Kätilöille tiedoksi nuoren lakimiehen tuntipalkka yksityisellä
Lasketaanpas.
Bruttopalkka 4000 euroa , 5-6 vuoden koulutus, 3 vuotta työkokemusta.
Työtunteja viikossa n. 60, arkisin klo 8-18, viikonloppuisin ja iltaisin lisäksi 10 tuntia.
Ei ylityökorvauksia eikä viikonloppulisiä, kaikki sisältyy kk-palkkaan.
60*4=240 tuntia kuussa
4000/240 = tuntipalkka n. 16,7 euroa
Käykö kateeksi?
Kommentit (172)
Kun minä muutama vuosi taaksepäin kävin ammattikorkeakoulua niin opettajia oli erittäin hankala saada kiinni enne 9 kun eivät vielä olleet paikalla jos ei ollut luentoa ja kolmen jälkeen työhuoneen ovi olikin jo lukittu. Söivät rauhassa tunnin ravintolan opettajin puolella jossa saivat hieman parempaa ruokaa kuin me opiskelijat, jotka joskus saimme hakea sieltä ruokaa kun opiskelijoiden puolelta oli mössöt loppu.
Itsenäistä opiskelua, sitä riitti. Ryhmätöitä joita sitten esitettii koko ryhmälle kolmen-neljän luennon ajan arvosanoilla hyväksytty-hylätty.
Ja kyllä, tästä maksetaan paremmin kuin hoitajille
[/quote]
28, luuletko tosissasi, että opettajat tekevät töitä vain koululla??? Tässä tuleekin se vissi ero sairaanhoitajan työhön! Hoitaja voi jättää työnsä työpaikalle, ei tarvitse valmistella seuraavaa työpäivää tai tarkistella tenttejä tai lukea opiskelijoiden miljoonia sähköposteja ja vastata niihin ja osallistua erilaisiin hankkeisiin jne. Ja eri ruokaa kuin opiskelijoilla - täh?!?
Useimmat opettajat tulevat koululle opettamaan, ja muun työn tekevät kotona. Huvittavaa ajatella, että joku kuvittelee, että opettajan suljettua koulun oven takanaan hänen työpäivänsä päättyy.
22
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:33"]
Noh, 10 vuotta eteenpäin ja lakimies tienaa useita tonneja enemmän kuussa. Kätilö edelleen saman.
[/quote]
Uusi laskelma:
Palkka noussut 7500 euroon/kk. Työtunnit edelleen samat.
55% tuloverotus + eläkemaksut ym. 5% = 3000 euroa kuussa tilille.
3000/240 = käteen jäävä nettokorvaus per työtunti 12,5 euroa.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:33"]
Noh, 10 vuotta eteenpäin ja lakimies tienaa useita tonneja enemmän kuussa. Kätilö edelleen saman.
[/quote]
Uusi laskelma:
[/quote]
Mun ystäväpiiriin kuuluu pari juristia. Olleet tosin minimissäänkin sen 10 vuotta alalla. Molemmat ajaa uudella mersulla ja asuu maksetussa talossa. Oletko jotenkin huonohko työssäsi jos et 10 vuoteen ole edennyt vaikka mahdollisuus olisi?
Hienoa valtionjohtamista uudelta hallitukseltamme. Pieni- ja keskipalkkaiset käyvät sanallisesti toistensa kurkkuun ja huutavat, että sun palkasta pitää leikata enemmän ku mun, kun mun työ on miljoona kertaa vaativampaa ku sun, eropeli kymppi. Ja Sipilä & co nauravat matkalla pankkiin.
Tähän ketjuunhan voisi kuka tahansa tulla kertomaa oman työnsä vaatimuksista ja ihmettelemään, miksi saa niin huonoa palkkaa. Jos on työ, jossa käydä, ja josta maksetaan kohtuullisen elintason edellyttämä korvaus, ei pitäisi olla mitään valittamista. Kannattaisi miettiä, että me kuulumme maailman rikkaimpaan prosenttiin.
