Kun hoitajat aina uhoavat lähtevänsä uudelle alalle, niin mikä se "uusi ala" on?
Mikä on sellainen ala, jolle voi noin vain siirtyä ilman kyseisen alan koulutusta, ansaitsee heti yli 5000€/kk, saa vakipaikan loppuelämäkseen, työt ovat helppoja ja leppoisia eikä kiirettä, stressiä, vastuuta koskaan ole, isot tulot vain eikä mikään riskiä irtisanomisista?
Tällaisille aloille kun hoitajat aina uhoavat lähtevänsä. Niin mikä se tällainen ala on?
Kommentit (235)
Jos joku noista minun työpaikalleni tulee niin varmana teen elämästään helvettiä.
Sairaanhoitajakollegani ovat opiskelleet insinööreiksi, lääkäreiksi, juristiksi, poliiseiksi, seksuaaliterapeutiksi, lääkintälaitteiden korjaajaksi, opettajiksi ym ym.
Hoitoalalle kun määrättiin pakkorokotukset niin sieltä pistettiin porukkaa palkattomalle lomalle, osa hoitajista lähti postille töihin ja osa ainakin kaupan alalle. Näin ainakin Lahdessa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajakollegani ovat opiskelleet insinööreiksi, lääkäreiksi, juristiksi, poliiseiksi, seksuaaliterapeutiksi, lääkintälaitteiden korjaajaksi, opettajiksi ym ym.
Ai niin ja it-alalle on pari lähtenyt vuosien varrella :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tunnen useita alanvaihtajia, mutta kaikki he ovat kouluttautuneet uudelleen. Mistä ap olet saanut käsityksen, ettei alavaihtajat kouluttautuisi?
Miten aikuinen ihminen pystyy kouluttautumaan uudelleen?
Millä hän pääsee sisään opintoihin, kun vain ensikertalaiset pääsee sisään? (Tiedän tämän, kun olen hakenut. En päässyt sisään. Lukio-opinnoista oli jo 30 vuotta. Pääsin neljännelle varasijalle (4.), ja laskin että olisin päässyt helposti sisään, jos olisin ollut ensikertalainen.)
Millä hän elää opintojen ajan ja maksaa laskunsa?
Jäin työttömäksi 58v ja heti minua oltiin laittamassa takaisin koulun penkille. Ja tiedän ihmisiä jotka kouluttautuu yli 50v uusille aloille ja kyllä ne on hengissä pysyneet.
Ja voihan siinä opiskelun sivussa tehdä keikkatöitä siellä vanhalla alalla. Töitä kyllä löytyy. Töitä tekemällähän moni rahoittaa opiskelunsa.
Itse olen sairaanhoitaja, mutta en ko. töitä tee enää niiden moninaisten ongelmien vuoksi mitä näissä keskusteluissakin on tullut ilmi. Saman rahan voi siis saada paljon helpommallakin, ja vähemmällä stressillä.
En huomannut oliko kukaan vielä maininnut yrittäjyyttä, mutta itse siirryin tähän toimeentulokastiin ihan ilman lisäkoulutuksia. Tällä hetkellä minulla on hyvää myyntiä tekevä nettikauppa ja lisäksi kirjoittelen blogia josta saan affiliatetuloja. Lisäksi muutakin nettikauppaviritystä on tekeillä, mutta jo nyt näin vuoden jälkeen palkkani on paljon parempi mitä hoitajan työssä ja mikä parasta, ilman yhtäkään kasvokkain tapahtuvaa asiakaskontaktia :) kaikki yhteydenpito hoitoo sähköpostitse.
Ihmeitä saisi tapahtua, että palaisin hoitotyöhön.
https://yle.fi/uutiset/3-12264564
En vaihtanut alaa vaan lähdin tänne Norjaan töihin. Vuonna 1997 lähdin, vuosi piti olla ja täällä ollaan edelleen!
Meitä suomalaisia hoitajia on täällä paljon, itsellänikin tällä hetkellä neljä työkaveria joista yksi tekee keikkaa asuen Suomessa ja tulee tänne noin kuukauden - puolen toista välein ja viipyy kuukauden.
Välillä ollut kesällä kolmekin kuukautta tehden lomituksia.
Palkka on hyvä vaikka elinkustannukset on korkeammat. Lomaa on viisi viikkoa vuodessa. Meitä suomalaisia arvostetaan korkean työmoraalin ja hyvän koulutuksen takia. Työtä saa aina. Itsellä ollut vakityö vuodesta 2000.
Jos osaat jonkin verran ruotsia pääset alkuun. Kieli pitää kuitenkin opiskella mutta se on helppoa ruotsin pohjalta. Työssä oppii väkisin.
Olen kuullut että Ruotsi on myös hyvä maa hoitajille. Jos yhtään uskallusta on, varsinkin nuoremmat, lähtekää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tunnen useita alanvaihtajia, mutta kaikki he ovat kouluttautuneet uudelleen. Mistä ap olet saanut käsityksen, ettei alavaihtajat kouluttautuisi?
Millä hän pääsee sisään opintoihin, kun vain ensikertalaiset pääsee sisään? (Tiedän tämän, kun olen hakenut. En päässyt sisään. Lukio-opinnoista oli jo 30 vuotta. Pääsin neljännelle varasijalle (4.), ja laskin että olisin päässyt helposti sisään, jos olisin ollut ensikertalainen.)
Olen itse kouluttautunut kahdelle er alalle ihan aikuisena ja yhdistänyt työelämässä nämä alat.
Pääsin kyllä ihan helposti ekalla yrityksellä.
Opintolaina ja opintoraha ovat keksitty.
Eli poltit oikein urakalla veronmaksajien rahoja ja elit vuosikausia yhteiskunnan tuilla. Just.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairaanhoitaja, mutta en ko. töitä tee enää niiden moninaisten ongelmien vuoksi mitä näissä keskusteluissakin on tullut ilmi. Saman rahan voi siis saada paljon helpommallakin, ja vähemmällä stressillä.
En huomannut oliko kukaan vielä maininnut yrittäjyyttä, mutta itse siirryin tähän toimeentulokastiin ihan ilman lisäkoulutuksia. Tällä hetkellä minulla on hyvää myyntiä tekevä nettikauppa ja lisäksi kirjoittelen blogia josta saan affiliatetuloja. Lisäksi muutakin nettikauppaviritystä on tekeillä, mutta jo nyt näin vuoden jälkeen palkkani on paljon parempi mitä hoitajan työssä ja mikä parasta, ilman yhtäkään kasvokkain tapahtuvaa asiakaskontaktia :) kaikki yhteydenpito hoitoo sähköpostitse.
Maksat itsellesi 4000€ palkkaa? Joko et ole yrittäjä tai sitten olet tyhmä sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansaitsee heti yli 5000€/kk? Missä näin on väitetty?
Aika moni hoitaja tälläkin sivulla.
Ja kun nyt haluavat lähes 5000€/kk palkkaa sairaanhoitajan työstä, niin tuohan on heille sitten se minimi hyväksyttävä palkkataso omasta mielestään.
Niin siitä työstä hyväksyttävä palkkataso. Eikä kukaan ole edes puhunut mistään 5 tonnista. 3 tonnia olisi tavoite minusta.
Mutta siis monia muita helppoja töitä voisin tehdä paljon pienemmällä palkalla, ja olen tehnytkin.
Löytyy myös työllistävä toisen alan tutkinto jonne voin palata. Mutta en palaa vaan vaihdan maata, koska tykkään kyllä työskennellä hoitoalalla. Mutta en tällä palkalla. Työtarjous on taskussa toisesta maasta, mutta odotan nyt tämän palkkakierroksen, koska onhan se aina perheellisellä se lähteminen haastavampaa... Kuitenkin mahdollista ja toteutuu meidän kohdalla jos nyt ei saada palkkoja kuntoon. 4,5 vuoden AMK-kaksoistutkinnon jälkeen se peruspalkka saa tällä vastuulla ja kuormittavuudella alkaa kolmosella ja sillä selvä.
Se sama vastuu oli niillä 2.5 vuoden opistotasoisen koulutuksen saaneilla. Jos koulutus palaisi tuohon, niin ei leuhkittaisi korkeakolusta.
Ihmiset pysyisivät työssään, kun eivät hakisi koko ajan pomon paikkoja.
Olen työssäni ollut tekemisissä molempien koulutusten saaneiden ihmisten kanssa ja vanhan koulun käyneet ovat paljon motivoituneempia.
T. Yksi pomo
(Opistotaso+amk)
itse olen ollut jo pari kertaa vuorotteluvapaalla ja nyt kouluttautumassa mukavempiin hommiin ;) halvemmaksi se tulee kuitenkin kuin kultamunien hyysääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä lähdin opiskelemaan sosionomiksi. Hyvin pääsin sisälle vaikka vanhempi tamma olenkin. Aikuisopintotuella opiskelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kouluttautunut kahdelle er alalle ihan aikuisena ja yhdistänyt työelämässä nämä alat.
Opintolaina ja opintoraha ovat keksitty.Eli poltit oikein urakalla veronmaksajien rahoja ja elit vuosikausia yhteiskunnan tuilla. Just.
Olen eri, mutta itsekin kouluttautunut sote-alalta ihan uudelle alalle tässä viime vuosina. Ja tiedän monia muitakin, jotka ovat kouluttautuneet uudelleen aikuisiässä. Mikä siinä on sulle ongelma? Katkeruus, kun et itse onnistunut?
On se kumma, kun täällä jatkuvasti toitotetaan, että itse hoitajat on alansa valinneet ja kolouttautuisivat muualle, jos ei kelpaa. Ja sitten kun ihmiset niin tekee, niin sehän se vasta väärin on. Huoh... koittakaa nyt jo päättää.
Ihan hirveitä verotuhlareita olette. Eli moni on viettänyt suurimman osan elämäänsä työelämän ulkopuolella ja elellyt muiden rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat itsellesi 4000€ palkkaa? Joko et ole yrittäjä tai sitten olet tyhmä sellainen.
Missä tuossa muka mainittiin mitään summia? Onko sun luetun ymmärtäminen todella noin huonoa?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina ja opintoraha ovat keksitty.Eli poltit oikein urakalla veronmaksajien rahoja ja elit vuosikausia yhteiskunnan tuilla. Just.
Olen eri, mutta itsekin kouluttautunut sote-alalta ihan uudelle alalle tässä viime vuosina. Ja tiedän monia muitakin, jotka ovat kouluttautuneet uudelleen aikuisiässä. Mikä siinä on sulle ongelma? Katkeruus, kun et itse onnistunut?
On se kumma, kun täällä jatkuvasti toitotetaan, että itse hoitajat on alansa valinneet ja kolouttautuisivat muualle, jos ei kelpaa. Ja sitten kun ihmiset niin tekee, niin sehän se vasta väärin on. Huoh... koittakaa nyt jo päättää.
Ei kun teidän olisi alunperin pitänyt osata valita oikein, ei viettää koko elämäänne ikuisina opiskelijoina kuluttamassa verorahoja. Olisitte miettinyt silloin alunperin mitä halusitte tehdä ja pysyneet siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tuossa muka mainittiin mitään summia? Onko sun luetun ymmärtäminen todella noin huonoa?
-eri
Sinulla selvästi on. "palkkani on paljon parempi mitä hoitajan työssä" -> hoitajien keskipalkka 3300€/kk, joten tätä "paljon parempi" on vähintään 4000€/kk. Simple.
Uudelleenkouluttautumaan ovat kaikki lähteneet omasta työpaikastani. Osa yliopistoon, osa toiselle alalle AMK:hon ja osa ammatillisiin perustutkintoihin. Itse olen opiskellut sekä yliopistossa että suorittanut ammatillisen perustutkinnon sen jälkeen, kun päätin sanoa heipat hoitoalalle. Missään kohtaa ei ole tähtäimessä ollut 5000€:n likaa, sillä tiedostan että Suomessa loppujen lopuksi hyvin harvalla on noin hyvä palkka. Se mitä olen lähtenyt hakemaan on, että minun ei tarvitse jatkuvasti olla valmiudessa tekemään tuplavuoroja, sekoittaa elimistöäni enempää komivuorotyöllä eikä uhrata enää perheen yhteistä vapaa-aikaa. Se ei ole tuon rahan arvoista. Sen olen saanut, mutta toki palkkani on laskenut. Jokainen, joka jaksaa tuota paskaa, ansaitsee sen neljä tonnia kuussa.
Veroprosentin nousu palkan nousun myötä pitää huolen että hoitsut meuhkaa turhasta. Mutta saivatpa jonkun aikaa olla esillä.
Meinaat, että osa voisi tehdä pelkkää päivävuoroa ja saada saman palkan kuin toiset, jotka tekevät töitä myös öisin? Kaivaa pelkät rusinat pullista. On paljon muitakin aloja, missä työskennellään monelaisin työajoin, osa tekee normaalia 8-16 päivää ja toiset tekevät sitä 24/7 saaden vuorolisiä. Joku olisi niin joulun kuin juhannuksenkin töissä saaden saman palkan kuin toinen, joka on vapaalla sinun periaatteellasi.
Peruspalkka ja lisät kuuluvat molemmat keskusteluun mukaan, mutta selvästi eriteltyinä toisistaan.