Olen hoitaja ja oikeasti elin siinä uskossa, että minua arvostetaan (? :D) ja että täällä palstalla vaan
trollaillaan siitä, että pyyhit vain perseitä eikä sinusta mitään tule. Nyt tajusin, että suurin osa suomalaisista sekä halveksii että vihaa hoitajia ihan rehellisen oikeasti. Työnkuva ei ehkä ole se mitä ajattelin tekeväni, mutta saan paljon siitä, että pystyn auttamaan ja pidän hoitotyöstä ja hoitotoimenpiteiden tekemisestä. Minua kiinnostaa elimistön toiminta ja erilaiset sairaudet ja kaikennäköinen ihmiskehon "manipulointi", kun arvoja saadaan suuntaan tai toiseen eri tavoilla. Alunperin hain hoitajaksi sen takia, että osaan auttaa läheisiäni, jos heille tapahtuu jotain. Lapsena pelkäsin hirveästi, että joudumme jonnekin jumalan selän taakse ja siskoni tai veljeni loukkaantuu vakavasti.
Kommentit (283)
Facebookin selailu kovaakin työtä?
Olen hieman ymmälläni nyt tästä, että hoetaan, että hoitajia ei arvosteta. Ja jos sanotaan, että kyllä arvostetaan ja arvostan kiitos, niin vastaus on, että ei sillä arvostuksella ja kiitoksella kauppalaskua makseta. Ja julkisuudessa kuitenkaan kukaan hoitaja ei ole sanonut, että rahat eivät kauppalskun maksamiseen riitä, vaan kun haluaisi matkustella ja haluaisi parempaa sitä ja tätä. Hieman ristiriitaisia signaaleja tulee kyllä. Ota tästä nyt selvää.
Mielenkiintoinen vastakysymys on arvostvatko hoitajat ihmisiä, joita he hoitavat. Ihmisiä, jotka hoitajat useinmiten kohtaavat elämänsä heikolla hetkelle. Veronmaksajia, joiden maksamilla veroille hoitajien palkka maksetaan. Vai ovatko nämä ihmiset heille vain pakollinen paha, mitä nyt joutuu sen palkan eteen hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lähtemään norjaan töihin. Ei tänne kannata jäädä. Minäkin lähden norjaan hoitajaksi. Työtahti rento ja palkka on hyvä.
Ja sinulla on elämä muutenkin tasapainossa perheen, läheisten, ystävien, harrastusten, jne kesken?
Sori, olitkin vasta lähdössä ja sinulla ei vielä ole sitä kokemuksellista vertailupohjaa jota kaipasin.
Mä oon huomannut pari itseäni ärsyttävää juttua näissä hoitsukeskusteluissa. Tiedän, että kirjoittajat ei ees kaikki väitä olevansa hoitajia, puhuu muuten vaan, mutta
valitetaan hoitotyön olevan vuorotyötä. Ei saa viettää aikaa lasten ym kanssa. Sehän on ollut päivänselvää jo ennen kouluttautumista, että sairaat sairastaa öisinkin ja kaikille hoitajille ei riitä päivätöitä.
Nostetaan hoitsut hengenpelastajiksi. Kaikki hoitajat koko ajan vastuussa ihmishengistä ja ilman niitä kaikki kuolee. Jotenkin halutaan unohtaa lääkärien osa potilaiden hoidossa.
Verrataan hoitajien palkkoja insinööreihin. Monessa ketjussa on selitetty miten jotkut insinöörit tienaa tosi isoja summia, ei rivi-insinöörit mitään superpalkkaa saa. Tottakai se silti näkyy korkeampana keskipalkkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu ihan hoitajien omasta käytöksestä.
Ja hoitajilla on hyvä palkka koulutukseen ja työhön suhteutettuna.
Miksi insinööreillä (AMK) palkka on sitten huippuhyvä koulutukseen suhteutettuna? Miksi peruskoulun käynyt ahtaaja saa yli 3000€? Eli siis esittämälläsi logiikalla, miksi miesvaltaisilla aloilla palkka on erityisen hyvä koulutukseen ja työhön suhteutettuna? Sairaanhoitajalla on potilaana elävä ihminen, ahtaajalla kontti.
Insinööreillä on tyypillisesti urakehitys. Hoitaja tahkoaa yhtä ja samaa kakkapyllyä koko työuransa mitä nyt on kotiäitinä 10-12 vuotta välissä.
Ahtaajista en tuedä mitään. Ehkä heillä on kapeaa erikoisosaamista.
Hoitajat käsittelevät potilaita kuin kontteja.
Eikö resurssiongelman voisi ratkaista poistamalla hoitajilta ylipitkät lomat. Palkkausta muutetaan enemmän tehtäväkohtaiseksi. Kokonaispalkkamenoja ei voida kuitenkaan nostaa. Päivätyötä tekevät hoitajat voisi pärvjätä vähemmälläkin ja lisien osuutta nostaa haittojen kompensoimiseksi.
Minä en voi ymmärtää että miten se palkka tai vuorotyö voi tulla yllätyksenä.
Harvinaisen helppo selvittää paljonko ammatissa tienataan ja idioottikin ymmärtää että kyseessä on vuorotyö.
Älä hakeudu alalle jos ei nuo miellytä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lähtemään norjaan töihin. Ei tänne kannata jäädä. Minäkin lähden norjaan hoitajaksi. Työtahti rento ja palkka on hyvä.
Ja sinulla on elämä muutenkin tasapainossa perheen, läheisten, ystävien, harrastusten, jne kesken?
Jos tykkää työstään, miksi sitä ei tekisi siellä, missä sinua arvostetaan. Lisäksi työolot ovat paremmat.
Vierailija kirjoitti:
Norjalaisille sairaanhoitajille heidän palkansa ei ole hyvä kun kerran eivät saa palkattua omia. Pitäisikö Suomen tehdä sama juttu ja palkata ulkomailta sairaanhoitajia joiden mielestä Suomen palkka on hyvä?
Suuri osa ihmisistä oikeasti arvostaa hoitajia ja sallisi heille palkankorotuksen. On sitä rahaa tyhmempäänkin tungettu. Älä lue näitä roskapalstoja, koska ne vääristää kuvaa todellisuudesta. Itse tapaan ihmisiä ammattini puolesta paljon ja eri yhteiskuntaluokista, ja kyllä hoitajille riittää oikeasti ymmärrystä. Tälle lakollekin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö resurssiongelman voisi ratkaista poistamalla hoitajilta ylipitkät lomat. Palkkausta muutetaan enemmän tehtäväkohtaiseksi. Kokonaispalkkamenoja ei voida kuitenkaan nostaa. Päivätyötä tekevät hoitajat voisi pärvjätä vähemmälläkin ja lisien osuutta nostaa haittojen kompensoimiseksi.
Tämä olisi hyvä. Jonkinlainen tulospalkkauskin kenties? Asiakkaat saisivat antaa pisteitä.
Ihmiset arvostivat hoitajia ja hoitotytyötä, kunnes:
- jo valmiiksi eniten huomiota saava ala alkoi vaatimaan lisää arvostusta ja kiitoksen laulamista. Monia aloja ei kiitellä koskaan, itse asiassa enemmistöä aloista
- alettiin vaatimaan 4 300 euron palkkoja sairaanhoitajille ja 3 800 euron palkkoja lähihoitajille (realistinen arvio kokonaisansioista vaadittujen korotusten jälkeen). Palkankorotuksia vaaditaan nyt kun on koronakriisi ja Ukrainan sota päällä, tietoisena siitä että valtio on umpivelkaantumassa, eli nyt kaikki omaan taskuun kun kakussa on vielä jaettavaa
- hoitoalalla alettin käyttämään propagandaa. Verrattiin insinööreihin, "unohtaen" että osa heistä on diplomi-insiböörejä eikä AMK. Verrattiin Norjan 4 300 euron palkkoihin, "unohtaen" että rikkaassa Norjassa insinöörit tienaavat 6 000 eur ja siivoojatkin 3 200 eur
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu ihan hoitajien omasta käytöksestä.
Ja hoitajilla on hyvä palkka koulutukseen ja työhön suhteutettuna.
Miksi insinööreillä (AMK) palkka on sitten huippuhyvä koulutukseen suhteutettuna? Miksi peruskoulun käynyt ahtaaja saa yli 3000€? Eli siis esittämälläsi logiikalla, miksi miesvaltaisilla aloilla palkka on erityisen hyvä koulutukseen ja työhön suhteutettuna? Sairaanhoitajalla on potilaana elävä ihminen, ahtaajalla kontti.
Edelleenkään et voi verrata yksityisen ja julkisen palkkoja. Yksityisellä tuotetaan rahaa, julkisella työntekijät ovat menoerä.
Se menoerä olisi aika paljon suurempi, jos koko julkinen puoli yksityistettäisiin. Jokainen kansalainen haluaa sairaanhoidon, pelastustoimen ja koulutuksen/varhaiskasvatuksen olevan julkisen puolen hoitama, tällöin myös palkan on oltava kilpailukykyinen. Sairaanhoitaja ei ole menoerä. Onhan se ahtaajakin (tärkeä työ sekin) menoerä työnantajalleen.
Kyllä se sairaanhoitajankin palkka on menoerä sairaanhoitopiirin maksaessa sen. Sitä ei saa takaisin budjettiin ilmoittamalla, että se ja se parani. Samalla tavalla se on menoeränä muiden julkisen alan työntekijöiden kanssa, rahaa menee palkkaan opettajallakin vaikka vuosittain oppia menee monelle koululaiselle.
Jostain se raha julkisen alan työntekijöille on saatava. Kokonaispotti on valtava menoerä, jonka veroista leikkauskohdetta ei valtion budjetista helposti löydy. Valtion pitää saada lisää rahaa joko kasvuna tai velkana.
Hoitoala käyttäytyy kuin ahtaajat, joten arvostus on sen mukaista.
Sillä erolla että ahtajat eivät masinoineet propagandakampanjaa jolla vedotaan tunteisiin, vaan sanoivat rehellisesti että lakko on tuhoisa ja me halutaan lisää rahaa.
Tällä palstalla on varmasti keskimääräistä enemmän ihan täysiä vatipäitä jotka eivät ole tehneet mitään työtä ikinä ja arvostelevat kaikkea ja kaikkia, joten älä välitä. Oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä että hoitajien työ pitäisi pisteyttää ja palkkaa maksaa kokemuksen, osaamisen, vastuun, jne mukaan. Kaikki ei läheskään tee samanlaista työtä. Ei palkan maksun perusteena voi olla, että vaivautuu tulemaan paikalle.
Sielläpähän pesette, jynssäätte ja kiillotatte peppuja oikein urakalla. Jokainen valitsee nääs sen ammattinsa ihan itse. 😊
Suurin osa ihmisistä arvostaa hoitoalan henkilökuntaa. Tällä palstalla on aika paljon ihmisiä, joiden on pakko syödä psyykelääkkeitä.
Kiitos kaikille teille hoitajille hyvästä hoidosta, jota olen saanut pitkien syöpähoitojeni aikana! :)
Vierailija kirjoitti:
Ai, mistä sait tuollaisen käsityksen, että hoitajia halveksittaisiin ja vihattaisiin? Olisiko nyt kuitenkin käynyt niin, että muodostit mielipiteen jonkin pienen joukon mölinän takia? Kyllä suurin osa arvostaa hoitajia.
Hoitajat on ammattiryhmä, jota jokainen täysijärkinen arvostaa. On aina olemassa kuonaa, joka kuohuu kun sekoitetaan, mutta suurimmaksi osaksi ihmiset eivät todellakaan halveksi niitä ihmisiä, jotka viime kädessä heitä auttavat. Toki on olemassa negatiivisia stereotypioita joita viljellään, esimerkiksi lähihoitajista, mutta nekin taitaa olla näiden keskustelupalstojen trollien spämmäystä.
En ole itse hoitaja, mutta tunnen heitä ja arvostan todella paljon. Olen myös joutunut osastohoitoon onnettomuuden vuoksi ja minulla ei ole mitään valitettavaa siitä hoidosta. Hoitajat olivat ammattitaitoisia ja erinomaisia. Sairaanhoitajat teki erilaiset vaativammat toimenpiteet ja lääkitykset, lähihoitaja auttoi suihkussa kun jalat ei kantaneet. Kokemus sekin, opetti arvostamaan heitä entistä enemmän. Lähihoitaja myös jutteli kanssani, kun tiesi varmaan että olen hädissäni mitä tuleman pitää. Hän osasi valita oikeat sanat olo oli parempi. Lääkärit ei tätä aina muistaneet.
Työ on varmasti raskasta ja vastuullista, en epäile ollenkaan. Jos se tarkoittaa että valtion on annettava heille lisää, olkoon niin.
Sillä, että töissä on kiireettömämpää, ei elä. Sillä ei makseta laskuja. Menepä miesvaltaisille aloille ehdottamaan, että lasketaan tai ei ainakaan nosteta palkkoja, mutta panostetaan että töissä on kivaa..