Terveisin ylempi korkeakoulututkinto, 2900 e/kk.
Katselin juuri noita Maahanmuuttoviraston uusia määräaikaisia pestejä, joihin on vaatimuksena oikeustieteellinen korkeakoulututkinto (vaihtoehtoisesti hallintotieteellinen) ja palkkaus on 2646,76 euroa kuukaudessa (henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuva palkanosa enintään 50% tehtäväkohtaisesta palkanosasta).
Jäätävää arvostusta.
Mun mielestä joo, sairaanhoitajien kuuluu saada (kuten kaikkien vuorotyöläisten) tuntuvat korvaukset ilta-yö-pyhätyöstä. Ihan turha jonkun 8-16 puurtavan valittaa että ei tule mitään lisiä palkan päälle. Jos olisit halunnut lisiä niin miksi et hakeutunut vuorotyöhön? Ei sairaanhoitajan peruspalkka ei ole erityisen loistava.
Joku on ehdottanut että kaikki lisät pitäisi melkein poistaa vuorotyöläisiltä koska kyllähän sitä ammattia valitessa on tiedetty jo joutuvan vuorotöihin. Kyllä tuo vaan varmaan kävisi monelle vuorotyöläiselle JOS sitten peruspalkka pistetään tarpeeksi ylös niille jotka tekevät sitä vuorotöitä. Vai luuletteko että vielä löytyisi koulutettavia tarpeeksi esim. sairaanhoitajan hommiin jos palkka olisi joku 2400€ brutto ja vuorotöistä ei tulisi mitään lisiä? Kyllä se vuorotyö on sen verran iso rasite että kyllä moni jättäisi hankkimatta sellaista ammattia jossa joutuu tekemään vuorotyötä surkealla palkalla ja jos lisiä vähennetään reilusti tai poistettaisiin niin oikeasti olisi vaikeata löytää enää niitä tekijöitä esim. viikonlopuiksi.
Mutta jos tuntipalkasta puhutaan niin onhan se ihan kohtuullinen peruspalkka päivätyöstä, ei hyvä mutta monet samalla koulutuksella ja kovalla työllä voi saada vähemmän. Mitä tulee ap. lakimieheen niin sinäkin olet ammatin valitessa tiennyt varmaan miten palkkaus muodostuu. On ammatteja missä ei ole edes mitään takeita mistään tuntipalkasta tai lisistä mutta se on kyllä näiden ammattien pariin hakeutuvien tiedossa mm. taksikuskit, kiinteistövälittäjät ja muut provikalla työskentelevät.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:33"]
[/quote]
Uusi laskelma:
[/quote]
Älä nyt viitsi. Mieheni tienaa 4000€, netto 2700€.
Laskepa uudestaan.
mua ainakin kyrsii tuo sunnuntailisien pienentämisestä itkeminen, kun suuri osa sunnuntaisin töitä tekevistä ei saa siitä penniäkään ylimääräistä palkkaa.
Just näin. Ootte te naiset hienoja, käydään toisten kimppuun vaikka pitäisi olla yhteisrintamassa.
Samassa veneessä tässä ollaan.Vai tätäkö aSipilä haluaa? Suomalaiset toinen toistensa kimpussa niin ei tartte selitellä pakolaiskriisiä tai talouden ongelmia?
En jaksanut lukea koko ketjua mutta tosiaan tuntuu että hoitoalalla on ihan vääristynyt käsitys palkoista. Toki vaativasta työstä pitää maksaa ja huonoista työajoista saada lisiä. Mutta että 3000€/kk käteen huono palkka!?!?
Itse olen pankkitoimihenkilö. Hoidan monien kymmenien tuhansien sijoittamisia, satojen tuhansien lainoja ja olen välillä vastuussa suurista käteismääristä. Olen käynyt korkeakoulun ja tehnyt työssäni arviopaperivälittäjän tutkinnon. Kiire ja deadlinet painaa asuntokaupoissa päälle. Töissä matkoineen olen 8-18. Ehdin nähdä lastani pari tuntia päivässä. Toki vkloppuna enemmän.
Tästä saan käteen 1600€/kk ja kituutan yksinhuoltajana köyhyysrajalla. Kyllä mulle kelpaisi 3000€/kk käteen. Pitääköhän vaihtaa alaa?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:10"]
Ihan turha jonkun 8-16 puurtavan valittaa että ei tule mitään lisiä palkan päälle.
[/quote]
Kuka täällä on puhunut 8-16 puurtavista?
Nyt on puhuttu ihmisistä jotka istuvat töissä säännöllisesti 12 tunnin päiviä, ja tekevät töitä ilman mitään lisiä myös viikonloppuisin.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:29"] En usko että mikään ammattiryhmä tienaa niin hyvin kuin sairaanhoitajat ja kätilöt samoilla työtunneilla. Keskimääräinen nainen tienaa puolta vähemmän. [/quote] Millä muulla ammattiryhmällä on noin alhaisella palkalla samanlainen vastuu? [/quote]Mikä vastuu? Ymmärtää ottaa yhteys lääkäriin tarvittaessa vai mitä tarkoitat?
[/quote]
Vopi luoja, tulepa sairaalaan katsomaan. Sairaanhoitaja mm. vastaa koko osaston tablettilääkkeistä, nestebalanssien laskemisesta, suonensisäisestä nesteytyksestä, sydän- ja diureesilääkkeiden suonensisäisestä annostelusta, kipupumpuista, verensiirroista, elvytyksestä, osaston paikkatilanteesta, jne.
[/quote]
Tai sitten vaihtaa haavaan uudet siteet ja ottaa vastaan ajanvarauksia. Riippuu paljon työnkuvasta ja päivästä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:14"]En jaksanut lukea koko ketjua mutta tosiaan tuntuu että hoitoalalla on ihan vääristynyt käsitys palkoista. Toki vaativasta työstä pitää maksaa ja huonoista työajoista saada lisiä. Mutta että 3000€/kk käteen huono palkka!?!?
Itse olen pankkitoimihenkilö. Hoidan monien kymmenien tuhansien sijoittamisia, satojen tuhansien lainoja ja olen välillä vastuussa suurista käteismääristä. Olen käynyt korkeakoulun ja tehnyt työssäni arviopaperivälittäjän tutkinnon. Kiire ja deadlinet painaa asuntokaupoissa päälle. Töissä matkoineen olen 8-18. Ehdin nähdä lastani pari tuntia päivässä. Toki vkloppuna enemmän.
Tästä saan käteen 1600€/kk ja kituutan yksinhuoltajana köyhyysrajalla. Kyllä mulle kelpaisi 3000€/kk käteen. Pitääköhän vaihtaa alaa?
[/quote]
Kuka tienaa 3000€ nettona?
Olen sh ja netto 1880€. Päivätyö kuten ilmeisesti sinullakin.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:14"]
En jaksanut lukea koko ketjua mutta tosiaan tuntuu että hoitoalalla on ihan vääristynyt käsitys palkoista. Toki vaativasta työstä pitää maksaa ja huonoista työajoista saada lisiä. Mutta että 3000€/kk käteen huono palkka!?!? Itse olen pankkitoimihenkilö. Hoidan monien kymmenien tuhansien sijoittamisia, satojen tuhansien lainoja ja olen välillä vastuussa suurista käteismääristä. Olen käynyt korkeakoulun ja tehnyt työssäni arviopaperivälittäjän tutkinnon. Kiire ja deadlinet painaa asuntokaupoissa päälle. Töissä matkoineen olen 8-18. Ehdin nähdä lastani pari tuntia päivässä. Toki vkloppuna enemmän. Tästä saan käteen 1600€/kk ja kituutan yksinhuoltajana köyhyysrajalla. Kyllä mulle kelpaisi 3000€/kk käteen. Pitääköhän vaihtaa alaa?
