Jos hoitajat vaativat insinööritason peruspalkkoja, luopuvatko he samalla ”työt tehdään työaikana” asenteesta?
Insinööreillä on usein puheluja ja palavereja iltaisin ja viikonloppuisin
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Miehesi pettää sua jos sillä on paljon "työpuheluita" ja "palavereita" virka-ajan ulkopuolella.
Itsellä on liukuva työaka, joten palaverit on klo 9-14 välisenä aikana, jolloin kaikkin tulee olla töissä.
Meillä on yhdelle asiakkaalle päivystyspalvelu, mutta sekin numero toimii vain klo 6-18, eikä siihen ole pakko vastata, jos ei ole töissä.
Petänkö minäkin miestäni tietämättäni?
Hoitajien empatiakyky on kyllä heikko!
Kyllä insinöörinä kuittaan, että on kovat paineet. Palkka 3600 eikä lisiä, DI. Työpäivä usein venyy, kukaan muu ei hommaa hoida. Saldoa kerääntyy, ja kun pidät saldovapaata, kerääntyy työtä. Virheisiin ei ole varaa, mutta tehokkaasti tulee ajatella ja tehdä päätöksiä.
Jos tässä ketjussa oli oikeasti lääkäri, joka vähän naureskeli insinöörien stressille, niin ihmettelen. Lääkärin varsinkin tulisi ymmärtää että stressi voi muuttua myös fyysisiksi oireiluksi. Insinöörit eivät voi myöskään luottaa siihen että työpaikka on pysyvä. Ja insinööritöihin ei vaan mennä, vaikka opiskelemaan pääseekin lähes yhtä helposti kuin sairaanhoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Em. dippainssin palkka on 7000e luokkaa. Lomat saa pitää silloin kuin haluaa ja ylityötunteja vapaana, kun niitä on kerran kerännyt. Etätöitä tekee valtaosin. Ehkä kerran viikossa työpaikalla. Stressiä ja kiirettä on mutta tuntuu myös tykkäävän työstään niin, ettei malta lopettaa. Kun valitan taas ylitöistä, ne ei kuulemma ole ylitöitä kun harrastaa tätä muutenkin...😄
Tampereella kansainvälinen konepaja, dippainssi 2500€/kk ylityöt sisältyy summaan.
Tein vuosituhannen alkuvuvuosina it-alalla HW-suunnittelua.
Eläkeotteen mukaan kk-palkkani oli 1900€, työsopimuksessa se oli 1800€.
Palkankorotuspyyntöihini vastattiin, että minulla on jo oikeastaan liian hyvä palkka.
Koska olin siirtynyt vaativampiin tehtäviin, olisi pitänyt palkkaa laskea, kunnes olen uudet työt sujuvasti oppinut...
Irtisanouduin.
Minua kyseltiin uudestaan töihin vuosienkin päästä, joten tuskin olin huono töissäni.
Ylitöistä ei yleensä maksettu ja niitä tarvittaessa vaadittiin tekemään.
Tosin useimmissa tapauksissa saatiin ihommista ylitöistä sovittua tuntimäärän mukainen palkka ilman lisiä.
Jos laskettaisiin insinöörien palkkoja niin olisivatko sh:jat tyytyväisiä?
Kohtuulliset korotukset ok.
Tosin eilen sometti jo yksi tuttu AMK nuorisotyöntekijä (vuosi tms.sitten valmistunut),että pitäisi saada näille kaikille naisvaltaisilla aloille kunnon palkan korotukset. Ja tykkäyksiä sateli.
Juuh,kun vain kerrottaisiin mistä ne rahat?
Eikä sotaa saa käyttää tekosyynä. Tämä luki ylellä. Siis tekosyy? No jopas..
Ja osa oli sitä mieltä,että lääkärien palkka liian suuri,kun opiskelevat vain 2 vuotta enemmän.
En ole insinööri, mutta vastaavalla asiantuntija-alalla esimiesasemassa. Tienaan bruttona saman kuin sh nyt ja olen aina töissä.
Teemme yhteistyötä eri maanosien kanssa ja tämä vaatii sitä, että elämä on omistettu työlle ilman normaaleja työaikoja. Harmittaako asia?
Ei koska valitsin työn josta PIDÄN, minulla on perhe elätettävänä, en ole maailmannapa, ymmärrän että muillakin kovan työn tekijöillä ei ole 5000 euron kuukausipalkkaa - se on utopiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on hoitajalla ja insinöörillä?
Lampun vaihtoon tarvitaan kaksi insinööriä, potilaan vaipan vaihtoon riittää 0,8 hoitajaa.
:))
Lampun keksimiseen tarvittiin pari insinööriä. Sen ansiosta, voi vaipat vaihtaa myös iltaisin.
Jopa hoitaja, josta puuttuu viidesosa?
