Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos hoitajat vaativat insinööritason peruspalkkoja, luopuvatko he samalla pitemmistä lomistaan?

Vierailija
02.04.2022 |

Merkittävä ero hoitajien ja insinöörien välillä on loman määrä. Insinööreillä lomaa tulee 30 päivää/vuosi johon lasketaan mukaan lauantait eli viisi viikkoa. Hoitajilla kokemuksen mukaan lomaa tulee 28-38 päivää/vuosi, johon lauantaita ei lasketa mukaan eli jopa melkein 8 viikkoa palkallista lomaa! Pienemmälläkin kokemuksella lomaa tulee viikko enenmmän kuin insinööreillä. Samoin insinöörit eivät välttämättä saa mitään ylityökorvausta, ilta tai yövuorolisistä puhumattamaan vaikka päivät välillä venyy ympäripyöreiksi. Lomaa julkisella on aikanaan annettu enemmän korvaukseksi pienemmistä korotuksista. Jos tätä "palkkakuoppaa" nyt kurotaan umpeen jättikorotuksilla, kai edes ylimääräisistä lomista sitten luovutaan? Tämä osaltaan helpottaisi kyllä hoitajapulaakin kun eri laskutavalla lauantaiden suhteen tulisi jo viikon verran lisää työaikaa ja tiputtamalla 38 päivää tuohon 30 pari viikkoa lisää.

Kommentit (275)

Vierailija
181/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei

Tästä on puhuttu jo 1000000000000000 : ne lomat on saatu kun ne on vaihdettu aikanaanpalkankorotuksiin, kun kunnilla ei ollut rahaa. Lomat on ja pysyy.

Vai sovitaanko niin, että te inssit saatte hoitajien lomat ja palkan? Suutin osa teistä tekee sitä päivätyötä,eli tällöin se on se 2500€/ kk.

Älä valehtele.  Ne pitkät lomat koski vain valtion työntekijöitä vuoden 1971 työneuvotteluissa jolloin valtiolla ei ollut varaa palkankorotuksiin. Kunnalla pitkät lomat on olleet iät ja ajat. Voit tarkistaa faktat kuntatyönantajien toimistolta jos et usko.

Kysynpähän edelleenkin, että mitkä hiton pitkät lomat? Olen ollut kunnallisella töissä 20 vuotta ja minulla on edelleenkin vain 28 lomapäivää? Missä mun menetety lomat on? Vaadin saada niitä jälkikäteen.

Teillä kun ei mene lauantait lomapäivistä, tuo on enemmän mitä moni tulee koskaan saamaan.

Olet vaihtanut alaa ja kuntaa välissä?

Vierailija
182/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lähihoitaja ja tajuan, että miksi insinöörit saa parempaa palkkaa. He työskentelevät yksityisillä firmoilla ja tekevät tuottavaa työtä. Hoitajien palkat maksetaan verorahoista eikä työ tuota rahallisesti mitään.

En todellakaan odota mitään tonnin lisäystä palkkaan vaan esim. 200€ lisää peruspalkkaan olisi jo hyvä lisä. Ne lisät muuten lasketaan sen peruspalkan perusteella, että pitkään töissä olleella hoitajalla on paremmat lisät kuin vastavalmistuneella. Mä olen yksityisellä töissä ja mun peruspalkka on n.200€ pienempi kuin mitä täällä kunnallisella maksetaan. Mun peruspalkka on n.2120€ yhdellä kokemuslisällä. Lisiä saan kuukaudessa vuoroista riippuen n.300-500€. Paljon olen tehnyt ylitöitä, että olen kolmena viime vuonna saanut vuosiansiot nousemaan n.38 000€. Aika väsynyt olen kyllä ollut ja lopulta oli pakko himmata tahtia.

Itse olen insinööri ja olen onnekkaassa asemassa, että markkinatalous on hoitanut asian niin, että tuottava firma voi maksaa minulle kohtalaisen hyvää palkkaa. Jos haluttaisiin, voitaisiin koko terveydenhuolto yksityistää kokonaan. Siitä tulisi täysin markkinavetoista. Eli ne joilla on varaa, saisivat hyvää hoitoa ja ne joilla ei ole varaa, saisivat heikkoa tai eivät ehkä mitään hoitoa. Tämä olisi karua ja täysin vastoin hyvinvointivaltion periaatteita, mutta näin hoitajien palkoista tulisi markkinatalouden mukaan määriteltäviä ja siten todennäköisesti korkeampia palkkoja. Siksi ymmärrän myös sen, että hoitajat ovat tyytymättömiä palkkoihinsa ja että heidän työtään pidetään "tuottamattomana". Kyllä se tuottaa terveyttä, joka on todella tärkeä asia.