[/quote]
3000 käteen! Missä! Haluan sinne. Olen erikoissairaanhoidossa ja lisen kanssa minulla jää käteen 2200-2400 kuussa. Haluan tuonne kolmentonnin sairaalaan.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:13"]
Just näin. Ootte te naiset hienoja, käydään toisten kimppuun vaikka pitäisi olla yhteisrintamassa. Samassa veneessä tässä ollaan.Vai tätäkö aSipilä haluaa? Suomalaiset toinen toistensa kimpussa niin ei tartte selitellä pakolaiskriisiä tai talouden ongelmia?
[/quote]
Näinhän sitä Roomassakin aikoinaan, divide et impera. Ja kuinka sitten kävikään...
47, minä en saa koskaan sunnuntailisiä. Palkkani samanlainen kuin sairaanhoitajilla.
T. Yliopistossa kouluttautunut asiantuntija
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:23"]
47, minä en saa koskaan sunnuntailisiä. Palkkani samanlainen kuin sairaanhoitajilla.
T. Yliopistossa kouluttautunut asiantuntija
[/quote]
Eli siis saat bruttopalkkaa jonkun 2400€ ja ei mitään siihen päälle vaikka teet vuorotyötä?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:13"]
Just näin. Ootte te naiset hienoja, käydään toisten kimppuun vaikka pitäisi olla yhteisrintamassa. Samassa veneessä tässä ollaan.Vai tätäkö aSipilä haluaa? Suomalaiset toinen toistensa kimpussa niin ei tartte selitellä pakolaiskriisiä tai talouden ongelmia?
[/quote]
Voidaan toki vahtaa kätilöiden tilalle esim. ahtaaja tai paperimies jos naisten uikuttaminen häiritsee.
Heillä vasta paremmat tuntipalkat onkin.
Suhteellisuudentajua itse kullekin, kiitos.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:55"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:52"] [quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:29"] En usko että mikään ammattiryhmä tienaa niin hyvin kuin sairaanhoitajat ja kätilöt samoilla työtunneilla. Keskimääräinen nainen tienaa puolta vähemmän. [/quote] Millä muulla ammattiryhmällä on noin alhaisella palkalla samanlainen vastuu? [/quote]Mikä vastuu? Ymmärtää ottaa yhteys lääkäriin tarvittaessa vai mitä tarkoitat? [/quote] Vopi luoja, tulepa sairaalaan katsomaan. Sairaanhoitaja mm. vastaa koko osaston tablettilääkkeistä, nestebalanssien laskemisesta, suonensisäisestä nesteytyksestä, sydän- ja diureesilääkkeiden suonensisäisestä annostelusta, kipupumpuista, verensiirroista, elvytyksestä, osaston paikkatilanteesta, jne. [/quote]Itse asiassa olen ollut sairaalassa töissä ja nähnyt mitä siellä tehdään. 6 ja puoli tuntia istuivat kahvilla työpäivästä. Edes kun hälytyskello soi niin ei menty katsomaan mikä hätänä. Lopetin työn kun en kestänyt välinpitämättömyyttä.
[/quote]
Älä jaksa provota. Tosiaan, olen itse KTM ja töissä koulutustani vastaavassa työssä. Mielestäni sairaanhoitajien työ on ihan älyttömän vaativaa ja stressaavaa, enkä todellakaan pystyisi siellä eläkeikään saakka olemaan. Se on myös ihan tajuttoman alipalkattua. En kauppatieteiden maisterina ole koskaan ollut niin haastavassa tai vastuullisessa tilanteessa, kun olin sairaanhoitajana kolmekymmentä kertaa vuoron aikana.