Päänsiirtoleikkaus 2017, mitä mieltä?
http://www.iltalehti.fi/digi/2015091520355157_du.shtml
Tuntuu aika mahdottamalta, että saataisiin yhdistettyä niin että toimisi! Tai edes että saataisiin yhdistetty henkilö henkiin. Onko henkilö sitten leikkauksen jälkeen sama henkilö, säilyykö minä-kokemus samana? On ajateltu, että minä on aivojen synnyttämä kokonaisuus, eli tämmöisessä tilanteessa minä voisi muutta? Onko muistot tallella? Outo juttu.
Kommentit (215)
Holopainen hoitaisi homman kotiin <3
Mua kyllä vähän ihmetyttää....juuri luin Jasminista, joka halvaantui lapsena kaulasta alaspäin. Jos ei tuollaisia hermoratoja pystytä korjaamaan niin miten sitten ne kaikki mahdolliset.
Aivoista lähtee käskyjä varmaan miljoonia eri hermosäikeitä pitkin (no en tiedä määrää kun en niin tunne anatomiaa). Ei voi onnistua.
toivottavasti onnistuu! kiva asia että lääketiede kehittyy ja tulee uusia hoitomuotoja. Vielä kun keksivät lääkkeen vanhuuteen ettei tule mitään vaivoja niin avot ^^
tässä tyyppi jolle se tehdään! oikeesti tää laittaa miettimään millainen paikka maailma on 20v kulutua kun lääketiede kehittyy näin nopeasti :) http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016081522130718_ul.shtml
Minulle Venäjällä asuminen vaatisi juurikin pään vaihtoa. Mutta ei ole aikomusta muuttaa sinne, jatkan tällä päällä.
mie haluaisin uuden pään, mieluusti tuuhee hiuksisen.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu aika mahdottamalta, että saataisiin yhdistettyä niin että toimisi! Tai edes että saataisiin yhdistetty henkilö henkiin. Onko henkilö sitten leikkauksen jälkeen sama henkilö, säilyykö minä-kokemus samana? On ajateltu, että minä on aivojen synnyttämä kokonaisuus, eli tämmöisessä tilanteessa minä voisi muutta? Onko muistot tallella? Outo juttu.
Kannattaa lukea Paul Pearsallin kirja Hearts Code. Kirjassa haastatellaan useita sydänsiirtopotilaita, joiden persoonallisuus muuttui leikkauksen jälkeen. Sydän tuntee ja muistaa. Mielenkiintoinen ja avartava kirja. Suosittelen kaikille.
Eihän tuossa varmaan motoriikka toimi ollenkaan niinkuin aikaisemmassa vartalossa, koska jokaisella hermot on yksilölliset. Käytännössä joutuu opettelemaan eri lihasten käytön uusiksi. Mistä sitä tietää, vaikka aluksi etusormien lihaksia ohjaavat hermot olisivatkin operaation jälkeen ohjaamassa hauista tai ehkä jopa eri hermokimpussa ja nipistysotteesta seuraisikin jalan koukistus...
Saattaisi olla melko ahdistavaa ainakin aluksi. Enkä usko, että juuri vauvamaisen pitkän opetteluvaiheen vuoksi ruumiinvaihdosta ei koskaan tule mitään varakkaiden varustautumista atleettien vartaloilla. Se koordinaatio atleeteilla on kuitenkin vaatinut vuosikausien harjoittelua. Tuskin edes niin yksinkertaisen kuuloinen kuin koulutason pikajuoksu onnistuu tuollaisen operaation jälkeen ilman useamman vuoden treeniä.
Vierailija kirjoitti:
Pienet paineet varmaan leikkaavalla kirurgilla...
Itse ajattelin päinvastoin. Todennäköisyys, että leikkaus onnistuu on häviävän pieni. Parhaimmillaankin potilas voisi kitua muutaman päivän lähes toimintakyvyttömänä. Ihan pienen pieni mahdollisuus, että potilas eläisi edes hetken. Onnistumisen todennäköisyys on niin heikko, että ei pitäisi olla paineita, vaikka vaativampaa leikkausta ei liene olemassa.
En usko ollenkaan onnistumiseen. Mutta jätkähän kuolee joka tapauksessa, että kaipa sitä kannattaa yrittää.
Vaikka olenkin skeptinen tuon suhteen niin toivon että leikkaus onnistuu koska se olisi suuri askel eteenpäin lääketieteelle! Tuo kun onnistuu niin ei mene montaa vuotta niin halvaantuneetkin saadaan hoidettua kuntoon.. puhumattakaan tulevaisuudesta, tiedä vaikka tuokin on sitten vaan rutiinitoimenpide jonka voi käydä nopeasti terveyskeskuksessa tekemässä :) Ei olisi vielä 10v sitten uskonut että vuonna 2017 tehdään päänsiirtoleikkaus ja siihen lisäksi se jos onnistuu. Oon vähän yli parikymppinen ja mielenkiinnolla odotan mitä kaikkea tieteen saavutuksia kerkeän nähdä elämäni aikana
Minusta tää on ihan mielettömän siistiä, melkeempä tekee ihmisestä kuolemattoman jos jatkaisi pään siirtämistä aina uuteen kehoon
Lopuksi on naamassa "muutama ryppy" mutta kroppa on kuin kakskymppisellä.
Vierailija kirjoitti:
:'D Siis meinaat, notta leikkauksen ideana on vaihtaa vartalolle uusi pää :D :D :D
Itseasiassa tälläinen leikkaus on jo suoritettu onnistuneesti. Tosin parin päivän päästä kyseinen henkilö alkoi katua
Vaikuttaa aika rämäpäiseltä. Vaikka leikkaus onnistuisi, on tuollaisen siirron jälkeiset hylkimiskomplikaatiot todennäköisiä ja tuhoisia. Eikä tuollaista leikkausta tee kukaan kirurgi yksin, vaan puhutaan usean kirurgin tiimistä.Kasvojahan on siirretty, myös Suomessa, mutta pää on aivan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 16:51"]Jos tuo saadaan onnistumaan, se tulee eriarvoistamaan ihmisiä entisestään. Rikkailla on varaa ostaa itselleen kokonaan uusi vartalo, mikä ei ole mielestäni reilua.
Kai rikas saa käyttää rahojaan mihin haluaa. Köyhät nyt ovat aina kateellisia.
Tälläiset leikkaukset maksavat miljoonia. Täytyy olla megamiljönääri että leikkaukseen pääsee sitten kun nämä tulee kaikelle kansalle mahdollisiksi.
Uskon, että joku päivä ainakin voi onnistua menestyksekkäästi, mutta epäilen suuresti meneekö nappiin ensiyrityksellä..Ihme vaan, että neliraajahalvaantuneetkin tuntuu olevan niin hankala parantaa niin saati sitten että pitäisi saada uusi päähän liitetty kroppa pelittämään toimintakykyisesti.