuvatko he samalla ”työt tehdään työaikana” asenteesta?
Insinööreillä on usein puheluja ja palavereja iltaisin ja viikonloppuisin
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä työpaikassa oli DI, joka toimi projektipäällikkönä, itse olin projektisihteeri. Hän teki työt työaikana ja jätti työpäivän päätyttyä työpuhelimen työpaikalle. Hänen työ oli ajatustyötä ja hän kertoi, että kahden vuoden työn tulos pitää mahtua yhdelle A4-arkille. Kerran ihmettelin, miten hän pääsee töistä eroon, niin hän sanoi, että helposti, hän ei vapaa-ajalla mieti töitä. Tyyppi oli huippuälykäs ja työn tuloksia käytettiin monen sovelluksen pohjana ulkomaita myöten.
Ja tästä voi oppia mitä?
Kysyitkö, pääsikö hän sinun esimieheksesi noudattamalla samaa taktiikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hoitajat eivöt joudu siis venymään yli oman työaikansa? Ootko ihan pihalla? Etkö yhtään seuraa keslusteluita asiasta? Hoitajistahan on koko ajan pulaa eikä sijaisia saada mistään, joten jo täyden työvuoron tehnyt joutuu usein jäämään sairastuneen vuoroa tekemään tai tulemaan vapaalta yllättäen töihin jonkun tilalle.
Ja saa ylityökorvauksen. Insinööri tekee ilmaiseksi kokonaispalkalla.
Mitäs tekee..
Vain id iootti tekee työtä vapaa-ajallaan. Ei siitä mitään työn sankarin mitalia saa, korkeintaan lisää työtä ja joku muu saa ylennykset.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mieheni on insinööri, ja kesälomallakin pitää olla tavoitettavissa erilaisiin konsultaatioihin ja osallistua palavereihin. Pitkät päivät kertyy saldotunteina, mutta niitä ei pysty koskaan pitämään vapaina pois eikä niistä saa mitään korvaustakaan. Ystäväni on tradenomi HR-roolissa ja pitää esim yt-neuvotteluja lomareissuillaan jos käsky käy. Illalla voi tulla Australiasta viestiä että tarvitaan joku raportti, eikä siinä auta kuin vääntää sitä 3 tuntia ja merkata saldoihin (joita ei koskaan pysty pitämään pois).
Kaikilla näillä vielä sairaanhoitajia pienempi palkka.
Omaan liittoon yhteyttä. Loma on loma.
Ja lomareissuille ei oteta työpuhelinta mukaan. Saa olla tavoittamattomissa. Eikö kesälomasijaisia saada? Eikö firma osaa jakaa lomia eri aikoihin vai onko kaikki samaan aikaan lomilla? Järjestelykysymyksiä vain.
Ihanaa kuunnella, kun insinöörit venyvät työn tekemiseen lomilla ja vapailla. Mitäs suostuvat. Syyllistävät siitä hoitajia. Ihan oma moka, kun eivät itse aja omia etujaan liiton kautta.
Olen insinööri ja minulla on puheluja ilta-, yö- tai viikonloppuaikaan, mutta silloin on joku hätä päällä ja siitä maksetaan kyllä kunnon korvaus normaalin palkan päälle. (pelkästä puhelusta jo...)
Työnajan ulkopuolella ei insinöörinkään tarvitse töitä tehdä. Tai jos tekee, siitä tulee saada korvaus.
Ymmärtänyt että hoitoala perustuu joustoihin. Ylitöitä tehdään runsaasti, jäädään työvuoron jälkeen seuraavaan vuoroon paikkaaman vajetta. Osastonhoitajan työ on pää-asiallisesti työntekijöiden haalimista vuoroihin ja eletään jatkuvasti alimiehityksessä. Lomia ei tahdota saada pitää ja lomia siirrellään mielivaltaisesti.
Minusta eri alojen vertaileminen keskenään on typerää. Kaikissa töissä on ne omat haasteensa ja vaikeutensa sekä vaaditaan tiettyjä ominaisuuksia että kunnia kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä työpaikassa oli DI, joka toimi projektipäällikkönä, itse olin projektisihteeri. Hän teki työt työaikana ja jätti työpäivän päätyttyä työpuhelimen työpaikalle. Hänen työ oli ajatustyötä ja hän kertoi, että kahden vuoden työn tulos pitää mahtua yhdelle A4-arkille. Kerran ihmettelin, miten hän pääsee töistä eroon, niin hän sanoi, että helposti, hän ei vapaa-ajalla mieti töitä. Tyyppi oli huippuälykäs ja työn tuloksia käytettiin monen sovelluksen pohjana ulkomaita myöten.
