Jos hoitajat vaativat insinööritason peruspalkkoja, luopuvatko he samalla ”työt tehdään työaikana” asenteesta?
Insinööreillä on usein puheluja ja palavereja iltaisin ja viikonloppuisin
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Ja hoitajat eivöt joudu siis venymään yli oman työaikansa? Ootko ihan pihalla? Etkö yhtään seuraa keslusteluita asiasta? Hoitajistahan on koko ajan pulaa eikä sijaisia saada mistään, joten jo täyden työvuoron tehnyt joutuu usein jäämään sairastuneen vuoroa tekemään tai tulemaan vapaalta yllättäen töihin jonkun tilalle.
Mutta näistä saa rahallisen korvauksen.
Minä en saa; sisältyy kk-palkkaan eikä ”ylitöistä” makseta vaan saa vapaana, jos on joskus aikaa niitä sitten pitää pois. Mitä ei koskaan olisi, jos työnantaja saisi yksin päättää.
Olen insinööri ja viime vuonna minulta hoidettiin syöpä, joten sairaalat tuli aika tutuksi. Soisin kyllä sairaanhoitajille tonnin lisää peruspalkkoihinsa ja mielelläni maksan veroissa sen että sairaanhoito säilyy meillä ensiluokkaisena. Sairaanhoitajan peruspalkka on nyt noin 2500€, eli 3500€ ole mikään kohtuuton ökypalkka. Ehkä palkkausta pitäisi myös hieman muuttaa siten että palkkaerot kasvaa työn vaativuuden mukaan. Nyt se on ongelma että palkkaeroja ei ole, joten se ei myöskään motivoi hakeutumaan vaativimpiin tehtäviin. Sairaaloihin palkataan sairaanhoitajia tekemään töitä, joita lähihoitajakin voisi tehdä, mutta pienen palkkaeron vuoksi palkataan sairaanhoitaja, jonka tehtäväkenttä on laajempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hoitajat eivöt joudu siis venymään yli oman työaikansa? Ootko ihan pihalla? Etkö yhtään seuraa keslusteluita asiasta? Hoitajistahan on koko ajan pulaa eikä sijaisia saada mistään, joten jo täyden työvuoron tehnyt joutuu usein jäämään sairastuneen vuoroa tekemään tai tulemaan vapaalta yllättäen töihin jonkun tilalle.
Mutta näistä saa rahallisen korvauksen.
Minä en saa; sisältyy kk-palkkaan eikä ”ylitöistä” makseta vaan saa vapaana, jos on joskus aikaa niitä sitten pitää pois. Mitä ei koskaan olisi, jos työnantaja saisi yksin päättää.
Hoitajien lisät on maksettu aikahyvityksinä, mutta nykyään ne on ollut pakko maksaa rahana, koska hoitajista on niin valtava pula. Tämä on yksi epäkohta mikä johtuu hoitajapulasta.
Miehesi pettää sua jos sillä on paljon "työpuheluita" ja "palavereita" virka-ajan ulkopuolella.
Itsellä on liukuva työaka, joten palaverit on klo 9-14 välisenä aikana, jolloin kaikkin tulee olla töissä.
Meillä on yhdelle asiakkaalle päivystyspalvelu, mutta sekin numero toimii vain klo 6-18, eikä siihen ole pakko vastata, jos ei ole töissä.
Jos hoitoalalla pärjätään hyvin nytkin kun suurin osa hoitsuista on lakossa niin eikös kannattaisi antaa potkut kaikille lakossa oleville ja pitää vaan nää jotka tekee suojatyötä. Selvää säästöä.
Nää lakossa olevat voi sitten kouluttautua vaikka insinööreiksi niin pääsevät niille loistopalkoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos insinööri jättää työnsä tekemättä, kukaan ei huomaa. Joku saatanan turha deadline jonkun saatanan turhan taas uuden puhelimen komponentin kehittämiseksi ei todellakaan tapa ketään. Hoitajan jääminen kotiin voi hyvin tappaa, vaikka sen insinöörin oman äidin tai vaimon tai lapsen.
Olen itse it-alalla toimivan dippainssin lääkärivaimo ja todellakin usein naurattaa ja vituttaa nämä insinöörien paineet ja kiireet...😂😂😂
Insinöörin vaimona itse kyllä ymmärrän, että ehkä kukaan ei kuole mutta virheen tai myöhästymisen hintalappu voi olla satoja tonneja hetkessä.
Ja minä ihan ei kenenkään vaimona ymmärrän myös, että kiireessä väärin tehty laskelma esim. sillan rakenteiden kantavuudessa voi todellakin aiheuttaa hengenvaaran.
Muutenkin, tuon alkuperäisen täytyy olla täysi provo, tai sitten jonkun avioliitto alkaa olemaan loppusuoralla. Myrkyllistä kumppanin aliarvostusta ja vähättelyä.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi pettää sua jos sillä on paljon "työpuheluita" ja "palavereita" virka-ajan ulkopuolella.
Itsellä on liukuva työaka, joten palaverit on klo 9-14 välisenä aikana, jolloin kaikkin tulee olla töissä.
Meillä on yhdelle asiakkaalle päivystyspalvelu, mutta sekin numero toimii vain klo 6-18, eikä siihen ole pakko vastata, jos ei ole töissä.
Monessakin paikassa koneiden pitää olla toiminnassa 24/7 eli siis päivystyskin on tuota luokkaa eikä vaan virka-aikana.
Insinööreille maksetaan palkkaa, koska minäkin olisin nostanut kädet pystyyn luovuttamisen merkiksi mitä tutkinnon suorittaminen matemaattisesti vaatii. Ja minulla on sentään laudatur pitkästä matikasta ja ylempi korkeakoulututkinto luonnontieteistä.
Minä teen työtä vain työajalla. Iltaisin ja viikonloppuisin ylityönä.
t. insinööri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessakin paikassa koneiden pitää olla toiminnassa 24/7 eli siis päivystyskin on tuota luokkaa eikä vaan virka-aikana.
Päivystyksestä saa korvauksen ja lähtörahan ja normaalin palkan lisineen jos sinne koneelle pitää matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos insinööri jättää työnsä tekemättä, kukaan ei huomaa. Joku saatanan turha deadline jonkun saatanan turhan taas uuden puhelimen komponentin kehittämiseksi ei todellakaan tapa ketään. Hoitajan jääminen kotiin voi hyvin tappaa, vaikka sen insinöörin oman äidin tai vaimon tai lapsen.
Olen itse it-alalla toimivan dippainssin lääkärivaimo ja todellakin usein naurattaa ja vituttaa nämä insinöörien paineet ja kiireet...😂😂😂
Oletko itse tehnyt ne työssäsi tekemät välineet ja laitteet? Vai olisiko sielläkin insinöörityötä taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Kansainvälisessä yrityksessä voi joutua olemaan yhteyksissä eri aikavyöhykkeillä olevien ihmisten kanssa. Mutta senkin voi sovittaa aamun ja illan liukumiin tai tehdä ylitöinä.
Vierailija kirjoitti:
Teollisuuslaitos kun pysähtyy laitevikaan niin usein laitetoimittajan insinööri ja muutama asentaja singahtaa paikalle.
Laitoksen seisottaminen voi maksaa miljoonia vuorokaudessa tuotantotappioina
Joskus on lennätetty yksityiskoneella jos reittilennoilla menisi liian kauan.
Vierailija kirjoitti:
Porvoolainenkin lääkäri varmasti ymmärtää, että esimerkiksi leikkaussalin laitteisto on vaatinut hieman kehitystyötä ja jos siinä jotain hajoaa, voi potilaan hengenlähtö olla lähellä.
Ja kiireet johtuvat ennemmin asiakkaan vaatimuksista.
Mitä eroa on hoitajalla ja insinöörillä?
Lampun vaihtoon tarvitaan kaksi insinööriä, potilaan vaipan vaihtoon riittää 0,8 hoitajaa.
:))
Vierailija kirjoitti:
Lampun vaihtoon tarvitaan kaksi insinööriä, potilaan vaipan vaihtoon riittää 0,8 hoitajaa.
Loput viidesosa kyseisestä hoitajasta
a) onkin jo seuraavan hoidettavan luona
b) toinen jalka haudassa
c) invalidiprosentti 20 verotuksessa
d) "no, työntekijä puuttuu mutta hoitajamitoitus täyttyy, työt tehtävä viidesosaa tehokkaammin"
Vierailija kirjoitti:
Lampun keksimiseen tarvittiin pari insinööriä. Sen ansiosta, voi vaipat vaihtaa myös iltaisin.
No mutta nyt insinöörit kiireen vilkkaan vaihtamaan sote-aloille, kun pääsee helpolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siitä maksetaan palkkaa. Aika moni insinööri taas vastailee niihin puheluihin työajan jälkeen ihan vaan hyväntekeväisyyttään.
Jos insinööri vastaan työajan ulkopuolella työpuheluihin ihan omaa hyväntekeväisyyttään, niin miks hemmetissä itkeä siitä? Eihän nämä kaksi asiaa ole mitenkään verrattavissa toisiinsa? Oma vikansa jos insinööri ei osaa olla vapaalla :D
Sinun teoriallasi talous kaatuisi nopeasti. Ja se saa--nan komponenti saattaa olla olennainen juuri siinä laitteessa, jota työssäsi käytät.