Kuka kuuluu ylempään keskiluokkaan?
Luin vastikään mielenkiintoisen jutun uusista statussymboleista. Varakkaat ihmiset kun eivät kuulemma enää himoitse citymaastureita tai merkkivaatteita, vaan nykyisin hyväosaisuutta kuvastavat sellaiset asiat kuin runsas vapaa-aika, puuvene tai vaikkapa oma ruusutarha.
Tästä heräsi kiinnostava kysymys siitä, mikä tällä hetkellätekee ihmisestä ylempään keskiluokkaan kuuluvan. Hyvätuloinen täytynee olla, mutta se ei yksin riitä. Entä korkea koulutus, onko välttämätön? Täytyykö olla omaisuutta? Tunnistaako ylempään keskiluokkaan kuuluvan jonkinlaisesta "hifistelystä"? Entä täytyykö olla kiinnostunut korkeakulttuurista? Ym.
Mikään yllä mainituista tuskin yksin määrittelee ihmisen yhteiskuntaluokkaa. Ja toisaalta, minkään puuttuminen tuskin yksin on myöskään este ylempään keskiluokkaan kuulumiselle. Mutta mikä täsmälleen on se oikea kombo joka tekee ihmisestä meidän nykykulttuurissamme aidosti yläluokkaisen?
Lopuksi, kaiken varalta; köyhä olen mutta en kateellinen enkä erityisen vakavissani. Senkus mietiskelen maailman menoa. Ja kun täällä on selvästi paljon koulutettua/ajattelevaa väkeä keskustelemassa, niin kiinnostaisi teidän näkemykset!
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:45"]Meidän perhe varmaan luetaan tuohon porukkaan. Meillä vanha, mutta nätisti ja persoonallisesti laitettu okt, hyvällä alueella. Kummallakin akateeminen koulutus ja ihan hyvät tulot. Kolme lasta, harrastavat melko kalliisti. Matkustelemme paljon, lyhyitä ja pidempiä reissuja, kotimaassa ja ulkomailla.
Muuten materiaa emme haali, keskihintaiset autot esimerkiksi. Yritämme ennemmin elää rennosti ja minimalistisesti. Panostamme laadukkaaseen ruokaan ja perheen yhteiseen aikaan. Rahasta ei ole ikinä pulaa, päinvastoin, mutta raha on vain jossain taustalla mahdollistamassa asioita - ei ikinä itseisarvo tai mikään leveilyjuttu.
Luen itse paljon, ja hoidan puutarhaa. Tykkään käydä konserteissa, museoissa jne. Syömme paljon ulkona. Ystäviä on paljon ja pieni sukumme läheinen ja tärkeä.
[/quote]
Jatkan vielä, että itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa shoppailu, tavaroiden hankkiminen, ulkonäkö tms. Sisustus meillä on sekaisin vanhaa ja uutta, kaikessa mietitään aina laatua ja pitkäikäisyyttä. Suosimme kotimaista käsityötä aina kun mahdollista. Samoin työvaatteeni ovat enemmän ajattomia ja klassisia, eikä minulla kovin monia vaatteita, laukkuja tai kenkiä ole. Työni puolesta joudun pitämään hiukset asiallisina ja panostamaan jonkin verran ulkoisiin seikkoihin. Vapaa-ajalla olen enemmän hippityttö pukeutumiseltani :) pitkiä hameita, neuleita, villahuiveja ja villasukkia yms. Kumisaappaat ovat puutarhassa näppärät. Ulkoisesti tuskin kukaan miettisi, että olen kovinkaan varakas. Mies menee myös farkku-flanellipaita linjalla, eli hyvin rennosti ja vaatimattomasti.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:45"]Meidän perhe varmaan luetaan tuohon porukkaan. Meillä vanha, mutta nätisti ja persoonallisesti laitettu okt, hyvällä alueella. Kummallakin akateeminen koulutus ja ihan hyvät tulot. Kolme lasta, harrastavat melko kalliisti. Matkustelemme paljon, lyhyitä ja pidempiä reissuja, kotimaassa ja ulkomailla.
Muuten materiaa emme haali, keskihintaiset autot esimerkiksi. Yritämme ennemmin elää rennosti ja minimalistisesti. Panostamme laadukkaaseen ruokaan ja perheen yhteiseen aikaan. Rahasta ei ole ikinä pulaa, päinvastoin, mutta raha on vain jossain taustalla mahdollistamassa asioita - ei ikinä itseisarvo tai mikään leveilyjuttu.