Ja tästä voi oppia mitä?
Kysyitkö, pääsikö hän sinun esimieheksesi noudattamalla samaa taktiikkaa?
Sitä, että riippuu työpaikan kulttuurista miten työaikaan suhtaudutaan.
Jälkimmäistä lausettasi en ymmärrä. Mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mieheni on insinööri, ja kesälomallakin pitää olla tavoitettavissa erilaisiin konsultaatioihin ja osallistua palavereihin. Pitkät päivät kertyy saldotunteina, mutta niitä ei pysty koskaan pitämään vapaina pois eikä niistä saa mitään korvaustakaan. Ystäväni on tradenomi HR-roolissa ja pitää esim yt-neuvotteluja lomareissuillaan jos käsky käy. Illalla voi tulla Australiasta viestiä että tarvitaan joku raportti, eikä siinä auta kuin vääntää sitä 3 tuntia ja merkata saldoihin (joita ei koskaan pysty pitämään pois).
Ja lomareissuille ei oteta työpuhelinta mukaan. Saa olla tavoittamattomissa. Eikö kesälomasijaisia saada? Eikö firma osaa jakaa lomia eri aikoihin vai onko kaikki samaan aikaan lomilla? Järjestelykysymyksiä vain.
Aina ollaan liittoon itkemässä että iso paha työnantaja kyykyttää. Mä en ymmärrä tuommoista. Tehkää työnne ja jos työnantaja sattuu olemaan huono niin vaihtakaa työpaikkaa. Muistakaa omakin vastuu.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Em. dippainssin palkka on 7000e luokkaa. Lomat saa pitää silloin kuin haluaa ja ylityötunteja vapaana, kun niitä on kerran kerännyt. Etätöitä tekee valtaosin. Ehkä kerran viikossa työpaikalla. Stressiä ja kiirettä on mutta tuntuu myös tykkäävän työstään niin, ettei malta lopettaa. Kun valitan taas ylitöistä, ne ei kuulemma ole ylitöitä kun harrastaa tätä muutenkin...😄
Tampereella kansainvälinen konepaja, dippainssi 2500€/kk ylityöt sisältyy summaan.
Tein vuosituhannen alkuvuvuosina it-alalla HW-suunnittelua.
Eläkeotteen mukaan kk-palkkani oli 1900€, työsopimuksessa se oli 1800€.Palkankorotuspyyntöihini vastattiin, että minulla on jo oikeastaan liian hyvä palkka.
Koska olin siirtynyt vaativampiin tehtäviin, olisi pitänyt palkkaa laskea, kunnes olen uudet työt sujuvasti oppinut...Irtisanouduin.
Minua kyseltiin uudestaan töihin vuosienkin päästä, joten tuskin olin huono töissäni.
Ylitöistä ei yleensä maksettu ja niitä tarvittaessa vaadittiin tekemään.
Tosin useimmissa tapauksissa saatiin ihommista ylitöistä sovittua tuntimäärän mukainen palkka ilman lisiä.
Oisko ollut kuitenkin mekaniikkasuunnittelua? Ja satua toi tarina muutenkin, toki HW-puolen palkat oli pienemmät kuin SW:n, mutta toi 1800€/k ei ollut edes harjoittelijapalkka tuohon(kaan) aikaan. T: Nokian HR vuosituhannen vaihteessa, jolla oli myös HW-suunnittelua tontillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Em. dippainssin palkka on 7000e luokkaa. Lomat saa pitää silloin kuin haluaa ja ylityötunteja vapaana, kun niitä on kerran kerännyt. Etätöitä tekee valtaosin. Ehkä kerran viikossa työpaikalla. Stressiä ja kiirettä on mutta tuntuu myös tykkäävän työstään niin, ettei malta lopettaa. Kun valitan taas ylitöistä, ne ei kuulemma ole ylitöitä kun harrastaa tätä muutenkin...😄
7000 palkka on vain jos DIn asema on YLIN JOHTO. Oma mies on DI ja 25v kokemusta ja 4600e palkka. Sairaanhoitajat vaatii sitä samaa…..
Aina ylimmän johdon palkat ei ole luksusta, olen itse ylintä johtoa (otk) ja 6150e vaikka nimike on vp.
Jaa? Kyllä meillä tienaa senioritason koodaritkin jo tuon verran, koulutuksesta riippumatta. Toki finanssialalla voi muutenkin olla vähän paremmat palkat, kaikki ei ole aina ihan suoraan vertailukelpoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on hoitajalla ja insinöörillä?
Lampun vaihtoon tarvitaan kaksi insinööriä, potilaan vaipan vaihtoon riittää 0,8 hoitajaa.
:))
Loput viidesosa kyseisestä hoitajasta
a) onkin jo seuraavan hoidettavan luona
b) toinen jalka haudassa
c) invalidiprosentti 20 verotuksessa
d) "no, työntekijä puuttuu mutta hoitajamitoitus täyttyy, työt tehtävä viidesosaa tehokkaammin"
Meinaat että jokaisen vanhuksen vierellä on oltava yksi hoitaja vierellä koko ajan. Anna mun nauraa. Mulla on helposti sata asiakasta yhtä aikaa. Hoituiskohan se homma niin, ettei yksi asiakas tarvi jatkuvaa huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lomareissuille ei oteta työpuhelinta mukaan. Saa olla tavoittamattomissa. Eikö kesälomasijaisia saada? Eikö firma osaa jakaa lomia eri aikoihin vai onko kaikki samaan aikaan lomilla? Järjestelykysymyksiä vain.Aina ollaan liittoon itkemässä että iso paha työnantaja kyykyttää. Mä en ymmärrä tuommoista. Tehkää työnne ja jos työnantaja sattuu olemaan huono niin vaihtakaa työpaikkaa. Muistakaa omakin vastuu.
Täältä kun tuntuu ymmärtävän, että koko alalla on vikaa, kun pitää vapailla tehdä työtä.
Silloin ei voi insinööri vaihtaa toiseen paikkaan, kun se on samanlainen. Pitäisi vaihtaa koko alaa, vaikka hoitajaksi. Siellä ei tarvitse töitä kantaa kotiin ja ylitöistä saa korvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella kansainvälinen konepaja, dippainssi 2500€/kk ylityöt sisältyy summaan.
Tein vuosituhannen alkuvuvuosina it-alalla HW-suunnittelua.
Eläkeotteen mukaan kk-palkkani oli 1900€, työsopimuksessa se oli 1800€.Palkankorotuspyyntöihini vastattiin, että minulla on jo oikeastaan liian hyvä palkka.
Koska olin siirtynyt vaativampiin tehtäviin, olisi pitänyt palkkaa laskea, kunnes olen uudet työt sujuvasti oppinut...Irtisanouduin.
Minua kyseltiin uudestaan töihin vuosienkin päästä, joten tuskin olin huono töissäni.
Ylitöistä ei yleensä maksettu ja niitä tarvittaessa vaadittiin tekemään.
Tosin useimmissa tapauksissa saatiin ihommista ylitöistä sovittua tuntimäärän mukainen palkka ilman lisiä.
Oisko ollut kuitenkin mekaniikkasuunnittelua? Ja satua toi tarina muutenkin, toki HW-puolen palkat oli pienemmät kuin SW:n, mutta toi 1800€/k ei ollut edes harjoittelijapalkka tuohon(kaan) aikaan. T: Nokian HR vuosituhannen vaihteessa, jolla oli myös HW-suunnittelua tontillaan.
Aloitin Nokialla vuonna 2002 jolloin vielä valmistumattoman harkkarin aloituspalkka oli 2002 €/kk. Heti valmistuttuani (Tietojenkäsittely FM, 2kk aloittamisen jälkeen) se nousi muistaakseni 2950 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hoitajat eivöt joudu siis venymään yli oman työaikansa? Ootko ihan pihalla? Etkö yhtään seuraa keslusteluita asiasta? Hoitajistahan on koko ajan pulaa eikä sijaisia saada mistään, joten jo täyden työvuoron tehnyt joutuu usein jäämään sairastuneen vuoroa tekemään tai tulemaan vapaalta yllättäen töihin jonkun tilalle.
Ja saa ylityökorvauksen. Insinööri tekee ilmaiseksi kokonaispalkalla.
Mitäs tekee..
Ja tämän asenteen takia sairaanhoitajalle ei makseta nykyistä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos insinööri jättää työnsä tekemättä, kukaan ei huomaa. Joku saatanan turha deadline jonkun saatanan turhan taas uuden puhelimen komponentin kehittämiseksi ei todellakaan tapa ketään. Hoitajan jääminen kotiin voi hyvin tappaa, vaikka sen insinöörin oman äidin tai vaimon tai lapsen.
Olen itse it-alalla toimivan dippainssin lääkärivaimo ja todellakin usein naurattaa ja vituttaa nämä insinöörien paineet ja kiireet...😂😂😂
Et oo tosissas!
Kyllä sinua vittuttaisi sekin jos hengityskoneet yms olisivat sutta ja sekundaa.
Insinöörit niitä ja vaikka mitä muuta tekee .
Miksi hoitajien on tuo tosiasia niin vaikea ymmärtää ja hyväksyä..... Ihan oikeasti!!!!! Ei voi käsittää. ☹
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kuunnella, kun insinöörit venyvät työn tekemiseen lomilla ja vapailla. Mitäs suostuvat. Syyllistävät siitä hoitajia. Ihan oma moka, kun eivät itse aja omia etujaan liiton kautta.
Tämän takia insinöörille maksetaan korkeampaa palkkaa kuin sairaanhoitajille. Vihdoinkin alatte ymmärtää.
olen ammatiltani hoitaja, ja usein olen jäänytkin ylitöihin, koska minulla on niin mielettömän korkea työmoraali, etten voi jättää töitä kesken. Ja ei minulla muutenkaan ole lapsia päiväkodista haettavana tai lemmikkejä odottamassa kotona, niin ihan hyvin voin jäädä vaikka tunniksi tekemään rauhassa töitä . Tosin parissa aiemmassa työpaikassa esimies ei ole pitönyt siitä, että teen ylitöitä, mutta näillä esimiehillä ei olekaan ollut mitään moraalia, vaan heidän mielestään potilaita voi kohella ihan miten sattuu ja että kyllä yksi hoitaja ehtii työaijalla tehdä kahden hoitajan työt (yhden hoitajan palkalla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän kiteytyy loistavasti hoitajien harhakäsitys muiden alojen vaativuudesta ja raskaudesta. Te saatte ylitöistä palkkaa! Joka ainoalta tunnilta. Insinöörit, opettajat yms hukkuvat alati lisääntyvään työmäärään. Töitä tehdään iltaisin, palkatta. Ne vain ängetään työnantajan puolelta kuuluvaksi kuukausipalkkaan. Ei ole mitään mahdollisuutta saada niitä työajalla tehtyä. Tavoitettavissa pitää olla "virka-ajan" jälkeen, sähköposteja kuitata, wilmaa kuitata jne. Hoitajilla työt jää työpaikalle ja jokaisesta minuutista töissä teille myös maksetaan. Lopettakaa se loputon nurina.
Laitoin viikonloppuna wilmaan, että lapsi sairas, eikä tule maanantaina kouluun. Opettaja olikin vastannut viestiin jo sunnuntaina. Miksi? Olisi varmaan voinut lukea sen maanantainakin työpaikalla, työajalla.
Tähän kiteytyy loistavasti hoitajien harhakäsitys muiden alojen vaativuudesta ja raskaudesta. Te saatte ylitöistä palkkaa! Joka ainoalta tunnilta. Insinöörit, opettajat yms hukkuvat alati lisääntyvään työmäärään. Töitä tehdään iltaisin, palkatta. Ne vain ängetään työnantajan puolelta kuuluvaksi kuukausipalkkaan. Ei ole mitään mahdollisuutta saada niitä työajalla tehtyä. Tavoitettavissa pitää olla "virka-ajan" jälkeen, sähköposteja kuitata, wilmaa kuitata jne. Hoitajilla työt jää työpaikalle ja jokaisesta minuutista töissä teille myös maksetaan. Lopettakaa se loputon nurina.