Kun hoitajat aina uhoavat lähtevänsä uudelle alalle, niin mikä se "uusi ala" on?
Mikä on sellainen ala, jolle voi noin vain siirtyä ilman kyseisen alan koulutusta, ansaitsee heti yli 5000€/kk, saa vakipaikan loppuelämäkseen, työt ovat helppoja ja leppoisia eikä kiirettä, stressiä, vastuuta koskaan ole, isot tulot vain eikä mikään riskiä irtisanomisista?
Tällaisille aloille kun hoitajat aina uhoavat lähtevänsä. Niin mikä se tällainen ala on?
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja merkonomin palkka on...?
Riippuu varmaan siitä missä työtä tekee ei kaikki merkonomit työskentele kaupan kassalla.
No mutta suurin osa kuitenkin tekee matalapalkkatyötä. Joku merkonomi joskus on voinut edetä urallaan pitkällekin mutta nykyajan koulutusvaatimuksilla ei ole vastavalmistuneella merkonomilla mitään mahdollisuutta hakea saati päästä oikeasti vastuulliseen työhön josta maksetaan enemmän tai edes lähellekään saman verran mitä hoitajille. Hyvä jos palkka alkaa edes kakkosella merkonomitason assaritöissä.
Väärin, tilitoimistot maksavat merkonomeille ihan kivasti.
Omasta opiskeluryhmästäni useampi on vaihtanut alaa tai ainakin suorittanut toisen tutkinnon, vaikka edelleen työskentelisi sairaanhoitajana. Löytyy useampi kansanterveystieteen maisteri, yhteiskuntatieteiden maisteri, lääkäri, kauppatieteiden maisteri, insinööri ja sosionomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansaitsee heti yli 5000€/kk? Missä näin on väitetty?
Aika moni hoitaja tälläkin sivulla.
Ja kun nyt haluavat lähes 5000€/kk palkkaa sairaanhoitajan työstä, niin tuohan on heille sitten se minimi hyväksyttävä palkkataso omasta mielestään.
Niin siitä työstä hyväksyttävä palkkataso. Eikä kukaan ole edes puhunut mistään 5 tonnista. 3 tonnia olisi tavoite minusta.
Mutta siis monia muita helppoja töitä voisin tehdä paljon pienemmällä palkalla, ja olen tehnytkin.
Löytyy myös työllistävä toisen alan tutkinto jonne voin palata. Mutta en palaa vaan vaihdan maata, koska tykkään kyllä työskennellä hoitoalalla. Mutta en tällä palkalla. Työtarjous on taskussa toisesta maasta, mutta odotan nyt tämän palkkakierroksen, koska onhan se aina perheellisellä se lähteminen haastavampaa... Kuitenkin mahdollista ja toteutuu meidän kohdalla jos nyt ei saada palkkoja kuntoon. 4,5 vuoden AMK-kaksoistutkinnon jälkeen se peruspalkka saa tällä vastuulla ja kuormittavuudella alkaa kolmosella ja sillä selvä.
Ehkä kannattaa tarkistaa ne omat lakkovaatimuksenne. Tehy vaatii palkankorotuksia, jotka toteutuessaan tarkoittaisivat, että sairaanhoitajien keskipalkka olisi 5 vuoden kuluttua lähes 5000€/kk bruttona.
Hoitajat eivät edes ilmeisesti itse tiedä, minkä takia ovat lakossa tai mitä vaatimassa.
Uskooko joku vakavissaan, että hoitajien palkat tällä hetkellä on yli 3000€. Ei tosiaan, valtaosalla jää alle, jos ei tee kaikkia mahdollisia lisätunteja, viikonloppuöitä. Kunhan nyt päästäisiin vaikka 3200, jonka tiedän samoista töistä yksityisen maksavan.
Anna kun arvaan: luulet että puhutaan käteen jäävästä rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Mun pari sairaanhoitajakollegaa alkoi opiskella insinööriksi ja yksi alkoi opiskella biologiaa.
No sillä biologialla ei kyllä ainakaan ansaitse eikä todennäköisesti edes työllisty.
No e tuolla asenteella ei työllistytä kyllä mihinkään...
Kannattaa ajatella jo etukäteen, mille alalle uudelleenkouluttautuu. Jos katsot esim. rekrypalveluista biologian alan työpaikkoja, totuus tulee täysin selvästi esiin.
Joo, tiedän myös sen että tällä hetkellä biologiaa opiskelevalle tutulleni ja hänene opiskelija kolleegoilleen tulee suoria kutsuja töihin s-postin kautta. Pyynnöt tulevat yliopistolle suoraan ja sieltä ne välitetään opiskelijolle.
Minullakin on netti täynnä "kutsuja" työpaikkoihin. Niitä kutsutaan työpaikkailmoituksiksi. Ei tarkoita, että jos sellaisen näkee, että se on henkilökohtainen kutsu juuri sinulle ja saat sen työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Omasta opiskeluryhmästäni useampi on vaihtanut alaa tai ainakin suorittanut toisen tutkinnon, vaikka edelleen työskentelisi sairaanhoitajana. Löytyy useampi kansanterveystieteen maisteri, yhteiskuntatieteiden maisteri, lääkäri, kauppatieteiden maisteri, insinööri ja sosionomi.
Tässä ei nyt kysytty opinnoissa, opiskellahan tässä maassa voi vaikka kuinka paljon., mutta opiskelu ei elätä ja sen maksavat muut ihmiset. Vaan siitä, millä ihmiset ansaitsevat elantonsa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin lääkealalle ja olen tehtaassa töissä. On työaika, joka pitää. Ja työt jää työpaikalle. Palkka ei päätä huimaa, vaikka vuorotyötä on, mutta tämä sopii minulle.
Farmanomi? Te-toimistosta tuli joskus työtarjous apteekin lääketyöntekijän tehtävään, kun sairaanhoitajan lisäksi olen tradenomi. Ansiosidonnaiseni oli samaa luokkaa tuon tehtävän palkan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun nyt haluavat lähes 5000€/kk palkkaa sairaanhoitajan työstä, niin tuohan on heille sitten se minimi hyväksyttävä palkkataso omasta mielestään.
Niin siitä työstä hyväksyttävä palkkataso. Eikä kukaan ole edes puhunut mistään 5 tonnista. 3 tonnia olisi tavoite minusta.
Mutta siis monia muita helppoja töitä voisin tehdä paljon pienemmällä palkalla, ja olen tehnytkin.
Löytyy myös työllistävä toisen alan tutkinto jonne voin palata. Mutta en palaa vaan vaihdan maata, koska tykkään kyllä työskennellä hoitoalalla. Mutta en tällä palkalla. Työtarjous on taskussa toisesta maasta, mutta odotan nyt tämän palkkakierroksen, koska onhan se aina perheellisellä se lähteminen haastavampaa... Kuitenkin mahdollista ja toteutuu meidän kohdalla jos nyt ei saada palkkoja kuntoon. 4,5 vuoden AMK-kaksoistutkinnon jälkeen se peruspalkka saa tällä vastuulla ja kuormittavuudella alkaa kolmosella ja sillä selvä.
Ehkä kannattaa tarkistaa ne omat lakkovaatimuksenne. Tehy vaatii palkankorotuksia, jotka toteutuessaan tarkoittaisivat, että sairaanhoitajien keskipalkka olisi 5 vuoden kuluttua lähes 5000€/kk bruttona.
Hoitajat eivät edes ilmeisesti itse tiedä, minkä takia ovat lakossa tai mitä vaatimassa.
Höpöhöpö, se tarkoittaisi noin kaksinkertaista palkkaa nykytilanteeseen nähden, eikä sellaisesta kukaan ole puhunut. Olen hyvin selvillä tehyn ehdotuksesta. Oma peruspalkkani nousisi sen kanssa noin 3200 euroon, ja kun laskee tinkivaran joka vaatimukseen toki on sisällytetty, niin nousu olisi noin 3000 euroon. Siihen olen sitten ihan tyytyväinen jonkun aikaa, nyt on jo 15 vuotta menty ilman sen suurempia korotuksia kun koskaan ei ole sopiva aika...
Eli sinäkään et ymmärrä, että se peruspalkka ei ole se tärkeä, vaan kokonaisansiot. Ja lisien kanssa sairaanhoitajien mediaanipalkka on jo kaikkien suomalaisten mediaanipalkkaa korkeampi, yli 3000€/kk bruttona. Nuo vaaditut korotukset nostaisivat teidän kokonaispalkan lähes summaan 5000€/kk, mikä on aivan järjetön vaatimus.
Varmaan onkin hyvä, jos kaltaisesi lähtisivät alalta, nythän hoitajia on Suomessa aivan valtavasti, väestöön suhteutettuna enemmän kuin missään EU:ssa. Ala tervehtyisi kun tyhmät ja asennevammaiset lähtisivät pois. Sitä kautta saisi sitä työilmapiiriäkin paremmaksi.
Nimenomaan peruspalkka on tärkeä, lisät on lisiä huonoista duuneista ja jatkuvasta väsymyksestä,huonoista lomista yms.
Ja lisät ei jakaannu tasan kaikillle, kroppakin alkaa pistään vastaan vanhetessa,yöt kauheita ,aamu-illat...
Ne lisät maksetaan kuitenkin rahana, eikö? Ja jos ei ole tiedossa niin lisiä maksetaan myös muilla aloilla ja kyllä ne ihan palkaksi lasketaan. Peruspalkka on matala monella muullakin alalla ja lisiä maksetaan sitten mm. juurikin näistä epätavallisista työajoista. Lisät eivät ole mikään korvaus huonoista lomista tai väsymyksestä. Suurena shokkina voi kertoa, että muissakin töissä väsyy. Ja tämä huonot lomat onkin uusi asia. Mikä mahtaa tehdä lomasta huonon? Se että kaikki eivät saakaan pitää juuri sinä ajankohtana kun haluaa tai kaikkia viikkoja putkeen. Pitääkin tiedustella omalta työnantajalta missä minun lisäni huonoista lomista viipyy kun en ole minään vuonna niitä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja merkonomin palkka on...?
Riippuu varmaan siitä missä työtä tekee ei kaikki merkonomit työskentele kaupan kassalla.
No mutta suurin osa kuitenkin tekee matalapalkkatyötä. Joku merkonomi joskus on voinut edetä urallaan pitkällekin mutta nykyajan koulutusvaatimuksilla ei ole vastavalmistuneella merkonomilla mitään mahdollisuutta hakea saati päästä oikeasti vastuulliseen työhön josta maksetaan enemmän tai edes lähellekään saman verran mitä hoitajille. Hyvä jos palkka alkaa edes kakkosella merkonomitason assaritöissä.
Väärin, tilitoimistot maksavat merkonomeille ihan kivasti.
No eikun kaikki sitten tilitoimistoon töihin.
Ei tarvitse uhota koska me voimme säästää muissa menoissa ja tuli juuri mieleen missä säästetään: Entä hallitus, puolueet, eduskunta, oppositio, valtion kalliit johtajat... en todellakaan halua maksaa heille näin huonosta työstä veronmaksajana valtavia summia... kaikki vaihtoon siis... miksi siis minut pakotetaan maksamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskooko joku vakavissaan, että hoitajien palkat tällä hetkellä on yli 3000€. Ei tosiaan, valtaosalla jää alle, jos ei tee kaikkia mahdollisia lisätunteja, viikonloppuöitä. Kunhan nyt päästäisiin vaikka 3200, jonka tiedän samoista töistä yksityisen maksavan.
En luule, arvasit väärin. Luuleeko joku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan kaikissa palkankorotusvaatimuksissa on tinkivaraa. Sopimuksen syntyessä molemmat osapuolet ilmoittavat tyytyväisenä tehdystä kompromissista.
Yksi asia, mitä en ole koskaan oikein ymmärtänyt, on nuo sairaalamaailman työajat, siis vuorot ja niiden määräytyminen. Tuli aikoinaan tutustuttua niihin, samoin myös miesvaltaiseeden teollisuuden vuorotyöhön. Teollisuudessa ne vuorot ovat tiedossa vuosia eteenpäin, kun sairaalamaailman puolella ne vuorot tulevat tipoittain ilman mitään varsinaista logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tunnen useita alanvaihtajia, mutta kaikki he ovat kouluttautuneet uudelleen. Mistä ap olet saanut käsityksen, ettei alavaihtajat kouluttautuisi?
Miten aikuinen ihminen pystyy kouluttautumaan uudelleen?
Millä hän pääsee sisään opintoihin, kun vain ensikertalaiset pääsee sisään? (Tiedän tämän, kun olen hakenut. En päässyt sisään. Lukio-opinnoista oli jo 30 vuotta. Pääsin neljännelle varasijalle (4.), ja laskin että olisin päässyt helposti sisään, jos olisin ollut ensikertalainen.)
Millä hän elää opintojen ajan ja maksaa laskunsa?
Ensikertalaisten lisäksi sisään pääsee moni muukin. Pisterajat ovat toiskertalaisille korkeammat, mutta kyllä heitäkin sisään pääsee.
Minä lähdin metsäkoneen kuljettajaksi, ja puoliso perusti koiratrimmausyrityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Mun pari sairaanhoitajakollegaa alkoi opiskella insinööriksi ja yksi alkoi opiskella biologiaa.
No sillä biologialla ei kyllä ainakaan ansaitse eikä todennäköisesti edes työllisty.
No e tuolla asenteella ei työllistytä kyllä mihinkään...
Kannattaa ajatella jo etukäteen, mille alalle uudelleenkouluttautuu. Jos katsot esim. rekrypalveluista biologian alan työpaikkoja, totuus tulee täysin selvästi esiin.
Joo, tiedän myös sen että tällä hetkellä biologiaa opiskelevalle tutulleni ja hänene opiskelija kolleegoilleen tulee suoria kutsuja töihin s-postin kautta. Pyynnöt tulevat yliopistolle suoraan ja sieltä ne välitetään opiskelijolle.
Facepalmin paikka. Nämä kutsut taitaa olla ihan työpaikkailmoituksia. Ja niitä satelee kyllä opiskelijoille. Kyseessä usein duunit, johon halutaan nuori ja noheva töihin aloittelijan palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luule, arvasit väärin. Luuleeko joku?
Ainakin tällä palstalla yli puolet puhuu nettopalkasta kun palkoista puhutaan. Kai se on ihmisten helpompi ymmärtää kun puhutaan konkreettisista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, se tarkoittaisi noin kaksinkertaista palkkaa nykytilanteeseen nähden, eikä sellaisesta kukaan ole puhunut. Olen hyvin selvillä tehyn ehdotuksesta. Oma peruspalkkani nousisi sen kanssa noin 3200 euroon, ja kun laskee tinkivaran joka vaatimukseen toki on sisällytetty, niin nousu olisi noin 3000 euroon. Siihen olen sitten ihan tyytyväinen jonkun aikaa, nyt on jo 15 vuotta menty ilman sen suurempia korotuksia kun koskaan ei ole sopiva aika...
Eli sinäkään et ymmärrä, että se peruspalkka ei ole se tärkeä, vaan kokonaisansiot. Ja lisien kanssa sairaanhoitajien mediaanipalkka on jo kaikkien suomalaisten mediaanipalkkaa korkeampi, yli 3000€/kk bruttona. Nuo vaaditut korotukset nostaisivat teidän kokonaispalkan lähes summaan 5000€/kk, mikä on aivan järjetön vaatimus.