0,8 hoitajaa.... Ilmankos on puhuttu hoitoalan pätkätöistä ja osa-aikaisista. Luulin että työaika tai työnkuva, mutta ihan konkreettisesti.
Ei helv. ;D
Hoitajien työn vastuu ja vaativuus edellyttäisi perusinsinöörin palkkaa korkeampaa korvausta.
Eipä nuo bussikuskitkaan tee töitä työajan ulkopuolella kotona ja lomilla. Jos insinöörillä on työläppäri ja työpuhelin, niin ei niitä kotiin tarvitse viedä, jättää työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hoitajat eivöt joudu siis venymään yli oman työaikansa? Ootko ihan pihalla? Etkö yhtään seuraa keslusteluita asiasta? Hoitajistahan on koko ajan pulaa eikä sijaisia saada mistään, joten jo täyden työvuoron tehnyt joutuu usein jäämään sairastuneen vuoroa tekemään tai tulemaan vapaalta yllättäen töihin jonkun tilalle.
Ja saa ylityökorvauksen. Insinööri tekee ilmaiseksi kokonaispalkalla.
Ehkä se ero tuossa kuitenkin on, että insinööri vastailee niihin puheluihin kotisohvalta olut kädessä, hoitaja painaa menemään siellä sairaalalla. T. nainen, joka on myös kokonaispalkalla ja tekee töitä iltaisin ja viikonloppuisin
hoitajien asenteella, johon kuuluu kaikki mulle heti, olen ainoa, joka tekee tärkeää työtä ja pelastaa henkiä, ei pärjää asiantuntijana tai liiketoiminnassa, jossa pitää olla omistautunut, itsenäisesti tietoa hankkiva ja eteenpäinpyrkivä ja myös YHTEISKUNNALLISESTI VALVEUTUNUT.
Eli tällainen ihminen ei edes päätyisi ammattiin, vain huomatakseen vuosien päästä, että palkkataso ei vastaa yhtään sitä mitä haluan, vaan olisi ymmärtänyt tämän jo aikaisemmin. Tyytymättömyyttä kokevana, hän lähtisi opiskelemaan (ymmärrän, ettei oikeasti monella hoitajalla ole ns lahjoja...), ei lakkoilisi ja kirjoittelisi täällä lapsellista palturia siitä, miksi minulle lisää palkkaa.
Työolot kuntoon, johdolle koulutusta ja lisää virkoja - normaalit 2 % vuosikorotukset ja alalle sopimattomat pois.
Olen itsekin feministi, mutta muistetaan että kyseessä ei ole matalapalkka-ala ja naiskysymys vaan se, ettei valtion kassa ole loputon, korotukset ovat epärealistisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on hoitajalla ja insinöörillä?
Lampun vaihtoon tarvitaan kaksi insinööriä, potilaan vaipan vaihtoon riittää 0,8 hoitajaa.
:))
Lampun keksimiseen tarvittiin pari insinööriä. Sen ansiosta, voi vaipat vaihtaa myös iltaisin.
Koitin tosta kattella, ei tuossa kyllä minun nähdäkseni insinöörikoulutuksesta mainita missään. https://fi.wikipedia.org/wiki/Thomas_Edison
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitoalalla pärjätään hyvin nytkin kun suurin osa hoitsuista on lakossa niin eikös kannattaisi antaa potkut kaikille lakossa oleville ja pitää vaan nää jotka tekee suojatyötä. Selvää säästöä.
Nää lakossa olevat voi sitten kouluttautua vaikka insinööreiksi niin pääsevät niille loistopalkoille.
Kannatan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hoitajat eivöt joudu siis venymään yli oman työaikansa? Ootko ihan pihalla? Etkö yhtään seuraa keslusteluita asiasta? Hoitajistahan on koko ajan pulaa eikä sijaisia saada mistään, joten jo täyden työvuoron tehnyt joutuu usein jäämään sairastuneen vuoroa tekemään tai tulemaan vapaalta yllättäen töihin jonkun tilalle.
Ja saa ylityökorvauksen. Insinööri tekee ilmaiseksi kokonaispalkalla.
No mutta sehän on ammatinvalintakysymys. Kyllähän se on täytynyt tietää jo koulutukseen hakiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Em. dippainssin palkka on 7000e luokkaa. Lomat saa pitää silloin kuin haluaa ja ylityötunteja vapaana, kun niitä on kerran kerännyt. Etätöitä tekee valtaosin. Ehkä kerran viikossa työpaikalla. Stressiä ja kiirettä on mutta tuntuu myös tykkäävän työstään niin, ettei malta lopettaa. Kun valitan taas ylitöistä, ne ei kuulemma ole ylitöitä kun harrastaa tätä muutenkin...😄
Tampereella kansainvälinen konepaja, dippainssi 2500€/kk ylityöt sisältyy summaan.
Halvalla myynyt sielunsa. En kyllä ylitöitä tekisi tuohon hintaan tuntiakaan. Palkkaneuvottelun paikka ja uuden työn etsintään.
Insinöörin työ on ns. tietotyötä. Se on erilaista kuin hoitajan työ, sillä tietotyö kulkee päässäsi mukana ihan joka hetki, eikä se jää työpaikalle kun vuoro loppuu.
Tällaisen työn harjoittaminen on tutkitusti rankempaa ja palautuminen on haastavampaa, kun työtä ja vapaa-aikaa ei voi erottaa.
Miksi en mene lakkoon? Koska en ole passiivis-aggressiivinen vaan hakeuduin firmaan, jossa on mukava työskennellä vaikka sen 24/7, kun sen ala nyt vaatii.. Vähemmälläkin varmaan pärjäisi, mutta olen kunnianhimoinen ihminen ja teen mielelläni töitä isomman palkkapussin eteen.
Jos olisin hoitaja, hakeutuisin ylempään asemaan, en jaksaisi lakkoilla. Makailla laiskana ja odottaa että palkka nousee sillä?
Ymmärtäisin jos olisi matalapalkka-ala... Veitolat tukevat, kun itse tienaavat sen 80k vuodessa. Se ei ole realismia monelle, kaikki eivät voi tienata niin paljon, joku vähäosainen siitä kärsii. Nyt juuri syöpäpotilaat jne.
Insinöörit ovat niin hvetin tärkeitä, kun ne on yksityisellä sektorilla ja ne on pääosin miehiä!! Totta kai ne ansaitsee hyvää liksaa sen vuoksi toisin kuin julkisella sektorilla loisivat opettajat ja hoitajat, jotka on naisia! Heille kelpaa viiden sentin korotus, joka heitetään naamalle paskaisen naurun kera. Muuaahhhh!!
Tästä päästään ongelman ytimeen, opettajat ja hoitajat ovat yhtä tärkeitä, mutta mistä maksetaan korotukset molemmille / kaikille kunnan ammattiryhmille?
Tämän vuoksi korotuksia ei ole annettu, koska rahaa ei kaikille ole ja opettajat ovat sentään yliopistokoulutettuja ja joutuvat tekemään kotona valmistautuvaa työtä runsaasti. Hoitajan työ tapahtuu työpaikalla ja jää sinne vuoron loputtua. Tällaisen työn ongelmiin auttaa virkojen lisääminen, ei palkka.
Opettajan työssä taas luonne vaatii iltatyöskentelyä ja siihen ei työkaveri auta. Tähän ongelmaan voi puuttua motivoimalla antamaan lisää palkkaa.
eli lopputulos on että hoitsuille ei lisää palkkaa, vaan työkavereita ja yleissivistävää koulutusta ymmärtää monimutkainen asia.
Yhdessä työpaikassa oli DI, joka toimi projektipäällikkönä, itse olin projektisihteeri. Hän teki työt työaikana ja jätti työpäivän päätyttyä työpuhelimen työpaikalle. Hänen työ oli ajatustyötä ja hän kertoi, että kahden vuoden työn tulos pitää mahtua yhdelle A4-arkille. Kerran ihmettelin, miten hän pääsee töistä eroon, niin hän sanoi, että helposti, hän ei vapaa-ajalla mieti töitä. Tyyppi oli huippuälykäs ja työn tuloksia käytettiin monen sovelluksen pohjana ulkomaita myöten.
Vierailija kirjoitti:
Jos insinööri jättää työnsä tekemättä, kukaan ei huomaa. Joku saatanan turha deadline jonkun saatanan turhan taas uuden puhelimen komponentin kehittämiseksi ei todellakaan tapa ketään. Hoitajan jääminen kotiin voi hyvin tappaa, vaikka sen insinöörin oman äidin tai vaimon tai lapsen.
Olen itse it-alalla toimivan dippainssin lääkärivaimo ja todellakin usein naurattaa ja vituttaa nämä insinöörien paineet ja kiireet...😂😂😂
Et oo tosissas!
Kyllä sinua vittuttaisi sekin jos hengityskoneet yms olisivat sutta ja sekundaa.
Insinöörit niitä ja vaikka mitä muuta tekee .
Lääkäri tuskin olet viestisi perusteella. Insinööri ei mielestäni ole mikään sairaanhoitajan vastine, mutta työ varmasti haastavaa - oletpa sinä inhottava vaimo..
Jos työssä lähtee vain siitä ettei kukaan kuole, niin aika huono standardi moneen ammattiin. Erilaisissa teknologiatöissä, devaus ja keksimispuuhissa on se ilo, että ne hyödyttävät myös sairaaloita. Antaa hölmön kuvan vähätellä tätä.
Nyt töihin hoitajat! Potilaat odottavat. Ellei, niin potku perseelle. Ei heru empatiaa tällaisena aikana..