Jos näin tehtäisiin, maksaisit myös hyvin kallista yksityistä sairausvakuutusta. Jotkut asiat pitää todellakin säilyttää valtion "yrityksinä". Sairaanhoito ei saa olla bisnes.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi amk inssin pitäisi saada sh:ta korkeampi palkka ja paremmat lomat? Koulutus ei ole sen korkeampi kuin sh:llakaan, kun siihen koulutukseenhan te aina vetoatte.

Miksi lääkärin pitäisi saada lastentarhanopettajaa suurempi palkka. Sama yliopistokoulutus.

Eihän se ole sama. Sh:n ja inssin koulutus ovat vastaavia myös pituudeltaan. Sinusta lääkärin ja lto:n koulutus ovat samalla viivalla myös pituudessa?

Sh 3,5 vuotta, inssi 4 vuotta.

Kätilö 4,5 vuotta ja kaksi AMK tutkintoa. Palkka sama kuin sairaanhoitajilla.

Kätilöiden keskipalkka suurempi kuin hoitajilla.

Vierailija
184/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt yritetään siis tehdä hoitoalasta houkuttelevampi palkkoja nostamalla. Saataisiin täytettyä ne lukuisat vakipaikat joihin ei tulijoita ole. Nyt ei ole mahdollista huonontaa mitään etuja. Rautalanka versio; mummojen peppuja ei halua kukaan putsata vaikka kuinka saisi lomia koska se vaan on ällöä, tarvitaan lisää vetovoimaa eli rahaa myös.

Peppujen pesuako se hoitajan työ onkin, miten suhtautuu väitteeseen henkien pelastamisesta.

No välillä mummot saa sydäreitä.. mut jos kerran viikossa meinaa pumppu pysähtyä mut kakkaa tulee joka päivä.

Vierailija
185/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei

Tästä on puhuttu jo 1000000000000000 : ne lomat on saatu kun ne on vaihdettu aikanaanpalkankorotuksiin, kun kunnilla ei ollut rahaa. Lomat on ja pysyy.

Vai sovitaanko niin, että te inssit saatte hoitajien lomat ja palkan? Suutin osa teistä tekee sitä päivätyötä,eli tällöin se on se 2500€/ kk.

Nythän te hoitajat haluatte insinöörin palkan ja hoitajien lomat. Ja todellakin verovaroin kustannettuna.

Monet insinöörit joutuu hoitamaan työasioita lomalla. Parhaimmillaan joka päivä soitetaan.

Joo, ja korvaus siitä on aikaa muhkea. Mieheni saa 200€ jo siitä hyvästä että vastaa puhelimeen lomalta tai vapaa-ajalta. Jos pitää kaivaa kone esiin ja tehdä jotain niin lisää rahaa kilisee kirstuun...

Sun mies menee siis automaattisesti hälytystyölle? Meillä riippuu ihan kellonajasta ja hommasta, meneekö liukuman sisään, meneekö häytyksenä+ ylitöinä. Et voi miehesi perusteella verrata kaikkiin.

Vierailija
186/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lähihoitaja ja tajuan, että miksi insinöörit saa parempaa palkkaa. He työskentelevät yksityisillä firmoilla ja tekevät tuottavaa työtä. Hoitajien palkat maksetaan verorahoista eikä työ tuota rahallisesti mitään.

En todellakaan odota mitään tonnin lisäystä palkkaan vaan esim. 200€ lisää peruspalkkaan olisi jo hyvä lisä. Ne lisät muuten lasketaan sen peruspalkan perusteella, että pitkään töissä olleella hoitajalla on paremmat lisät kuin vastavalmistuneella. Mä olen yksityisellä töissä ja mun peruspalkka on n.200€ pienempi kuin mitä täällä kunnallisella maksetaan. Mun peruspalkka on n.2120€ yhdellä kokemuslisällä. Lisiä saan kuukaudessa vuoroista riippuen n.300-500€. Paljon olen tehnyt ylitöitä, että olen kolmena viime vuonna saanut vuosiansiot nousemaan n.38 000€. Aika väsynyt olen kyllä ollut ja lopulta oli pakko himmata tahtia.

