Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

15 vuotiaan pojan äitinä oleminen on ihan kamalaa

Vierailija
02.04.2022 |

En jaksa enää. Koko ajan huudetaan, raivotaan, paiskotaan ovia, karkaillaan, tullaan kännissä kotiin, jäädään ilmoittamatta kaverille yöksi, asiallinen "keskustelu" on tasoa "mmmm"... Olen ihan loppu. Arvosanat laskee, mikään muu kuin kaverit ei kiinnosta, ollaan selvitetty yhtä asiaa poliisin kanssa, oli yrittänyt varastaa kaljaa kaupasta. Lista on loputon tuon toilailujen suhteen.

Mulla on ikävä mun omaa pientä poikaa. Nuorempana hänen kanssaan ei ollut mitään ongelmia. Kaikki sujui. Luulin että olen hyvä äiti. Enää en usko siihen. Nytkään en tiedä missä lapseni on. Yritän vain luottaa että hän tulee illaksi kotiin.

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika tarvii nyt stopin tuolle touhulle. Jos jo tuon ikäisenä tullaan kännissä kotiin niin millainen ap luulet tilanteen olevan vuoden tai kahden päästä? Todella suurella todennäköisyydella on kuvioissa jo huumeet (ainakin kannabis) jos jatkaa samaa rataa ja samassa seurassa. Tuosta se on oikeasti monella nistillä alkanut ja heistä lähes kaikki kertoo että alkoivat läträtä alkoholin kanssa jo peruskoulussa. 

Jos tilanne ei muutu niin on käytävä pojan kanssa ensin tiukka keskustelu säännöistä ja tehtävä selväksi että jos käytös muutu niin teette itse perheestänne lastensuojeluilmoituksen. Jos tilanne päihteiden suhteen pahenee niin laitatte pojan avohuollonsijoitukseen (avohuollossa huoltajuus säilyy teillä). Poika on tietenkin tästä vihainen ja raivoaa mutta kerrotte rauhassa että teette tämän koska rakastatte häntä ja haluatte hänen saavan hyvän jatko-opintopaikan ja pysyvän hengissä ja kotona se ei näytä onnistuvan. Pojalle annetaan siis vielä yksi (oikeasti vain yksi) mahdollisuus muuttaa käytöstään ja jos ei onnistu niin kyllähän teillä on vanhempina velvollisuus hakea pojalle apua. 

Vierailija
62/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset laita mitään rajoja ja vaadi kunniottavampaa käytöstä? Oletko niitä vanhempia, joiden mielestä tämä tehtävä kuuluu yhteiskunnalle? Jos vanhempi ei sitä osaa, niin ne laittaa poliisi ja oikeuslaitos, ja muut ikävämmät tahot. Sinä laitat säännöt kotonasi, eikä kukaan muu.

Lisäksi kommunikoi lapsesi kanssa ja tee asioita yhdessä, ihan vaikka laitatte ruokaa, kävelette kauppaan ja kannatte kassit sieltä yhdessä jne. Sen tekemisen ei tarvi olla aina mitään ihmeellistä, mutta se on tärkeää kommunikointiyhteyden kannalta. Älä päästä asioita luisumaan hällä väliä -vanhemmuuteen. Se on kaikkein huonoin vanhemmuuden malli, jopa autoritääristä huonompi. Paras on demokraattinen malli. Sinä olet aikuinen, ota paikkasi perheesi johtajana.

Voi luoja mitä paskaa.

ei mulla muuta

Etkö osaa perustella mielipidettäsi? Osaatko vain kiroilla ja huudella? Enpä ihmettele yhtään, että poikasi on poliisin kanssa tekemisissä.

Toki osaan, mutta kaltaistesi puusilmien kanssa se on aivan turhaa.

ps. Minun poikani on jo aikuinen.

Et pysty perustelemaan, ja taas sorruit nimittelemään. Et anna itsestäsi kovin älykästä kuvaa. En ihmettele yhtään, ettet ole pärjännyt poikasi kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmein on kun mamma saa viimeisellä munasolullaan tyttönsä noin 37-vuotiaana.

Sitten viisikymppisenä vaihdevuosissa saa taistella murrosikäisen tyttönsä kanssa 😂

Ja haluat jakaa tämän kommentin, koska..? 🙄

Vierailija
64/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskat vanhemmat kasvattavat paskoja lapsia.

Samaa mieltä PAITSI jos kyseessä ei ole normaali lapsi - ja harvoinpa täällä on normaalien lasten vanhemmat, vaan tänne kirjoittavat juuri eniten ADHD- ja muiden poikkeavien lasten vanhemmat. Mutta JOS siis kyse on terveestä lapsesta, ikinä en olisi itse äitinä ja kasvattajana antanut asioiden mennä niin pitkälle! Sitäpaitsi meitähän oli aina kaksi: minä ja mies.

