Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun hoitajat aina uhoavat lähtevänsä uudelle alalle, niin mikä se "uusi ala" on?

Vierailija
02.04.2022 |

Mikä on sellainen ala, jolle voi noin vain siirtyä ilman kyseisen alan koulutusta, ansaitsee heti yli 5000€/kk, saa vakipaikan loppuelämäkseen, työt ovat helppoja ja leppoisia eikä kiirettä, stressiä, vastuuta koskaan ole, isot tulot vain eikä mikään riskiä irtisanomisista?

Tällaisille aloille kun hoitajat aina uhoavat lähtevänsä. Niin mikä se tällainen ala on?

Kommentit (235)

Vierailija
221/235 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri vaihtoi sairaanhoitajan töistä lääkefirman tuote-esittelijäksi. Palkkan kokoa en tiedä, mutta elintaso perheellä on kohonnut huomattavasti. Ja iloisesti ilmoittaa nykyisin, että hyvin menee.

Tämä ei edes ole varsinainen alanvaihto, koska useimmiten lääkefirmat hakevat tuote-esittelijöikseen ihmisiä, joilla on terveydenhuollon alan koulutus. Sairaanhoitajan työtä siis, vaikkakin erilaista.

En tiedä onko tuote-esittelijän työssä juuri mitään kadehdittavaa. Paljon tien päällä olemista (ennen koronaa) ja kukaan ei oikeasti haluaisi tavata sinua, vaikka kuinka toisit kahvipullat. Edustajien vaihtuvuus on erittäin suurta.

Vierailija
222/235 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

OnlyFans? Naughty nurse Raija-Anneli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/235 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdoin myyntityöhön, palkka ei ole parempi mutta tressiä ole yhtään ja töitä ei tarvitse miettiä kotona. Koskaan ei tarvitse miettiä pitääkö jäädä ylitöihin seuraavaan vuoroon jos työkaveri on kipeä.

Myyntyössä ei stressiä? Lienee siis sellainen jossa on kiinteä kuukausiansio?

Vierailija
224/235 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdoin myyntityöhön, palkka ei ole parempi mutta tressiä ole yhtään ja töitä ei tarvitse miettiä kotona. Koskaan ei tarvitse miettiä pitääkö jäädä ylitöihin seuraavaan vuoroon jos työkaveri on kipeä.

Myyntyössä ei stressiä? Lienee siis sellainen jossa on kiinteä kuukausiansio?

Myyntityö ilman tulosvastuuta? Kuulostaa kivalta. Juttelet mukavia potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja työnantajalle on ihan sama, ostavatko vaiko eivät.

Vierailija
225/235 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossakin voisi moni hoitaja suorittaa pikana sen lääkärin tutkinnon, joka sentään on heille tarjottu etu ja palkka nousisi jo sillä. Itse varmaan toimisin niin enkä jäisi ulisemaan.

Vierailija
226/235 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuossakin voisi moni hoitaja suorittaa pikana sen lääkärin tutkinnon, joka sentään on heille tarjottu etu ja palkka nousisi jo sillä. Itse varmaan toimisin niin enkä jäisi ulisemaan.

Mitä mahdat tarkoittaa? Ei hoitajille ole mitään pikaväylää opiskella lääkäriksi - mahtaako nykyään enää olla edes erillistä kiintiötä sotealan tutkinnon suorittaneilla? Aikanaan Turun yliopisto tarjosi muuntokoulutusta, mutta kyseinen ohjelma lopetettiin pian aloittamisensa jälkeen.

Vierailija
227/235 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos meidän firmaan hakisi entinen hoitaja, niin joutuisin toteamaan, että meillä ei ole tällä hetkellä yhtään valittajan paikkaa avoinna.

Vierailija
228/235 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppiminen vaikeutuu monilla valtavasti n. 30 ikävuoden jälkeen. Uuden tutkinnon suorittaminen ei ole helppoa, kun ikää alkaa karttua. Jos ikää on yli 30, ja lähtee opiskelemaan esim. jonkin yleistutkinnon, kuten tradenomin tutkinnon, joka sinänsä ei ole mikään huippuvaikea tutkinto, todennäköisyys, että jaksaa suorittaa tämän tutkinnon loppuun, on alhainen.

Kituuttaminen pelkillä opintotueilla on psykologisesti äärimmäisen hankalaa ja tehdä sivutöitä opiskelun ohella kun ikää on riittävästi, on todennäköisesti vielä hankalampaa.

Alanvaihto edellyttää nykyään pääsääntöisesti Suomessa tämän uuden alan ammattitutkintoa. 