Itse olen insinööri ja olen onnekkaassa asemassa, että markkinatalous on hoitanut asian niin, että tuottava firma voi maksaa minulle kohtalaisen hyvää palkkaa. Jos haluttaisiin, voitaisiin koko terveydenhuolto yksityistää kokonaan. Siitä tulisi täysin markkinavetoista. Eli ne joilla on varaa, saisivat hyvää hoitoa ja ne joilla ei ole varaa, saisivat heikkoa tai eivät ehkä mitään hoitoa. Tämä olisi karua ja täysin vastoin hyvinvointivaltion periaatteita, mutta näin hoitajien palkoista tulisi markkinatalouden mukaan määriteltäviä ja siten todennäköisesti korkeampia palkkoja. Siksi ymmärrän myös sen, että hoitajat ovat tyytymättömiä palkkoihinsa ja että heidän työtään pidetään "tuottamattomana". Kyllä se tuottaa terveyttä, joka on todella tärkeä asia.

Kerropa sitten miksi yksityisellä on huonommat hoitajien palkat kuin julkisella?

Vierailija
187/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei

Älä valehtele.  Ne pitkät lomat koski vain valtion työntekijöitä vuoden 1971 työneuvotteluissa jolloin valtiolla ei ollut varaa palkankorotuksiin. Kunnalla pitkät lomat on olleet iät ja ajat. Voit tarkistaa faktat kuntatyönantajien toimistolta jos et usko.

Kysynpähän edelleenkin, että mitkä hiton pitkät lomat? Olen ollut kunnallisella töissä 20 vuotta ja minulla on edelleenkin vain 28 lomapäivää? Missä mun menetety lomat on? Vaadin saada niitä jälkikäteen.

Teillä kun ei mene lauantait lomapäivistä, tuo on enemmän mitä moni tulee koskaan saamaan.

Olet vaihtanut alaa ja kuntaa välissä?

Vastasit varmaan väärälle.

Vierailija
188/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt hyvät ihmiset paljastan teille sellaisen kus*tuksen, kuin hoitajien pitkät lomat.

Mieheni on töissä metallialalla ja saa joka kolmas viikko yhden pekkasen eli 8h:n vapaa päivän (suomessa pekkaset aika yleisiä).

Vuodessa niitä kertyy 15.

Vuosilomapäiviä on 28 + pekkasista tulee 15 eli 43 lomapäivää.

Minulla on 29 lomapäivää vuodessa.

Kummalla on enemmän lomapäiviä minulla vai miehelläni?

Niin ja kummalla on enemmän työaikaa vuodessa sinulla vai puolisollasi. Ei pekkaspäiviä voi verrata kunnan pitkiin vuosilomiin koska ne on saatu vastineeksi pidemmistä työpäivistä. Vai kävisikö niin että sun työaikaa pidennettäisiin 11 päivällä vuodessa = 88 tuntia lisää ? Silloin olisitte tasoissa.

Millä mittapuulla 28 päivää on pitkä kunnan vuoloma, kun kaikki muutkin saavat sen saman määrän vuodessa? Vastaa siihen niin sitten olen tyytyväinen.

Kunnalla (ja valtiolla) lasketaan viikkoon 5 päivää kun muilla lasketaan 6 päivää. Eli siis muiden 24 päivän kesäloma tekee tasan 4 viikkoa kun taas kunnalla 28 päivää tekee pikkasen alle 6 viikkoa. Lisäksi kunnalla (valtiolla) saa kokemuksen mukaan lisää päiviä eli maksimi on 38, eli yli 7 viikkoa kesälomaa. 

Onkohan meillä sitten kuntayhtymän liitoksen sopimus laiton, kun se nollasi tuon 70 luvulla tehdyn sopimuksen. Ei nouse lomat yli 38. Ja meillä loma aikaan lasketaan 7 päivää.

En tiedä teidän sopimuksestanne mutta tuo on kv-tessistä. Maksimi siis on 15 vuoden jälkeen 38 lomapäivää ja 5 päivää viikossa lasketaan lomaksi kun kaikilla muilla aloilla lasketaan 6 päivää viikossa. Seitsemästä en ole kuullutkaan mutta tutki sitä omaa sopimustanne. 