Vierailija
65/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myötätuntoa täältä ja en rupea neuvomaan.

Mun poika kokeili alkoholia kun oli 13v.

Näpisti ne kaupasta eli kolme pulloa. Kaveri oli mukana.

Kiipesi nosturiin.

Kokeili tupakkaa.

Oli kännissä kerran ollessaan 15v.

Jäipä näistä kaikista kiinni ja oltiin lastensuojelussa.

Itkin silmät päästäni. Kasvatin hänet toisin mitä teki.

Jaksamista. Raskasta aikaa.

Täytti juuri 18 vuotta ja on kiltti nuori mies eikä käytä alkoholia. Eikä myöskään tupakoi.

Mun poika sanoi että ne oli nuorena tehtyjä tyhmiä kokeiluja. Niinhän ne oli.

Nyt saisi vapaasti ostaa alkoholia mutta juo limua ja herkuttelee herkuilla.

Vaikka kuinka kasvattaisi niin ei pysty estämään ja poika tuli ajoissa kotiin. Noita ei tehty illalla myöhään.

Tärkeää on että tulee kotiin ettei tapahdu mitään. Kotiin pitää uskaltaa tulla.

Vierailija
66/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset laita mitään rajoja ja vaadi kunniottavampaa käytöstä? Oletko niitä vanhempia, joiden mielestä tämä tehtävä kuuluu yhteiskunnalle? Jos vanhempi ei sitä osaa, niin ne laittaa poliisi ja oikeuslaitos, ja muut ikävämmät tahot. Sinä laitat säännöt kotonasi, eikä kukaan muu.

Lisäksi kommunikoi lapsesi kanssa ja tee asioita yhdessä, ihan vaikka laitatte ruokaa, kävelette kauppaan ja kannatte kassit sieltä yhdessä jne. Sen tekemisen ei tarvi olla aina mitään ihmeellistä, mutta se on tärkeää kommunikointiyhteyden kannalta. Älä päästä asioita luisumaan hällä väliä -vanhemmuuteen. Se on kaikkein huonoin vanhemmuuden malli, jopa autoritääristä huonompi. Paras on demokraattinen malli. Sinä olet aikuinen, ota paikkasi perheesi johtajana.

Voi luoja mitä paskaa.

ei mulla muuta

Etkö osaa perustella mielipidettäsi? Osaatko vain kiroilla ja huudella? Enpä ihmettele yhtään, että poikasi on poliisin kanssa tekemisissä.

Noinko rumasti sinä sille pojallesikin jatkuvasti puhuit? Ja sitten ihmettelet, että poika ei viihdy kotona, ei osaa käyttäytyä, ei halua olla kanssasi tekemisissä? Mietipä miksi. Mieti omaa käytöstäsi. 

Vierailija
67/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, täällä 18-vuotiaan ja 16-vuotiaan nuoren äiti. Tuo on paha ikä, tyypillisesti kaikista pahin. Koita keinolla millä hyvänsä säilyttää puheyhteys nuoreen. Se on tärkeää, vaikkakin voi olla vaikeaa.

Monet yöt täälläkin on valvottu huolesta soikeana ja itketty kun on voimat ihan loppu ja huoli lapsista valtava.

Voimia ja jaksamista sinulle, kyllä sinä saat ihanan poikasi takaisin vielä, kun jaksat rakastaa häntä. Lapset tarvitsevat rakkautta eniten silloin, kun he käyttäytyvät niin, että tuntuvat sitä vähiten ansaitsevan ❤️

Vierailija
68/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua täysin AP, tsemppiä.

Itse lasken päiviä siihen, että teinit olisi täysi-ikäisiä. Välillä päiviä lasketaan sekunti kerrallaan huokaillen. En olisi ikinä voinut uskoa, millaista antipatiaa omia lapsia kohtaan voi tuntea. Nii tyttö kuin poika ovat perseilleet huolella ja mun kärsivällisyys aivan loppu. Ei enää kiinnostele, mitä tekevät. Nyt tahtiaan siitä, saako aiemmin ihan fiksu tyttö edes peruskoulua käytyä kunnialla loppuun....

t. Kasvatusalan ammattilainen, jolla todellisuuden taju horjunut vuosikymmenten lastensuojelutyössä. Muiden tenavien olen osannut kasvattaa ja ohjata hyvin, omia en.

Vierailija
69/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pahin ikä oli 16-17, sitten on vähitellen helpottanut. Tiedän, että on ihan kamalaa kun ei tiedä, missä lapsi on eikä saa yhteyttä.

Vierailija
70/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja mitä paskaa.

ei mulla muuta

Noinko rumasti sinä sille pojallesikin jatkuvasti puhuit? Ja sitten ihmettelet, että poika ei viihdy kotona, ei osaa käyttäytyä, ei halua olla kanssasi tekemisissä? Mietipä miksi. Mieti omaa käytöstäsi. 

Mene pois. Riidan kylväjä.

Vierailija
71/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiipesi nosturiin.

Kokeili tupakkaa.

Täytti juuri 18 vuotta ja on kiltti nuori mies eikä käytä alkoholia. Eikä myöskään tupakoi.

On ihan täysin normaalia että teini kokeilee alkoholia ja tupakkaa ja tekee joitain hölmöyksiä, miten sellaisesta voi joutua lastensuojelun kanssa tekemisiin?

Vierailija
72/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiipesi nosturiin.

Kokeili tupakkaa.

On ihan täysin normaalia että teini kokeilee alkoholia ja tupakkaa ja tekee joitain hölmöyksiä, miten sellaisesta voi joutua lastensuojelun kanssa tekemisiin?

Viinan näpistys, kännissä poliisille kiinni, siinä on jo kaksi syytä mistä menee lasuun ilmoitus.

En siis ole tuo jolta kysyit, mutta olemme olleet samassa tilanteessa. Saimme onneksi apua lasusta.

Vierailija
73/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 15-vuotias poika, joka on aivan ihana. Ysin pinnassa numerot, ei ryyppää, viihtyy kotona, urheilee tavoitteellisesti jne.

Mutta suuri osa kavereistaan ei tällaisia ole. On ryyppyreissuja, viritettyjä mopoja, känniajeluita, heikot numerot eikä vanhemmilla hajuakaan, missä lapsi luuhaa viikonloput. Hirveän vaikea on tajuta, miksi vanhemmat tuon kaiken kustantavat. On mopot, iphonet, laskettelureissut ja etelänmatkat, uusimmat muotivaatteet ja jatkuvasti rahaa bensaan, alkoholiin jne. Moni täällä on kuvaillut minua natsiäidiksi, kun lapseni ei saa kaikkea mahdollista vain hengittämällä. Paljon toki saa, esim. pelaamiseen liittyviä juttuja ja harrastukseen liittyviä juttuja, mutta aina on sanottu, että koulun pitää sujua, jotta saa etuuksia. Ja niinhän se sujuu.

Toisaalta tämä 15v poika on varmaan ns. helppo tapaus, meillä on myös tulinen 12v jonka kanssa väännetään aivan kaikesta. On todella jäärä ja huutamiset on tulleet tutuiksi. Silti on säännöt, joista pidetään kiinni, ja on tosi vaikea kuvitella, etten parin vuoden päästä muka tietäisi, missä hän on lauantai-iltana. Se hyvä puoli natsiäitiydessä on, että lapsi on turvassa. Menettää tietokoneen, kännykän, peliaikaa jne. jos hommat ei suju. Tietää sen, joten huutamalla on vielä selvitty.

Naziäidin lapsi ei suinkaan ole turvassa, kun tilanne kärjistyy. Lapsi jättää tulematta kotiin (miksi tulisi, kun kaikki oikeudet on viety äitinä on veemäinen komentaja-führer).

Siinähän ihmettelet, missä se alamainen luuhaa ja missä kunnossa. Kännykkäkin on sulla takavarikossa keittiön laatikossa, niin turha siihen soittaa.

Vierailija
74/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiipesi nosturiin.

Kokeili tupakkaa.

Viinan näpistys, kännissä poliisille kiinni, siinä on jo kaksi syytä mistä menee lasuun ilmoitus.

En siis ole tuo jolta kysyit, mutta olemme olleet samassa tilanteessa. Saimme onneksi apua lasusta.

No ilmoitus joo ja ilmoitukseen pitää toki reagoida, mutta ei kai siitä mitään sitten seuraa kun selviää että ei useammin ole tuollaista tehnyt?

Vierailija
75/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit vaihtaa poikasi meidän poikaan. Ikää 17v, ei tee muuta kuin istuu kotona, syö ja pelaa. Vakavasti masentunut ja syrjäytyy kovaa vauhtia. Koko ikänsä ollut kiltti ja pärjännyt koulussa hyvin, mutta jokin meni pieleen silti. Ei ole kavereita, ei ole mitään unelmia eikä halua tehdä mitään. Omat voimat eivät enää riitä patistamaan poikaa ja olen lähes luovuttanut jo.

Ap:n poika on jänn nä poika ja saa sentän todennäköisesti pil lua mutta syrjäytyneen kiltin miehen kohtalo tässä elämässä on kova :(

Eipä taas kauaa kestänyt kun päästiin asian ytimeen...

Vierailija
76/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiipesi nosturiin.

Kokeili tupakkaa.

Koska jäi kiinni. 15v. ei jäänyt kiinni ja se olikin ainoa kerta. Lastensuojelussa sanoivat että nuoret kokeilee alkoholia. Poliisi taas soitti tuosta nosturijutusta kun joku ilmoittanut heille. Laittoivat kaverin instaan kuvan.

Onneksi tämä on ohi ja kaikki noi jäi vain kokeiluksi.

Vierailija
77/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 15-vuotias poika, joka on aivan ihana. Ysin pinnassa numerot, ei ryyppää, viihtyy kotona, urheilee tavoitteellisesti jne.

Mutta suuri osa kavereistaan ei tällaisia ole. On ryyppyreissuja, viritettyjä mopoja, känniajeluita, heikot numerot eikä vanhemmilla hajuakaan, missä lapsi luuhaa viikonloput. Hirveän vaikea on tajuta, miksi vanhemmat tuon kaiken kustantavat. On mopot, iphonet, laskettelureissut ja etelänmatkat, uusimmat muotivaatteet ja jatkuvasti rahaa bensaan, alkoholiin jne. Moni täällä on kuvaillut minua natsiäidiksi, kun lapseni ei saa kaikkea mahdollista vain hengittämällä. Paljon toki saa, esim. pelaamiseen liittyviä juttuja ja harrastukseen liittyviä juttuja, mutta aina on sanottu, että koulun pitää sujua, jotta saa etuuksia. Ja niinhän se sujuu.

Toisaalta tämä 15v poika on varmaan ns. helppo tapaus, meillä on myös tulinen 12v jonka kanssa väännetään aivan kaikesta. On todella jäärä ja huutamiset on tulleet tutuiksi. Silti on säännöt, joista pidetään kiinni, ja on tosi vaikea kuvitella, etten parin vuoden päästä muka tietäisi, missä hän on lauantai-iltana. Se hyvä puoli natsiäitiydessä on, että lapsi on turvassa. Menettää tietokoneen, kännykän, peliaikaa jne. jos hommat ei suju. Tietää sen, joten huutamalla on vielä selvitty.

Tähän on pakko kertoa eräästä lähipiirin natsimutsista, joka kasvatti samoin periaattein lapsiaan. Heillä kaveriporukan tiukimmat kotiintuloajat, todella tiukka kuri kotona, arestia tippuu herkästi pienestäkin jne. Sitten vanhin lapsista täytti 16, lähti tuntemattoman ihmisen matkaan ja veti umpikännit. Kaveriporukan ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa, joka on moista tehnyt.

Usein ääritiukassa kurissa ja nuhteessa eläneiltä lapsilta puuttuukin käytännön järki, kun heitä on ylisuojeltu, ja mopo lähtee helposti käsistä heti tilaisuuden koittaen. Eli ei kannata luottaa siihen, että lukitsemalla lapset kotiin ja kieltämältä heiltä nuoruuden voi välttyä kaikilta harmeilta.

Vierailija
78/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä AP, tuskin tuo kestää ikuisesti. Meillä muuttui kiltti ja kiva poika ryyppääväksi rellestäjäksi rippikoulun jälkeen. Tätä kauheaa menoa kesti muutama kuukausi.

Kaveriporukassa samanlaisia rellestäjiä. Tuollaista se on kun siirrytään lapsuudesta aikuisuuteen ja tulee ylilyöntejä. Pojallani oli myös kauhea jännitys tulevaisuudesta. Sitten kun oli sössinyt 9lknumerot, pääsi sentään rupulukioon, jossa on opiskellut kivasti. Ei ole suuremmin alkoa enää käyttänyt, koulujen päättäjäisiltana kuohuviiniä. Mutta jaksamista sinulle AP!

Vierailija
79/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole iloinen ettei ole tyttö

Vierailija
80/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri noiden kauhukuvien takia minulla on tarkoitus muuttaa maalle ennen lasten teini-ikää... Sitten ei ainakaan ole mahdollisuuksia hengailla kaupungilla humalassa ja huonossa seurassa. Kaverisuhteet olkoot vain koulussa ja vapaa-ajalla urheilua ja perhearkea.

Kyllä maaltakin pääsee kylille ja ei ole paikkaa missä ei olisi huonoa seuraa, jossa huonosti käy.