Päänsiirtoleikkaus 2017, mitä mieltä?
http://www.iltalehti.fi/digi/2015091520355157_du.shtml
Tuntuu aika mahdottamalta, että saataisiin yhdistettyä niin että toimisi! Tai edes että saataisiin yhdistetty henkilö henkiin. Onko henkilö sitten leikkauksen jälkeen sama henkilö, säilyykö minä-kokemus samana? On ajateltu, että minä on aivojen synnyttämä kokonaisuus, eli tämmöisessä tilanteessa minä voisi muutta? Onko muistot tallella? Outo juttu.
Kommentit (215)
Eikö tuo ole pikemminkin kehonsiirto kuin päänsiirto kun se identiteetti tuppaa olemaan sidottu sinne pään sisään.
Mielenkiintoista. Joskus jossain lehdessä oli juttu kasvojensiirrosta, ja siinä kuvailtiin tarkasti operaation eri vaiheet. Vaikutti sekin todella haastavalta ja riskialttiilta minuutti- ellei sekuntipeliltä. Haasteita oli muistaakseni erityisesti verisuonien kanssa, eli miten saatiin uusiin kasvoihin virtaamaan veri. Siinäkin hommassa taisi olla kolme kirurgia. Olivat muuten suomalaisia ja leikkaus tehtiin Suomessa.
Mistähän kohtaa pää irrotetaan? Heti leukaperien alta vai otetaanko kaulaa mukaan? Miten käy esim. ruokatorven? Todella hurjalta kuulostaa, mutta itse suhtaudun optimisesti tällaiseen. Joskus sydämensiirtokin oli täyttä utopiaa, nyt jo melkeinpä rutiinia. Erittäin todennäköisesti tällainen leikkaus tulee onnistumaan ennen pitkää, eri asia on tapahtuuko se 2017 (mihin en usko) vai paljon myöhemmin.
Siis kuinka pian tuo mies kuolisi sitten ilman tätä leikkausta? Nyt leikkauksen kanssahan hän kuollee ensi tammikuussa...
Mielipiteeni päänsiirtoleikkauksesta: aivan sairasta, hullua, päätöntä... turhaa kärsimystä vain tälle "koekaniinille".
Tämä on aivan järjen ja luonnonvastaista, ja potilas tulee valitettavasti kuolemaan. Rauha hänen sielulleen, sekä koomassa olevan ihmisen sielulle.
Maailma on mennyt hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Lopuksi on naamassa "muutama ryppy" mutta kroppa on kuin kakskymppisellä.
Vähän kantasoluhoitoa niin naamakin on uusi. Dementikko barbi kuulostaakin hyvältä...
Vierailija kirjoitti:
Mietityttää, mistähän ruumis saadaan? Luulisi että on aika tarkkaa esim. veriryhmän ja muiden juttujen kanssa. Lisäksi mies todennäköisesti haluaa terveen, miespuolisen ja suunnilleen oikeanikäisen eikä esim. seitsemänkymppistä vartaloa. Jos leikkaus on jo sovittu niin ruumis varmaan on jo valmiina, eli millaisessa tilassa se nyt on? Koomapotilas? Joku täysin terve mutta kuolemaa odottava henkilö? Kuollut henkilö jonka ruumista pidetään keinotekoisesti jotenkin "elossa", ja jos tämä niin miten? Jos koomapotilas niin kuinka kauan hän on ollut koomassa, eikö todennäköisesti aika kauan jos omaiset antavat luvan ruumiin luovuttamiseen? Ja jos on ollut kauan koomassa niin ruumishan olisi melko huonossa kunnossa, nyt mies pystyi videossa esim. liikuttamaan käsiään niin millainenhan olisi tilanne herätessä uudessa ruumiissa?
Korjaus tuohon: kaikki elinluovuttajat ovat aivokuolleita eli tilassa josta ei ole mitään mahdollista parantua, kooma on eri asia.
