Vauvan rekisteröinti
Henkkarit pitää olla synnytyssairaalassa mukana, juu, tiedetään. Mutta miten tämä koko rekisteröimishomma loppujenlopuksi sitten menee? Jos esim. on niin käsi että henkkarit kertakaikkiaan unohtuu ottaa mukaan, mulla kun on henkkarit lompakossa ja maksukortit mitä useimmiten käytän puhelimen "kansissa", eli henkkarit ei läheskään aina mukana joka paikassa. Entä jos isin henkkarit jää kotiin, rekisteröidäänkö vauva sitten automaattisesti minun nimelle, joka on eri kuin isän nimi vaikka naimisissa ollaan? Millanen rumba tuosta sitten tulee jälkikäteen jos kaikkea ei voi hoitaa siististi yhdellä kertaa? Jossain luki että maistraatista lähetetään jotkut paperit täytettäväksi kotiin, pistetäänkö se virallinen ja viimeinen nimi niihin papereihin, vai nimetäänkö vauva samantien synnytyslaitoksella? Pitääkö isällä olla edes henkkareita mukana siellä? Aina puhutaan vain listasta asioita joita äidin pitäisi muistaa mukaan synnyttämään ottaa.
Kommentit (10)
En minä muista näyttäneeni henkkareitani kertaakaan synnärillä. Neuvolakortin kyllä, mutta teoreettisestihan se voisi olla vaikka varastettu (tuskin tosin kukaan raskaanaoleva varastaisi toisen odottavan neuvolakorttia ja käyttäisi sitä, mutta teoreettisesti... :D).
Lapselle laitettiin nilkkaan ranneke, jossa oli minun nimeni ja hetuni, lapsen sängyssä oli vain lappu "tyttö Sukunimeni" ja syntymäpäivä ja "loppuosa", joka ei siis ollut lopullinen hetu.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:25"]
En minä muista näyttäneeni henkkareitani kertaakaan synnärillä. Neuvolakortin kyllä, mutta teoreettisestihan se voisi olla vaikka varastettu (tuskin tosin kukaan raskaanaoleva varastaisi toisen odottavan neuvolakorttia ja käyttäisi sitä, mutta teoreettisesti... :D). Lapselle laitettiin nilkkaan ranneke, jossa oli minun nimeni ja hetuni, lapsen sängyssä oli vain lappu "tyttö Sukunimeni" ja syntymäpäivä ja "loppuosa", joka ei siis ollut lopullinen hetu.
[/quote]
Noin se tapahtuu, ei äidin henkilöllisyyttä sen kummemmin tarkisteta ellei ole syytä epäillä.
Tuohon tuskin kukaan feikkaa kuka on, tuli mieleen se tapaus jssa romanimies piti vankina naista, joka sitten saikin lapsia hänen kanssaan vankeutensa aikana: Tämä vankinainen esiintyi synnärillä vangitsijansa käskystä toisen romaninaisen nimellä, jolloin lapsetkin "rekisteröityivät" väärän naisen nimiin. Tapahtui Suomessa, ihan vuosi tai pari vuotta sitten tästä uutisoitiin.
Muistaakseni tämä tapaus on se, jossa kaikki lapset eivät ole löytyneet äidilleen takaisin vieläkään, vaan isä möi tai muuten antoi lapset pois äidiltä kysymättä :(
Joo ei kuule henkkareita kysellä. Neuvolakorttia vaan. Avioliitossa syntyvä lapsi on aina aviomiehen, siis vieanomaisten edessä.
Kyllä se heti jonka vauva saa on ihan lopullinen ja virallinen. Ei se muutu nimen saannin jälkeen. Lapsen tunnuksen voi itse tarkastaa maistraatin palvelusta heti kun kätilö on rekisteröinyt vauvan syntyneeksi.
Ei siellä synnärillä henkkareita tarvi. Sitä miestä joka on synnytyksessä mukana ei rekisteröidä lapsen isäksi, vaan äidin aviomies. Jos äiti ei ole naimisissa, niin isän tiedot jää tyhjäksi.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:46"]Kyllä se heti jonka vauva saa on ihan lopullinen ja virallinen. Ei se muutu nimen saannin jälkeen. Lapsen tunnuksen voi itse tarkastaa maistraatin palvelusta heti kun kätilö on rekisteröinyt vauvan syntyneeksi.
Ei siellä synnärillä henkkareita tarvi. Sitä miestä joka on synnytyksessä mukana ei rekisteröidä lapsen isäksi, vaan äidin aviomies. Jos äiti ei ole naimisissa, niin isän tiedot jää tyhjäksi.
[/quote]
Ei ole pysyvä ja lopullinen. En edes muista enää sitä sairaalahetua, toki syntymäpäivä oli ja on sama, mutta loppuosa on täysin eri, jokaista numeroa ja kirjainta myöden.
Maistraatista tulee paperi kotiin. Sillä ilmoitetaan lapsen nimi.
Jos äiti on naimisissa, aviomies on saanut automaattisesti lapsen huoltajuuden ja silloin lappuun tulee molempien huoltajien allekirjoitus. Avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen huoltaja on äiti, joka voi päättää lapsen nimestä halutessaan itse.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 09:44"]Ei vauvaa rekisteröidä synnytyssairaalassa. Vauva saa "nimen" esim. tyttö Nieminen äidin nimen mukaan. Muuten vauvoilla olisi pelkkä numero. Vauvan syntymäpäivän jälkeinen 4-numeroinen sos.turvatunnukselta näyttävä ei ole oikea. Oikea tulee nimen antamisen jälkeen Kelalta.
[/quote]
Kyllä me saatiin lopullinen hetu jo sairaalassa. Ensin toki tilapäinen, mutta parissa päivässä eli heti maanantaina tuli ihan oikea tunnus.
Meidän piti ilmoittaa "työnimi" lapselle, jota käytettiin sairaalassa. Syynä kuulemma oli se, että lasta on mukavampi kutsua nimellä, ja jos sattuu olemaan vaikka kaksi Virtasta, joilla molemmilla on tyttö, niin eivät mene sekaisin. Paha vaan, että se työnimi kummittelee edelleen sairaalan tietokannoissa aiheuttamassa sekaannusta...
Lapsi on syntyessään "Poika Äidinsukunimi" tai "Tyttö Äidinsukunimi", riippumatta isän sukunimestä ja siitä ollaanko naimisissa vai ei.
Sukunimi vaihdetaan tai ollaan vaihtamatta kahden kuukauden sisällä syntymästä.
Jos äidin sukunimi on naimisiin menon vuoksi kasiosainen, esim Koistinen-Karppinen ja isä on Karppinen, niin lapsen sukunimeksi tulee silloin isän sukunimi.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:46"]Kyllä se heti jonka vauva saa on ihan lopullinen ja virallinen. Ei se muutu nimen saannin jälkeen. Lapsen tunnuksen voi itse tarkastaa maistraatin palvelusta heti kun kätilö on rekisteröinyt vauvan syntyneeksi.
[/quote]
Ei ole pysyvä ja lopullinen. En edes muista enää sitä sairaalahetua, toki syntymäpäivä oli ja on sama, mutta loppuosa on täysin eri, jokaista numeroa ja kirjainta myöden.
[/quote]
Meidän vauva syntyi tänä vuonna ja se sai heti oikean hetun. Se näkyi maistraatissa miehen tiedoissa ja kelakortti tuli nimen annon jälkeen ja siinä oli sama hetu.
Kätilö hakkaa koneelle vauvan tiedot synnytyssalissa heti kun vaan ehtii ja siinä yhteydessä vauvalle luodaan hetu.
Ei vauvaa rekisteröidä synnytyssairaalassa. Vauva saa "nimen" esim. tyttö Nieminen äidin nimen mukaan. Muuten vauvoilla olisi pelkkä numero. Vauvan syntymäpäivän jälkeinen 4-numeroinen sos.turvatunnukselta näyttävä ei ole oikea. Oikea tulee nimen antamisen jälkeen Kelalta.