Nuoren näköinen muttei nuori äiti
Olen 32-vuotias toistaiseksi yhden lapsen äiti. Olen naimisissa ja mieheni kanssa yhteisiä vuosia on kertynyt jo 14. Opiskellut olen paljon, tällä hetkellä luen kasvatustieteitä ja valmistun vuoden-kahden sisällä maisteriksi.
Ongelmani on seuraavanlainen: Kaikki luulevat minua paljon nuoremmaksi mitä oikeasti olen. Yleisintä on, että luullaan 16-17-vuotiaaksi, joskus "jopa" 20-vuotiaaksi. Tämä aiheuttaa paljon ikäviä tilanteita ja kanssakäymisiä ylipäätään ihmisten, mutta erityisesti muiden äitien kanssa. Minua luullaan joko lapseni hoitajaksi tai teiniäidiksi, tytötellään jne. Kaikista kamalinta oli pari viikkoinen nyt kesällä kun sormukseni olivat huollossa ja kuljin ilman sormuksia joka paikkaan. Sain niin murhaavia katseita ihan oman ikäisiltäni äideiltä, kukaan ei tullut puhumaan leikkipuistoissa ja jos itse yritin viritellä keskustelua niin poistuttiin paikalta.
Ja juu, olen tietoinen että nuorehko vaikutelma väkisin tulee kun en meikkaa (ei kotiäiti mielestäni tarvitse meikkiä?!), pukeudun sään mukaisesti vaikka kumppareihin ja sadetakkiin jos siltä tuntuu, käytän reppua merkkilaukun sijaan (on sata kertaa käytännöllisempi), syytän myös geenejä, oma äitinikin on pienikokoinen ja 50+, mutta luullaan aina poikani äidiksi.
Tuntuuko kenestäkään tutulta?
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:42"]On teillä ihmeelliset jutut. Minä sain oman lapseni 23-vuotiaana Helsingissä eikä ole ikä koskaan ollut ongelma. En edes pidä sormusta yleensä. Eiköhän se vika ole teissä itsessänne, eikä suinkaan siinä että näyttäisitte niin paljon nuoremmilta? Jotain itsedefenssiä tulkita muiden hylkiminen sellaiseksi, että "näyttää liian nuorelta". 32-vuotias, joka näyttää 17-vuotiaalta - salli minun nauraa. Ethän sinä tiedä mitä muut vanhemmat ajattelevat sinusta.
[/quote]
Kommenttisi on vähän ulkona kontekstista, kuten täällä jo aiemmin mainittu. Nyt ei ollut kyse äitiydestä nuorena vaan nuorelta näyttämisestä äitinä.
Minultakin yleensä ovelle tulevat kaupustelijat, tuntemattomat naapurit ym kysyy "onko sun äiti kotona" :D töissä vaivihkaa yhteistyökumppanit tiedustelee että kauankos olet ollut tämän tyyppisissä hommissa ja nimet menee sekaisin kun sihteerini on minua 30 vuotta vanhempi :) sen sijaan muilta äideiltä en ole saanut karsaita katseita. Kaupassa kyllä kysytään aina paperit vaikka mieheni ostaisi itselleen jotain. Käytän kyllä pillifarkkuja ja muita vastaavia teinivaatteita :)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:55"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:45"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:42"]On teillä ihmeelliset jutut. Minä sain oman lapseni 23-vuotiaana Helsingissä eikä ole ikä koskaan ollut ongelma. En edes pidä sormusta yleensä. Eiköhän se vika ole teissä itsessänne, eikä suinkaan siinä että näyttäisitte niin paljon nuoremmilta? Jotain itsedefenssiä tulkita muiden hylkiminen sellaiseksi, että "näyttää liian nuorelta". 32-vuotias, joka näyttää 17-vuotiaalta - salli minun nauraa. Ethän sinä tiedä mitä muut vanhemmat ajattelevat sinusta. [/quote] Kyse ei ole omista luuloistani vaan ihan siitä, mitä ihmiset ovat itse itselleni sanoneet. Itse arvioisin itseni ehkä 25-28 vuotiaan näköiseksi, mutta kyllä näitä "oletko tyttöparka vielä edes 20 ehtinyt täyttämään kun olet jo lapsen hankkinut?" saa kuulla jos ei päivittäin niin joka toinen päivä. Ap [/quote] Missä piireissä oikein liikut? Tosiaan, minä olen nuori ja nätti, ja asun kantakaupungissa. Kukaan ei koskaan ole kyseenalaistanut taitojani vanhempana tai muutenkaan äitiyttäni. Olen aikuinen nainen, tällä hetkellä siis 27v. ja 4-vuotiaan äiti. Lähes kaikki vanhemmista ovat täällä saman ikäisiä kuin minä, noin kolmekymppisiä. [/quote] Sulle ei tainnut aueta keskustelun pointti ollenkaan?
[/quote]
En vaan voi ottaa tosissani reilusti päälle kolmekymppistä, joka kuvittelee näyttävänsä teini-ikäiseltä. Kyllä siinä on paljon pukeutumisessa osaa, jos näin on. Heitä lenkkarit ja reppu mäkeen, osta kauniit nilkkurit ja nahkainen laukku, muuta tyyliäsi. Jos luulet, että kukaan nelikymppinenkään lähiölookilla tuolla paineleva mamma saa jotain ihailua tai kunnioitusta, olet hakoteillä.
[/quote]
EI MORJENS.. tällasten tyyppien tartte tulla tänne kommentoimaam ollenkaan. Jos ei ymmärrä, niin ei ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:25"]
Minultakin yleensä ovelle tulevat kaupustelijat, tuntemattomat naapurit ym kysyy "onko sun äiti kotona" :D töissä vaivihkaa yhteistyökumppanit tiedustelee että kauankos olet ollut tämän tyyppisissä hommissa
[/quote]
:D
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:42"]On teillä ihmeelliset jutut. Minä sain oman lapseni 23-vuotiaana Helsingissä eikä ole ikä koskaan ollut ongelma. En edes pidä sormusta yleensä. Eiköhän se vika ole teissä itsessänne, eikä suinkaan siinä että näyttäisitte niin paljon nuoremmilta? Jotain itsedefenssiä tulkita muiden hylkiminen sellaiseksi, että "näyttää liian nuorelta". 32-vuotias, joka näyttää 17-vuotiaalta - salli minun nauraa. Ethän sinä tiedä mitä muut vanhemmat ajattelevat sinusta. [/quote] Kommenttisi on vähän ulkona kontekstista, kuten täällä jo aiemmin mainittu. Nyt ei ollut kyse äitiydestä nuorena vaan nuorelta näyttämisestä äitinä.
[/quote]
En vain jaksa uskoa, että kukaan sen olettamansa iän vuoksi sinua arvioisi tai kohtelisi alentuvasti. Pikemminkin niin, että koet itse alemmuutta ja tulkitset kommentit alentaviksi tai vaihtoehtoisesti sinussa on jokin muu piirre nuorelta näyttämisen lisäksi, joka saa ihmiset karsastamaan sinua. Jos esim. näytät epäsiistiltä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:42"]On teillä ihmeelliset jutut. Minä sain oman lapseni 23-vuotiaana Helsingissä eikä ole ikä koskaan ollut ongelma. En edes pidä sormusta yleensä. Eiköhän se vika ole teissä itsessänne, eikä suinkaan siinä että näyttäisitte niin paljon nuoremmilta? Jotain itsedefenssiä tulkita muiden hylkiminen sellaiseksi, että "näyttää liian nuorelta". 32-vuotias, joka näyttää 17-vuotiaalta - salli minun nauraa. Ethän sinä tiedä mitä muut vanhemmat ajattelevat sinusta. [/quote] Kommenttisi on vähän ulkona kontekstista, kuten täällä jo aiemmin mainittu. Nyt ei ollut kyse äitiydestä nuorena vaan nuorelta näyttämisestä äitinä.
[/quote]
En vain jaksa uskoa, että kukaan sen olettamansa iän vuoksi sinua arvioisi tai kohtelisi alentuvasti. Pikemminkin niin, että koet itse alemmuutta ja tulkitset kommentit alentaviksi tai vaihtoehtoisesti sinussa on jokin muu piirre nuorelta näyttämisen lisäksi, joka saa ihmiset karsastamaan sinua. Jos esim. näytät epäsiistiltä.
[/quote]
Asiat joista tässä on keskusteltu ovat olleet vesiselviä juttuja, toisinsanoen; useimmissa mainituissa tapauksissa on ollut ilmiselvää, että kohtelu on johtunut siitä, että henkilö/henkilöt näyttää nuorelta.
Kelle kommenttisi edes on osoitettu? Käsittääkseni keskustelussa on monta osallistujaa (joka kommentoija eri hlö?).
Ei jaksa vääntää rautalangasta, pyydä vaikka naapurias ravistelemaan sua vähän..
Samanlaisia kokemuksia täälläkin. Olen 30v, lapseni pian 2v ja onhan se totta, olen hyvin säilynyt, näytän 15v ikäiseltä. Näytän henkkareita joka paikassa oma-aloitteisesti, sillä joskus yhtäkkiä on tullut poliisipartio luokseni kyselemään ikää, jos sitä ei kysytty jossain. (poliisit soitetaan muiden asiakkaiden toimesta)
Isäni on 60, menee ihan 40 ikäisestä helposti.
Bussissa kysellään tyyliin, tiedätkö syökö se tuttia tai onko äiti muistanut antaa maidot mukaan-tyylisesti.
Imetän edelleen. Minäkin pukeudun niin, että tarkenee lapsen kanssa ulkoilla.
Neuvolassakin oli joku sijainen joka joskus jo raskausaikana vähättelevästi kysyi viikolla 29, olenko saanut apua pöytien kulmien pehmustamiseen jo, se on tärkeää. Olet vielä niin nuori että kuule nyt kun muori kertoo.
Ei, en osaa tietenkään tehdä sitä itse, ja kyllä, onkin jo kova kiire, vauva varmasti kävelee heti synnyttyään.
Ei välitetä muista, ollaan iloisia että ollaan nuorekkaita! :)
Työpaikalla pomon sijainen katsoi mun henkilötunnusta ja sitten mua, taas sitä numeroa ja totesi että tää on pakko olla väärin, eks vaan.
En oo henkilökohtaisesti ikinä saanut tollasta alentuvaa tai muuten outoa kohtelua, vaikka sain lapseni 20-vuotiaana. Saan vaan lempeitä hymyjä ja joskus vanhemmat ihmiset kommentoi että oon hyvä äiti/kaunis lapsi/kyselee jotain. Oon kyllä ihmetellytkin miten näitä tulee niin paljon vaikka lapsikaan ei ole enää ihan vauva. Viimeksi tänään noin keski-ikäinen nainen hymyili meille iloisesti. Ja olen totaali-yh, mitään miestä ei ikinä näy mukana. Myös naapurit on aivan älyttömän ystävällisiä ja hymyilee ja juttelee lapselle.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:42"]En oo henkilökohtaisesti ikinä saanut tollasta alentuvaa tai muuten outoa kohtelua, vaikka sain lapseni 20-vuotiaana. Saan vaan lempeitä hymyjä ja joskus vanhemmat ihmiset kommentoi että oon hyvä äiti/kaunis lapsi/kyselee jotain. Oon kyllä ihmetellytkin miten näitä tulee niin paljon vaikka lapsikaan ei ole enää ihan vauva. Viimeksi tänään noin keski-ikäinen nainen hymyili meille iloisesti. Ja olen totaali-yh, mitään miestä ei ikinä näy mukana. Myös naapurit on aivan älyttömän ystävällisiä ja hymyilee ja juttelee lapselle.
[/quote]
Ja puistoissa ja muualla kaikki äidit myös erittäin ystävällisiä ja juttelee mulle. Enkä näytä ikäistäni vanhemmalta. Ehkä juuri niissä teiniäideissä on olleet ne töykeimmät yksilöt.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:33"]Olen 32-vuotias toistaiseksi yhden lapsen äiti. Olen naimisissa ja mieheni kanssa yhteisiä vuosia on kertynyt jo 14. Opiskellut olen paljon, tällä hetkellä luen kasvatustieteitä ja valmistun vuoden-kahden sisällä maisteriksi.
Ongelmani on seuraavanlainen: Kaikki luulevat minua paljon nuoremmaksi mitä oikeasti olen. Yleisintä on, että luullaan 16-17-vuotiaaksi, joskus "jopa" 20-vuotiaaksi. Tämä aiheuttaa paljon ikäviä tilanteita ja kanssakäymisiä ylipäätään ihmisten, mutta erityisesti muiden äitien kanssa. Minua luullaan joko lapseni hoitajaksi tai teiniäidiksi, tytötellään jne. Kaikista kamalinta oli pari viikkoinen nyt kesällä kun sormukseni olivat huollossa ja kuljin ilman sormuksia joka paikkaan. Sain niin murhaavia katseita ihan oman ikäisiltäni äideiltä, kukaan ei tullut puhumaan leikkipuistoissa ja jos itse yritin viritellä keskustelua niin poistuttiin paikalta.
Ja juu, olen tietoinen että nuorehko vaikutelma väkisin tulee kun en meikkaa (ei kotiäiti mielestäni tarvitse meikkiä?!), pukeudun sään mukaisesti vaikka kumppareihin ja sadetakkiin jos siltä tuntuu, käytän reppua merkkilaukun sijaan (on sata kertaa käytännöllisempi), syytän myös geenejä, oma äitinikin on pienikokoinen ja 50+, mutta luullaan aina poikani äidiksi.
Tuntuuko kenestäkään tutulta?
[/quote]
No höpöhöpöjoopajoo.
Tuttua, vaikka ei ihan noin radikaalia omalla kohdalla. Olen 31 mutta usein minun kuvitellaan olevan alle 25.
Töissä asiakas oli kysellyt työkaverilta minusta ohimennen, että koska sillä on laskettu aika. On kuulemma hyvä että teen lapset niin nuorena. 28 olin esikoisen syntyessä. Minkähän ikäiseksi luuli? :D
Itselläni on kokemusta ainoastaan siitä, että luullaan nuoremmaksi ja tämän pohjalta voin uskoa teidän kokemuksia. Ihmiset ei vaan osaa arvioida ikää oikein. Itseltäni löytyy jopa silmäjuonteita, toki ei mitään kovin suuria mutta silti viime keväänä kysyttiin paperit kun ostin energiajuoman. Kyllä taitaa ne 15v tytöt olla vielä sileäkasvoisia...
Voi kuule, tuossa viime viikolla kaupassa kun kävin kolmen alle kouluikäisen lapseni kanssa niin kuulin kuinka joku vanhempi nainen sanoi miehelleen "kuulitko kuinka lapset sanoi tyttöä äidiksi, olikohan hän edes täysi-ikäinen", jos mulla ei olisi ollut kiire niin olisin käynyt sanomassa, että mulla on näiden lisäksi vielä 14v ja 16v lapset koulussa ja olen 38-vuotias.
Olen 154cm, babyface ja löytyy nuorekas pukeutumistyyli (näytän koomiselta ns jakkutyylissä).
Vuosien aikana tähän on tottunut vaikka välillä ottaa aivoon.
Alotus on provo.Moniko kyttää jtn sormuksia? Karsi itsetuntoa lyttäävät ihmiset pois niinnet kuvittele noin hölmöjä.Aika Moni vanhempikin sai lapset varhain joten turhapa olis osoitella.Teiniäitejäkin on ja voivat olla parenpia kuin vannhemmat esim eivöt hermostu tai väsy yhtä helposti, vauva ei ala tympiä ym.
Hei entä jos olet niin nuoren ja seksikkään näköinen että muilla tekee pahaa, esim muilla naisilla.Tai jos luulevat yh: ksi joka vie miehet tai miesten katseet johtuisko siitä tuo supatus.
Oon 28v mutta oon noin 15v näköinen lyhyt ja hoikka. Synnärillä meille sanottiin kotiutuessa "hienosti otatte vastuuta vauvasta". Raskausaikana multa kysyttiin muutaman kerran voivotellen minkä ikäisenä olen oikein tulossa äidiksi. Mun mielestä ei ole yhtään huono juttu näyttää nuorelta! En haluaisi olla se äiti joka näyttää 37v mutta on 27v!
Samaa olen kokenut. Pari viikkoa sitten olin 4v lapseni kanssa puistossa kun ikäiseni 3kymppinen äiti tuli sanoman minulle että "On se kiva kun olet pikkuveljesi kanssa puistoilemassa."
Hämmennyin ja sanoin että pikkuveljeni on 25-vuotias eikä juuri leikkipuistoissa hengaile.