Päänsiirtoleikkaus 2017, mitä mieltä?
http://www.iltalehti.fi/digi/2015091520355157_du.shtml
Tuntuu aika mahdottamalta, että saataisiin yhdistettyä niin että toimisi! Tai edes että saataisiin yhdistetty henkilö henkiin. Onko henkilö sitten leikkauksen jälkeen sama henkilö, säilyykö minä-kokemus samana? On ajateltu, että minä on aivojen synnyttämä kokonaisuus, eli tämmöisessä tilanteessa minä voisi muutta? Onko muistot tallella? Outo juttu.
Kommentit (215)
Mun mielestä tämä on jo aika extremeä. On hienoa että lääketiede edistyy ja ihmisiä pystytään auttamaan, mutta omasta mielestäni tässä leikitään jo Jumalaa. En ole erityisen uskovainen tms, mutta mun mielestä kaikkea ei pidä sörkkiä, muuttaa tai parantaa.
Maailma on luotu tällaiseksi kun on, luontoa ei pitäisi tuhota, eikä ihmisten kuuluisi nostaa itseään jalustalle ja pitää ihmisrotua parempana kuin esim. eläimiä.
Tässä päänsiirtoasiassakin on monta juttua mitä pitäisi miettiä-Mitä tällainen aiheuttaa tulevaisuudessa? Korvataanko pian ihmisen keho mm. robotinosilla? Miten sellainen vaikuttaa koko maailmaan, ihmissuhteisiin ja maapalloon? Kuka ja mikä taho hyötyy tästä eniten?
Mua huvittaa miten historiassakin on jo käyty näitä skenaarioita läpi mm. elokuvissa. Pian nämä ei ole pelkkää elokuvaa ja skenaariota vaan ihan totista totta.
Miten tyhmiä ja ahneuden sokaisemia voikaan ihmiset olla. Nykyään vaaditaan niin paljon. Halutaan muutosta ja oikeuksia johonkin ihanteelliseen suuntaan, josta ei meillä kenelläkään ole oikeasti mitään hajua.
Kohta ei ole tyttöjä eikä poikia, päät korvataan pian robottipäillä, raha ja ahneus ottaa vallan, kontrollointia halutaan vaan lisää ja lisää.
Ymmärrättekö mitä ajan takaa?
Liika on liikaa. Me ei olla Jumalia. Päinvastoin. Kaivamme koko ajan omaa kuoppaamme pahempaan suuntaan tuhoten itsemme, eläimemme ja luontomme.
Vierailija kirjoitti:
Se miehen pää jäädytetään -15 asteeseen... Oon aina luullut että jos aivojen lämpötila menee liian alhaiseksi niin ne tuhoutuu, tarkoittaako tämä nyt sitä että ihminen voidaan vaikka jäädyttää ja herättää henkiin vaikka 100v kuluttua?
Se onnistuisi nyt jo, mutta ongelma on siinä, että kehon osat vaativat eri jäähdytysasteet.
Ei tuu onnistumaan, sanokaa mun sanoneen.
Joku on ehkä jo kirjoittanutkin mutta tällaisella toimenpiteellä on kyllä aika mielenkiintoisia eettisiä seurauksia. Jos tuollaisesta leikkauksesta toipuisi toimintakykyiseksi niin alaruumiin sukusoluthan kuuluu sitten ihan toiselle toiselle ihmiselle kuin sinulle, joten jos saat lapsia niin hehän eivät ole sinulle mitään sukua. Voisin kuvitella miten alkuperäisen ruumiin luovuttajan sukulaiset haluaisivat pitää yhteyttä syntyviin lapsiin, mutta mitäpä jos uuden ruumiin haltija ei sitä haluakaan? Todella omituinen Twilight Zone -tyyppinen skenaario kyllä.
Todella mielenkiintoista omasta mielestäni. Haluaisin seurata koko homman, varmasti tulee dokumentti tai ohjelma siitä. Olisi niin siistiä jos koko leikkauksen näkisi livenä. Tapaus varmasti herättää monia ajatuksia ja mielipiteitä. Näkee ainakin että onko minuus todellakin vain päässä, vai onko osia siitä jossain muualla vartalossa. Leikkauksen jälkeinen elämä kiinnostaa todella paljon. Varmasti ensin joutuu opettelemaan uuden vartalon käytön täysin uudestaan, hylkiikö, tuleeko mielenterveysongelmia tms. Varmaan 50-100 vuoden päästä tämäkin on rutiinitoimenpide ja kehoja kasvatetaan keinotekoisesti.
Mitäköhän tapahtuisi jos pää ei kykenisi kontrolloimaan kehoa vaan kehoon on jäänyt jonkinlainen oma tahto ja rippeet edellisestä minuudesta?