Korjausta, siis maksimit eivät enää nouse yli 28  vaikka olisi ollut yli 15 vuotta töissä. He ketkä olivat kerenneet saada tuon etuuden saivat kyllä pitää sen. Vapaa päivät lasketaan 7 päivässä mutta lomaa kuluu  5 päivästä. Periaatteessa sopimuksella eriarvoistettiin työntekijät.

Vierailija
189/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei

Insinööritutkinto on 15 % laajempi kuin hoitajilla, joten tietenkin isompi palkka.

Miten niin "tietenkin"? Tällä logiikalla laajimmin opiskellut saisi aina parasta palkkaa, oli opiskelu mitä vaan.

Miksi insinöörit nimenomaan kokevat hoitajat jotenkin uhkaaviksi? Miksi insinööreillä on jonkinlainen tarve pitää joku ammattiryhmä vähän itseään alempana? Onko tässä taustalla että usealla insinöörimiehellä on sairaanhoitajapuoliso? Hakeutuuko inssiksi sovinistinen vanhoillinen miestyyppi? Vai mitä oikein?

Vierailija
190/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näin tehtäisiin, maksaisit myös hyvin kallista yksityistä sairausvakuutusta. Jotkut asiat pitää todellakin säilyttää valtion "yrityksinä". Sairaanhoito ei saa olla bisnes.

Olen samaa mieltä. Siksi pelkkä markkinoiden avulla saatu tuottavuus ei saa olla ainoa vaikuttava tekijä palkan muodostukseen. Yhteiskunnalle elintärkeät ammatit, kuten sairaanhoito, täytyy pitää palkkatasoltaan houkuttelevana.

Vierailija
191/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa sitten miksi yksityisellä on huonommat hoitajien palkat kuin julkisella?

Koska pyrkivät tekemään voittoa ja siksi maksavat käypää hintaa. Julkisella maksetaan liikaa, koska raha tulee veronmaksajilta.

Vierailija
192/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt yritetään siis tehdä hoitoalasta houkuttelevampi palkkoja nostamalla. Saataisiin täytettyä ne lukuisat vakipaikat joihin ei tulijoita ole. Nyt ei ole mahdollista huonontaa mitään etuja. Rautalanka versio; mummojen peppuja ei halua kukaan putsata vaikka kuinka saisi lomia koska se vaan on ällöä, tarvitaan lisää vetovoimaa eli rahaa myös.

Peppujen pesuako se hoitajan työ onkin, miten suhtautuu väitteeseen henkien pelastamisesta.

No välillä mummot saa sydäreitä.. mut jos kerran viikossa meinaa pumppu pysähtyä mut kakkaa tulee joka päivä.

Vanhenet itsekin joskus, tiedoksi vaan. Kuulostat ihan Gigantin Terolta.

Vierailija
193/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska pyrkivät tekemään voittoa ja siksi maksavat käypää hintaa. Julkisella maksetaan liikaa, koska raha tulee veronmaksajilta.

"Julkisella maksetaan liikaa"? Oho.

Vierailija
194/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun poistettaisiin julkinen terveydenhoito kokonaan, niin veikkaapa miten kävisi. Sulla joko olisi rahaa tai sitten ei hoitoa tippuisi mistään. Eikä ketään kiinnostaisi. Sairaanhoito olisi silloin pelkkää bisnestä.

Vierailija
195/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna veetuttaa tuo vertaaminen inssin palkkoihin. Amk-inssi olen, palkkani bruttona 2960. Ylityötä ei tunneta, ne on liukumia eli en saa tehtyä tiliin yhtään tuon enempää kuten sh:t. Suunnitteluala on palkkakuopassa ja se on fakta. Ottakaa nyt edes asioista selvää ennen kiven heittoa, kaikki inssit ei vaan tienaa sitä 5000€:a, mitä näissä aina hoetaan...

Itsekin samaa ihmettelen. Se inssien keskipalkka nousee niiden kokeneiden huippuosaajien ja myyntiedustajien palkan myötä, myyntiedustajat saavat paljolti provikkaa siitä, mitä myyvät. Osa on tosi aggressiivisia myymään. Oma palkkani nousi juuri viimeisimmässä korotuksessa kolmen tonnin yläpuolelle ja suunnittelija minäkin. Hoitajat eivät halua inssitason palkkoja, vaan huipputason inssien palkkoja. Yksi hoitaja oli samalla amk-kurssilla, pärjäsi opinnoissa tosi hyvin, mutta ettyi, suunnittelufirmassa oli paljon töitä ja palkka oli huono. Hän vaihtoi takaisin hoitoalalle. On pidetty satunnaisesti yhteyttä. Ylitöitä ei tosiaan ole, ainoastaan tunti-tunnista liukumia.  