Varmaan onkin hyvä, jos kaltaisesi lähtisivät alalta, nythän hoitajia on Suomessa aivan valtavasti, väestöön suhteutettuna enemmän kuin missään EU:ssa. Ala tervehtyisi kun tyhmät ja asennevammaiset lähtisivät pois. Sitä kautta saisi sitä työilmapiiriäkin paremmaksi.
Nimenomaan peruspalkka on tärkeä, lisät on lisiä huonoista duuneista ja jatkuvasta väsymyksestä,huonoista lomista yms.
Ja lisät ei jakaannu tasan kaikillle, kroppakin alkaa pistään vastaan vanhetessa,yöt kauheita ,aamu-illat...
Ne lisät maksetaan kuitenkin rahana, eikö? Ja jos ei ole tiedossa niin lisiä maksetaan myös muilla aloilla ja kyllä ne ihan palkaksi lasketaan. Peruspalkka on matala monella muullakin alalla ja lisiä maksetaan sitten mm. juurikin näistä epätavallisista työajoista. Lisät eivät ole mikään korvaus huonoista lomista tai väsymyksestä. Suurena shokkina voi kertoa, että muissakin töissä väsyy. Ja tämä huonot lomat onkin uusi asia. Mikä mahtaa tehdä lomasta huonon? Se että kaikki eivät saakaan pitää juuri sinä ajankohtana kun haluaa tai kaikkia viikkoja putkeen. Pitääkin tiedustella omalta työnantajalta missä minun lisäni huonoista lomista viipyy kun en ole minään vuonna niitä saanut.
Lisät ovat korvaus epäterveellisistä ja epämukavista työajoista, eikä niitä kuulu ottaa mukaan palkkakeskusteluun millään alalla. Lisät ovat tärkeitä, koska ei muuten kovin moni tekisi öitä, iltoja, viikonloppuja, pyhiä ollenkaan ja joillain aloilla nekin ajat on pakko töitä tehdä.
Sen takia pitää aina puhua vain peruspalkasta. Ne ovat keskenään vertailukelpoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan kaikissa palkankorotusvaatimuksissa on tinkivaraa. Sopimuksen syntyessä molemmat osapuolet ilmoittavat tyytyväisenä tehdystä kompromissista.
Yksi asia, mitä en ole koskaan oikein ymmärtänyt, on nuo sairaalamaailman työajat, siis vuorot ja niiden määräytyminen. Tuli aikoinaan tutustuttua niihin, samoin myös miesvaltaiseeden teollisuuden vuorotyöhön. Teollisuudessa ne vuorot ovat tiedossa vuosia eteenpäin, kun sairaalamaailman puolella ne vuorot tulevat tipoittain ilman mitään varsinaista logiikkaa.
Itsekin olen ihmetellyt tuota outoa vuorojen kanssa sähläämistä. Ja siinä on yksi syy miksi en hoitoalalle mene vaikka saisi mitä.
Nimim. Itsekin miehenä miesvaltaisella alalla vuorotyötä tehneenä ja työvuoronsa vaikka vuoden päässä tienneenä. Myös vuorot menivät järkevästi että yhtä vuoroa tarpeeksi pitkä pötkö ja sitten vaihto.
Osa työnvaihtajista varmaan vaihtaa työn työaikojen, työolojen ja oman hyvinvoinnin takia, eikä pelkästään palkan takia. On kai siinä ero jos käteen jää 2200e/kk sen jälkeen, kun on tehnyt kiireisiä työvuoroja, yötä ja iltoja tai se, että se sama jää käteen rauhallisempitahtisesta päivätyöstä. Mulla on liukuva päivätyö josta jää keskimäärin 2100e/kk itselle ja enemmän jos tekee ylitöitä, jota on tarjolla usein.
Jos minulla olisi lapsia, niin tuo summa paljoa naurattaisi. Jää sitä vähän säästöön, vaikka sillä kaksi aikuista ihmistä elääkin.
Eivät työpaikkailmoitukset ole kutsuja.