Vituiksi menee. Pitäisi olla kymmeniä onnistuneita koe-eläinleikkauksia alla. Korjatkaa jos olen väärässä mutta nyt ehdotettua prosessia ei ole toistaiseksi kokeiltu edes millään eläimellä.
Selkäydinliimaustekniikka kuulostaa lähinnä toiveajattelulta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tämä on jo aika extremeä. On hienoa että lääketiede edistyy ja ihmisiä pystytään auttamaan, mutta omasta mielestäni tässä leikitään jo Jumalaa. En ole erityisen uskovainen tms, mutta mun mielestä kaikkea ei pidä sörkkiä, muuttaa tai parantaa.
Maailma on luotu tällaiseksi kun on, luontoa ei pitäisi tuhota, eikä ihmisten kuuluisi nostaa itseään jalustalle ja pitää ihmisrotua parempana kuin esim. eläimiä.
Tässä päänsiirtoasiassakin on monta juttua mitä pitäisi miettiä-Mitä tällainen aiheuttaa tulevaisuudessa? Korvataanko pian ihmisen keho mm. robotinosilla? Miten sellainen vaikuttaa koko maailmaan, ihmissuhteisiin ja maapalloon? Kuka ja mikä taho hyötyy tästä eniten?
Mua huvittaa miten historiassakin on jo käyty näitä skenaarioita läpi mm. elokuvissa. Pian nämä ei ole pelkkää elokuvaa ja skenaariota vaan ihan totista totta.
Miten tyhmiä ja ahneuden sokaisemia voikaan ihmiset olla. Nykyään vaaditaan niin paljon. Halutaan muutosta ja oikeuksia johonkin ihanteelliseen suuntaan, josta ei meillä kenelläkään ole oikeasti mitään hajua.
Kohta ei ole tyttöjä eikä poikia, päät korvataan pian robottipäillä, raha ja ahneus ottaa vallan, kontrollointia halutaan vaan lisää ja lisää.
Ymmärrättekö mitä ajan takaa?
Liika on liikaa. Me ei olla Jumalia. Päinvastoin. Kaivamme koko ajan omaa kuoppaamme pahempaan suuntaan tuhoten itsemme, eläimemme ja luontomme.
Vastustat varmaan yhtä hurmoksellisesti myös proteeseja (varsinkin niitä robottimaisia jotka mahdollistavat hyvin samantapaisen liikkumisen kuin menetetyn raajan kanssa) ja elinsiirteitä?
Vierailija kirjoitti:
Vituiksi menee. Pitäisi olla kymmeniä onnistuneita koe-eläinleikkauksia alla. Korjatkaa jos olen väärässä mutta nyt ehdotettua prosessia ei ole toistaiseksi kokeiltu edes millään eläimellä.
Kiinalaiset kirurgit ovat irrottaneet pään apinalta ja kiinnittäneet sen toisen apinan vartaloon. Uuden pään saanut apina jäi eloon, mutta kahdenkymmenen tunnin kuluttua leikkauksesta sen elämä päätettiin.
Operaatiolla harjoiteltiin ihmisen päänsiirtoa. Italialainen kirurgi Sergio Canavero aiheutti hämmennystä ja jopa suuttumusta viime vuoden alkupuolella, kun hän ilmoitti aikeestaan irrottaa pää elävältä ihmiseltä ja kiinnittää se elinluovuttajalta saatuun ruumiiseen.
Canavero sanoi vajaa vuosi sitten, että maailman ensimmäinen päänsiirto voidaan tehdä jo 2017. Nyt tehty päänsiirto apinalle Kiinassa on osa valmistautumista päänsiirtoon ihmisellä. Kiinassa päänsiirtoa on harjoiteltu myös ruumiiden kanssa.
Olisi se mahtavaa kun voisi ensin vaihtaa muijalle uuden kropan ja sen jälkeen myöhemmin pään.
Vierailija kirjoitti:
On kokeiltu jo 46v sitten, tosin tuo selkäydin jäi silloin liittämättä.
Ensimmäinen onnistunut päänvaihto suoritettiin vuonna 1970. Case Western Reserven yliopiston kirurgi Robert White istutti apinan pään toisen apinan ruumiiseen.
White ei kuitenkaan liittänyt selkäytimiä yhteen, joten apina ei voinut liikuttaa uutta ruumistaan. Hybridiapina hengittikin lääkäreiden avustuksella. Apina eli yhdeksän päivää, kunnes immuunijärjestelmä alkoi hylkiä vierasta päätä.
Väkisin tulee mieleen se vitsi kun mies halusi isomman peeeeeeniksen. Leikkauksessa lääkäri oli laittanut norsun kärsän peeeeniksen tilalle. jälkitarkastuksessa lääkäri oli tiedustellut potilaalta mitenkä menee. Potilas vastasi lääkärillee että :" muuten hyvin mutta sitä en ymmärrä miksi peenikseni alkaa tunkemaan heinää perseeseeni ??? "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaiset kirurgit ovat irrottaneet pään apinalta ja kiinnittäneet sen toisen apinan vartaloon. Uuden pään saanut apina jäi eloon, mutta kahdenkymmenen tunnin kuluttua leikkauksesta sen elämä päätettiin.
Operaatiolla harjoiteltiin ihmisen päänsiirtoa. Italialainen kirurgi Sergio Canavero aiheutti hämmennystä ja jopa suuttumusta viime vuoden alkupuolella, kun hän ilmoitti aikeestaan irrottaa pää elävältä ihmiseltä ja kiinnittää se elinluovuttajalta saatuun ruumiiseen.
Canavero sanoi vajaa vuosi sitten, että maailman ensimmäinen päänsiirto voidaan tehdä jo 2017. Nyt tehty päänsiirto apinalle Kiinassa on osa valmistautumista päänsiirtoon ihmisellä. Kiinassa päänsiirtoa on harjoiteltu myös ruumiiden kanssa.
Oliko tuo italiaano tuolla mukana tai tuleeko nuo kiinalaiset mukaan venäläisen päänsiirtoon, ja käytettiinkö tuossa juuri sitä tekniikka mitä italiaano aikoo käyttää?
En antaisi ainakaan siirrättää omaa päätäni sillä perusteella että yksi apina eli 20 tuntia leikkauksen jälkeen kunnes lopetettiin. Onhan koirien päitä siirrelty jo joskus vuosikymmeniä sitten ja eli monta päivää, mutta ei niissä kummoista toiminnallisuutta ollut.
Ei ole järkeä siirrättää päätä kasvisruumiista toiseen jos tulos on kuitenkin kasvisruumis.
Kuulostaa ihan fantasialta varsinkin tuo selkäytimien liittäminen toisiinsa. Jos se toimisi, niin eikö samalla konstilla voitaisi korjata halvaantuneen ihmisen katkennut selkäydin? Voisin melkein luvata syödä hatullisen sitä itseään, jos tämä pään omistaja pystyy liikuttamaan uutta ruumistaan. Henkiin voi joksikin aikaa ehkä jäädä, mutta hyöty tästä operaatiosta on nolla.
Vierailija kirjoitti:
On kokeiltu jo 46v sitten, tosin tuo selkäydin jäi silloin liittämättä.
Eli ei ole kokeiltu. Selkäytimen onnistunut liittäminen tässä on se suurin pihvi.
Jos se onnistuisi niin päänsiirtopotilaat olisivat pelkkä niche, varsinainen kohderyhmä olisi erilaiset selkäydinvammautuneet.
Suosittelen sinua tekemään testamentin ennen leikkaustasi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan fantasialta varsinkin tuo selkäytimien liittäminen toisiinsa. Jos se toimisi, niin eikö samalla konstilla voitaisi korjata halvaantuneen ihmisen katkennut selkäydin? Voisin melkein luvata syödä hatullisen sitä itseään, jos tämä pään omistaja pystyy liikuttamaan uutta ruumistaan. Henkiin voi joksikin aikaa ehkä jäädä, mutta hyöty tästä operaatiosta on nolla.
jos tää onnistuu niin eiköhän muutaman vuoden kuluttua saada halvaantuneetkin korjattua.. tässähän nimenomaan kokeillaan onnistuuko tuo ja jos onnistuu niin pian kokeilevat halvaantuneeseen jne. Lääketiede on kehittynyt valtavasti viime vuosina ja jotainahn tämäkin kertoo että nyt uskaltavat kokeilla tätä
sitten kun tämmöinen leikkaus onnistuu niin av-mamma on menee lekuriin "uusi kroppa saatana! tääkin lihos!"
Vierailija kirjoitti:
Onnistunut apinoilla niin, että apina jäi kyllä hetkeksi henkiin, mutta kärsi ja oli toimintakyvytön. Anteeksi, en viitsi puhelimella etsiä lähdettä, mutta googlatkaa...
Mielestäni olisi kyllä parempi puhua kehonsiirrosta, kun pää on kuitenkin se, missä minuus säilyy. Eihän munuaissiirronkaan kohdalla puhuta kehonsiirrosta.
Olin tulossa kirjoittamaan samaa, että pitäisi puhua pikemminkin kehonsiirto- tai - vaihtoleikkauksista.
Mutta miettikää, jos nämä onnistuisi. Olisi mahdollista yhdistää kaksi ihmistä, joista toisella olisi toivoton kasvava aivokasvain ja toisella vaikka pahasti sisäelimissä levinnyt syöpä. Sori, en lukenut koko ketjua.
Missä vedonlyöntisivusto ? Lyön vetoa että 8 päivää ja henki pois .
Jotkut ovat olleet hypotermiassa jään alla 30-40 minuuttia ja selvinneet. Ettekö te seuraa mitään?