Vierailija
196/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi amk inssin pitäisi saada sh:ta korkeampi palkka ja paremmat lomat? Koulutus ei ole sen korkeampi kuin sh:llakaan, kun siihen koulutukseenhan te aina vetoatte.

Miksi lääkärin pitäisi saada lastentarhanopettajaa suurempi palkka. Sama yliopistokoulutus.

Eihän se ole sama. Sh:n ja inssin koulutus ovat vastaavia myös pituudeltaan. Sinusta lääkärin ja lto:n koulutus ovat samalla viivalla myös pituudessa?

Sh 3,5 vuotta, inssi 4 vuotta.

Kätilö 4,5 vuotta ja kaksi AMK tutkintoa. Palkka sama kuin sairaanhoitajilla.

Kätilöiden keskipalkka suurempi kuin hoitajilla.

Ja suurempi kuin insinöörillä toki kun koulutuskin pidempi?

Eikä se ikävä kyllä ole sen enempää kuin sairaanhoitajillakaan. HUS 2630€/kk.

Vierailija
197/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea AP. Reilu satanen kuussa palkkaa ja lomat normaaliin viiteen viikkoon vuodessa.

Vierailija
198/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna veetuttaa tuo vertaaminen inssin palkkoihin. Amk-inssi olen, palkkani bruttona 2960. Ylityötä ei tunneta, ne on liukumia eli en saa tehtyä tiliin yhtään tuon enempää kuten sh:t. Suunnitteluala on palkkakuopassa ja se on fakta. Ottakaa nyt edes asioista selvää ennen kiven heittoa, kaikki inssit ei vaan tienaa sitä 5000€:a, mitä näissä aina hoetaan...

Itsekin samaa ihmettelen. Se inssien keskipalkka nousee niiden kokeneiden huippuosaajien ja myyntiedustajien palkan myötä, myyntiedustajat saavat paljolti provikkaa siitä, mitä myyvät. Osa on tosi aggressiivisia myymään. Oma palkkani nousi juuri viimeisimmässä korotuksessa kolmen tonnin yläpuolelle ja suunnittelija minäkin. Hoitajat eivät halua inssitason palkkoja, vaan huipputason inssien palkkoja. Yksi hoitaja oli samalla amk-kurssilla, pärjäsi opinnoissa tosi hyvin, mutta ettyi, suunnittelufirmassa oli paljon töitä ja palkka oli huono. Hän vaihtoi takaisin hoitoalalle. On pidetty satunnaisesti yhteyttä. Ylitöitä ei tosiaan ole, ainoastaan tunti-tunnista liukumia.  

Lisään vielä, että monessa jutussa hoitajat väittävät koulutuksen olevan yhtäpitkä kolme ja puolivuotinen, mutta inssien amk-koulutus on kylläkin nelivuotinen, ellei itse saa kurssivalinnoilla nopeutettua sitä.  

Vierailija
199/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hoitajille pureskeltavaa:

Insinööritiimi voi vaikkapa kehittää yritykselle pelin, jonka voi ostaa 100 000 000 ihmistä. Tulopotentiaali insinöörin työstä on huomattava ja on sitä todennäköisempi, mitä parempia insinöörejä tiimissä on. Parempi insinööri yleensä maksaa enemmän.

Mites hoitaja. Millainen hoitajan tulopotentiaali on.

Vierailija
200/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnan insinöörin palkka on keskimäärin 4500€ päivätyöstä ja lomat samat kuin hoitajilla.

Hoitajat pyytävät noin 3000€ palkkaa, kokemuslisät eivät tuota palkkaa nosta 3500€. Eli onko kohtuutonta? Verrattuna kunnaninsnööreihin?

Miksi edes verrataan sh:n palkkaa kunnan insinöörin palkkaan? Kunnalla on töissä insinöörejä muutama, sataa yksityisen sektorin insinööriä kohden. Menisin kunnalle mielelläni töihin, vaan eipä noita paikkoja vaan koskaan ole ollut tarjolla.

T. Viidettä vuotta yksityisellä sektorilla, aloituspalkka 2500€.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi