Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

15 vuotiaan pojan äitinä oleminen on ihan kamalaa

Vierailija
02.04.2022 |

En jaksa enää. Koko ajan huudetaan, raivotaan, paiskotaan ovia, karkaillaan, tullaan kännissä kotiin, jäädään ilmoittamatta kaverille yöksi, asiallinen "keskustelu" on tasoa "mmmm"... Olen ihan loppu. Arvosanat laskee, mikään muu kuin kaverit ei kiinnosta, ollaan selvitetty yhtä asiaa poliisin kanssa, oli yrittänyt varastaa kaljaa kaupasta. Lista on loputon tuon toilailujen suhteen.

Mulla on ikävä mun omaa pientä poikaa. Nuorempana hänen kanssaan ei ollut mitään ongelmia. Kaikki sujui. Luulin että olen hyvä äiti. Enää en usko siihen. Nytkään en tiedä missä lapseni on. Yritän vain luottaa että hän tulee illaksi kotiin.

Kommentit (128)

Vierailija
21/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No parempi kuitenkin noin kuin, että istuisi vain kotona koneella? 

Ei ehkä äiteen tämänhetken kannalta, mutta pojan tulevaisuuden kannalta. 

Vierailija
22/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskat vanhemmat kasvattavat paskoja lapsia.

Paskat ihmiset kirjoittavat paskoja kommentteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap,

Älä välitä kommenteista, joissa syyttävä sormi osoitetaan kohti vanhempia. On toki perheitä, joissa vanhemmuus hukassa ja vaikeuksia tulee sen vuoksi. Mutta on aivan tavallista, että kasvu on nuorella kovaa hommaa ja persiilleen tuntuu menevän. Olen töissä nuorten kanssa. 15 v on paha ikä. Kun muutama vuosi menee saat pojan takaisin, mutta tee nämä asiat:

-välitä ja kehu. Edes pienistä jutuista.

-sano mitä et hyväksy. Et voi perässä kulkea ja järkeä takoa päähän. Et voi ikuiseen arestiin laittaa tai kytätä 24/7

-sano pojalle säännöt. Jos et tule ajoissa kotiin, lähden etsimään ja etsin niin kauan kun löydän. Ne välitä siitä nolostutko, kun päräytän yöpuvussa kavereittesi ovelle tai kaupungille

-sano että kotiin saat aina tulla

Tiedän. Vaikeaa on.

Olen varma, että hyvä poika sulla on. Kasvu on kipeää.

Vierailija
24/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mieti että hän uskaltaa näyttää sulle vaikeatkin tunteensa ja tulla kännissä kotiin. Se on jo PALJON!

Kiitos. Ihana kun löysit tästä valoisankin puolen! 🧡 Mun on tällä hetkellä sitä vaikea nähdä, mutta tiedän että olet oikeassa. Ap

Vierailija
25/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, minusta teinit on parhaita 😍

Paljon kivampaa elämä teinien kanssa on, kuin pikkulasten.

Vierailija
26/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No argumentoipa sitten, miksi kommenttini on mielestäsi väärin. On selvää, että ap on luovuttanut lapsensa suhteen, ei ole asettanut ajoissa rajoja, ja on menettänyt auktoriteettinsä aikapäiviä sitten. Lapsi puuhaa mitä haluaa ja ap ei tee mitään. Jos se ei ole pa skaa vanhemmuutta, niin mikä sitten on? Ei lapsi osaa käyttäytyä sivistyneesti, jos hänelle ei opeta sitä mallia. Vaikka sitten ratakiskosta, jos ei muu auta.

Ei ap tarvitse mitään "tapu tapu, kyllä se siitä" -sääliä. Ap tarvitsee ravistelua ja herättämistä. Muuten kakaransa jää vielä yhteiskunnan riesaksi loppuelämäkseen.

Vierailija
27/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan ollut sun oma vaan erillinen itsenäinen yksilö.

Vierailija
28/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap,

Älä välitä kommenteista, joissa syyttävä sormi osoitetaan kohti vanhempia. On toki perheitä, joissa vanhemmuus hukassa ja vaikeuksia tulee sen vuoksi. Mutta on aivan tavallista, että kasvu on nuorella kovaa hommaa ja persiilleen tuntuu menevän. Olen töissä nuorten kanssa. 15 v on paha ikä. Kun muutama vuosi menee saat pojan takaisin, mutta tee nämä asiat:

-välitä ja kehu. Edes pienistä jutuista.

-sano mitä et hyväksy. Et voi perässä kulkea ja järkeä takoa päähän. Et voi ikuiseen arestiin laittaa tai kytätä 24/7

-sano pojalle säännöt. Jos et tule ajoissa kotiin, lähden etsimään ja etsin niin kauan kun löydän. Ne välitä siitä nolostutko, kun päräytän yöpuvussa kavereittesi ovelle tai kaupungille

-sano että kotiin saat aina tulla

Tiedän. Vaikeaa on.

Olen varma, että hyvä poika sulla on. Kasvu on kipeää.

Kiitos 🧡 mä yritän olla hyvä äiti ja tehdä noita asioita pojan eteen. Rakastan mun lasta vaikka tällä hetkellä meillä on liian vaikeaa. Ap

Vierailija
29/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit vaihtaa poikasi meidän poikaan. Ikää 17v, ei tee muuta kuin istuu kotona, syö ja pelaa. Vakavasti masentunut ja syrjäytyy kovaa vauhtia. Koko ikänsä ollut kiltti ja pärjännyt koulussa hyvin, mutta jokin meni pieleen silti. Ei ole kavereita, ei ole mitään unelmia eikä halua tehdä mitään. Omat voimat eivät enää riitä patistamaan poikaa ja olen lähes luovuttanut jo.

Ketään ei voi vaihtaa koska omaisuuttasi ei kukaan ole.

Vierailija
30/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sua sattuu sekin, kun sun lapsi kasvaa ja itsenäistyy? Onko hän sun kuopus?

Vierailija
31/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap, olen kokenut tuon saman poikani kanssa. Odotin ja valvoin reissuiltaan poikaa kotiin,soitin perään jne. Todella raskasta aikaa oli, en olisi ikinä uskonut miten kiltti poikani yhtäkkiä muuttui. Mutta nyt hän on jo 35 v, vakituinen työpaikka ja kaikki ok, meillä hyvät ja lämpimät välit. Vaikka olisi miten raskasta,usko ja luota että tuo aika menee ohi, jaksamista sinulle🤗

Vierailija
32/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit vaihtaa poikasi meidän poikaan. Ikää 17v, ei tee muuta kuin istuu kotona, syö ja pelaa. Vakavasti masentunut ja syrjäytyy kovaa vauhtia. Koko ikänsä ollut kiltti ja pärjännyt koulussa hyvin, mutta jokin meni pieleen silti. Ei ole kavereita, ei ole mitään unelmia eikä halua tehdä mitään. Omat voimat eivät enää riitä patistamaan poikaa ja olen lähes luovuttanut jo.

Ap:n poika on jänn nä poika ja saa sentän todennäköisesti pil lua mutta syrjäytyneen kiltin miehen kohtalo tässä elämässä on kova :(

Vierailija
33/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuo oli tyttö... Poika oli ja on edelleen täysi enkeli.

Meillä myös. Poikien kanssa ei juuri ongelmia ollut. Ei nekään mitään enkeleitä sentään olleet.

Vierailija
34/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No argumentoipa sitten, miksi kommenttini on mielestäsi väärin. On selvää, että ap on luovuttanut lapsensa suhteen, ei ole asettanut ajoissa rajoja, ja on menettänyt auktoriteettinsä aikapäiviä sitten. Lapsi puuhaa mitä haluaa ja ap ei tee mitään. Jos se ei ole pa skaa vanhemmuutta, niin mikä sitten on? Ei lapsi osaa käyttäytyä sivistyneesti, jos hänelle ei opeta sitä mallia. Vaikka sitten ratakiskosta, jos ei muu auta.

Ei ap tarvitse mitään "tapu tapu, kyllä se siitä" -sääliä. Ap tarvitsee ravistelua ja herättämistä. Muuten kakaransa jää vielä yhteiskunnan riesaksi loppuelämäkseen.

Ap ei kertonut mitä lapsen eteen tehty. Hän oksensi pahan olonsa ja se on välillä ihan fiksua, voimaannuttavaa. Hyvissäkin perheissä on kasvukipuja, jotka vaikuttavat koko perheeseen. On masennusta, päihteitä jne. Meilläkin on lapsella masennusta ja muuta ongelmaa. Ja silti tiedän olevani hyvä äiti. Itse asiassa tiedän olevani tosi hyvä äiti. Mutta olen vain äiti enkä valitettavasti kaikesta tahdosta huolimattani voi ratkaista kaikkia ongelmia.

Vierailija
35/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset laita mitään rajoja ja vaadi kunniottavampaa käytöstä? Oletko niitä vanhempia, joiden mielestä tämä tehtävä kuuluu yhteiskunnalle? Jos vanhempi ei sitä osaa, niin ne laittaa poliisi ja oikeuslaitos, ja muut ikävämmät tahot. Sinä laitat säännöt kotonasi, eikä kukaan muu.

Lisäksi kommunikoi lapsesi kanssa ja tee asioita yhdessä, ihan vaikka laitatte ruokaa, kävelette kauppaan ja kannatte kassit sieltä yhdessä jne. Sen tekemisen ei tarvi olla aina mitään ihmeellistä, mutta se on tärkeää kommunikointiyhteyden kannalta. Älä päästä asioita luisumaan hällä väliä -vanhemmuuteen. Se on kaikkein huonoin vanhemmuuden malli, jopa autoritääristä huonompi. Paras on demokraattinen malli. Sinä olet aikuinen, ota paikkasi perheesi johtajana.

Voi luoja mitä paskaa.

ei mulla muuta

Vierailija
36/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa lapseni saanut elää, että saisin valittaa jostain elämään kuuluvasta.

Niin mutta et sä voisit valittaa koska jonkun muun lapsi olis kuollut. Joltain kaksi lasta, että mitä siinä valitat yhden menetystä.

Vierailija
37/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä ap, olen kokenut tuon saman poikani kanssa. Odotin ja valvoin reissuiltaan poikaa kotiin,soitin perään jne. Todella raskasta aikaa oli, en olisi ikinä uskonut miten kiltti poikani yhtäkkiä muuttui. Mutta nyt hän on jo 35 v, vakituinen työpaikka ja kaikki ok, meillä hyvät ja lämpimät välit. Vaikka olisi miten raskasta,usko ja luota että tuo aika menee ohi, jaksamista sinulle🤗

Kiitos. Et uskokaan miten tarvitsin noita sanoja. Rehellisesti sanottuna en usko tällä hetkellä että saisin mun kilttiä poikaa enää takaisin. Toivon niin paljon että olet oikeassa. Itku tuli. Oot enkeli 🧡 Ap

Vierailija
38/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla pojallani alkoi pahoinvointi jo kouluiässä. Syynä oli osaltaan oma ääriväsymykseni jopa aggressiivisuuteni ja turhautuneisuuteni tilanteeseeni yh:na. Vasta myöhemmin ymmärsin että hän kaipasi rakkautta, hyväksyntää ja rajoja. Tein samalla vaativaa työtä. Pojalla oli kymmeniä rajojen rikkomisia ja rikoksia vuosien aikana .

Nyt hieman alle 30-vuotiaana asiat ovat hyvin. Hän on valmistumassa korkeakoulusta, on hyviä ystäviä ja erinomaisia suosituksia työpaikoista.

Ymmärrän, että minun olisi pitänyt aikoinaan saada tukea enemmän. Avain olisi ollut se.

Onneksi hänen henkensä sentään säilyi ja hän ei ihan ääritilanteisiin mennyt.

Vierailija
39/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noiden kauhukuvien takia minulla on tarkoitus muuttaa maalle ennen lasten teini-ikää... Sitten ei ainakaan ole mahdollisuuksia hengailla kaupungilla humalassa ja huonossa seurassa. Kaverisuhteet olkoot vain koulussa ja vapaa-ajalla urheilua ja perhearkea.

Vierailija
40/128 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap, tiedän tunteen. Oli kuin omasta kynästä tuo teksti. En minäkään enää jaksanut. Kun lapsi täytti 18v niin etsittiin hänelle oma kämppä. Meillä oli siihen ihan sosiaalipuolen ja etsivän nuorisotyön suosittelu. Ja nämä tukimuodot myös käytössä. Ja sen enempää avaamatta, voin sanoa, et kaikkemme sitä ennen tehtiin.

Eli lapsi muutti omilleen kun tuli täysikäiseksi.

Tällä hetkelle on asunut jo toista vuotta omillaan ja on mennyt paremmin kuin koskaan. Tuntuu, että olen saanut oman lapseni takaisin. Soittelee/ tulee käymään. Puhuu ystävällisesti. On "aikuinen" ja löytänyt kivan tyttöystävän itselleen.

Meillä tuo rankka teini-ikä vaati loppujen lopuksi rajun muutoksen. Itse olin aivan palasina silloin.