Pessimisti ei pety :D . Joo, oppiminen on hitaampaa, mutta ei mahdotonta. Monella uudelleen kouluttautujalla motivaatio opiskella voi olla paljon parempi kuin nuorella, ja sehän tutkitusti edesauttaa opiskelua. Moni aikuisopiskelija myös usein osaa hahmottaa ja yhdistää opiskelemiaan asioita laajempiin kokonaisuuksiin kuin nuori, mikä myös edesauttaa oppimista. Ei se uudelleen kouluttautuminen ole mikään sellainen mörkö tai mahdottomuus kuin eräät täällä antavat ymmärtää.

Ei se psykologisesti näin mene. Älykkyysosamäärää on tutkittu enemmän kuin mitä muuta psykologista asiaa, ja älykkyysosamäärä on ihmisellä korkeimmillaan 20 vuoden iässä. Tämän jälkeen se alkaa laskemaan. Motivaatio toki auttaa, mutta oppimiskyky heikkenee tyypillisesti iän funktiona 20 vuodesta eteenpäin. Se on hyvä ottaa huomioon. 

Tää on tosi kummallista keskustelua. Minä olen tämä oikeustieteellisestä valmistunut hoitajataustainen kirjoittaja. Valmistuin oikeustieteen maisteriksi reilusti yli kolmikymppisenä.

En tiedä, oliko oppimiskykyni heikentynyt vai ei - ja jos olikin, eipä se opiskelua tai valmistumista estänyt. Etenkään kun lähtötaso oli laudaturin ylioppilaan paperit. Hoitajantutkinto siinä välissä ei mitenkään tyhmentänyt minua.

On todella lapsellista olettaa, että sairaanhoitajat olisivat joku yhtenäinen "typerä" massa naisia, joista ei ole kuin kaupan kassalle hoitotyön vaihtoehtona. 

Vierailija
229/235 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille on tullut konttorille muutamia hoitajia, napisevat palkasta 2100/kk (ei mitään lisiä) ja hakeutuvat takaisin hoitoalalle muutaman viikon jälkeen.

Nyt on tehty sanaton päätös ettei alaa vaihtavia hoitajia enää oteta, koska käytetään resursseja työhön opastamiseen ja sitten he lähtevät viikon päästä, kun on niin raskasta.

Jos joku tietää hyvä palkkaisen työn joka ei vaadi koulutusta, ja sais vaikka 3000 kk. Niin ilmoittaa tänne, mäkin haluan hakea sinne.

Ihan varmaan on tullut🙄

Niinpä. Konttoreille ei niin vaan mennä ilman alan koulutusta.

Olin lukion jälkeen pari vuotta konttorityöntekijänä. Minulla oli pelkkä ylioppilastutkinto, eli konttorista riippuen voi hyvinkin mennä.

Vuonna 1989?

Vierailija
230/235 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tällainen aloitusviesti ole juuri se ns. "oliukko"? Keksitään päätön väite jota sitten suureen ääneen taivastellaan, vaikka kukaan ei ole koskaan moista väittänytkään.

Minä kävin laprotariopuolen koulutuksen ja vaihdeon sairaanhoidosta tutkimukseen, enkä ole katunut minuuttiakaan. Palkka oli lisien kanssa ennen parempi, mutta kyllä nyt saa elantonsa paljon helpommalla.

Vierailija
231/235 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos meidän firmaan hakisi entinen hoitaja, niin joutuisin toteamaan, että meillä ei ole tällä hetkellä yhtään valittajan paikkaa avoinna.

Miksi kukaan hakisi kusipäälle töihin hoitoalalta? Tuolaisia kusipääjohtajia on nähty hoitoalalla ihan riittämiin.

Vierailija
232/235 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tunnen useita alanvaihtajia, mutta kaikki he ovat kouluttautuneet uudelleen. Mistä ap olet saanut käsityksen, ettei alavaihtajat kouluttautuisi?

Miten aikuinen ihminen pystyy kouluttautumaan uudelleen?

Millä hän pääsee sisään opintoihin, kun vain ensikertalaiset pääsee sisään? (Tiedän tämän, kun olen hakenut. En päässyt sisään. Lukio-opinnoista oli jo 30 vuotta. Pääsin neljännelle varasijalle (4.), ja laskin että olisin päässyt helposti sisään, jos olisin ollut ensikertalainen.)

Millä hän elää opintojen ajan ja maksaa laskunsa?

Kyselet tosi kummallisia. Minä pääsin hoitajataustaisena yliopistoon ensimmäisellä hakukerralla. Valmistauduin toki pääsykokeisiin äärimmäisen huolellisesti, ja lukiotodistuskin on hyvä. 

Opintojen aikana elätin itseni tekä tekemällä hoitajan keikkatöitä että opintorahalla. Uuden alan töihin pääsin jo opintojen aikana, nyt olen vakituisessa ja paremmin palkatussa työssä juristina. 

Milloin hait yliopistoon? Vuoden 2020 opiskelijavalintauudistuksen jälkeen seula tiukentui siten, että ensisijaiset hakijat ovat etusijalla ja heillä on eri pisterajat kuin toiskertaisilla hakijoilla. Myöskään mitään pääsykokeen ja yo-todistuksen yhteispisteitä ei oteta nykyään huomioon, vaan valinnat tehdään joko yo-todistuksen tai pääsykokeen perusteella. Todistuksen perusteella valittaville on koulukohtainen kiintiö, ja loput valinnat tehdään pääsykoetulosten perusteella. Yksittäisiä poikkeuksia koulujen välillä toki on.

Olen tosiaan valmistunut oikeustieteen maisteriksi jo vuosikausia sitten, joten ehkä ihan siitäkin pystyt päättelemään että suoritintutkinnon ennen vuotta 2020?

Ihan naurettavaa että joku jaksaa epäillä tätäkin juttua. Päädyin aikoinaan opiskelemaan sairaanhoitajaksi L:n ylioppilaspapereilla, koska kotona kannustettiin kovasti hankkimaan riittävän käytännönläheinen koulutus oppilaitoksessa, joka oli lähellä lapsuudenkotiani. Ihan taatusti olisin päässyt yliopistoon suoraan lukiostakin. Valmistuminen sairaanhoitajaksi ei tuhonnut ainoatakaan aivosolua päästäni, niin kuin täällä jotkut kirjoittajat tuntuvat automaattisesti tapahtuneen. 

Vierailija
233/235 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja merkonomin palkka on...?

4075 eur kk brutto + vuosittainen bonus 5000 eur brutto. Muita kysymyksiä?

-Merkonomi vm.-93

Vierailija
234/235 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansaitsee heti yli 5000€/kk? Missä näin on väitetty?

Aika moni hoitaja tälläkin sivulla.

Ja kun nyt haluavat lähes 5000€/kk palkkaa sairaanhoitajan työstä, niin tuohan on heille sitten se minimi hyväksyttävä palkkataso omasta mielestään.

Niin siitä työstä hyväksyttävä palkkataso. Eikä kukaan ole edes puhunut mistään 5 tonnista. 3 tonnia olisi tavoite minusta.

Mutta siis monia muita helppoja töitä voisin tehdä paljon pienemmällä palkalla, ja olen tehnytkin.

Löytyy myös työllistävä toisen alan tutkinto jonne voin palata. Mutta en palaa vaan vaihdan maata, koska tykkään kyllä työskennellä hoitoalalla. Mutta en tällä palkalla. Työtarjous on taskussa toisesta maasta, mutta odotan nyt tämän palkkakierroksen, koska onhan se aina perheellisellä se lähteminen haastavampaa... Kuitenkin mahdollista ja toteutuu meidän kohdalla jos nyt ei saada palkkoja kuntoon. 4,5 vuoden AMK-kaksoistutkinnon jälkeen se peruspalkka saa tällä vastuulla ja kuormittavuudella alkaa kolmosella ja sillä selvä.

Ehkä kannattaa tarkistaa ne omat lakkovaatimuksenne. Tehy vaatii palkankorotuksia, jotka toteutuessaan tarkoittaisivat, että sairaanhoitajien keskipalkka olisi 5 vuoden kuluttua lähes 5000€/kk bruttona.

Hoitajat eivät edes ilmeisesti itse tiedä, minkä takia ovat lakossa tai mitä vaatimassa.

Ainahan kaikissa palkankorotusvaatimuksissa on tinkivaraa. Sopimuksen syntyessä molemmat osapuolet ilmoittavat tyytyväisenä tehdystä kompromissista.

Yksi asia, mitä en ole koskaan oikein ymmärtänyt, on nuo sairaalamaailman työajat, siis vuorot ja niiden määräytyminen. Tuli aikoinaan tutustuttua niihin, samoin myös miesvaltaiseeden teollisuuden vuorotyöhön. Teollisuudessa ne vuorot ovat tiedossa vuosia eteenpäin, kun sairaalamaailman puolella ne vuorot tulevat tipoittain ilman mitään varsinaista logiikkaa.