Luen itse paljon, ja hoidan puutarhaa. Tykkään käydä konserteissa, museoissa jne. Syömme paljon ulkona. Ystäviä on paljon ja pieni sukumme läheinen ja tärkeä.
[/quote]
Jatkan vielä, että itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa shoppailu, tavaroiden hankkiminen, ulkonäkö tms. Sisustus meillä on sekaisin vanhaa ja uutta, kaikessa mietitään aina laatua ja pitkäikäisyyttä. Suosimme kotimaista käsityötä aina kun mahdollista. Samoin työvaatteeni ovat enemmän ajattomia ja klassisia, eikä minulla kovin monia vaatteita, laukkuja tai kenkiä ole. Työni puolesta joudun pitämään hiukset asiallisina ja panostamaan jonkin verran ulkoisiin seikkoihin. Vapaa-ajalla olen enemmän hippityttö pukeutumiseltani :) pitkiä hameita, neuleita, villahuiveja ja villasukkia yms. Kumisaappaat ovat puutarhassa näppärät. Ulkoisesti tuskin kukaan miettisi, että olen kovinkaan varakas. Mies menee myös farkku-flanellipaita linjalla, eli hyvin rennosti ja vaatimattomasti.
[/quote]
Tällaiseksi minä juuri miellän ylemmän keskiluokan ihmiset. Rahasta ei ole puutetta, mutta he eivät korosta hyväosaisuuttaan kuin korkeintaan palveluja käyttämällä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:45"]Meidän perhe varmaan luetaan tuohon porukkaan. Meillä vanha, mutta nätisti ja persoonallisesti laitettu okt, hyvällä alueella. Kummallakin akateeminen koulutus ja ihan hyvät tulot. Kolme lasta, harrastavat melko kalliisti. Matkustelemme paljon, lyhyitä ja pidempiä reissuja, kotimaassa ja ulkomailla. Muuten materiaa emme haali, keskihintaiset autot esimerkiksi. Yritämme ennemmin elää rennosti ja minimalistisesti. Panostamme laadukkaaseen ruokaan ja perheen yhteiseen aikaan. Rahasta ei ole ikinä pulaa, päinvastoin, mutta raha on vain jossain taustalla mahdollistamassa asioita - ei ikinä itseisarvo tai mikään leveilyjuttu. Luen itse paljon, ja hoidan puutarhaa. Tykkään käydä konserteissa, museoissa jne. Syömme paljon ulkona. Ystäviä on paljon ja pieni sukumme läheinen ja tärkeä. [/quote] Jatkan vielä, että itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa shoppailu, tavaroiden hankkiminen, ulkonäkö tms. Sisustus meillä on sekaisin vanhaa ja uutta, kaikessa mietitään aina laatua ja pitkäikäisyyttä. Suosimme kotimaista käsityötä aina kun mahdollista. Samoin työvaatteeni ovat enemmän ajattomia ja klassisia, eikä minulla kovin monia vaatteita, laukkuja tai kenkiä ole. Työni puolesta joudun pitämään hiukset asiallisina ja panostamaan jonkin verran ulkoisiin seikkoihin. Vapaa-ajalla olen enemmän hippityttö pukeutumiseltani :) pitkiä hameita, neuleita, villahuiveja ja villasukkia yms. Kumisaappaat ovat puutarhassa näppärät. Ulkoisesti tuskin kukaan miettisi, että olen kovinkaan varakas. Mies menee myös farkku-flanellipaita linjalla, eli hyvin rennosti ja vaatimattomasti.
[/quote]
Kuulostaa ihanalta, oikeastaan suorastaan kadehdittavalta!
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:10"]Minä kuulun. Maisteritason koulutus, hyvä työpaikka isossa firmassa ja taloudellinen tilanne, okt hyvällä asuinalueella, pari ulkomaanmatkaa vuodessa, kaksi autoa (bmw, mb), urheilullinen elämäntyyli, osaan kieliä jne. paljonko on velkaa? Onko takana vanhaa rahaa ja maaomaisuutta? Uskon että olet ennemmin nousukas tai haluaisit olla [/quote]
[/quote]
Mä olen samaa mieltä. Ei voi kuulua ylempään keskiluokkaan jos on velkaa. Taustalla täytyy olla ns. vanhaa rahaa, perittyä omaisuutta.
Vapaus valita on se juttu joka nostaa ylempään keskiluokkaan. Ja se mitä valintoja tekee, on aivan oma asia. Ei ole mitään valmiita kaavoja.
Esim. kiinteistönvälittäjät ja juristit ovat mielestäni ylempää keskiluokkaa. Yläluokka on Suomessa pieni, siihen kuuluvat esimerkiksi Herlinit.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:18"]
Esim. kiinteistönvälittäjät ja juristit ovat mielestäni ylempää keskiluokkaa. Yläluokka on Suomessa pieni, siihen kuuluvat esimerkiksi Herlinit.
[/quote]
olet käsittänyt väärin. Herlinit eivät ole kiinteistönvälittäjiä. Mutta esim. Sara Siepistä meinasi tulla, kunnes sai viime tipassa juontokeikkatarjouksen, jonka valitsi.
Niin, ja en pidä kiinteistönvälittäjiä ylempänä keskiluokkana, enkä rinnastaisi heidän sekalaista ja kaikenkirjavaa ammattikuntaansa korkeasti koulutettuihin juristeihin.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:45"]Meidän perhe varmaan luetaan tuohon porukkaan. Meillä vanha, mutta nätisti ja persoonallisesti laitettu okt, hyvällä alueella. Kummallakin akateeminen koulutus ja ihan hyvät tulot. Kolme lasta, harrastavat melko kalliisti. Matkustelemme paljon, lyhyitä ja pidempiä reissuja, kotimaassa ja ulkomailla.
[/quote]
[/quote]
Meillä aika sama. Olemme korkeasti koulutettuja ja ihan ok töissä. Asumme vaatimattomasti ja auto on vain, koska toinen meistä tarvitsee töissä. Muuten kuljemme pyörillä, myös nelihenkisen perheemme ruokaostokset tehdään pyörällä. Kumpikin on tehnyt vain osa-aikatöitä lasten synnyttyä, jotta aikaa olisi perheelle ja harrastuksille riittävästi. Liikunnallinen elämäntapa, ja terveelliseen ja eettiseen ruokaan panostamme. Rahaa on enemmän kuin tarvitsisimme ja isot perinnötkin luvassa, joskin varmaan vuosikymmenien päästä, pitkäikäistä sukua kun olemme kummaltakin puolen. Aina voimme ostaa, mitä haluamme, mutta kuluttaminen ei ole itseisarvo. Minäkin vihaan shoppailua. Ostan uusia vaatteita vain jos jokin vanha vaate menee rikki. Melko kalliit harrastukset meillä tosin on.
Eli hyvätuloisuus ja varakkuus, mutta ei-leveilevä elämäntapa, koulutuksen arvostaminen, tiedostava ruokakulttuuri, liikunnallisuus, matkailu, runsas vapaa-aika ja siihen panostaminen, valinnan vapaus harrastuksissa ja muutenkin, perheen ja ihmissuhteiden arvostaminen ja vaaliminen, elämyshakuisuus.
Tästäkö sen tunnista, ylemmän keskiluokan vuonna 2015?
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:10"]Minä kuulun. Maisteritason koulutus, hyvä työpaikka isossa firmassa ja taloudellinen tilanne, okt hyvällä asuinalueella, pari ulkomaanmatkaa vuodessa, kaksi autoa (bmw, mb), urheilullinen elämäntyyli, osaan kieliä jne. paljonko on velkaa? Onko takana vanhaa rahaa ja maaomaisuutta? Uskon että olet ennemmin nousukas tai haluaisit olla [/quote]
[/quote]
En todellakaan ole nousukas vaikka velkaa onkin. Tottakai on, jos on hankkinut tuon kaiken. Mutta myös tulot on sellaiset, ettei velan maksaminen tee tiukkaakaan. Arvostan myös henkisiä asioita ja ulkomailla tutustun vieraisiin kulttuureihin myös turistireittien ulkopuolella, osaanhan useita kieliä.
Tuota maaomaisuusjuttua en tajua lainkaan, tarkoitatko että pitäisi olla perinyt maatilan tai metsää tai muuta sellasta? Hei haloo, Suomessa on myös meitä jo useamman polven kaupunkilaisia! Kaikki ei peri maatiloja tai metsiä! Naurattaa suorastaan!!
