Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos hoitajat vaativat insinööritason peruspalkkoja, luopuvatko he samalla pitemmistä lomistaan?

Vierailija
02.04.2022 |

Merkittävä ero hoitajien ja insinöörien välillä on loman määrä. Insinööreillä lomaa tulee 30 päivää/vuosi johon lasketaan mukaan lauantait eli viisi viikkoa. Hoitajilla kokemuksen mukaan lomaa tulee 28-38 päivää/vuosi, johon lauantaita ei lasketa mukaan eli jopa melkein 8 viikkoa palkallista lomaa! Pienemmälläkin kokemuksella lomaa tulee viikko enenmmän kuin insinööreillä. Samoin insinöörit eivät välttämättä saa mitään ylityökorvausta, ilta tai yövuorolisistä puhumattamaan vaikka päivät välillä venyy ympäripyöreiksi. Lomaa julkisella on aikanaan annettu enemmän korvaukseksi pienemmistä korotuksista. Jos tätä "palkkakuoppaa" nyt kurotaan umpeen jättikorotuksilla, kai edes ylimääräisistä lomista sitten luovutaan? Tämä osaltaan helpottaisi kyllä hoitajapulaakin kun eri laskutavalla lauantaiden suhteen tulisi jo viikon verran lisää työaikaa ja tiputtamalla 38 päivää tuohon 30 pari viikkoa lisää.

Kommentit (275)

Vierailija
101/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten voi verrata insinöörin ja hoitajan palkkaa? Toisen maksaa valtio ja toisen yritys. Insinööri tuo verotuloja ja hoitajat saa niistä palkkansa. Hoitajakin pääse hyville sanoille kun ylenee ja insinöörin palkka ei nouse jos pysyy samassa hommassa.

Kyllä insinöörin palkka nousee, palkka asioita tarkastellaan ainakin omassa työpaikassani kaksi kertaa vuodessa ja jos olet päässyt tavoitteisiin palkka nousee. Samassa firmassa olen ollut vuosia ja palkkaa saan reilusti enemmän kuin alkuaikoina, suosittelen sinulle firman vaihtoa jos palkkasi ei nouse osaamisesi kehittyessä. Myös bonareita tuli kivasti tänä vuonna.

Vierailija
102/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ihan pöyristynyt kun siirryin hoitajan työhön tehdastyyppisestä työstä (labra). Lomaa paljon enemmän ja sama palkka! Ihmettelin sitä jopa ääneen kahvihuoneessa että miten on edes mahdollista.

Kuules entinen labratyyppi, teillä oli enemmän lomaa, kuin hoitajilla, kun lisää kokonaispottiin pekkaset.

Kaverini on tehdastyössä labrassa ja heillä on pekkasineen kaikkineen lomia 45 päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja ja minulla on lomaa 6 viikkoa vuodessa. Vaihdan sen mielelläni 5 viikkoon, jos palkkani (päivätyö erityisosastolla) nousee 2650€:sta.

Todella hyvä palkka. Puolisoni on esimies kaupan alalla ja saa vuorotyöstä 2400 brutto, tuossa on vuorolisät mukana, paljon iltaa ja joka toinen viikonloppu töissä. 4 viikkoa kesälomaa ja yksi talvilomaviikko.

Onkin ihan verrattavissa verrata vastuuta.

Sehän on ihan sama, kun valvoo, että onko pakasteosastolle tullut tarpeeksi kalapuikkoja, kuin, että hoitaa tehohoidossa olevaa potilasta joka on vaikka siellä sydänkohtauksen tai aivoinfarktin vuoksi.

Ei puolisoni ole ruokakaupassa ja hän joutuu nostelemaan painavia tavaroita sekä täytyy olla paljon tietoja tietyistä tuotteista.

Potkiiko, lyökö ja sylkeekö ne elintarvikkeet puolisoasi melkein päivittäin?

Huor**telee ja haukkuu sekä alentaa sinun ihmisarvoa? Myös asiakkaiden omaiset?

Tuleeko asiakkaat hänet keskeyttämään päivän ainoalta tauolta (jonka pituus saattaa olla 5minuuttia) jatkuvasti? Saako hän päällensä ihmisestä lähteviä eritteitä, virtsaa, paskaa ja verta ym?

Ne painavat elintarvikkeet painavat 150kg ja samalla, kun yrität nostaa tai siirtää sitä niin ne lyövät, potkivat ja sylkevät päällesi?

Suosittelen alanvaihtoa.

Vierailija
104/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ihan pöyristynyt kun siirryin hoitajan työhön tehdastyyppisestä työstä (labra). Lomaa paljon enemmän ja sama palkka! Ihmettelin sitä jopa ääneen kahvihuoneessa että miten on edes mahdollista.

Ja siis mulla lähihoitajana päivätyössä on sama palkka kuin labrassa oki vaikka se oli tosiaan yksityisellä ja koulutus kesti kauemmin (amk).

Vierailija
105/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei

Tästä on puhuttu jo 1000000000000000 : ne lomat on saatu kun ne on vaihdettu aikanaanpalkankorotuksiin, kun kunnilla ei ollut rahaa. Lomat on ja pysyy.

Vai sovitaanko niin, että te inssit saatte hoitajien lomat ja palkan? Suutin osa teistä tekee sitä päivätyötä,eli tällöin se on se 2500€/ kk.

Sori mutta inssinhommissa maksetaan osaamisesta eikä siitä että paljonko vuodessa on lomaa. Lisäksi noi hoitsun lomat on perua jostain 60-luvun tai vielä vanhemmasta valtion työaikakäytännöstä eikä jostain viime vuoden sopimuksesta ja kaikilla muilla aloilla noista on luovuttu. Ne joiden etuja tuolla kompensoitiin on olleet eläkkeellä jo vuosikymmeniä joten miksi uusille hoitsuille pitää antaa sama kompensaatio? Verovaroista?

Ansiosidonnaisesta leikattiin 100 päivää pois ja monella on lapsia. Hoitajien lomat voi poistaa myös. Säästyy sijaisissakin rahaa, kun ei tarvitse palkata niin montaa.

Ai nytkö hoitajilla ei saisi olla lomaa lainkaan?

4 viikkoa on riittävä loma, niin se muillakin on.

Sä kirjoitit, että hoitajilta lomat pois… 😁

Mä kirjoitin tuonne jo aiemmin, että olen yksityisellä lähihoitajana. Mulla 33 lomapäivää ja lauantait lasketaan. Ei saa tuosta 8 viikon lomia per vuosi. Kesällä 4 viikkoa ja talvilomaa puolitoista viikkoa. Tänä vuonna yhdistin talvilomaan kaksi arkipyhävapaata eli ne vapaat jotka piti antaa mulle koska olin joulukuussa ja tammikuussa arkipyhinä töissä. Halusin siirtää ne arkipyhävapaat talviloman yhteyteen.

Vierailija
106/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävää tämä kateus ja meteli hoitajien palkankorotuspyynnöistä. Pitäisi varmaan tehdä "kutsumustyötä" ilmaiseksi, kun näköjään missä tahansa muussa ammatissa on oikeutettu tienaamaan enemmän. Harvan muun ammattikunnan palkankorotuksista nousee tällainen meteli, ei edes kansanedustajien.

Vierailija
107/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja ja minulla on lomaa 6 viikkoa vuodessa. Vaihdan sen mielelläni 5 viikkoon, jos palkkani (päivätyö erityisosastolla) nousee 2650€:sta.

Todella hyvä palkka. Puolisoni on esimies kaupan alalla ja saa vuorotyöstä 2400 brutto, tuossa on vuorolisät mukana, paljon iltaa ja joka toinen viikonloppu töissä. 4 viikkoa kesälomaa ja yksi talvilomaviikko.

Sehän on ihan sama, kun valvoo, että onko pakasteosastolle tullut tarpeeksi kalapuikkoja, kuin, että hoitaa tehohoidossa olevaa potilasta joka on vaikka siellä sydänkohtauksen tai aivoinfarktin vuoksi.

Ei puolisoni ole ruokakaupassa ja hän joutuu nostelemaan painavia tavaroita sekä täytyy olla paljon tietoja tietyistä tuotteista.

Tuleeko asiakkaat hänet keskeyttämään päivän ainoalta tauolta (jonka pituus saattaa olla 5minuuttia) jatkuvasti? Saako hän päällensä ihmisestä lähteviä eritteitä, virtsaa, paskaa ja verta ym?

Ne painavat elintarvikkeet painavat 150kg ja samalla, kun yrität nostaa tai siirtää sitä niin ne lyövät, potkivat ja sylkevät päällesi?

Suosittelen alanvaihtoa.

Miksi suosittelet hänelle alanvaihtoa? Ei ne aggressiiviset potilaat/asukkaat sillä katoa, että tuo yksi vaihtaa alaa. Itse teen töitä Muistisairaiden parissa ja kyllä siellä saa osakseen lyöntejä, potkuja, kynsimistä, puremista, sylkemistä ja haukkumista.

Vierailija
108/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuules entinen labratyyppi, teillä oli enemmän lomaa, kuin hoitajilla, kun lisää kokonaispottiin pekkaset.

Kaverini on tehdastyössä labrassa ja heillä on pekkasineen kaikkineen lomia 45 päivää.

Kuulepas itse, ei ole kaikkialla pekkasia, mulla ei ainakaan oo ollut kun yhdessä työpaikassa. Ja niiden pekkasten takia tein joka päivä pitemmän työpäivän, eivät todellakaan korvanneet sitä että työpäivä oli joka päivä pitempi kuin ilman pekkasia. Luulitko tosiaan että ne vaan ilmaiseksi tipahtaa?

Vierailija
109/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei

Tästä on puhuttu jo 1000000000000000 : ne lomat on saatu kun ne on vaihdettu aikanaanpalkankorotuksiin, kun kunnilla ei ollut rahaa. Lomat on ja pysyy.

Vai sovitaanko niin, että te inssit saatte hoitajien lomat ja palkan? Suutin osa teistä tekee sitä päivätyötä,eli tällöin se on se 2500€/ kk.

Sori mutta inssinhommissa maksetaan osaamisesta eikä siitä että paljonko vuodessa on lomaa. Lisäksi noi hoitsun lomat on perua jostain 60-luvun tai vielä vanhemmasta valtion työaikakäytännöstä eikä jostain viime vuoden sopimuksesta ja kaikilla muilla aloilla noista on luovuttu. Ne joiden etuja tuolla kompensoitiin on olleet eläkkeellä jo vuosikymmeniä joten miksi uusille hoitsuille pitää antaa sama kompensaatio? Verovaroista?

Lähes kaikissa duuneissa maksetaan "osaamisesta". En yhä vieläkään jaksa ymmärtää tätä inssien käsittämätöntä uskoa omaan ihmeellisyyteensä.

Vierailija
110/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna veetuttaa tuo vertaaminen inssin palkkoihin. Amk-inssi olen, palkkani bruttona 2960. Ylityötä ei tunneta, ne on liukumia eli en saa tehtyä tiliin yhtään tuon enempää kuten sh:t. Suunnitteluala on palkkakuopassa ja se on fakta. Ottakaa nyt edes asioista selvää ennen kiven heittoa, kaikki inssit ei vaan tienaa sitä 5000€:a, mitä näissä aina hoetaan...

Kannattaisi itse ottaa asioista selvää jos teet ylitöitä liukumiin koska niin ei ole mikään pakko tehdä eikä niitä edes saisi käyttää siihen vaikka onkin todella yleinen maan tapa.

Liukumat on vain henkilön omaan työkuorman säätämiseen, jos normi työaika ei riitä niin sitten työnantajan pitää maksaa ihan normaalisti ylityökorvaus vaikka olisi miten liukuva työaika käytössä.

Somaa sieltä julkisen sektorin työpaikasta huudella jostain oikeuksista. Yksityisellä suu pidetään supussa omista oikeuksista, jos ei tahdo olla yt-neuvotteluissa ensimmäinen pihalle potkittava.

Vierailija
111/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi amk inssin pitäisi saada sh:ta korkeampi palkka ja paremmat lomat? Koulutus ei ole sen korkeampi kuin sh:llakaan, kun siihen koulutukseenhan te aina vetoatte.

Koska se AMK inssi maksaa sairaanhoitajan palkan. Miten tämä yhtälö toteutuu jos he saavat samaa palkkaa?

Ei se inssi sitä maksa yhtään sen enempää kuin muutkaan kansalaiset? Inssien mukaan maailma pyörii ainoastaan koska inssit. Herätkää jo todellisuuteen herrajumala.

Tällä palstalla ollessa alkaa kyllä vihata inssejä.

Vierailija
112/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä hoitajien palkankorotukset vaikuttavat olevan nimenomaan insseille niin kova pala? Tunnetteko hoitajien jotenkin uhkaavan asemaanne tai jotain? Kukaan muu ei vingu tästä kuten inssit.

Hmm. Sairaanhoitajathan se haluu inssin palkan. Ja niitä verrataan koska molemmat on amk koulutuksia. Tradenomeilla on huonompi palkka ja vähemmän töitä, mutta kukaan ei puhu heistä mitään.

Ja tradenomeilla on samanmittainen koulutus kuin sairaanhoitajilla. Kovasti yrittävät hoitajat silti täälläkin vängätä, että hoitajien ja inssien koulutusaika on sama.

google:

Tradenomin tutkinnon laajuus on 210 op ja tutkinto on mahdollista suorittaa jopa kahdessa vuodessa.

Sairaanhoitaja (AMK) -opintojen laajuus on 210 op ja suunniteltu kesto 3,5 vuotta.

Insinöörin koulutus on 4-vuotinen tekniikan ja liikenteen alan ammattikorkeakoulututkinto, joka valmentaa lähinnä teollisuuden ja hallinnon työnjohto-keskijohtotason tehtäviin.

Tradenomin tutkintoa on päivälinjana ja iltalinjana.

Iltalinja työn ohessa aikuiskoulutuksena on helpompi.