Sama hotelli- ja ravintola-alalla. Ihmettelin ravintola-alalla ollessani tätä ja pomo sanoi, että logiikan saisi jossain määrin toteutettua, jos ihmisillä ei olisi niin paljon omia vuorotoiveita, jotka sotkevat rytmin. Kyllä, onhan se näinkin, mutta jos lähtökohtaisesti noudatettaisiin jonkinlaista logiikkaa, ei ihmisten tarvitsisi niin paljon tehdä toiveita, vaan menot voisi suunnitella pitkälle tulevaisuuteen! Ja sitten vaan vaihdella vuoroja tarvittaessa, jos siihen on mahdollisuus. Jos vuoroja ei tiedä kuin 3vko eteenpäin, on pakko sopia menoja johonkin ja toivoa että toive otetaan huomioon. Toki palvelualalla on ymmärrettävästi vaihtelua sesonkien mukaan (+esim isot tilaisuudet), jolloin henkilökunnan määrä vaihtelee, mutta sesonki- ja osa-aikatyöntekijäthän ovat sitä varten jo nytkin olemassa.

Kannattaisi tosiaan lähteä siihen, että vuorot on jämptit ja pitkälle ja omat toiveet jos tulee, niin vaihtaisi vuoroja henk koht keskenään.

Vierailija
235/235 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansaitsee heti yli 5000€/kk? Missä näin on väitetty?

Aika moni hoitaja tälläkin sivulla.

Ja kun nyt haluavat lähes 5000€/kk palkkaa sairaanhoitajan työstä, niin tuohan on heille sitten se minimi hyväksyttävä palkkataso omasta mielestään.

Niin siitä työstä hyväksyttävä palkkataso. Eikä kukaan ole edes puhunut mistään 5 tonnista. 3 tonnia olisi tavoite minusta.

Mutta siis monia muita helppoja töitä voisin tehdä paljon pienemmällä palkalla, ja olen tehnytkin.

Löytyy myös työllistävä toisen alan tutkinto jonne voin palata. Mutta en palaa vaan vaihdan maata, koska tykkään kyllä työskennellä hoitoalalla. Mutta en tällä palkalla. Työtarjous on taskussa toisesta maasta, mutta odotan nyt tämän palkkakierroksen, koska onhan se aina perheellisellä se lähteminen haastavampaa... Kuitenkin mahdollista ja toteutuu meidän kohdalla jos nyt ei saada palkkoja kuntoon. 4,5 vuoden AMK-kaksoistutkinnon jälkeen se peruspalkka saa tällä vastuulla ja kuormittavuudella alkaa kolmosella ja sillä selvä.

Ehkä kannattaa tarkistaa ne omat lakkovaatimuksenne. Tehy vaatii palkankorotuksia, jotka toteutuessaan tarkoittaisivat, että sairaanhoitajien keskipalkka olisi 5 vuoden kuluttua lähes 5000€/kk bruttona.

Hoitajat eivät edes ilmeisesti itse tiedä, minkä takia ovat lakossa tai mitä vaatimassa.

Höpöhöpö, se tarkoittaisi noin kaksinkertaista palkkaa nykytilanteeseen nähden, eikä sellaisesta kukaan ole puhunut. Olen hyvin selvillä tehyn ehdotuksesta. Oma peruspalkkani nousisi sen kanssa noin 3200 euroon, ja kun laskee tinkivaran joka vaatimukseen toki on sisällytetty, niin nousu olisi noin 3000 euroon. Siihen olen sitten ihan tyytyväinen jonkun aikaa, nyt on jo 15 vuotta menty ilman sen suurempia korotuksia kun koskaan ei ole sopiva aika...

Eli sinäkään et ymmärrä, että se peruspalkka ei ole se tärkeä, vaan kokonaisansiot. Ja lisien kanssa sairaanhoitajien mediaanipalkka on jo kaikkien suomalaisten mediaanipalkkaa korkeampi, yli 3000€/kk bruttona. Nuo vaaditut korotukset nostaisivat teidän kokonaispalkan lähes summaan 5000€/kk, mikä on aivan järjetön vaatimus.

Varmaan onkin hyvä, jos kaltaisesi lähtisivät alalta, nythän hoitajia on Suomessa aivan valtavasti, väestöön suhteutettuna enemmän kuin missään EU:ssa. Ala tervehtyisi kun tyhmät ja asennevammaiset lähtisivät pois. Sitä kautta saisi sitä työilmapiiriäkin paremmaksi.

Nimenomaan peruspalkka on tärkeä, lisät  on lisiä huonoista duuneista  ja jatkuvasta väsymyksestä,huonoista lomista yms.

Ja lisät ei jakaannu tasan  kaikillle, kroppakin alkaa pistään vastaan vanhetessa,yöt kauheita ,aamu-illat...

Ajattelen juuri päinvastoin! Peruspalkka on päivätyöstä ja perustason osaamisesta juuri sopiva. Lisiä voisi sitten olla enemmän työn vaativuuden ja haittojen mukaan! Alalla pysymistä voisi korvata ikäisillä. Lomathan olivat erinomaiset!