Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos hoitajat vaativat insinööritason peruspalkkoja, luopuvatko he samalla pitemmistä lomistaan?

Vierailija
02.04.2022 |

Merkittävä ero hoitajien ja insinöörien välillä on loman määrä. Insinööreillä lomaa tulee 30 päivää/vuosi johon lasketaan mukaan lauantait eli viisi viikkoa. Hoitajilla kokemuksen mukaan lomaa tulee 28-38 päivää/vuosi, johon lauantaita ei lasketa mukaan eli jopa melkein 8 viikkoa palkallista lomaa! Pienemmälläkin kokemuksella lomaa tulee viikko enenmmän kuin insinööreillä. Samoin insinöörit eivät välttämättä saa mitään ylityökorvausta, ilta tai yövuorolisistä puhumattamaan vaikka päivät välillä venyy ympäripyöreiksi. Lomaa julkisella on aikanaan annettu enemmän korvaukseksi pienemmistä korotuksista. Jos tätä "palkkakuoppaa" nyt kurotaan umpeen jättikorotuksilla, kai edes ylimääräisistä lomista sitten luovutaan? Tämä osaltaan helpottaisi kyllä hoitajapulaakin kun eri laskutavalla lauantaiden suhteen tulisi jo viikon verran lisää työaikaa ja tiputtamalla 38 päivää tuohon 30 pari viikkoa lisää.

Kommentit (275)

Vierailija
141/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt hyvät ihmiset paljastan teille sellaisen kus*tuksen, kuin hoitajien pitkät lomat.

Mieheni on töissä metallialalla ja saa joka kolmas viikko yhden pekkasen eli 8h:n vapaa päivän (suomessa pekkaset aika yleisiä).

Vuodessa niitä kertyy 15.

Vuosilomapäiviä on 28 + pekkasista tulee 15 eli 43 lomapäivää.

Minulla on 29 lomapäivää vuodessa.

Kummalla on enemmän lomapäiviä minulla vai miehelläni?

Niin ja kummalla on enemmän työaikaa vuodessa sinulla vai puolisollasi. Ei pekkaspäiviä voi verrata kunnan pitkiin vuosilomiin koska ne on saatu vastineeksi pidemmistä työpäivistä. Vai kävisikö niin että sun työaikaa pidennettäisiin 11 päivällä vuodessa = 88 tuntia lisää ? Silloin olisitte tasoissa.

Millä mittapuulla 28 päivää on pitkä kunnan vuoloma, kun kaikki muutkin saavat sen saman määrän vuodessa? Vastaa siihen niin sitten olen tyytyväinen.

Vierailija
142/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja ja minulla on lomaa 6 viikkoa vuodessa. Vaihdan sen mielelläni 5 viikkoon, jos palkkani (päivätyö erityisosastolla) nousee 2650€:sta.

Todella hyvä palkka. Puolisoni on esimies kaupan alalla ja saa vuorotyöstä 2400 brutto, tuossa on vuorolisät mukana, paljon iltaa ja joka toinen viikonloppu töissä. 4 viikkoa kesälomaa ja yksi talvilomaviikko.

Onkin ihan verrattavissa verrata vastuuta.

Sehän on ihan sama, kun valvoo, että onko pakasteosastolle tullut tarpeeksi kalapuikkoja, kuin, että hoitaa tehohoidossa olevaa potilasta joka on vaikka siellä sydänkohtauksen tai aivoinfarktin vuoksi.

Ei puolisoni ole ruokakaupassa ja hän joutuu nostelemaan painavia tavaroita sekä täytyy olla paljon tietoja tietyistä tuotteista.

Potkiiko, lyökö ja sylkeekö ne elintarvikkeet puolisoasi melkein päivittäin?

Huor**telee ja haukkuu sekä alentaa sinun ihmisarvoa? Myös asiakkaiden omaiset?

Tuleeko asiakkaat hänet keskeyttämään päivän ainoalta tauolta (jonka pituus saattaa olla 5minuuttia) jatkuvasti? Saako hän päällensä ihmisestä lähteviä eritteitä, virtsaa, paskaa ja verta ym?

Ne painavat elintarvikkeet painavat 150kg ja samalla, kun yrität nostaa tai siirtää sitä niin ne lyövät, potkivat ja sylkevät päällesi?

Suosittelen alanvaihtoa.

Olenkin jo vaihtanut alaa.

Toi suositus on sinällänsä aika kiva, koska suosittelet suurinta osaa hoitajista vaihtamaan alaa, koska edellisen työterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan 85% hoitajista koki fyysistä ja henkistä väkivaltaa työssänsä :D 

Itse vaihdoin alaa ja neljä muutakin hoitajaa on tässä minun jälkeen lähtenyt opiskelemaan täysin uutta ammattia. Nyt meidän 5 tilalle ei kuulemma ole vieläkään saatu työntekijöitä, koska hoitajia ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi tarjolla tällä hetkellä. Juuri meidän alueella on tuo tarjous, että jos tulee töihin niin saa 500 euroa palkan päälle puolenvuoden ajan.

Kysytty on takaisin montakin kertaa ja tarjottu 800 euroakin edellisen palkan päälle pysyvästi mutta en aio kylläkään palata alalle vaikka nostaisivat 2000 eurolla palkkaa.

Ketään ei kiinnosta sinun valintasi. Sikäli kun edes olet hoitaja niin teitä on suomessa yli 70 000 joten mitä väliä sillä on mitä juuri sinä olet suunnitellut. 

Meitä on kuules aika monta sellaista jotka ovat tehneet saman ratkaisun, kun minä.

Vai miksi luulet, että näitä hoitajia ei ole saatavilla vaikka rekryt kuinka huutavat perään?

Tilanne tulee vielä pahenemaan tulevaisuudessa jolloin tavallisetkin ihmsiet (ne jotka ovat haukkuneet hoitajia) huomaavat, että perussairaanhoitoon ei riitä enää työntekijöitä, kun nyt pula on jo tälläkin hetkellä aika kriittinen. Osastoja on jouduttu sulkemaan viimeisen vuoden aikana hoitaja pulan vuoksi. Nyt kesä on tulossa ja esimiehet tuskailevat jo nyt, kun kesäsijaisista on jo pulaa aika monessa sairaanhoitopiirissä.

Jos nyt menisit sitten sinne uudelle alallesi siitä avautumasta. Ei kiinnosta edelleenkään jonkun exän valitukset koska noita firmaa- ja alaa vaihtaneita on muuallakin ja välillä niillä on rasittava tarve avautua siitä kaikesta mikä edellisessä firmassa oli mukamas pielessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus yhtä vitsi kuin Iltalehden palkat. (lähihoitaja tienaa jopa 2900 e.. peruspalkka on noin 2200 e :D päiväkodissa vielä vähemmän). 

2003 aloitin alalla ja tuollaisia lomia en ole nähnyt missään. Työsuhteet vielä pätkiä tai yksityisiä, niin töitä on paljon enemmän kuin kellään toimistopirkolla. Töitä sai tehdä nuorena 5-11 pv putkeen, vapaat oli yhtä päivää tai kahta. Joskus harvoin sai sen kolme. Mikään näistä ei ehdi palauttamaan. Päivät oli 8-9 tuntia. (sairaalassa monilla 12). Lisäksi pyhänä osa tietysti on töissä. Pitkän rupeaman jälkeen sai jonkun 2-3 v loman. 

Ei näkynyt toimistopirkkojen 4-5 vk kesälomia, lyhyitä päiviä, joulut ja vaput kotona.. säännöllinen työaika.

Vierailija
144/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt hyvät ihmiset paljastan teille sellaisen kus*tuksen, kuin hoitajien pitkät lomat.

Mieheni on töissä metallialalla ja saa joka kolmas viikko yhden pekkasen eli 8h:n vapaa päivän (suomessa pekkaset aika yleisiä).

Niin ja kummalla on enemmän työaikaa vuodessa sinulla vai puolisollasi. Ei pekkaspäiviä voi verrata kunnan pitkiin vuosilomiin koska ne on saatu vastineeksi pidemmistä työpäivistä. Vai kävisikö niin että sun työaikaa pidennettäisiin 11 päivällä vuodessa = 88 tuntia lisää ? Silloin olisitte tasoissa.

Sanoinhan jo, että meillä on yhtäpitkät työpäivät. Meillä vain menee niin, että ne lyhennykset pidetään jokaisena työpäivänä 5-15min lyhennyksinä. Ei vaikuta käytännössä yhtään palautumiseen. Olisin mielummin joka päivä sen 5-15min pidempää töissä ja pitäisin sitten ne 15 pekkaspäivää silloin, kun haluisin.

Vierailija
145/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hoitaja kirjoitti:

Hämmentävää tämä kateus ja meteli hoitajien palkankorotuspyynnöistä. Pitäisi varmaan tehdä "kutsumustyötä" ilmaiseksi, kun näköjään missä tahansa muussa ammatissa on oikeutettu tienaamaan enemmän. Harvan muun ammattikunnan palkankorotuksista nousee tällainen meteli, ei edes kansanedustajien.

Joo. Siun Sotessa johtajien palkkaa nostettiin juuri 10% määräajaksi, mutta hoitajille ei ole rahaa. Nyyh.

Vierailija
146/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi amk inssin pitäisi saada sh:ta korkeampi palkka ja paremmat lomat? Koulutus ei ole sen korkeampi kuin sh:llakaan, kun siihen koulutukseenhan te aina vetoatte.

sh koulutus 210op josta teoriaa 105op ja loput harjoittelua ja turhanpäiväinen 15op opinnäytetyö,. väkisin venytetty ammattikoulutasoinen suorittavan portaan koulutus jotta saatu minimaalisesti amk-opintokokonaisuuden näennäisesti täyttävä koulutus,

ins koulutus 240op josta teoriaa 180op ja loput harjoittelua ja 10op opinnäytetyö. Täyttää amk-opintosuoritukset helposti

Onhan noissa eroa kuin yöllä ja päivällä. sh:n opinnot on paljon lähempänä lähihoitajan koulutusta kuin insinöörin ikinä.

Yhä vieläkin, mitä se opiskelun pituus mitään merkitsee? Itse ovat inssitkin jäätävän tylsän alansa valinneet. Jos sairaanhoitaja saa noin suunnilleen saman palkan kuin inssi, inssit voivat uudelleenkouluttautua sairaanhoitajiksi jos kerran noin paljon hiertää.

Vierailija
147/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (hoitaja) lyhennykset ovat yleensä viikonloppuisin tunnin pätkissä.

Eli aina jos olet viikonloppuna töissä niin silloin on lyhennykset. läki määrää, että kerran 3 viikkoon pitää saada viikonloppu vapaaksi  eli tarkoittaa sitä, että yhteen jaksoon (3viikkoon) tulee 4 tuntia aina lyhennyksiä eli pekkasia. Ja tietenkin kunta tekee näin, kun se tulee halvemmaksi, kun viikonloppu lisistä lähtee se lyhennys. Toisaalta kuntapäättäjät on tyhmiä, kun kuitenkin joku tulee jatkamaan sitä minun työtäni ja hän ottaa sen saman lisän minkä minä olisin saanut. eli plus miinus nolla. Itsekkin ottaisin mielummin niin, että olisin normaalin päivän joka viikonloppu, koska juuri nämä viikonloppulisistä vähennetyt tunnit on merkittäviä. Sit vois pitää ne vapaa päivät silloin, kuin haluaisi.

Vierailija
148/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lakossa mulle on selvinnyt seuraavat asiat:

-sairaanhoitajat saavat hyvää palkkaa, toisin kuin luulin

-suhteutettuna elintasoindeksiin ja progressioon, Suomen sht saavat suunnilleen yhtä hyvää palkkaa, kuin muissa Pohjoismaissa

-sairaanhoitajilla on enemmän lomaa, kuin muilla

-sairaanhoitajat ovat moraalittomia

Vierailija
149/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

OECD36 keskiarvo 8,8 hoitajaa/1000 asukasta. Suomessa 14,26 vuonna 2019.

Vierailija
150/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös katsoa sairaanhoitajien lukumäärä per asukas Suomessa ja muissa länsimaissa. Suomessa valtavasti enemmän eli työn tehokkuus heikko. Johtuuko pitkistä lomista, saikuista yms?

keskimäärin 2 kuukautta vuosilomaa ja 20 päivää saikutusta per hoitsu. 9kk työaikaa vuodessa. Pitkistä lomista maksetaan täyden palkan lisäksi päälle täydet lomarahat. EI tartte ihmetellä miksi on resurssipulaa tuolla tuottavuudella kun paikalla yksi neljästä hoitsusta on aina lomalla. Nyt haluttaisiin tuottavuutta vähentää lisää päälle 30% minkä tuo hoitsujen vaatima "palkkaohjelma" maksaisi. 3,5 miljardia lisää kustannuksia vuodessa ja palvelut vaan huonontuisi.

Vierailija
151/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja ja minulla on lomaa 6 viikkoa vuodessa. Vaihdan sen mielelläni 5 viikkoon, jos palkkani (päivätyö erityisosastolla) nousee 2650€:sta.

Todella hyvä palkka. Puolisoni on esimies kaupan alalla ja saa vuorotyöstä 2400 brutto, tuossa on vuorolisät mukana, paljon iltaa ja joka toinen viikonloppu töissä. 4 viikkoa kesälomaa ja yksi talvilomaviikko.

Sehän on ihan sama, kun valvoo, että onko pakasteosastolle tullut tarpeeksi kalapuikkoja, kuin, että hoitaa tehohoidossa olevaa potilasta joka on vaikka siellä sydänkohtauksen tai aivoinfarktin vuoksi.

Ei puolisoni ole ruokakaupassa ja hän joutuu nostelemaan painavia tavaroita sekä täytyy olla paljon tietoja tietyistä tuotteista.

Tuleeko asiakkaat hänet keskeyttämään päivän ainoalta tauolta (jonka pituus saattaa olla 5minuuttia) jatkuvasti? Saako hän päällensä ihmisestä lähteviä eritteitä, virtsaa, paskaa ja verta ym?

Ne painavat elintarvikkeet painavat 150kg ja samalla, kun yrität nostaa tai siirtää sitä niin ne lyövät, potkivat ja sylkevät päällesi?

Suosittelen alanvaihtoa.

Toi suositus on sinällänsä aika kiva, koska suosittelet suurinta osaa hoitajista vaihtamaan alaa, koska edellisen työterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan 85% hoitajista koki fyysistä ja henkistä väkivaltaa työssänsä :D 

Itse vaihdoin alaa ja neljä muutakin hoitajaa on tässä minun jälkeen lähtenyt opiskelemaan täysin uutta ammattia. Nyt meidän 5 tilalle ei kuulemma ole vieläkään saatu työntekijöitä, koska hoitajia ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi tarjolla tällä hetkellä. Juuri meidän alueella on tuo tarjous, että jos tulee töihin niin saa 500 euroa palkan päälle puolenvuoden ajan.

Kysytty on takaisin montakin kertaa ja tarjottu 800 euroakin edellisen palkan päälle pysyvästi mutta en aio kylläkään palata alalle vaikka nostaisivat 2000 eurolla palkkaa.

Ketään ei kiinnosta sinun valintasi. Sikäli kun edes olet hoitaja niin teitä on suomessa yli 70 000 joten mitä väliä sillä on mitä juuri sinä olet suunnitellut. 

Meitä on kuules aika monta sellaista jotka ovat tehneet saman ratkaisun, kun minä.

Vai miksi luulet, että näitä hoitajia ei ole saatavilla vaikka rekryt kuinka huutavat perään?

Tilanne tulee vielä pahenemaan tulevaisuudessa jolloin tavallisetkin ihmsiet (ne jotka ovat haukkuneet hoitajia) huomaavat, että perussairaanhoitoon ei riitä enää työntekijöitä, kun nyt pula on jo tälläkin hetkellä aika kriittinen. Osastoja on jouduttu sulkemaan viimeisen vuoden aikana hoitaja pulan vuoksi. Nyt kesä on tulossa ja esimiehet tuskailevat jo nyt, kun kesäsijaisista on jo pulaa aika monessa sairaanhoitopiirissä.

Jos nyt menisit sitten sinne uudelle alallesi siitä avautumasta. Ei kiinnosta edelleenkään jonkun exän valitukset koska noita firmaa- ja alaa vaihtaneita on muuallakin ja välillä niillä on rasittava tarve avautua siitä kaikesta mikä edellisessä firmassa oli mukamas pielessä. 

Ketä kiinostaa sinun avautumisesi idiootti? Mene muualle valittamaan hoitajien palkoista.

Sinullakin ihmeellinen rasittava tarve avautua ihan kaikesta :D

Vierailija
152/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä hoitajien palkankorotukset vaikuttavat olevan nimenomaan insseille niin kova pala? Tunnetteko hoitajien jotenkin uhkaavan asemaanne tai jotain? Kukaan muu ei vingu tästä kuten inssit.

Hmm. Sairaanhoitajathan se haluu inssin palkan. Ja niitä verrataan koska molemmat on amk koulutuksia. Tradenomeilla on huonompi palkka ja vähemmän töitä, mutta kukaan ei puhu heistä mitään.

Omalla alallani myynnin parissa työskentelevät tradenomit tienaavat kyllä hyvinkin sen 5000 €/kk.

Vierailija
153/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-suhteutettuna elintasoindeksiin ja progressioon, Suomen sht saavat suunnilleen yhtä hyvää palkkaa, kuin muissa Pohjoismaissa

1900 euroa käteen verojen jälkeen on hyvä palkka?

Vierailija
154/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä mittapuulla 28 päivää on pitkä kunnan vuoloma, kun kaikki muutkin saavat sen saman määrän vuodessa? Vastaa siihen niin sitten olen tyytyväinen.

Kunnalla (ja valtiolla) lasketaan viikkoon 5 päivää kun muilla lasketaan 6 päivää. Eli siis muiden 24 päivän kesäloma tekee tasan 4 viikkoa kun taas kunnalla 28 päivää tekee pikkasen alle 6 viikkoa. Lisäksi kunnalla (valtiolla) saa kokemuksen mukaan lisää päiviä eli maksimi on 38, eli yli 7 viikkoa kesälomaa. 

Vierailija
155/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen alanvaihtoa.

Ketä kiinostaa sinun avautumisesi idiootti? Mene muualle valittamaan hoitajien palkoista.

Sinähän siinä yrität nillittää siitä miten surkeaa alalla on jolla et edes ole joten suksi sinne uudelle alallesi nauttimaan äläkä valita. 

Vierailija
156/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnalla (ja valtiolla) lasketaan viikkoon 5 päivää kun muilla lasketaan 6 päivää. Eli siis muiden 24 päivän kesäloma tekee tasan 4 viikkoa kun taas kunnalla 28 päivää tekee pikkasen alle 6 viikkoa. Lisäksi kunnalla (valtiolla) saa kokemuksen mukaan lisää päiviä eli maksimi on 38, eli yli 7 viikkoa kesälomaa. 

Onkohan meillä sitten kuntayhtymän liitoksen sopimus laiton, kun se nollasi tuon 70 luvulla tehdyn sopimuksen. Ei nouse lomat yli 38. Ja meillä loma aikaan lasketaan 7 päivää.

Vierailija
157/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan se ja sama miten ongelma ratkaistaan, kunhan se ratkaistaan. Päivystyksessä pitää päästä lääkärille tai hoitajalle max. kahdessa tunnissa. Ja oikealle sellaiselle, ei huono suomi savannin marjamehu-ohjeineen.

Vierailija
158/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen alanvaihtoa.

Sinähän siinä yrität nillittää siitä miten surkeaa alalla on jolla et edes ole joten suksi sinne uudelle alallesi nauttimaan äläkä valita. 

ja mikä parasta, sinä et ole edes hoitaja ja nillität täällä hoitajien liian isosta palkasta ja helpoista työoloista vaikka sinulla ei ole, kuin vauvapalstan kokemus asiasta.

Vierailija
159/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä, että:

-suomessa on väkilukuun suhteutettuna todella paljon sairaanhoitajista

Vierailija
160/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä hoitajien palkankorotukset vaikuttavat olevan nimenomaan insseille niin kova pala? Tunnetteko hoitajien jotenkin uhkaavan asemaanne tai jotain? Kukaan muu ei vingu tästä kuten inssit.

Hmm. Sairaanhoitajathan se haluu inssin palkan. Ja niitä verrataan koska molemmat on amk koulutuksia. Tradenomeilla on huonompi palkka ja vähemmän töitä, mutta kukaan ei puhu heistä mitään.

Omalla alallani myynnin parissa työskentelevät tradenomit tienaavat kyllä hyvinkin sen 5000 €/kk.

Tradenomien keskipalkka (mediaani) 3700 €/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä