Kun hoitajat aina uhoavat lähtevänsä uudelle alalle, niin mikä se "uusi ala" on?
Mikä on sellainen ala, jolle voi noin vain siirtyä ilman kyseisen alan koulutusta, ansaitsee heti yli 5000€/kk, saa vakipaikan loppuelämäkseen, työt ovat helppoja ja leppoisia eikä kiirettä, stressiä, vastuuta koskaan ole, isot tulot vain eikä mikään riskiä irtisanomisista?
Tällaisille aloille kun hoitajat aina uhoavat lähtevänsä. Niin mikä se tällainen ala on?
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Veroprosentin nousu palkan nousun myötä pitää huolen että hoitsut meuhkaa turhasta. Mutta saivatpa jonkun aikaa olla esillä.
Voi tulla monella suru puseroon kun ei saakaan puhtaana käteen sitä "luvattua" korotusta :D
Suurin osahan ei tajua hölkäsen pöläystä veroista ja brutoista ja netoista, vaan luulee että palkka tarkoittaa sitä minkä verran tulee euroja tilille.
Kokonaisuutena on niin, että verotuloja, joilla julkisen sektorin palkat ja kaikki muu maksetaan, ei tule lisää, vaan niitä tuloja on yhä vähemmän verrattuna kasvaviin menoihin. Jos rahamäärällä x nykyään palkataan y määrä henkilöitä, niin jatkossa, jos palkat nousevat, voidaan palkata z eli harvempia. Koska työn määrä ei silti vähene, jäljelle jääneiden työmäärä ja kiire lisääntyy. Jos hoitajat ovst tyytymättömiä kiireen tunteeseen, niin näillä palkkavaatimuksilla se ongelma pahenee vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tunnen useita alanvaihtajia, mutta kaikki he ovat kouluttautuneet uudelleen. Mistä ap olet saanut käsityksen, ettei alavaihtajat kouluttautuisi?
Miten aikuinen ihminen pystyy kouluttautumaan uudelleen?
Millä hän pääsee sisään opintoihin, kun vain ensikertalaiset pääsee sisään? (Tiedän tämän, kun olen hakenut. En päässyt sisään. Lukio-opinnoista oli jo 30 vuotta. Pääsin neljännelle varasijalle (4.), ja laskin että olisin päässyt helposti sisään, jos olisin ollut ensikertalainen.)
Millä hän elää opintojen ajan ja maksaa laskunsa?
Kyselet tosi kummallisia. Minä pääsin hoitajataustaisena yliopistoon ensimmäisellä hakukerralla. Valmistauduin toki pääsykokeisiin äärimmäisen huolellisesti, ja lukiotodistuskin on hyvä.
Opintojen aikana elätin itseni tekä tekemällä hoitajan keikkatöitä että opintorahalla. Uuden alan töihin pääsin jo opintojen aikana, nyt olen vakituisessa ja paremmin palkatussa työssä juristina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairaanhoitaja, mutta en ko. töitä tee enää niiden moninaisten ongelmien vuoksi mitä näissä keskusteluissakin on tullut ilmi. Saman rahan voi siis saada paljon helpommallakin, ja vähemmällä stressillä.
En huomannut oliko kukaan vielä maininnut yrittäjyyttä, mutta itse siirryin tähän toimeentulokastiin ihan ilman lisäkoulutuksia. Tällä hetkellä minulla on hyvää myyntiä tekevä nettikauppa ja lisäksi kirjoittelen blogia josta saan affiliatetuloja. Lisäksi muutakin nettikauppaviritystä on tekeillä, mutta jo nyt näin vuoden jälkeen palkkani on paljon parempi mitä hoitajan työssä ja mikä parasta, ilman yhtäkään kasvokkain tapahtuvaa asiakaskontaktia :) kaikki yhteydenpito hoitoo sähköpostitse.
Ihmeitä saisi tapahtua, että palaisin hoitotyöhön.
Maksat itsellesi 4000€ palkkaa? Joko et ole yrittäjä tai sitten olet tyhmä sellainen.
Missä tuossa muka mainittiin mitään summia? Onko sun luetun ymmärtäminen todella noin huonoa?
-eriSinulla selvästi on. "palkkani on paljon parempi mitä hoitajan työssä" -> hoitajien keskipalkka 3300€/kk, joten tätä "paljon parempi" on vähintään 4000€/kk. Simple.
Ehkäpä hän puhuikin omasta palkastaan? Ja etkö sä tajua, ettei läheskään kaikki hoitajat todellakaan saa lähellekään tuota 3300 e/kk. Ja mikä sinä olet määrittelemään, mikä mikä on "paljon parempi"? Ne ovat aika suhteellisia asioista. Sinä et tehnyt nyt muuta kuin omia turhia oletuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansaitsee heti yli 5000€/kk? Missä näin on väitetty?
Aika moni hoitaja tälläkin sivulla.
Ja kun nyt haluavat lähes 5000€/kk palkkaa sairaanhoitajan työstä, niin tuohan on heille sitten se minimi hyväksyttävä palkkataso omasta mielestään.
Niin siitä työstä hyväksyttävä palkkataso. Eikä kukaan ole edes puhunut mistään 5 tonnista. 3 tonnia olisi tavoite minusta.
Mutta siis monia muita helppoja töitä voisin tehdä paljon pienemmällä palkalla, ja olen tehnytkin.
Löytyy myös työllistävä toisen alan tutkinto jonne voin palata. Mutta en palaa vaan vaihdan maata, koska tykkään kyllä työskennellä hoitoalalla. Mutta en tällä palkalla. Työtarjous on taskussa toisesta maasta, mutta odotan nyt tämän palkkakierroksen, koska onhan se aina perheellisellä se lähteminen haastavampaa... Kuitenkin mahdollista ja toteutuu meidän kohdalla jos nyt ei saada palkkoja kuntoon. 4,5 vuoden AMK-kaksoistutkinnon jälkeen se peruspalkka saa tällä vastuulla ja kuormittavuudella alkaa kolmosella ja sillä selvä.
Ehkä kannattaa tarkistaa ne omat lakkovaatimuksenne. Tehy vaatii palkankorotuksia, jotka toteutuessaan tarkoittaisivat, että sairaanhoitajien keskipalkka olisi 5 vuoden kuluttua lähes 5000€/kk bruttona.
Hoitajat eivät edes ilmeisesti itse tiedä, minkä takia ovat lakossa tai mitä vaatimassa.
Höpöhöpö, se tarkoittaisi noin kaksinkertaista palkkaa nykytilanteeseen nähden, eikä sellaisesta kukaan ole puhunut. Olen hyvin selvillä tehyn ehdotuksesta. Oma peruspalkkani nousisi sen kanssa noin 3200 euroon, ja kun laskee tinkivaran joka vaatimukseen toki on sisällytetty, niin nousu olisi noin 3000 euroon. Siihen olen sitten ihan tyytyväinen jonkun aikaa, nyt on jo 15 vuotta menty ilman sen suurempia korotuksia kun koskaan ei ole sopiva aika...
Eli sinäkään et ymmärrä, että se peruspalkka ei ole se tärkeä, vaan kokonaisansiot. Ja lisien kanssa sairaanhoitajien mediaanipalkka on jo kaikkien suomalaisten mediaanipalkkaa korkeampi, yli 3000€/kk bruttona. Nuo vaaditut korotukset nostaisivat teidän kokonaispalkan lähes summaan 5000€/kk, mikä on aivan järjetön vaatimus.
Varmaan onkin hyvä, jos kaltaisesi lähtisivät alalta, nythän hoitajia on Suomessa aivan valtavasti, väestöön suhteutettuna enemmän kuin missään EU:ssa. Ala tervehtyisi kun tyhmät ja asennevammaiset lähtisivät pois. Sitä kautta saisi sitä työilmapiiriäkin paremmaksi.
Nimenomaan peruspalkka on tärkeä, lisät on lisiä huonoista duuneista ja jatkuvasta väsymyksestä,huonoista lomista yms.
Ja lisät ei jakaannu tasan kaikillle, kroppakin alkaa pistään vastaan vanhetessa,yöt kauheita ,aamu-illat...
Ne lisät maksetaan kuitenkin rahana, eikö? Ja jos ei ole tiedossa niin lisiä maksetaan myös muilla aloilla ja kyllä ne ihan palkaksi lasketaan. Peruspalkka on matala monella muullakin alalla ja lisiä maksetaan sitten mm. juurikin näistä epätavallisista työajoista. Lisät eivät ole mikään korvaus huonoista lomista tai väsymyksestä. Suurena shokkina voi kertoa, että muissakin töissä väsyy. Ja tämä huonot lomat onkin uusi asia. Mikä mahtaa tehdä lomasta huonon? Se että kaikki eivät saakaan pitää juuri sinä ajankohtana kun haluaa tai kaikkia viikkoja putkeen. Pitääkin tiedustella omalta työnantajalta missä minun lisäni huonoista lomista viipyy kun en ole minään vuonna niitä saanut.
Lisät ovat korvaus epäterveellisistä ja epämukavista työajoista, eikä niitä kuulu ottaa mukaan palkkakeskusteluun millään alalla. Lisät ovat tärkeitä, koska ei muuten kovin moni tekisi öitä, iltoja, viikonloppuja, pyhiä ollenkaan ja joillain aloilla nekin ajat on pakko töitä tehdä.
Sen takia pitää aina puhua vain peruspalkasta. Ne ovat keskenään vertailukelpoisia.
Kyllä ne nimenomaan pitää ottaa mukaan keskusteluun. Ne ovat osa palkkaa ja maksetaan rahana. Se on totta, että fiksumpi idea olisi luopua lisistä kokonaan ja korottaa peruspalkkaa aloilla, joihin lisät kuuluvat. Nykyajan yhteiskunta ei toimi enää arkisin klo 8-16 ja juhlapyhät eivät ole kaikille samat. On outoa, että edelleen arvotetaan jotkut viikonpäivät ja kellonajat arvokkaammiksi. Eli lisät pois ja peruspalkka ylös. Kaikki ovat tyytyväisiä. Vai jäisikö hoitajat sittenkin kaipaamaan sitä rahaa, jota eivät tällä hetkellä miellä olevan osa palkkaa.
Meinaat, että osa voisi tehdä pelkkää päivävuoroa ja saada saman palkan kuin toiset, jotka tekevät töitä myös öisin? Kaivaa pelkät rusinat pullista. On paljon muitakin aloja, missä työskennellään monelaisin työajoin, osa tekee normaalia 8-16 päivää ja toiset tekevät sitä 24/7 saaden vuorolisiä. Joku olisi niin joulun kuin juhannuksenkin töissä saaden saman palkan kuin toinen, joka on vapaalla sinun periaatteellasi.
Peruspalkka ja lisät kuuluvat molemmat keskusteluun mukaan, mutta selvästi eriteltyinä toisistaan.
Juuri näin. Jos peruspalkka on parempi niin miksi niitä lisiä tarvitaan? Ammatinvalintakysymyshän se sitten on jos joulu ja juhannus muödostuvat kynnyskysymykseksi. Onhan nytkin aloja, joista ei esim. joulu tai juhannusaatosta saa mitenkään merkittävästi isompaa korvausta. Ainakaan niillä aloilla millä itse olen työskennellyt, hoitajista en tiedä. Normaalia 8-16 työaikaa tekevä ei nytkään saa kummoista liksaa, ainakaan juuri se merkonomipohjainen sihteeri. Tämä ihmeellinen arvottaminen että joku päivä on kalliimpi kuin toinen on kummallista. Pohjautuu johonkin agraaliyhteiskuntaan kun sunnuntaisin käytiin kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajakollegani ovat opiskelleet insinööreiksi, lääkäreiksi, juristiksi, poliiseiksi, seksuaaliterapeutiksi, lääkintälaitteiden korjaajaksi, opettajiksi ym ym.
Vastaukseni saa alapeukkuja, koska jotkut hoitajat ovat oikeasti vaihtaneet alaa? : D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tunnen useita alanvaihtajia, mutta kaikki he ovat kouluttautuneet uudelleen. Mistä ap olet saanut käsityksen, ettei alavaihtajat kouluttautuisi?
Millä hän pääsee sisään opintoihin, kun vain ensikertalaiset pääsee sisään? (Tiedän tämän, kun olen hakenut. En päässyt sisään. Lukio-opinnoista oli jo 30 vuotta. Pääsin neljännelle varasijalle (4.), ja laskin että olisin päässyt helposti sisään, jos olisin ollut ensikertalainen.)
Olen itse kouluttautunut kahdelle er alalle ihan aikuisena ja yhdistänyt työelämässä nämä alat.
Pääsin kyllä ihan helposti ekalla yrityksellä.
Opintolaina ja opintoraha ovat keksitty.Eli poltit oikein urakalla veronmaksajien rahoja ja elit vuosikausia yhteiskunnan tuilla. Just.
Käykö kateeksi, maksoin muuten kaksikertaisest verojakin verrattuna kaupan kassan hommiin. Opintolaina kyllä piti maksaa takaisin, sinä ehkä et maksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisuutena on niin, että verotuloja, joilla julkisen sektorin palkat ja kaikki muu maksetaan, ei tule lisää, vaan niitä tuloja on yhä vähemmän verrattuna kasvaviin menoihin. Jos rahamäärällä x nykyään palkataan y määrä henkilöitä, niin jatkossa, jos palkat nousevat, voidaan palkata z eli harvempia. Koska työn määrä ei silti vähene, jäljelle jääneiden työmäärä ja kiire lisääntyy. Jos hoitajat ovst tyytymättömiä kiireen tunteeseen, niin näillä palkkavaatimuksilla se ongelma pahenee vain.
Ongelma onkin se, että niiden verorahojen budjetointi ja käyttö in ihan persiillään. Asioita pitäisi priorisoida pohjamutia myöten uudelleen. Verorahat kyllä riittäisivät, jos niiden käyttö vain olisi fiksumpaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku noista minun työpaikalleni tulee niin varmana teen elämästään helvettiä.
Kuulostat ihanalta ja empaattiselta ihmiseltä. Lämmin halaus sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajakollegani ovat opiskelleet insinööreiksi, lääkäreiksi, juristiksi, poliiseiksi, seksuaaliterapeutiksi, lääkintälaitteiden korjaajaksi, opettajiksi ym ym.
Vastaukseni saa alapeukkuja, koska jotkut hoitajat ovat oikeasti vaihtaneet alaa? : D
Opiskelu ei ole alanvaihtoa. Se on vain opiskelua. Ja kysymys aloituksessa oli uudesta työurasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kouluttautunut kahdelle er alalle ihan aikuisena ja yhdistänyt työelämässä nämä alat.
Pääsin kyllä ihan helposti ekalla yrityksellä.
Opintolaina ja opintoraha ovat keksitty.Eli poltit oikein urakalla veronmaksajien rahoja ja elit vuosikausia yhteiskunnan tuilla. Just.
Käykö kateeksi, maksoin muuten kaksikertaisest verojakin verrattuna kaupan kassan hommiin. Opintolaina kyllä piti maksaa takaisin, sinä ehkä et maksaisi.
Ei vaan halveksun sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi 58v ja heti minua oltiin laittamassa takaisin koulun penkille. Ja tiedän ihmisiä jotka kouluttautuu yli 50v uusille aloille ja kyllä ne on hengissä pysyneet.
Ja voihan siinä opiskelun sivussa tehdä keikkatöitä siellä vanhalla alalla. Töitä kyllä löytyy. Töitä tekemällähän moni rahoittaa opiskelunsa.
Jäit työttömäksi, vaikka ”töitä kyllä löytyy”?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja it-alalle on pari lähtenyt vuosien varrella :)
Jos tressiä lähtee pakoon niin ei tuo it-ala ole myöskään leppoisa. Tietysti työajat on hyvät. Saattaa sielläkin kyllä ajoittain joutua ylitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri vaihtoi sairaanhoitajan töistä lääkefirman tuote-esittelijäksi. Palkkan kokoa en tiedä, mutta elintaso perheellä on kohonnut huomattavasti. Ja iloisesti ilmoittaa nykyisin, että hyvin menee.
Tämä ei edes ole varsinainen alanvaihto, koska useimmiten lääkefirmat hakevat tuote-esittelijöikseen ihmisiä, joilla on terveydenhuollon alan koulutus. Sairaanhoitajan työtä siis, vaikkakin erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansaitsee heti yli 5000€/kk? Missä näin on väitetty?
Aika moni hoitaja tälläkin sivulla.
Ja kun nyt haluavat lähes 5000€/kk palkkaa sairaanhoitajan työstä, niin tuohan on heille sitten se minimi hyväksyttävä palkkataso omasta mielestään.
Niin siitä työstä hyväksyttävä palkkataso. Eikä kukaan ole edes puhunut mistään 5 tonnista. 3 tonnia olisi tavoite minusta.
Mutta siis monia muita helppoja töitä voisin tehdä paljon pienemmällä palkalla, ja olen tehnytkin.
Löytyy myös työllistävä toisen alan tutkinto jonne voin palata. Mutta en palaa vaan vaihdan maata, koska tykkään kyllä työskennellä hoitoalalla. Mutta en tällä palkalla. Työtarjous on taskussa toisesta maasta, mutta odotan nyt tämän palkkakierroksen, koska onhan se aina perheellisellä se lähteminen haastavampaa... Kuitenkin mahdollista ja toteutuu meidän kohdalla jos nyt ei saada palkkoja kuntoon. 4,5 vuoden AMK-kaksoistutkinnon jälkeen se peruspalkka saa tällä vastuulla ja kuormittavuudella alkaa kolmosella ja sillä selvä.
Ehkä kannattaa tarkistaa ne omat lakkovaatimuksenne. Tehy vaatii palkankorotuksia, jotka toteutuessaan tarkoittaisivat, että sairaanhoitajien keskipalkka olisi 5 vuoden kuluttua lähes 5000€/kk bruttona.
Hoitajat eivät edes ilmeisesti itse tiedä, minkä takia ovat lakossa tai mitä vaatimassa.
Höpöhöpö, se tarkoittaisi noin kaksinkertaista palkkaa nykytilanteeseen nähden, eikä sellaisesta kukaan ole puhunut. Olen hyvin selvillä tehyn ehdotuksesta. Oma peruspalkkani nousisi sen kanssa noin 3200 euroon, ja kun laskee tinkivaran joka vaatimukseen toki on sisällytetty, niin nousu olisi noin 3000 euroon. Siihen olen sitten ihan tyytyväinen jonkun aikaa, nyt on jo 15 vuotta menty ilman sen suurempia korotuksia kun koskaan ei ole sopiva aika...
Eli sinäkään et ymmärrä, että se peruspalkka ei ole se tärkeä, vaan kokonaisansiot. Ja lisien kanssa sairaanhoitajien mediaanipalkka on jo kaikkien suomalaisten mediaanipalkkaa korkeampi, yli 3000€/kk bruttona. Nuo vaaditut korotukset nostaisivat teidän kokonaispalkan lähes summaan 5000€/kk, mikä on aivan järjetön vaatimus.
Varmaan onkin hyvä, jos kaltaisesi lähtisivät alalta, nythän hoitajia on Suomessa aivan valtavasti, väestöön suhteutettuna enemmän kuin missään EU:ssa. Ala tervehtyisi kun tyhmät ja asennevammaiset lähtisivät pois. Sitä kautta saisi sitä työilmapiiriäkin paremmaksi.
Nimenomaan peruspalkka on tärkeä, lisät on lisiä huonoista duuneista ja jatkuvasta väsymyksestä,huonoista lomista yms.
Ja lisät ei jakaannu tasan kaikillle, kroppakin alkaa pistään vastaan vanhetessa,yöt kauheita ,aamu-illat...
Ne lisät maksetaan kuitenkin rahana, eikö? Ja jos ei ole tiedossa niin lisiä maksetaan myös muilla aloilla ja kyllä ne ihan palkaksi lasketaan. Peruspalkka on matala monella muullakin alalla ja lisiä maksetaan sitten mm. juurikin näistä epätavallisista työajoista. Lisät eivät ole mikään korvaus huonoista lomista tai väsymyksestä. Suurena shokkina voi kertoa, että muissakin töissä väsyy. Ja tämä huonot lomat onkin uusi asia. Mikä mahtaa tehdä lomasta huonon? Se että kaikki eivät saakaan pitää juuri sinä ajankohtana kun haluaa tai kaikkia viikkoja putkeen. Pitääkin tiedustella omalta työnantajalta missä minun lisäni huonoista lomista viipyy kun en ole minään vuonna niitä saanut.
Lisät ovat korvaus epäterveellisistä ja epämukavista työajoista, eikä niitä kuulu ottaa mukaan palkkakeskusteluun millään alalla. Lisät ovat tärkeitä, koska ei muuten kovin moni tekisi öitä, iltoja, viikonloppuja, pyhiä ollenkaan ja joillain aloilla nekin ajat on pakko töitä tehdä.
Sen takia pitää aina puhua vain peruspalkasta. Ne ovat keskenään vertailukelpoisia.
Kyllä ne nimenomaan pitää ottaa mukaan keskusteluun. Ne ovat osa palkkaa ja maksetaan rahana. Se on totta, että fiksumpi idea olisi luopua lisistä kokonaan ja korottaa peruspalkkaa aloilla, joihin lisät kuuluvat. Nykyajan yhteiskunta ei toimi enää arkisin klo 8-16 ja juhlapyhät eivät ole kaikille samat. On outoa, että edelleen arvotetaan jotkut viikonpäivät ja kellonajat arvokkaammiksi. Eli lisät pois ja peruspalkka ylös. Kaikki ovat tyytyväisiä. Vai jäisikö hoitajat sittenkin kaipaamaan sitä rahaa, jota eivät tällä hetkellä miellä olevan osa palkkaa.
Meinaat, että osa voisi tehdä pelkkää päivävuoroa ja saada saman palkan kuin toiset, jotka tekevät töitä myös öisin? Kaivaa pelkät rusinat pullista. On paljon muitakin aloja, missä työskennellään monelaisin työajoin, osa tekee normaalia 8-16 päivää ja toiset tekevät sitä 24/7 saaden vuorolisiä. Joku olisi niin joulun kuin juhannuksenkin töissä saaden saman palkan kuin toinen, joka on vapaalla sinun periaatteellasi.
Peruspalkka ja lisät kuuluvat molemmat keskusteluun mukaan, mutta selvästi eriteltyinä toisistaan.
Juuri näin. Jos peruspalkka on parempi niin miksi niitä lisiä tarvitaan? Ammatinvalintakysymyshän se sitten on jos joulu ja juhannus muödostuvat kynnyskysymykseksi. Onhan nytkin aloja, joista ei esim. joulu tai juhannusaatosta saa mitenkään merkittävästi isompaa korvausta. Ainakaan niillä aloilla millä itse olen työskennellyt, hoitajista en tiedä. Normaalia 8-16 työaikaa tekevä ei nytkään saa kummoista liksaa, ainakaan juuri se merkonomipohjainen sihteeri. Tämä ihmeellinen arvottaminen että joku päivä on kalliimpi kuin toinen on kummallista. Pohjautuu johonkin agraaliyhteiskuntaan kun sunnuntaisin käytiin kirkossa.
Kyllähän tuo päivien eriarvoittaminen näkyy ihan kaikkialla ympärillämme. Eli sitä asennemuutosta ja konkreettisia muutoksia pitäisi tehdä ihan joka puolella, ei vain näissä lisissä.
Ja vuorolisät taas ovat muuten korvausta siitä vuorotyön aiheuttamasta haitasta. Sitä ei voi noin vain pyyhkiä pois ja korvata jollain peruspalkan osalla, jonka saa kaikki oli sitten yksi, kaksi tai kolmivuorotyössä. Vuorotyöllä on ihan tutkittuja terveydellisiä ja sosiaalisia haittoja. Ja jos päivä- tai kaksivuorotyöstä saa saman palkan kuin kolmivuorotyöstä, niin kuka enää edes haluaa tehdä yövuoroja?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Jos joku noista minun työpaikalleni tulee niin varmana teen elämästään helvettiä.
Siellä oikein työilmapiirin parantaja. Kerro millä alalla työskentelet. Osaan alkaa huutelemaan, että kyseisellä alla korppikotkia töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois valita oikeastaan minkä tahansa miesvaltaisen ammatin. Joko siitä saa enemmän rahaa, tai sitten työn vaatimukset on vähäisemmät.
Mistä sinä tiedät muiden alojen töiden vaatimukset? Kateus ja kuvitelmat perustuvat pelkkään mutu-tuntumaan.
Kokemuksesta ja ylivertaisella älykkyydelläni.
Näinhän se menee, alalle kouluttautuneet ja töissään pettyneet elättelevät jotain suurta siirtymää muihin töihin. 5 vuotta työttömänä olleena voin kertoa, että ei niitä avoimia työpaikkoja oikeasti ole edes hypetysaloilla. Vain pitkän työkokemuksen omaavat voivat vaihtaa paremman palkan maksavalle työnantajalle, ei sinne mitään uudelleenkoulutettuja hoitajia kaivata.