Kuka kuuluu ylempään keskiluokkaan?
Luin vastikään mielenkiintoisen jutun uusista statussymboleista. Varakkaat ihmiset kun eivät kuulemma enää himoitse citymaastureita tai merkkivaatteita, vaan nykyisin hyväosaisuutta kuvastavat sellaiset asiat kuin runsas vapaa-aika, puuvene tai vaikkapa oma ruusutarha.
Tästä heräsi kiinnostava kysymys siitä, mikä tällä hetkellätekee ihmisestä ylempään keskiluokkaan kuuluvan. Hyvätuloinen täytynee olla, mutta se ei yksin riitä. Entä korkea koulutus, onko välttämätön? Täytyykö olla omaisuutta? Tunnistaako ylempään keskiluokkaan kuuluvan jonkinlaisesta "hifistelystä"? Entä täytyykö olla kiinnostunut korkeakulttuurista? Ym.
Mikään yllä mainituista tuskin yksin määrittelee ihmisen yhteiskuntaluokkaa. Ja toisaalta, minkään puuttuminen tuskin yksin on myöskään este ylempään keskiluokkaan kuulumiselle. Mutta mikä täsmälleen on se oikea kombo joka tekee ihmisestä meidän nykykulttuurissamme aidosti yläluokkaisen?
Lopuksi, kaiken varalta; köyhä olen mutta en kateellinen enkä erityisen vakavissani. Senkus mietiskelen maailman menoa. Ja kun täällä on selvästi paljon koulutettua/ajattelevaa väkeä keskustelemassa, niin kiinnostaisi teidän näkemykset!
Kommentit (109)
Pässit. Kai te tiedätte, että yläluokkaiseksi ei pääse muuta kuin syntymällä sellaiseksi. Akateeminen koulutus ja hyvä palkka ei tee kenestäkään duunareiden jälkeläisistä mitään ylempää keskiluokkaa.
http://i.investopedia.com/inv/articles/financialedge/middleclass.jpg
Onko tällainen ylemmän keskiluokkainen habitus?
Uskokaa pois, täällä ette tule saamaan vastauksia oikeilta yläluokan edustajilta. Vaikka joku siihen ryhmään kuuluva lukisikin tätä palstaa, niin tällaisiin keskusteluihin ei vaan osallistuta. Se ei kuulu asiaan, ei ole comme il faut.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 20:26"]
Pässit. Kai te tiedätte, että yläluokkaiseksi ei pääse muuta kuin syntymällä sellaiseksi. Akateeminen koulutus ja hyvä palkka ei tee kenestäkään duunareiden jälkeläisistä mitään ylempää keskiluokkaa.
[/quote]
Jos tarpeeksi kauas mennään, meidän kaikkien esi-isät ovat duunareita. Tottakai ihmiset ja suvut siirtyvät luokasta toiseen.
Esimerkiksi säätynsä ulkopuolelle avioituminen on ollut tunnettu yhteiskuntaluokkaa muuttanut tekijä.
Ajatuksesi oli siis niin hölmö, että kutsuisin itseäsi pässiksi ellen niin kovasti paheksuisi moista nimittelyä.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 20:47"]
[/quote]
On! Ihan kuin meidän perhe rivarimme takapihalla <3
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 20:51"]
[/quote]
Jos tarpeeksi kauas mennään, meidän kaikkien esi-isät ovat duunareita. Tottakai ihmiset ja suvut siirtyvät luokasta toiseen.
Esimerkiksi säätynsä ulkopuolelle avioituminen on ollut tunnettu yhteiskuntaluokkaa muuttanut tekijä.
Ajatuksesi oli siis niin hölmö, että kutsuisin itseäsi pässiksi ellen niin kovasti paheksuisi moista nimittelyä.
[/quote]
toi ei kyllä ole välttämättä totta. aatelissuvut voidaan usein jäljittää kuninkaallisiin haaroihin, ei duunaritaustaan.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 20:51"]
[/quote]
[/quote]
toi ei kyllä ole välttämättä totta. aatelissuvut voidaan usein jäljittää kuninkaallisiin haaroihin, ei duunaritaustaan.
[/quote]
Jep. Ja lisäksi sukunsa ensimmäinen akateeminen ei voi minkään järjellisen ajatuksen mukaan ikinä kuulua yläluokkaan. Yläluokkaisuus ei todellakaan tarkoita mitään koulutusta ja hyvää ammattia tai veneitä pihassa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 20:26"]
[/quote]
[/quote]
Sanoo tehdastyöläisen tai makkarakioskinpitäjän tytär ;)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:10"]Ylempään keskiluokkaan kuuluvien ei tarvitse miettiä, onko varaa kahteen perheen ulkomaanmatkaan vuodessa. Rahaa siihen on. Auto voidaan vaihtaa uuteen vähintään viiden vuoden välein ja kaksi autoa perheessä on normaalia. Lasten harrastusten maksut eivät tuota ongelmia. Rahaa jää menojen jälkeen sijoitettavaksi ja lapsilisät menee säästöön. Kesämökki tai vene kuuluu vielä kuvioon. En kuulu ylempään keskiluokkaan itse.
[/quote][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:10"]Ylempään keskiluokkaan kuuluvien ei tarvitse miettiä, onko varaa kahteen perheen ulkomaanmatkaan vuodessa. Rahaa siihen on. Auto voidaan vaihtaa uuteen vähintään viiden vuoden välein ja kaksi autoa perheessä on normaalia. Lasten harrastusten maksut eivät tuota ongelmia. Rahaa jää menojen jälkeen sijoitettavaksi ja lapsilisät menee säästöön. Kesämökki tai vene kuuluu vielä kuvioon. En kuulu ylempään keskiluokkaan itse.
[/quote]
Kuvasit juuri täysin keskiluokkaista perhettä. Vaikka ylemmässä keskiluokassa ei kyse ole pelkästään rahasta, väitän ettei jotain niin mitätöntä kuten lapsilisiä edes noteerata asiana "joka menee säästöön". Itselläni ei esim ole aavistustakaan mille vanhalle pankkitilille niitä menee tai edes paljonko summa on kuussa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 20:47"]
[/quote]
On! Ihan kuin meidän perhe rivarimme takapihalla <3
[/quote]
Ylempi keskiluokka ei asu rivarissa. :D
Tai juu, tunnen erään perheen, mutta he ostivat koko taloyhtiön perheelleen merenrannasta.
Ei. Ylempään keskiluokkaan kuuluva voi vapaasti pukeutua vaikka verkkareihin ja asua vuokralla, jos haluaa. Ylempään luokkaan kuuluvan ihmisen tunnistaa käytöstavoista ja tahdikkuudesta.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 20:47"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 22:38"]
http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1305846938400
Ylemmällä keskiluokalla on usein historia. Se ei ole niin loistokas kuin yläluokalla, mutta vahempi kuin työväestöllä ja alaluokalla.
[/quote]
Hassua, olen aina mieltänyt itseni alaluokkaiseksi koska vanhempani ja heidän sisaruksensa ovat matalasti koulutettuja ja molemmilla isovanhemmilla on maatila. Mutta tuon artikkelin luettuani aloin miettiä, ja tajusin että äidin puolelta löytyy sukuselvitys neljän vuosisadan taakse ja isän puolelta Kajaanin kaupunginkirjastossa on sellainen metrin paksuinen sukukirja.
Opettajat, diplomi-insinöörit, lääkärit ja juristit (jos eivät ole jo valmiiksi yläluokkaisista perheistä) sekä ylempi virkamieskunta ja yritysten johtotehtävissä toimivat (jos eivät ole vanhaa eliittiä/sikarikkaita nousukkaita). Yleensäkin yliopistokoulutetut ja hyvin tienaavat
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 21:11"]
Opettajat, diplomi-insinöörit, lääkärit ja juristit (jos eivät ole jo valmiiksi yläluokkaisista perheistä) sekä ylempi virkamieskunta ja yritysten johtotehtävissä toimivat (jos eivät ole vanhaa eliittiä/sikarikkaita nousukkaita). Yleensäkin yliopistokoulutetut ja hyvin tienaavat
[/quote]
Ehkäpä näinkin. Lisäksi sivistys ja hyvät käytöstavat, joita ei tarvitse erikseen tuoda esille, mutta ei niitä piiloonkaan saa, välittyvät kaikesta.
Hienoimmat ihmiset puhuttelevat toisia aina kohteliaasti ja tahdikkaasti sekä kunnioittavasti silloinkin, kun nämä eivät sitä mitenkään itse ansaitse. Eivätkä koskaan luokittele tai väheksy ketään.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 20:47"] http://i.investopedia.com/inv/articles/financialedge/middleclass.jpg Onko tällainen ylemmän keskiluokkainen habitus? [/quote] On! Ihan kuin meidän perhe rivarimme takapihalla <3 [/quote] Ylempi keskiluokka ei asu rivarissa. :D Tai juu, tunnen erään perheen, mutta he ostivat koko taloyhtiön perheelleen merenrannasta.
[/quote]
Tottakai voivat asua rivareissa. Esim. Helsingin Kuusisaaressa tai Kaskisaaressa on paljon miljoonarivareita meren läheisyydessä. Niihin ei kyllä ihan tavallisilla pulliaisilla ole mitään asiaa.