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:35"]Eli hyvätuloisuus ja varakkuus, mutta ei-leveilevä elämäntapa, koulutuksen arvostaminen, tiedostava ruokakulttuuri, liikunnallisuus, matkailu, runsas vapaa-aika ja siihen panostaminen, valinnan vapaus harrastuksissa ja muutenkin, perheen ja ihmissuhteiden arvostaminen ja vaaliminen, elämyshakuisuus.
Tästäkö sen tunnista, ylemmän keskiluokan vuonna 2015?
Ap
[/quote]
Monella varmaan myös kulttuurin arvostaminen, tietoisuus politiikasta jne. eli yleisesti seuraa maailmaa ja on kiinnostunut ja aktiivinen. Monella ekologisuus myös.
58000€ vene ja harrastaa juoksua. Omistaa Raybanin aviator lasit. Tietenkin alansa huippu.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:57"]
[/quote]
En todellakaan ole nousukas vaikka velkaa onkin. Tottakai on, jos on hankkinut tuon kaiken. Mutta myös tulot on sellaiset, ettei velan maksaminen tee tiukkaakaan. Arvostan myös henkisiä asioita ja ulkomailla tutustun vieraisiin kulttuureihin myös turistireittien ulkopuolella, osaanhan useita kieliä.
Tuota maaomaisuusjuttua en tajua lainkaan, tarkoitatko että pitäisi olla perinyt maatilan tai metsää tai muuta sellasta? Hei haloo, Suomessa on myös meitä jo useamman polven kaupunkilaisia! Kaikki ei peri maatiloja tai metsiä! Naurattaa suorastaan!!
[/quote] hyvä, että naurattaa. Mihin minä sitten kuulun? Suomenruotsalainen vanha suku. Kaikki sukulaiset yrittäjiä. Okt, huvila, mb, Volvo, harraste ja firman autoja, mp, maata, metsää. Kaikki omalla työllä tiehattu. 4 ammattia, lähinnä käytännönläheisiä, vaki työ, sivutoiminen yritys. Velat maksettu, ei ollut muuta velkaa kuin talon rakennuksesta. Oma hevonen harrastuksena, tyttärellä poni. N36
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:57"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:10"]Minä kuulun. Maisteritason koulutus, hyvä työpaikka isossa firmassa ja taloudellinen tilanne, okt hyvällä asuinalueella, pari ulkomaanmatkaa vuodessa, kaksi autoa (bmw, mb), urheilullinen elämäntyyli, osaan kieliä jne. paljonko on velkaa? Onko takana vanhaa rahaa ja maaomaisuutta? Uskon että olet ennemmin nousukas tai haluaisit olla [/quote] [/quote] En todellakaan ole nousukas vaikka velkaa onkin. Tottakai on, jos on hankkinut tuon kaiken. Mutta myös tulot on sellaiset, ettei velan maksaminen tee tiukkaakaan. Arvostan myös henkisiä asioita ja ulkomailla tutustun vieraisiin kulttuureihin myös turistireittien ulkopuolella, osaanhan useita kieliä. Tuota maaomaisuusjuttua en tajua lainkaan, tarkoitatko että pitäisi olla perinyt maatilan tai metsää tai muuta sellasta? Hei haloo, Suomessa on myös meitä jo useamman polven kaupunkilaisia! Kaikki ei peri maatiloja tai metsiä! Naurattaa suorastaan!! [/quote] hyvä, että naurattaa. Mihin minä sitten kuulun? Suomenruotsalainen vanha suku. Kaikki sukulaiset yrittäjiä. Okt, huvila, mb, Volvo, harraste ja firman autoja, mp, maata, metsää. Kaikki omalla työllä tiehattu. 4 ammattia, lähinnä käytännönläheisiä, vaki työ, sivutoiminen yritys. Velat maksettu, ei ollut muuta velkaa kuin talon rakennuksesta. Oma hevonen harrastuksena, tyttärellä poni. N36
[/quote]
No ainakin hyvin toimeentulevalta vaikuttaisit ja aikaansaavalta, melko nuorikin vielä!
Melkein tekisi mieli sanoa, että perhetaustan ja suvunkin tulisi jo olla tietynlainen, mutta onko se sittenkin vain yläluokkaisuuden kriteeri? Jos ihminen on juntista ja köyhästä duunariperheestä, mutta hänellä on akateeminen koulutus, hyvät tulot (ei kuitenkaan niillä brassailua), reippaasti omaisuutta, hän arvostaa kulttuuria, matkailua, sivistystä jne., niin onko hän silloin ylempää keskiluokkaa? Onko perhetaustalla väliä?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:57"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:10"]Minä kuulun. Maisteritason koulutus, hyvä työpaikka isossa firmassa ja taloudellinen tilanne, okt hyvällä asuinalueella, pari ulkomaanmatkaa vuodessa, kaksi autoa (bmw, mb), urheilullinen elämäntyyli, osaan kieliä jne. paljonko on velkaa? Onko takana vanhaa rahaa ja maaomaisuutta? Uskon että olet ennemmin nousukas tai haluaisit olla [/quote] [/quote] En todellakaan ole nousukas vaikka velkaa onkin. Tottakai on, jos on hankkinut tuon kaiken. Mutta myös tulot on sellaiset, ettei velan maksaminen tee tiukkaakaan. Arvostan myös henkisiä asioita ja ulkomailla tutustun vieraisiin kulttuureihin myös turistireittien ulkopuolella, osaanhan useita kieliä. Tuota maaomaisuusjuttua en tajua lainkaan, tarkoitatko että pitäisi olla perinyt maatilan tai metsää tai muuta sellasta? Hei haloo, Suomessa on myös meitä jo useamman polven kaupunkilaisia! Kaikki ei peri maatiloja tai metsiä! Naurattaa suorastaan!! [/quote] hyvä, että naurattaa. Mihin minä sitten kuulun? Suomenruotsalainen vanha suku. Kaikki sukulaiset yrittäjiä. Okt, huvila, mb, Volvo, harraste ja firman autoja, mp, maata, metsää. Kaikki omalla työllä tiehattu. 4 ammattia, lähinnä käytännönläheisiä, vaki työ, sivutoiminen yritys. Velat maksettu, ei ollut muuta velkaa kuin talon rakennuksesta. Oma hevonen harrastuksena, tyttärellä poni. N36
[/quote]
No ainakin hyvin toimeentulevalta vaikuttaisit ja aikaansaavalta, melko nuorikin vielä!
[/quote] meillä on suvussa aina arvostettu työntekoa eikä koulutusta. Ennemmin käytäntöä kuin joku joutava tutkinto. Olen aina tehnyt paljon töitä ja kaikki ei niin mukavia
ole olleet. Ymmärrän rahan päälle ja tykkään siitä, että on jotain taskun pohjalla. Ostan ja myyn juttuja sijoitusmielessä. En matkustele, viihdyn omissa ympyröissä.
Mielestäni Suomessa ei voi jakaa ihmisiä eri luokkiin. Minä kuuluisin osittain ainakin 4 luokkaan...
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:43"]
Mielestäni Suomessa ei voi jakaa ihmisiä eri luokkiin. Minä kuuluisin osittain ainakin 4 luokkaan...
[/quote]
No ei Suomi samanlainen luokkayhteiskunta ole kuin vaikka Britannia, mutta kyllä täällä jonkinlaiset luokat kuitenkin on. Ehkä niiden rajat on kuitenkin aika joustavat eikä niin kiveen hakatut.
Tyypillisiä ylemmän keskiluokan ammatteja ovat (hammas)lääkäri, lakimies, keskisuuren yrityksen toimitusjohtaja, ylihoitaja, lukion rehtori, upseeri majuritasolta ylöspäin ja yliopiston professori. Eli on koulutusta vähintään maisteritasolle, tulot sellaiset 4500€-15000€/kk. Eli uraakin on yleensä tehty jo useammin vuosi myös työelämässä ennen ylempään keskiluokkaan kipuamista. Taloudellinen tilanne tasapainossa ja kulutusvalinnat tehdään kohtalaisen hyvällä maulla. Lomaillaan ennemmin New Yorkissa, Indonesiassa tai Azoreilla, kuin Turkissa tai Thaimaan pahimmissa duunarighetoissa.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:10"]Minä kuulun. Maisteritason koulutus, hyvä työpaikka isossa firmassa ja taloudellinen tilanne, okt hyvällä asuinalueella, pari ulkomaanmatkaa vuodessa, kaksi autoa (bmw, mb), urheilullinen elämäntyyli, osaan kieliä jne.
paljonko on velkaa? Onko takana vanhaa rahaa ja maaomaisuutta? Uskon että olet ennemmin nousukas tai haluaisit olla
[/quote]