Tuo vapaaehtoinenhan on joka tapauksessa kuolemassa tuskallisesti lihassurkastumatautiin. Ilmeisesti elää jo laina-ajalla, koska 90% kyseistä tautia sairastavista kuolee jo vauvoina ja loput teini-iässä. Eli vaikka onnistumisen mahdollisuudet olisivatkin pienet, olisin varmasti itse samassa tilanteessa valmis yrittämään vartalonsiirtoa. Ensimmäiset sydänsiirrot epäonnistuivat myös, mutta nyt ne ovat jo "rutiinia". Jos halutaan antaa toivoa paremmasta elämästä noin vakavista sairauksista kärsiville, on jonkun uskallettava olla ensimmäinen. Ja taitaa olla eri asia katkaista selkäydin hallitusti leikkaussalissa, kun saada neliraajahalvaus jossain onnettomuudessa. Toisaalta jos pitäisi valita elämä neliraajahalvaantuneena tai kuolema tukehtumalla lihassurkastumatautiin, niin tiedän, mitä itse valitsisin...
Kyseessä on kehonsiirtoleikkaus eikä pään siirto. Tekisi mieli antaa lehdelle palautetta (jälleen kerran) ammattitaidottomasta journalismista. Median taso on kuitenkin nykyään niin surkeaa, että palautetta pitäisi antaa lähes päivittäin.
Sanonpa vaan,että ihmiset on täysin sairaita siis koko ihmiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu tällainen pään ja ruumiin yhdistäminen. Liian monta haavoittuvaa osaa pään alaosassa joiden yhdistäminen ei mahdollista ihmiskeinoin. Tarvitaan älyllisempää ja kehittyneempää tietotaitoa jota löytyy vain ja ainoastaan tähtitarhain tuolta puolen.
Luulen ettei täällä av-mammojen kannata tuota pohtia. Jatketaan vaan WT- ja muumimukiasiossa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tää on ihan mielettömän siistiä, melkeempä tekee ihmisestä kuolemattoman jos jatkaisi pään siirtämistä aina uuteen kehoon
Nään jo tulevaisuuden, jossa Trump kasvattaa itselleen uusia kehoja ja on kuolemattomana ihmiskunnan ilona ikuisesti.
Toisaalta .... tuohon lienee vielä matkaa, sillä miljardöörikään ei ole saanut istelleen onnistunutta hiustensiirtoa ....
En valitettavasti usko että tulee onnistumaan. Kuvittelen että tämä mies tavallaan uhraa itsensä lääketieteen hyväksi. Jos hän elää edes vähän aikaa toimenpiteen jälkeen niin se antaisi toivoa tulevaisuuden leikkauksille.
Vierailija kirjoitti:
Päänsiirtoleikkaus 2017, mitä mieltä?
Ei mitään uutta. Tiedän monia ihmisiä joille on selvästi siirretty peräpää yläpään tilalle.
Kyllähän se pääkin siirretään uuteen kehoon. Helpompi lienee päätä liikutella kuin kehoa. Itseäni kiinnostaa miten tuo venäläinen "tapetaan" ennenkuin pää irroitetaan.
Muistaako joku tutkijan nimeä kuka testaili koirilla näitä päänirrottelu ja -liittämisjuttuja?
En usko että onnistuu, mutta jotainhan tämä kertoo lääketieteen kehittymisestä kun moista uskalletaan jo yrittää! Joskus varmaan sydänsiirroista ajateltiin samoin että hullua, mutta nyt ihan normi toimenpide.
Se miehen pää jäädytetään -15 asteeseen... Oon aina luullut että jos aivojen lämpötila menee liian alhaiseksi niin ne tuhoutuu, tarkoittaako tämä nyt sitä että ihminen voidaan vaikka jäädyttää ja herättää henkiin vaikka 100v kuluttua?
Vierailija kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/digi/2015091520355157_du.shtml
Tuntuu aika mahdottamalta, että saataisiin yhdistettyä niin että toimisi! Tai edes että saataisiin yhdistetty henkilö henkiin. Onko henkilö sitten leikkauksen jälkeen sama henkilö, säilyykö minä-kokemus samana? On ajateltu, että minä on aivojen synnyttämä kokonaisuus, eli tämmöisessä tilanteessa minä voisi muutta? Onko muistot tallella? Outo juttu.
Näitä on tehty jo varmaan 50 vuotta sitten. Koe-eläimet vissiin ovat eläneet lyhyitä aikoja.
Onko tämä nyt päänsiirto vai vartalonsiirto? Ehkä vartalo saa uuden pään?