Ei siinä mistään yksittäisestä asumismuodosta tms. ole kyse, kokonaisuus ratkaisee.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 22:38"]
http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1305846938400
Ylemmällä keskiluokalla on usein historia. Se ei ole niin loistokas kuin yläluokalla, mutta vahempi kuin työväestöllä ja alaluokalla.
[/quote]
Hassua, olen aina mieltänyt itseni alaluokkaiseksi koska vanhempani ja heidän sisaruksensa ovat matalasti koulutettuja ja molemmilla isovanhemmilla on maatila. Mutta tuon artikkelin luettuani aloin miettiä, ja tajusin että äidin puolelta löytyy sukuselvitys neljän vuosisadan taakse ja isän puolelta Kajaanin kaupunginkirjastossa on sellainen metrin paksuinen sukukirja.
[/quote]
Minä taas tunnistan itseni tuosta kolmessa sukupolvessa köyhälistöstä ylemmäksi virkamieheksi. Sopeutumiskykyä tarvittiin opiskeluaikana, kun imin ylemmän keskiluokan käytöstapoja ja elämäntapaa kaiken muun opinnon ohella. Ensimmäiset luontevasti sivistyneet ihmiset suvussamme ovat sisarusten ja minun lapset, jotka ovat tottuneet tähän ns. ylemmän keskiluokan elämäntapaan.
Lama-aika konkretisoi luokkaerot: samoista opinnoista näennäisen samanlaiset ihmiset joutuivat taloudelliseen ahdinkoon ja tyhjän päälle. Aidosti yläluokkainen ystäväni turvautui vanhempien varallisuuteen ja "joutui" asumaan jonkin aikaa heidä tuellaan eräässä suvun asunnoista. Minä muutin purkutaloon voidakseni maksaa vuokran ja opinnot siivoamalla. Sama koskee tietysti uralla etenemistä. Aidosti ylemmässä keskiluokassa isä puhuu pojan harjoittelemaan opiskelukaverin firmaan, duunaritaustalla rämmitään ilman suhteita.
Ulkoisesti näytän ylemmän keskiluokan edustajalta ja elän sen tavoin. Sisältä olen edelleen köyhä, jonka täytyy kerätä pahan päivän varaa. Onneni oli löytää puoliso joka on samanlaisesta taustasta ja elää samanlaista nykyisyyttä. Ymmärrämme toisiamme koska olemme käyneet läpi samanlaisen luokkanousun.
En siis ole ylempää keskiluokkaa vaikka olen sivistynyt, varakas ja koulutettu. Lapseni todennäköisesti tulee olemaan.
Mua joyenkin huvittaa tuo ainainen akateemisen koulutuksen hypettäminen tällä palstalla, ikään kuin se oikeasti voisi olla tae jostain syvemmästä sivistyksestä. Minun mieheni on akateemisesti koulutettu, eikä ole kiinnostunut museoista, kirjoista eikä taiteesta pätkääkään. Urheiluhullu ja myös katsoo tv:stä kaikkea mahdollista urheilua. Itse en ole akateemista koulutusta hankkinut mutta minä olen meistä se, joka rakastaa lukemista, matkoilla haluan koluta vanhoja kirkkoja ja museoita. Etenkin historia ja sotahistoria kiinnostaa, luen paljon myös elämänkertoja.
Mikään yllä mainituista tuskin yksin määrittelee ihmisen yhteiskuntaluokkaa. Ja toisaalta, minkään puuttuminen tuskin yksin on myöskään este ylempään keskiluokkaan kuulumiselle. Mutta mikä täsmälleen on se oikea kombo joka tekee ihmisestä meidän nykykulttuurissamme aidosti yläluokkaisen?
Lopuksi, kaiken varalta; köyhä olen mutta en kateellinen enkä erityisen vakavissani. Senkus mietiskelen maailman menoa. Ja kun täällä on selvästi paljon koulutettua/ajattelevaa väkeä keskustelemassa, niin kiinnostaisi teidän näkemykset!
[/quote]
Nykyaikainen ihminen ei olekaan vakavissaan, mitä lehtijutuissa kerrotaan. Jossakin kaukaisissa maissa luokkaerothan ovat olleet lähes pysyviä jo naimakaupoissakin. Hiljakkoin lehtijutussa oli artikkeli siitäkin, miten Intiassa on maisteriksi kouliintunut nainen erittäin arvokas naimakaupassa. Eli siellä lasketaan ylen suuri arvo rahallisesti, jos on morsian näin "sivistynyt".
Tulipahan heti ajatus tällaisten ikänsä matalapalkalla puurtaneiden vanhempien neljä korkeakoulutettua lasta. Eipä tullut koskaan edes ajatusta mistään luokista, koska erilaiset palveluammattini pakoittivat näkemään kansan raadollisuuden niin sairaanhoidossa kuin ruuantarpeessa ja pukeutumisessa. Kouluelämä lasten kanssa harrastuksineen tuli liiaksikin omittua. Leikkisästi olenkin luvannutkin tehdä monen alan tohtorin väitöksiä ennen lapsia.
Kaikenkaikkiaan ei toivoisi enää, että toimittajat lehdissään käsittelisivät luokkaeroasioita muussa mielessä kuin muiden maiden hölmöyksissä ja historiassa. Kuten aloittaja toteaa itsestään "en erityisen vakavissani" - uskon näin olevan tämän päivän nuoren kansan yleinen mielipide.
Itseäni yllätti aikoinaan, kun tyttäreni koulukaveri toi aina esille, miten äiti arvosti keskivertotyttären lukiota, sitten keskiasteen koulua ja vielä maisteripapereita. Aivan oikein onkin, näin oikeasti pitäisikin nuoren itsetuntoa vahvistaa nimenomaan äidin. Mutta ylilyöntiä oli - hän oli ns. toimihenkilön puolisona kotirouva ja itse kouluttamaton. Eli hän jäi lepäämään sinne vanhan kansan aikaan, missä luokkaerot maassamme rakennettiin. Sensijaan maassamme raskaan duunarityön tehneen (enemmistöäidit) äidin, ainoa toive on, ettei lapsi tulisi aivan yhtäpaljon hyväksikäytetyksi halpatyövoimana kuin itse.
Yksinkertaisesti; koulutus takaisi viisauden työntekoon ja sen asettamiseen oikeaan arvoon palkallisesti.
Iloisesti olen todennutkin, miten suurin osa nuorehkoista niin lääkärikunnassa , opettajissa ym. "ylimystö"tehtävissä työskentelevistä suhtautuvat lähimmäiseensä asiallisesti oikealla tavalla lähimmäisenä. On valtavasti muuttunut vielä muutama vuosikymmen sitten vallalla ollut "kenraaliasenne".
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:18"]
Esim. kiinteistönvälittäjät ja juristit ovat mielestäni ylempää keskiluokkaa. Yläluokka on Suomessa pieni, siihen kuuluvat esimerkiksi Herlinit.
[/quote]
olet käsittänyt väärin. Herlinit eivät ole kiinteistönvälittäjiä. Mutta esim. Sara Siepistä meinasi tulla, kunnes sai viime tipassa juontokeikkatarjouksen, jonka valitsi.
Niin, ja en pidä kiinteistönvälittäjiä ylempänä keskiluokkana, enkä rinnastaisi heidän sekalaista ja kaikenkirjavaa ammattikuntaansa korkeasti koulutettuihin juristeihin.
[/quote]
Kyllä kiinteistövälittäjien edelle menee jo työllään ja taidoillaan rikastuneet pienyritykset rakennus-, huonekalu-, ym. valmistajat sekä maansiitoyrittäjät ja nyt menestyksekkäät pienleipomo-, -lihajaloste-, -kasvihuone/vihennesyritykset. Unohtamatta monet huippuveroitetut putkifirmat. Näiden johtajisto saa olla toki ekonomi koulutukseltaan ym. mutta alkuunpanijat ovat useimmiten kansakoulu- tai ammattikoulupohjaisella "sivistyksellä" lähteneet sinne "ylempään keskiluokkaan".
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:10"]
Ylempään keskiluokkaan kuuluvien ei tarvitse miettiä, onko varaa kahteen perheen ulkomaanmatkaan vuodessa. Rahaa siihen on. Auto voidaan vaihtaa uuteen vähintään viiden vuoden välein ja kaksi autoa perheessä on normaalia. Lasten harrastusten maksut eivät tuota ongelmia. Rahaa jää menojen jälkeen sijoitettavaksi ja lapsilisät menee säästöön. Kesämökki tai vene kuuluu vielä kuvioon. En kuulu ylempään keskiluokkaan itse.
[/quote]
olen vähän eri mieltä, mutta en kokonaan :-). ylemmällä keskiluokalla olisi varaa kahteen ulkomaanmatkaan vuodessa ja/tai tiheään auton vaihtamiseen, tai kahteen autoon, veneeseen, tai kesämökkiin. Mutta ei kaikkiin näihin yhtaikaa, ja asiaa pitää kyllä perheessä hiukan miettiä. Joku panostaa autoon tai autoihin, toinen matkaan ja kolmas veneeseen. Joku valitsee kaksi tai kolme näistä siinä mittakaavassa kun homma onnistuu. Mikä nyt on kenenkin juttu. Elämää suunnitellaan niin, ettei laskujen maksaminen tuota ongelmia ja lapsilla on kehittäviä harrastuksia. Rahaa laitetaan sekä säästöön että itselle tärkeisiin asioihin, mutta ylempi keskiluokka osaa myös tinkiä asioista, jotka ovat tärkeitä joillekin muille.