Nuoren näköinen muttei nuori äiti
Olen 32-vuotias toistaiseksi yhden lapsen äiti. Olen naimisissa ja mieheni kanssa yhteisiä vuosia on kertynyt jo 14. Opiskellut olen paljon, tällä hetkellä luen kasvatustieteitä ja valmistun vuoden-kahden sisällä maisteriksi.
Ongelmani on seuraavanlainen: Kaikki luulevat minua paljon nuoremmaksi mitä oikeasti olen. Yleisintä on, että luullaan 16-17-vuotiaaksi, joskus "jopa" 20-vuotiaaksi. Tämä aiheuttaa paljon ikäviä tilanteita ja kanssakäymisiä ylipäätään ihmisten, mutta erityisesti muiden äitien kanssa. Minua luullaan joko lapseni hoitajaksi tai teiniäidiksi, tytötellään jne. Kaikista kamalinta oli pari viikkoinen nyt kesällä kun sormukseni olivat huollossa ja kuljin ilman sormuksia joka paikkaan. Sain niin murhaavia katseita ihan oman ikäisiltäni äideiltä, kukaan ei tullut puhumaan leikkipuistoissa ja jos itse yritin viritellä keskustelua niin poistuttiin paikalta.
Ja juu, olen tietoinen että nuorehko vaikutelma väkisin tulee kun en meikkaa (ei kotiäiti mielestäni tarvitse meikkiä?!), pukeudun sään mukaisesti vaikka kumppareihin ja sadetakkiin jos siltä tuntuu, käytän reppua merkkilaukun sijaan (on sata kertaa käytännöllisempi), syytän myös geenejä, oma äitinikin on pienikokoinen ja 50+, mutta luullaan aina poikani äidiksi.
Tuntuuko kenestäkään tutulta?
Kommentit (60)
Olen 28 vuotias 2 lapsen äiti, viimeksi jouluna kysyttiin paperit kun ostin tähtisädetikkuja.......
Olisi kyllä kiva nähdä kuva, että miten nuorelta te oikein näytätte?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:06"]
Hei entä jos olet niin nuoren ja seksikkään näköinen että muilla tekee pahaa, esim muilla naisilla.Tai jos luulevat yh: ksi joka vie miehet tai miesten katseet johtuisko siitä tuo supatus.
[/quote]
Ei sen nuorelta näyttäminen aina ole mitään seksikkyyttä. Mä koen vain olevani niin babyface! Lapseni ovat perineet saman ja ulkomailla asuessaan joutuivat näyttämään papereita reippaasti yli 20-vuotiaana jossain olutteltassa, vaikka maan ikäraja oluessa oli 16. Ei me silti mitään seksiä tihkuvia ole, vaan ihan tavallisia ihmisiä. Pehmeät piirteet, pyöreä naama ja vaaleus vielä päälle tekee sen nuorekkaan näköisyyden.
"Onko hän sulla hoidossa?"
"Ootko MLL:n kautta"?
"Kiva kun oot tuonu pikkuveljen uimaan"
"On raskasta olla teiniäiti, ootko kuullu perhetyöntekijöistä"?
"Ja onko isä vielä kuvioissa?"
"Mä luulin et oot mun kanssa suunnilleen saman ikäinen (sanoja 18v tyttö)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:03"]"Onko hän sulla hoidossa?"
[/quote][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:03"]"Onko hän sulla hoidossa?"
[/quote]
Tämä siis ap
Musta on lähinnä hauskaa kun luullaan nuoremmaksi. Mieluummin mä kolmekymppisenä näytän parikymppiseltä kun nelikymppiseltä. Pukeudunkin vielä varmaan aika teinimäisesti enkä aio tyyliäni muuttaa. Joitakin varmaan ärsyttää mutta antaa ärsyttää.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:21"]Eiköhän täälläkin avautuvista mielensäpahoittajista jokainen näytä mieluummin nuorelta kuin vanhalta vaikka muuta yrittäisikin väittää.
[/quote]
Se, että olet lähempänä kolmeakymmentä, mutta sua kohdellaan kuin teiniä, ei hirveästi iloa aiheuta. Asia on aivan eri kun nelikymppisenä luullaan kolmekymppiseksi.
Suhtaudutko sä teinin näköiseen samoin kuin selvästi kolmekymppisen näköiseen?
Tuttua on! Varsinkin se ettei oteta tosissaan. Ja sitten nää kommentit "Ei uskois, että sulla on lapsi!" Mitenhän nää pitäs ottaa.. Kohteliaisuutena vai? Itse sain lapsen ollessani 19 ja nyt siis 24 vuottta.
Mielestäni on ylipäätään moukkamaista / junttia kommentoida toisen, etenkin tuntemattoman ihmisen ulkonäköä, liittyi se sitten ikään, painoon, pituuteen tai mihin vaan. Olen itse 33-vuotias ja saan jatkuvasti kuulla myös tuntemattomilta ihmisiltä kuinka en voi olla sen ikäinen vaan max.20 v., näytän ihan "kakaralta" (näin sanoi kosmetologi!) ym. En minäkään kommentoi, jos joku näyttää ikäistään vanhemmalta... Minulla ei ole vielä lapsia, mutta siinä vaiheessa jos/kun on niin varmasti saan arvostelevia katseita ja ihmettelyitä osakseni :/
Minua luullaan usein nuoremmaksi ja kuittaillaan,useimmiten kuulen kommentteja teiniäideistä. Vaikka nuori olenkin,vasta täyttämässä 23,en silti pidä itseäni teiniäitinä ja kommentit joskus jopa loukkaa. Aivan kuin olisin huonompi äiti koska olen nuori. Tiedän siis täysin mitä tarkoitat..
On kokemusta kyllä. Esikoinen 25-vuotiaana ja toinen 28-vuotiaana.. On huudeltu teiniäidiksi ja päivitelty, miten voin jo toista lasta odottaa jne..Eniten näissä kyllä ottaa päähän se, että ei todellakaan ole ok kommentoida tuollaista, vaikka tosiaan olisi teiniäiti kyseessä. Lapset on jo tehty, sitä ei ulkopuolisten päivittely miksikään muuta, eivät varmaan ole itse tarjoutumassa avuksi.
Mua taas lähinnä huvittaa ihmisten ilmeet, kun kuulevat ikäni. Olen 30v ja olen tukevasti raskaana kuudetta kertaa.
Jatkuvasti luullaan 16-23vuotiaaksi. Jos olen lasten kanssa liikenteessä ihmiset ilmeisesti arvaavat lasten määrästä mun olevan vanhempi miltä näytän :D
Olen 26v ja ehkä nuoremman näköinen. Työpaikalla joskus haasteita esimies tehtävissä ja yms muita tilanteita elämässä missä pidetty nuorena ja tytötelty. Mutta kun lapsen kanssa touhuan saan vain paljon ihailua, kehua ja muuta positiivista. Välillä luulen että luulevat paljon nuoremmaksi mutta eivät kyllä koskaa sitä ilmaise negatiivisesti. Eräs mummo kerran kehui kuinka keskityn lapseen enkä puhelimeen niinkuin muut nuoret äidit.
Joskus teineihin yhdistetään tietyt asiat.. huonot käytöstavat, kännykän näprääminen taukoamatta, ruma puhe, epäsosiaalisuus, vain oma napa kiinnostaa, arvostelevat katseet vanhempiin, epävarmuus. Teini Äitinä joskus välinpitämättömyys ja kiinnostuksen puute (lapsi juoksee miten sattuu räkä valuen varpaisiin asti ilman pipoa ja hanskoja). Kaikki ei siis tälläisiä ole ja osa vanhemmista käyttäytyvät näin. Tälläisiä piirteitä vaan tuli kun ajatteli negatiivisia asioita.
Niin mietin että voisiko teidän käytös edesauttaa siinä että saatte negatiivista palautetta? Varmasti "teini äitejä" katsotaan tarkemmin ja pienetkin "virheet" kommentoidaan. Ihmettelen vain miten niin moni saa negatiivista kommenttia. Voiko se johtua omasta käytöksestä.
Mua luullaan kans vielä usein alaikäseksi, esimerkiksi alkon kassalla jäävät tuijottamaan sitä ajokorttiani nolostuttavan kauan. Minulta myös kysyttiin baarissa jossa on usein alaikäisiä, että olenkohan jo 16 :D ikää oli tuolloin 26.
Nyt olen 28 eivätkä ihmiset vaan usko ikääni, uudet ihmiset työpaikalla luulevat ensin joksikin harjoittelijaksi tai gradun tekijäksi. Huoh. Jos nyt tulisin raskaaksi, niin voin vaan kuvitella ihmisten paheksunnan.
Mua on aina myös luultu siskoani nuoremmaksi, vaikka se on viisi vuotta mua nuorempi, noloja tilanteita ollut monesti. Ja surettaa myös siskon puolesta, kun se nykyään pahastuu ikäkriisinsä vuoksi.
Minulle myytiin 35 vuotiaana vielä bussiin lastenlippu. Kuski kai sekoitti, kun kävelin teinien perässä kyytiin.
Nyt olen 38 ja sen verran rupsahtanut, että minua pidetään jo kolmekymppisenä. Sitä ennen ihmisten ikä arviot menivät usein 10 vuotta pieleen.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:25"]
Minultakin yleensä ovelle tulevat kaupustelijat, tuntemattomat naapurit ym kysyy "onko sun äiti kotona" :D töissä vaivihkaa yhteistyökumppanit tiedustelee että kauankos olet ollut tämän tyyppisissä hommissa ja nimet menee sekaisin kun sihteerini on minua 30 vuotta vanhempi :) sen sijaan muilta äideiltä en ole saanut karsaita katseita. Kaupassa kyllä kysytään aina paperit vaikka mieheni ostaisi itselleen jotain. Käytän kyllä pillifarkkuja ja muita vastaavia teinivaatteita :)
[/quote]
Kuulostaa niin tutulta! Minultakin jotkut kaupustelijat kysyvät onko vanhemmat kotona. Toisaalta naurattaa, mutta myös ärsyttää. Töissä uudet työkaverit kysyvät olenko opiskelija tai harjoittelija. Monessa työpaikassa on ollut työvaatteet, joten pukeumisesta nämä luulot eivät johdu.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:55"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:45"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:42"]On teillä ihmeelliset jutut. Minä sain oman lapseni 23-vuotiaana Helsingissä eikä ole ikä koskaan ollut ongelma. En edes pidä sormusta yleensä. Eiköhän se vika ole teissä itsessänne, eikä suinkaan siinä että näyttäisitte niin paljon nuoremmilta? Jotain itsedefenssiä tulkita muiden hylkiminen sellaiseksi, että "näyttää liian nuorelta". 32-vuotias, joka näyttää 17-vuotiaalta - salli minun nauraa. Ethän sinä tiedä mitä muut vanhemmat ajattelevat sinusta. [/quote] Kyse ei ole omista luuloistani vaan ihan siitä, mitä ihmiset ovat itse itselleni sanoneet. Itse arvioisin itseni ehkä 25-28 vuotiaan näköiseksi, mutta kyllä näitä "oletko tyttöparka vielä edes 20 ehtinyt täyttämään kun olet jo lapsen hankkinut?" saa kuulla jos ei päivittäin niin joka toinen päivä. Ap [/quote] Missä piireissä oikein liikut? Tosiaan, minä olen nuori ja nätti, ja asun kantakaupungissa. Kukaan ei koskaan ole kyseenalaistanut taitojani vanhempana tai muutenkaan äitiyttäni. Olen aikuinen nainen, tällä hetkellä siis 27v. ja 4-vuotiaan äiti. Lähes kaikki vanhemmista ovat täällä saman ikäisiä kuin minä, noin kolmekymppisiä. [/quote] Sulle ei tainnut aueta keskustelun pointti ollenkaan?
[/quote]
En vaan voi ottaa tosissani reilusti päälle kolmekymppistä, joka kuvittelee näyttävänsä teini-ikäiseltä. Kyllä siinä on paljon pukeutumisessa osaa, jos näin on. Heitä lenkkarit ja reppu mäkeen, osta kauniit nilkkurit ja nahkainen laukku, muuta tyyliäsi. Jos luulet, että kukaan nelikymppinenkään lähiölookilla tuolla paineleva mamma saa jotain ihailua tai kunnioitusta, olet hakoteillä.
[/quote]
Kovasti on harjmhaisia ikiteinejä alapeukuttamassa, kun joku erehtynyt kerran persettä nuolemaan nuoren näköiseksi kehumalla.. Ja ikiteinillä kilahtaa päähän saman tien. Mutta kuvaa kehiin, haluan nähdä 16 vuotiaan näköisen yli 30sen. Wt mammat nyt keksii mitä vaan..
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:33"]
Olen 32-vuotias toistaiseksi yhden lapsen äiti. Olen naimisissa ja mieheni kanssa yhteisiä vuosia on kertynyt jo 14. Opiskellut olen paljon, tällä hetkellä luen kasvatustieteitä ja valmistun vuoden-kahden sisällä maisteriksi. Ongelmani on seuraavanlainen: Kaikki luulevat minua paljon nuoremmaksi mitä oikeasti olen. Yleisintä on, että luullaan 16-17-vuotiaaksi, joskus "jopa" 20-vuotiaaksi. Tämä aiheuttaa paljon ikäviä tilanteita ja kanssakäymisiä ylipäätään ihmisten, mutta erityisesti muiden äitien kanssa. Minua luullaan joko lapseni hoitajaksi tai teiniäidiksi, tytötellään jne. Kaikista kamalinta oli pari viikkoinen nyt kesällä kun sormukseni olivat huollossa ja kuljin ilman sormuksia joka paikkaan. Sain niin murhaavia katseita ihan oman ikäisiltäni äideiltä, kukaan ei tullut puhumaan leikkipuistoissa ja jos itse yritin viritellä keskustelua niin poistuttiin paikalta. Ja juu, olen tietoinen että nuorehko vaikutelma väkisin tulee kun en meikkaa (ei kotiäiti mielestäni tarvitse meikkiä?!), pukeudun sään mukaisesti vaikka kumppareihin ja sadetakkiin jos siltä tuntuu, käytän reppua merkkilaukun sijaan (on sata kertaa käytännöllisempi), syytän myös geenejä, oma äitinikin on pienikokoinen ja 50+, mutta luullaan aina poikani äidiksi. Tuntuuko kenestäkään tutulta?
[/quote]
Mulla samantyyppinen pulma. Olen 37 v ja kolme lasta: kaksi yli 10 v ja yksi vuoden ikäinen. Kärryilen aina puistoon pienimmän kanssa. Ihmiset ovat hyvin yllättyneitä, kun kerron että on mulla ne melkein teinitkin :) yllätyksen näkee ilmeestä :)
Eiköhän täälläkin avautuvista mielensäpahoittajista jokainen näytä mieluummin nuorelta kuin vanhalta vaikka muuta yrittäisikin väittää.