Kun hoitajat aina uhoavat lähtevänsä uudelle alalle, niin mikä se "uusi ala" on?
Mikä on sellainen ala, jolle voi noin vain siirtyä ilman kyseisen alan koulutusta, ansaitsee heti yli 5000€/kk, saa vakipaikan loppuelämäkseen, työt ovat helppoja ja leppoisia eikä kiirettä, stressiä, vastuuta koskaan ole, isot tulot vain eikä mikään riskiä irtisanomisista?
Tällaisille aloille kun hoitajat aina uhoavat lähtevänsä. Niin mikä se tällainen ala on?
Kommentit (235)
Sairaanhoitajia näkyy olevan siivojina ja kaupan kassoilla, niissä ammateissa varmaan hyvät palkat.
On varmaan kiva kun kuukausipalkka putoaa parilla tonnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta opiskeluryhmästäni useampi on vaihtanut alaa tai ainakin suorittanut toisen tutkinnon, vaikka edelleen työskentelisi sairaanhoitajana. Löytyy useampi kansanterveystieteen maisteri, yhteiskuntatieteiden maisteri, lääkäri, kauppatieteiden maisteri, insinööri ja sosionomi.
Tässä ei nyt kysytty opinnoissa, opiskellahan tässä maassa voi vaikka kuinka paljon., mutta opiskelu ei elätä ja sen maksavat muut ihmiset. Vaan siitä, millä ihmiset ansaitsevat elantonsa.
Johtotehtävissä tai asiantuntijatehtävissä järjestöissä, asiantuntijatehtävissä toisessa maassa THL:ää vastaavassa, asiantuntijatehtävissä rahoitusalalla ja osa on kotiäitinä.
Jos lähtisin opiskelemaan toista alaa, se olisi joko lääkeala tai tekniikan ala. Mutta syy olisi se, että olisin ihan viimeisiä murusia myöten leipääntynyt työhöni.
Toki toisinaan on aikoja töissä, että olen todella väsynyt ja itkuinen kiireestä ja stressistä. Jotenkin olen vielä saanut tsempattua itseäni. Palkalla ei sinällään ole väliä, koska tulen sillä toimeen tälläkin hetkellä. Tietenkään pahaksi ei varmasti kukaan laittaisi, jos elintaso nousisi.
En voisi tällä hetkellä kuvitella, että tekisin muuta työtä kuin hoitajan töitä. Siksi en ole jättänyt hoitoalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansaitsee heti yli 5000€/kk? Missä näin on väitetty?
Aika moni hoitaja tälläkin sivulla.
Ja kun nyt haluavat lähes 5000€/kk palkkaa sairaanhoitajan työstä, niin tuohan on heille sitten se minimi hyväksyttävä palkkataso omasta mielestään.
Niin siitä työstä hyväksyttävä palkkataso. Eikä kukaan ole edes puhunut mistään 5 tonnista. 3 tonnia olisi tavoite minusta.
Mutta siis monia muita helppoja töitä voisin tehdä paljon pienemmällä palkalla, ja olen tehnytkin.
Löytyy myös työllistävä toisen alan tutkinto jonne voin palata. Mutta en palaa vaan vaihdan maata, koska tykkään kyllä työskennellä hoitoalalla. Mutta en tällä palkalla. Työtarjous on taskussa toisesta maasta, mutta odotan nyt tämän palkkakierroksen, koska onhan se aina perheellisellä se lähteminen haastavampaa... Kuitenkin mahdollista ja toteutuu meidän kohdalla jos nyt ei saada palkkoja kuntoon. 4,5 vuoden AMK-kaksoistutkinnon jälkeen se peruspalkka saa tällä vastuulla ja kuormittavuudella alkaa kolmosella ja sillä selvä.
Ehkä kannattaa tarkistaa ne omat lakkovaatimuksenne. Tehy vaatii palkankorotuksia, jotka toteutuessaan tarkoittaisivat, että sairaanhoitajien keskipalkka olisi 5 vuoden kuluttua lähes 5000€/kk bruttona.
Hoitajat eivät edes ilmeisesti itse tiedä, minkä takia ovat lakossa tai mitä vaatimassa.
Höpöhöpö, se tarkoittaisi noin kaksinkertaista palkkaa nykytilanteeseen nähden, eikä sellaisesta kukaan ole puhunut. Olen hyvin selvillä tehyn ehdotuksesta. Oma peruspalkkani nousisi sen kanssa noin 3200 euroon, ja kun laskee tinkivaran joka vaatimukseen toki on sisällytetty, niin nousu olisi noin 3000 euroon. Siihen olen sitten ihan tyytyväinen jonkun aikaa, nyt on jo 15 vuotta menty ilman sen suurempia korotuksia kun koskaan ei ole sopiva aika...
Eli sinäkään et ymmärrä, että se peruspalkka ei ole se tärkeä, vaan kokonaisansiot. Ja lisien kanssa sairaanhoitajien mediaanipalkka on jo kaikkien suomalaisten mediaanipalkkaa korkeampi, yli 3000€/kk bruttona. Nuo vaaditut korotukset nostaisivat teidän kokonaispalkan lähes summaan 5000€/kk, mikä on aivan järjetön vaatimus.
Varmaan onkin hyvä, jos kaltaisesi lähtisivät alalta, nythän hoitajia on Suomessa aivan valtavasti, väestöön suhteutettuna enemmän kuin missään EU:ssa. Ala tervehtyisi kun tyhmät ja asennevammaiset lähtisivät pois. Sitä kautta saisi sitä työilmapiiriäkin paremmaksi.
Nimenomaan peruspalkka on tärkeä, lisät on lisiä huonoista duuneista ja jatkuvasta väsymyksestä,huonoista lomista yms.
Ja lisät ei jakaannu tasan kaikillle, kroppakin alkaa pistään vastaan vanhetessa,yöt kauheita ,aamu-illat...
Ne lisät maksetaan kuitenkin rahana, eikö? Ja jos ei ole tiedossa niin lisiä maksetaan myös muilla aloilla ja kyllä ne ihan palkaksi lasketaan. Peruspalkka on matala monella muullakin alalla ja lisiä maksetaan sitten mm. juurikin näistä epätavallisista työajoista. Lisät eivät ole mikään korvaus huonoista lomista tai väsymyksestä. Suurena shokkina voi kertoa, että muissakin töissä väsyy. Ja tämä huonot lomat onkin uusi asia. Mikä mahtaa tehdä lomasta huonon? Se että kaikki eivät saakaan pitää juuri sinä ajankohtana kun haluaa tai kaikkia viikkoja putkeen. Pitääkin tiedustella omalta työnantajalta missä minun lisäni huonoista lomista viipyy kun en ole minään vuonna niitä saanut.
Lisät ovat korvaus epäterveellisistä ja epämukavista työajoista, eikä niitä kuulu ottaa mukaan palkkakeskusteluun millään alalla. Lisät ovat tärkeitä, koska ei muuten kovin moni tekisi öitä, iltoja, viikonloppuja, pyhiä ollenkaan ja joillain aloilla nekin ajat on pakko töitä tehdä.
Sen takia pitää aina puhua vain peruspalkasta. Ne ovat keskenään vertailukelpoisia.
Kyllä ne nimenomaan pitää ottaa mukaan keskusteluun. Ne ovat osa palkkaa ja maksetaan rahana. Se on totta, että fiksumpi idea olisi luopua lisistä kokonaan ja korottaa peruspalkkaa aloilla, joihin lisät kuuluvat. Nykyajan yhteiskunta ei toimi enää arkisin klo 8-16 ja juhlapyhät eivät ole kaikille samat. On outoa, että edelleen arvotetaan jotkut viikonpäivät ja kellonajat arvokkaammiksi. Eli lisät pois ja peruspalkka ylös. Kaikki ovat tyytyväisiä. Vai jäisikö hoitajat sittenkin kaipaamaan sitä rahaa, jota eivät tällä hetkellä miellä olevan osa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansaitsee heti yli 5000€/kk? Missä näin on väitetty?
Aika moni hoitaja tälläkin sivulla.
Ja kun nyt haluavat lähes 5000€/kk palkkaa sairaanhoitajan työstä, niin tuohan on heille sitten se minimi hyväksyttävä palkkataso omasta mielestään.
Niin siitä työstä hyväksyttävä palkkataso. Eikä kukaan ole edes puhunut mistään 5 tonnista. 3 tonnia olisi tavoite minusta.
Mutta siis monia muita helppoja töitä voisin tehdä paljon pienemmällä palkalla, ja olen tehnytkin.
Löytyy myös työllistävä toisen alan tutkinto jonne voin palata. Mutta en palaa vaan vaihdan maata, koska tykkään kyllä työskennellä hoitoalalla. Mutta en tällä palkalla. Työtarjous on taskussa toisesta maasta, mutta odotan nyt tämän palkkakierroksen, koska onhan se aina perheellisellä se lähteminen haastavampaa... Kuitenkin mahdollista ja toteutuu meidän kohdalla jos nyt ei saada palkkoja kuntoon. 4,5 vuoden AMK-kaksoistutkinnon jälkeen se peruspalkka saa tällä vastuulla ja kuormittavuudella alkaa kolmosella ja sillä selvä.
Ehkä kannattaa tarkistaa ne omat lakkovaatimuksenne. Tehy vaatii palkankorotuksia, jotka toteutuessaan tarkoittaisivat, että sairaanhoitajien keskipalkka olisi 5 vuoden kuluttua lähes 5000€/kk bruttona.
Hoitajat eivät edes ilmeisesti itse tiedä, minkä takia ovat lakossa tai mitä vaatimassa.
Höpöhöpö, se tarkoittaisi noin kaksinkertaista palkkaa nykytilanteeseen nähden, eikä sellaisesta kukaan ole puhunut. Olen hyvin selvillä tehyn ehdotuksesta. Oma peruspalkkani nousisi sen kanssa noin 3200 euroon, ja kun laskee tinkivaran joka vaatimukseen toki on sisällytetty, niin nousu olisi noin 3000 euroon. Siihen olen sitten ihan tyytyväinen jonkun aikaa, nyt on jo 15 vuotta menty ilman sen suurempia korotuksia kun koskaan ei ole sopiva aika...
Eli sinäkään et ymmärrä, että se peruspalkka ei ole se tärkeä, vaan kokonaisansiot. Ja lisien kanssa sairaanhoitajien mediaanipalkka on jo kaikkien suomalaisten mediaanipalkkaa korkeampi, yli 3000€/kk bruttona. Nuo vaaditut korotukset nostaisivat teidän kokonaispalkan lähes summaan 5000€/kk, mikä on aivan järjetön vaatimus.
Varmaan onkin hyvä, jos kaltaisesi lähtisivät alalta, nythän hoitajia on Suomessa aivan valtavasti, väestöön suhteutettuna enemmän kuin missään EU:ssa. Ala tervehtyisi kun tyhmät ja asennevammaiset lähtisivät pois. Sitä kautta saisi sitä työilmapiiriäkin paremmaksi.
Nimenomaan peruspalkka on tärkeä, lisät on lisiä huonoista duuneista ja jatkuvasta väsymyksestä,huonoista lomista yms.
Ja lisät ei jakaannu tasan kaikillle, kroppakin alkaa pistään vastaan vanhetessa,yöt kauheita ,aamu-illat...
Ne lisät maksetaan kuitenkin rahana, eikö? Ja jos ei ole tiedossa niin lisiä maksetaan myös muilla aloilla ja kyllä ne ihan palkaksi lasketaan. Peruspalkka on matala monella muullakin alalla ja lisiä maksetaan sitten mm. juurikin näistä epätavallisista työajoista. Lisät eivät ole mikään korvaus huonoista lomista tai väsymyksestä. Suurena shokkina voi kertoa, että muissakin töissä väsyy. Ja tämä huonot lomat onkin uusi asia. Mikä mahtaa tehdä lomasta huonon? Se että kaikki eivät saakaan pitää juuri sinä ajankohtana kun haluaa tai kaikkia viikkoja putkeen. Pitääkin tiedustella omalta työnantajalta missä minun lisäni huonoista lomista viipyy kun en ole minään vuonna niitä saanut.
Lisät ovat korvaus epäterveellisistä ja epämukavista työajoista, eikä niitä kuulu ottaa mukaan palkkakeskusteluun millään alalla. Lisät ovat tärkeitä, koska ei muuten kovin moni tekisi öitä, iltoja, viikonloppuja, pyhiä ollenkaan ja joillain aloilla nekin ajat on pakko töitä tehdä.
Sen takia pitää aina puhua vain peruspalkasta. Ne ovat keskenään vertailukelpoisia.
No ei todellakaan pidä puhua peruspalkasta, kukaan muu ei tee niin kuin te hoitajat, koska haluatte vääristellä tulotasoanne.
Tervetuloa tekemään kokoonpanohommia! Ei tarvita kuin iloista mieltä ja ahkeraa asennetta. Aloituspalkka on 11€/h ja siitä vielä verot pois. Mitään lisiä tai korvauksia ei sitten ole ja ylityöt saa ns. pankkiin "tunti tunnista" periaatteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tunnen useita alanvaihtajia, mutta kaikki he ovat kouluttautuneet uudelleen. Mistä ap olet saanut käsityksen, ettei alavaihtajat kouluttautuisi?
Miten aikuinen ihminen pystyy kouluttautumaan uudelleen?
Millä hän pääsee sisään opintoihin, kun vain ensikertalaiset pääsee sisään? (Tiedän tämän, kun olen hakenut. En päässyt sisään. Lukio-opinnoista oli jo 30 vuotta. Pääsin neljännelle varasijalle (4.), ja laskin että olisin päässyt helposti sisään, jos olisin ollut ensikertalainen.)
Millä hän elää opintojen ajan ja maksaa laskunsa?
Kun opiskelin merkonomiksi vuosina 2016 - 2019, oli ryhmässämme minun lisäkseni muitakin aikuisopiskelijoita (itse en ollut hoitoalalla ennen, mutta muutama muu oli ja olivat minua huomattavasti vanhempia). Yksi työskentelee nykyään palkanlaskijana, yksi toimistosihteerinä ja yksi työskentelee pankissa kiinteistönvälittäjänä.
En tiedä, nousiko palkka, mutta työ on vähemmän stressaavaa ja kuormittavampaa kuin ennen. Kotiin pääsee illaksi ja viikonloput kotona.Kiinteistönvälitys on pankeilta kielletty, joten missäs hän oikein työskenteleekään?
T. Oikea kiinteistönvälittäjä LKV
Varmaan OP-kiinteistökeskuksessa. OP on tietääkseni pankki. Onkohan tuo sinun tittelisi nyt kuitenkaan ihan oikein..?
Järjestään melkein kaikki hoitoalan ihmiset on niin hankalia työkavereita, että meidän firmaan niitä ei toivottavasti palkata ainuttakaan. Sanoohan sekin jo jotain, että hoitoalan työpaikoissa on huono työilmapiiri. Ne hoitajat sen tekevät.
Hoitajien palkkavaatimukset on järjettömiä. Joku kahden vuoden lähärikoulutuksen käynyt ei todellakaan ansaitse kolmen tonnin palkkaa työstä, jota kuka tahansa voisi tehdä. Turha väittää, että siihen tarvitaan mitään erityistä, koska onhan näitä hoitajia nähty.
Sairaanhoitajan palkka on nykyisellään kohtuullinen koulutukseen nähden. Lääkärit ne loppujen lopuksi kaiken vastuun kantaa, vaikka hoitsut mielellään kuvittelevat että he niitä ihmisiä pelastavat.
Ja sitä ahkeraa asennetta sitten pitää olla ihan käytännössäkin, kun jokaisen duunarin tehokkuutta seurataan yksilötasolla (nopeus, siis paljonko saa valmista aikaan) ja monoa tulee jos ei täytä työnormia.
T. Se kokoonpanohommien tekijä
Tuntuu olevan paljon turhautumista tähän asiaan. Viesti taitaa olla aika selkeä. Muillakin on työssään kiire ja iso vastuu ja palkka ei korkea. Jos haluat asiantuntijatyön, varaudu että töitä tehdään paljon. Uudelleen kouluttautuminen maksaa. Työnhaku ei tarkoita, että valitsen paikan ja menen sinne. Edessä voi olla vuosien prosessi. Tässä lakkoilussa voi jäädä luu käteen ja arvostus ei yleensä perseilemällä kasva.
Vierailija kirjoitti:
Järjestään melkein kaikki hoitoalan ihmiset on niin hankalia työkavereita, että meidän firmaan niitä ei toivottavasti palkata ainuttakaan. Sanoohan sekin jo jotain, että hoitoalan työpaikoissa on huono työilmapiiri. Ne hoitajat sen tekevät.
Hoitajien palkkavaatimukset on järjettömiä. Joku kahden vuoden lähärikoulutuksen käynyt ei todellakaan ansaitse kolmen tonnin palkkaa työstä, jota kuka tahansa voisi tehdä. Turha väittää, että siihen tarvitaan mitään erityistä, koska onhan näitä hoitajia nähty.
Sairaanhoitajan palkka on nykyisellään kohtuullinen koulutukseen nähden. Lääkärit ne loppujen lopuksi kaiken vastuun kantaa, vaikka hoitsut mielellään kuvittelevat että he niitä ihmisiä pelastavat.
Samaa ja eri mieltä. Lähihoitajia työskentelee myös ensihoidossa ja hammashoitajana, sinne ei ainakaan kylmiltään mennä.
Just eilen oli maakuntalehdessä juttua, kuinka Vaasassa joku konealan firma ottaa työkokeiluun ja kouluttaa itse alanvaihtajia muutamassa kuukaudessa. Paljon naisia ja mm. juuri hoitoalan ihmisiä. Molemmat osapuolet erittäin tyytyväisiä. Lehtijutussa oli juuri lähihoitaja, joka oli vaihtanut firmaan töihin. Kovasti oli tyytyväinen vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajia näkyy olevan siivojina ja kaupan kassoilla, niissä ammateissa varmaan hyvät palkat.
On varmaan kiva kun kuukausipalkka putoaa parilla tonnilla.
On se kivempaa kuin hoitotyö :D ei se palkka aina ratkaise
Tuota olisi mielenkiintoista verrata, kuinka paljon hoitoalan vuorotyöstä maksetaan lisiä vrt muihin vuorotyötä (3-vuoroa) tekeviin aloihin .
Vaihdoin kaupanalalle. Käteenjäävä palkka ei paljon muuttunut mutta stressiä on huomattavasti vähemmän. Kiirettä ei täälläkään pääse pakoon ja edelleen työajat on epäsäännölliset ja palkasta iso osa koostuu lisistä. Mutta ainakaan töihin meno ei enää ahdista.
Paljon jo vastauksia, mutta osa hoitajista lähtee stressittömämmän työn ja päivätyön perässä, eikä haittaa, että palkka tippuu. Elämä helpottuu.
Osalla kunnianhimoa, opiskelee uuden ammatin ja sieltä kautta toivoo työllistyvät sä parempi palkkaukseen työhön.
Tarinoita on yhtä monta kuin alan jättänyttäkin. Eikä useinkaan kukaan kaipaa hoitotyön oloja, vaikka sydämeltään hoitaja olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tunnen useita alanvaihtajia, mutta kaikki he ovat kouluttautuneet uudelleen. Mistä ap olet saanut käsityksen, ettei alavaihtajat kouluttautuisi?
Miten aikuinen ihminen pystyy kouluttautumaan uudelleen?
Millä hän pääsee sisään opintoihin, kun vain ensikertalaiset pääsee sisään? (Tiedän tämän, kun olen hakenut. En päässyt sisään. Lukio-opinnoista oli jo 30 vuotta. Pääsin neljännelle varasijalle (4.), ja laskin että olisin päässyt helposti sisään, jos olisin ollut ensikertalainen.)
Millä hän elää opintojen ajan ja maksaa laskunsa?
Olen itse kouluttautunut kahdelle er alalle ihan aikuisena ja yhdistänyt työelämässä nämä alat.
Pääsin kyllä ihan helposti ekalla yrityksellä.
Opintolaina ja opintoraha ovat keksitty.
Itse hain yliopistoon ja pääsin, vaikka en ole ensikertalainen. Pääsin ihan lukion todistuksella, sillä olin kirjoittanut L- ja E-rivin. En halua tehdä enää päivääkään työtä muille, vaan sanella itse omat työaikani. Stressillä ei minulle ole niin väliä. Kestän sen kyllä, mutta en sitä, että joku pomputtelee minua miten huvittaa ja että joudun tekemään sairastelevan kollegankin työt, sillä sijaisia ei saada.
posti tarvitsee paljon uusia työntekijöitä.palkka +-10e/h,työtynteja voi saada 30 viikossa. ei tartte porata ettei 2200e nettotulot riitä elämiseen :DDD
Lääke ja terveysbisneksessä pelataan suuresti verovaroilla,