No kuule inssin opinnot voi vetää myös työn ohessa mutta mitä se tähän asiaan liittyy. Ja sairaanhoitajan todennäköisesti kanssa. Ja tuskin on helpompia.

Iltalinjat on aina helpompia

Mä olen lähihoitaja joka opiskelee sairaanhoitajaksi töiden ohessa. Teen 80% työaikaa kolmivuorossa ja koulupäiviä on kaksi viikossa klo:8-16. Paljon itsenäisiä tehtäviä. Ei todellakaan ole mitään helppoa. Jotkut meidän ryhmästä tekee 100% työaikaa ja ovat aivan poikki jo vaikka opinnot alkaneet vasta tammikuussa.

Tunnen satoja insinöörejä enkä tunne yhtään iltalinjalta valmistunutta. Yhden tiedän kuka teki tutkinnon loppuun siellä. Diplomi-insinöörejä ketkä on opiskellut työn ohessa tiedän useita ja niilläkin se kestänyt tosi kauan.

Vierailija
113/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä pitkät lomat??? Minulla on neljä viikkoa kesälomaa ja yksi talvilomaa enkä enemmän tule koskaan saamaan.

Vuorolistoissa on kerta toisensa jälkeen tunteja niin, että viikkotyöajaksi tulee 38 tuntia 25 minuuuttia, joka on naurettavan paljon verrattuna aiemman elämäni teollisuuden alan silloisiin viikkotuntimääriin keskeytymättömässä kolmivuorotyössä ja myös toimistotyönä tekemääni normaaliin päivätyöhön verrattuna.

Silti noilla aloilla sain palkkaa rutkasti enemmän vaikka ei ollut kenenkään ihmishenki alttiina koskaan.

Vierailija
114/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi amk inssin pitäisi saada sh:ta korkeampi palkka ja paremmat lomat? Koulutus ei ole sen korkeampi kuin sh:llakaan, kun siihen koulutukseenhan te aina vetoatte.

on. Insinöörin koulutus ON  pidempi kuin sairaanhoitajan.

Tällä logiikalla jonkun Espanjan runoutta kakskyt vuotta opiskelleella pitäisi sitten olla inssiä parempi palkka.

Vierailija
115/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadin inssien palkkoja alas ja hoitajien palkkoja ylös.

Vierailija
116/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se AMK inssi maksaa sairaanhoitajan palkan. Miten tämä yhtälö toteutuu jos he saavat samaa palkkaa?

Ei se inssi sitä maksa yhtään sen enempää kuin muutkaan kansalaiset? Inssien mukaan maailma pyörii ainoastaan koska inssit. Herätkää jo todellisuuteen herrajumala.

Joo parempi olis ilman ja palata kivikaudelle

Vierailija
117/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi, joka ei käsitä, että julkisen sektorin palkat maksetaan verovaroilla

Vierailija
118/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk-sairaanhoitaja ja amk-insinööri tienaavat molemmat saman verran julkisella sektorilla. Paitsi että hoitaja voi ansaita enemmän tekemällä ylitöitä. Lopettakaa julkisen puolen hoitajien vertaaminen yksityissektorin työntekijöihin.

Koko julkisella puolella on pienemmät palkat.

Vierailija
119/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt hyvät ihmiset paljastan teille sellaisen kus*tuksen, kuin hoitajien pitkät lomat.

Mieheni on töissä metallialalla ja saa joka kolmas viikko yhden pekkasen eli 8h:n vapaa päivän (suomessa pekkaset aika yleisiä).

Vuodessa niitä kertyy 15.

Vuosilomapäiviä on 28 + pekkasista tulee 15 eli 43 lomapäivää.

Minulla on 29 lomapäivää vuodessa.

Kummalla on enemmän lomapäiviä minulla vai miehelläni?

Tämän lisäksi mieheni tekee pelkkää 8-15 päivää ja tienaa tonnin enemmän kk, kuin minä.

Jäit valehtelusta kiinni. Pekkasia maksetaan vain 40h/vko työtä tekeville, koska sen on tarkoitus tasata työaikaa.

Vierailija
120/275 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen alanvaihtoa.

Olenkin jo vaihtanut alaa.

Toi suositus on sinällänsä aika kiva, koska suosittelet suurinta osaa hoitajista vaihtamaan alaa, koska edellisen työterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan 85% hoitajista koki fyysistä ja henkistä väkivaltaa työssänsä :D 

Itse vaihdoin alaa ja neljä muutakin hoitajaa on tässä minun jälkeen lähtenyt opiskelemaan täysin uutta ammattia. Nyt meidän 5 tilalle ei kuulemma ole vieläkään saatu työntekijöitä, koska hoitajia ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi tarjolla tällä hetkellä. Juuri meidän alueella on tuo tarjous, että jos tulee töihin niin saa 500 euroa palkan päälle puolenvuoden ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä