Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
1581/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako hoitajat palkan päälle verotuksessa työkengät? Vaatteet ilmaiseksi? ei edes omaa pesemistä kun sekin talon puolesta? Iso helpotus toikin.

Ei saa työkenkiä, ihan itse saadaan ostaa. Vaatteet ilmaiseksi? Se nyt vielä puuttuisi, että työvaatteetkin pitäisi itse ostaa.

Minä en ole saanut missään työssä työkenkiä, en aina edes työvaatteita työn puolesta. Joissakin työpaikoissa on ollut pesulapalvelu, mutta jos työasuja on 2-3, niin käytännössä pakko pestä itse kotona, kun vaatteet voi sotkeutua jo yhdessä päivässä ja pesulassa kestää viikon. En ole hoitaja.

Tervetuloa päiväkotiin! Joka ikisen vaatekappaleen ulos, sisään, retkelle, jumppaan, tuuleen, tuiskuun, sateeseen, helteeseen, arkeen, juhlaan... ostat, peset, paikkaat, korjaat ihan itse, omalla 2/3 sairaanhoitajan palkallasi ja työaikojen ulkopuolella iltapuhteena. Myös naamiais- ja rooliasut. Siellä riittää eritteitä, hikeä, ruuan räiskeitä, repeämiä, venymisiä, räkää, kuolaa, oksennuksia, pukluja, aivastuksia, kakkoja, pissoja, veritahroja, kyyneliä, kuolaa ja heitettyä hiekkaa, vesiväriä, muovailuvahaa, tussia, höyheniä, liimaa, saksen jälkiä... Kenen kutsumus?

Eikö lastenhoitajat enää saakaan vuotuista vaaterahaa työvaatteiden ostoon? Joskusmuinoin saivat.

Ainakin minun työpaikallani saavat. Me laitoshuoltajat emme saa, eikä saa talon keittäjäkään.

Vierailija
1582/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi. Mutta alan pikkuhiljaa olemaan valmis luopumaan hoitajista kokonaan. Palkataan laitosapulaisia ja lääkäreitä lisää. Hoitajat voivat sitten siirtyä muille aloille "helpompiin ja paremmin palkattuihin" hommiin. Kuten itse sanovat. En usko että sellaista löydätte muualta mitä nyt saatte helpolla kun olette hoitajana. Voisi ääni kellossa muuttua kun huomaatte muiden alojen palkkauksen ja edut joita ei ole.

No robotit kyllä korvaakin ne aika pian, kuten kaikki muutkin työpaikat.

Onneksi. Sitä odotellessa hoitajat voivat jatkaa ikuista lakkoaan, koska eivät tule saamaan mitään mitä yrittävät vaatia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että mikä se vastuu on? Hoitaja tekee nii kuin käsketään. Ei päätä hoidosta. Ei siis ole vastuussa vaan toimii ohjeiden mukaan. Tätä vastuuta on täällä nostettu esiin monta kertaa mutta todellisuudessa vastuuta ei edes ole.

Nyt kun mietin niin ei ole minulla mitään vastuuta. Muuta kuin toimia ohjeiden mukaan. T. Hoitaja ilman vastuuta

Vierailija
1584/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako hoitajat palkan päälle verotuksessa työkengät? Vaatteet ilmaiseksi? ei edes omaa pesemistä kun sekin talon puolesta? Iso helpotus toikin.

Ei saa työkenkiä, ihan itse saadaan ostaa. Vaatteet ilmaiseksi? Se nyt vielä puuttuisi, että työvaatteetkin pitäisi itse ostaa.

Minä en ole saanut missään työssä työkenkiä, en aina edes työvaatteita työn puolesta. Joissakin työpaikoissa on ollut pesulapalvelu, mutta jos työasuja on 2-3, niin käytännössä pakko pestä itse kotona, kun vaatteet voi sotkeutua jo yhdessä päivässä ja pesulassa kestää viikon. En ole hoitaja.

Tervetuloa päiväkotiin! Joka ikisen vaatekappaleen ulos, sisään, retkelle, jumppaan, tuuleen, tuiskuun, sateeseen, helteeseen, arkeen, juhlaan... ostat, peset, paikkaat, korjaat ihan itse, omalla 2/3 sairaanhoitajan palkallasi ja työaikojen ulkopuolella iltapuhteena. Myös naamiais- ja rooliasut. Siellä riittää eritteitä, hikeä, ruuan räiskeitä, repeämiä, venymisiä, räkää, kuolaa, oksennuksia, pukluja, aivastuksia, kakkoja, pissoja, veritahroja, kyyneliä, kuolaa ja heitettyä hiekkaa, vesiväriä, muovailuvahaa, tussia, höyheniä, liimaa, saksen jälkiä... Kenen kutsumus?

Just näin. Aivan tavalliset työvaatteet toimistoonkin maksaa. Paljon on semmoisia töitä joissa olet omilla vaatteilla ja oletus on että olet siistin näköinen. Yhel paidalla ei voi mennä viikkoa. Jos tätä joku laskisi niin työvaatteisiin voi mennä 1-200 euroa kuussa. Vaate jonka hoitaja saa töistä pestynä ja mankeloituna päälle. Kelpais mulle.

Minä taas haluaisin sellaisen toimistotyön, missä saa pitää omia vaatteita.

Osastonsihteerin työ oli ihanaa, mutta työvaatteiden pitäminen kidutusta.

En ymmärrä miksi osastonsihteeri ei saisi pitää omia vaatteita ja kynsilakkaa, koska hän ei potilaisiin koske.

Jos osastonhoitaja ja hoitajat ei tunnista oman osaston sihteerinsä kasvoja niin suosittelisin dementian tutkimista heiltä.

Sitten kuitenkin osalla lääkäreistä on omat vaatteet, suojana vain lääkärintakki auki ja he käyvät potilashuoneissa.

Voi luoja. Joistakin lumpuistakin täällä jankataan ja väännetään. Jo on osaston sihteereilläkin ongelmia kerrakseen!

Vierailija
1585/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olette mukana tässä hoitajat. Olette varmasti fiksumpia, nyt teette itsestänne typeriä. Tai sitten vain olette keskivertoa ihmistä alempana älykkyydessä. Miksi menette mukaan tähän älyttömyyteen?

Vierailija
1586/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sh, mutta nettopalkka on juurikin tuon 2200 e/kk, ja joka kk rahat loppuu, mitään ei jää säästöön.

Mihin menee:

Asuntolaina 800€/kk

Autolaina 300€/kk

Sähkölasku 300€/kk talvella (okt)

Vakuutukset, kännylaskut, vaatteet, kengät, bensat, ravintolat, karkit, viikkorahat yms. Ei todellakaan jää 800&/VIIKKO

Enemmänkin 50€/vko laskujen jälkeen.

Koska penniäkään ei saa mitään avustuksia. Kaikki on maksettava itse. Lapsilisät menee ruokaan.

Ei puhettakaan että lapset voisi harrastaa taitoluistelua tai jääkiekkoa tai että käytäisi kerran vuodessa etelässä ja Tallinnassa.

Jos täytyy viedä koira eläinlääkäriin tai käydä itse hammaslääkärillä, joutuu lainaamaan eläkeläiseltä äidiltä rahaa että pärjää seuraavaan palkkapäivään.

Vierailija
1587/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asut talossa mihin ei ole varaa? Miksi auto jos ei ole varaa?

Vierailija
1588/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Aivan tavalliset työvaatteet toimistoonkin maksaa. Paljon on semmoisia töitä joissa olet omilla vaatteilla ja oletus on että olet siistin näköinen. Yhel paidalla ei voi mennä viikkoa. Jos tätä joku laskisi niin työvaatteisiin voi mennä 1-200 euroa kuussa. Vaate jonka hoitaja saa töistä pestynä ja mankeloituna päälle. Kelpais mulle.

Minä taas haluaisin sellaisen toimistotyön, missä saa pitää omia vaatteita.

Osastonsihteerin työ oli ihanaa, mutta työvaatteiden pitäminen kidutusta.

En ymmärrä miksi osastonsihteeri ei saisi pitää omia vaatteita ja kynsilakkaa, koska hän ei potilaisiin koske.

Jos osastonhoitaja ja hoitajat ei tunnista oman osaston sihteerinsä kasvoja niin suosittelisin dementian tutkimista heiltä.

Sitten kuitenkin osalla lääkäreistä on omat vaatteet, suojana vain lääkärintakki auki ja he käyvät potilashuoneissa.

Voi luoja. Joistakin lumpuistakin täällä jankataan ja väännetään. Jo on osaston sihteereilläkin ongelmia kerrakseen!

Osastonsihteereistä ei ole pulaa, mutta jos ajatellaan vakituista työtä niin joillekin ne vaatteet on tärkeä asia, ihmiset on erilaisia.

Vierailija
1589/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole sh, mutta nettopalkka on juurikin tuon 2200 e/kk, ja joka kk rahat loppuu, mitään ei jää säästöön.

Mihin menee:

Asuntolaina 800€/kk

Autolaina 300€/kk

Vakuutukset, kännylaskut, vaatteet, kengät, bensat, ravintolat, karkit, viikkorahat yms. Ei todellakaan jää 800&/VIIKKO

Koska penniäkään ei saa mitään avustuksia. Kaikki on maksettava itse. Lapsilisät menee ruokaan.

Ei puhettakaan että lapset voisi harrastaa taitoluistelua tai jääkiekkoa tai että käytäisi kerran vuodessa etelässä ja Tallinnassa.

Jos täytyy viedä koira eläinlääkäriin tai käydä itse hammaslääkärillä, joutuu lainaamaan eläkeläiseltä äidiltä rahaa että pärjää seuraavaan palkkapäivään.

Meitä on 4 henkeä, mies vakituisessa vuorotyössä eikä meilläkään ole rahaa noihin. Puolisoni on pienituloinen ja minulla ei ole vakituista työpaikkaa.

Saat muuten elarit vielä ja korotetut lapsilisät eli saat ainakin 2800 netto.

Vierailija
1590/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin menee:

Asuntolaina 800€/kk

Autolaina 300€/kk

Meitä on 4 henkeä, mies vakituisessa vuorotyössä eikä meilläkään ole rahaa noihin. Puolisoni on pienituloinen ja minulla ei ole vakituista työpaikkaa.

Saat muuten elarit vielä ja korotetut lapsilisät eli saat ainakin 2800 netto.

Niin ja me asutaan vuokralla

Vierailija
1591/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin menee:

Asuntolaina 800€/kk

Autolaina 300€/kk

Siis asut omakotitalossa ja se on oma sekä teillä on koira.

Meitä 4 henkeä ja asutaan vuokrakolmiossa, ei olla käyty Suomen ulkopuolella, ei ole lemmikkiä, ei saunavuoroa eikä lapsilla harrastuksia.

Vierailija
1592/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin menee:

Asuntolaina 800€/kk

Autolaina 300€/kk

Meitä 4 henkeä ja asutaan vuokrakolmiossa, ei olla käyty Suomen ulkopuolella, ei ole lemmikkiä, ei saunavuoroa eikä lapsilla harrastuksia.

Lisään vielä, että en käy myöskään parturissa, puoliso leikkaa hiukseni, ei juoda alkoholia eikä polteta tupakkaa.

Vierailija
1593/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin menee:

Asuntolaina 800€/kk

Autolaina 300€/kk

Lisään vielä, että en käy myöskään parturissa, puoliso leikkaa hiukseni, ei juoda alkoholia eikä polteta tupakkaa.

Ja miksiköhän opiskelit tradenomiksi etkä hoitajaksi?

Vierailija
1594/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On perheitä, missä 2 lasta ja asuvat vuokralla. Eivät ole käyneet ulkomailla ja lapset jo teinejä.

Vierailija
1595/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin menee:

Asuntolaina 800€/kk

Autolaina 300€/kk

Koska käteni vuotavat verta enkä siksi voi tehdä hoitotyötä. Osastonsihteeri kävisi, mutta

niitä töitä ei ole.

Vierailija
1596/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin menee:

Asuntolaina 800€/kk

Autolaina 300€/kk

Koska käteni vuotavat verta enkä siksi voi tehdä hoitotyötä. Osastonsihteeri kävisi, mutta

niitä töitä ei ole.

Sattuu muuten kivasti käsidesi haavoissa.

Jos lääkäri pystyy vaihtamaan käsien ihon niin sitten hoitotyö käy.

Vierailija
1597/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en sitä ymmärrä että jos annetaan sairaanhoitopiireille liaää rahaa ja palkataan enemmän henkilökunta kokoaikaiseen työhön ei pätkiin vakinaiatetaan ttökuvia niin eikö se olisi nyt oikea malli. Eikä yksittäisen Olli hoitajan palkankorotus. Toisaalta arvon hoitajat on meitä ihmisiä jotka toimumme omashpitajana ja vastaamme hengestä. Organisaation jokainen pala lopulta vastaa onnistuneesta hoidosta. Tein työtä ydinvoiman kanssa ja voin sanoa, että yksikin virhe tuo rumaa jälkeä ja palkkani oli lähes sama.

Tuossa ehdotuksessa on vain se ongelma, että niitä ihmisiä ei ole palkattaviksi! Ihmisiä ei tule alalle enää opiskelemaan ja ne harvatkin jotka ovat jo alalla, lähtevät. Tyhjästä on paha nyhjästä. Joten toki työoloja pitää parantaa, mutta on kriittisen tärkeää myös nostaa alan houkuttelevuutta ja nopein ja helpoin keino siihen on palkan nostaminen - sillä jos ei ole ketään ketä palkata, niin tyhjästä on paha nyhjästä ja toteuttaa tuota ehdotustasi useamman henkilön palkkaamisesta.

Ei pidä paikkansa kyllä alalle on tulijoita mutta tämä vaihtoehto ei kelpaa TEHYlle suurin osa tutuista on lähtenyt hoitoalalta koska vakinaista työkuvaa ei ole. Lisistä tapellaan ja hiearakkia on vitsi. Yksi ehdotus oli esimerkiksi miksi osaston vastaava on hoitaja kun samat paperiasiat voisi hoitaa keskitetysti. Muutosta organisaatioihin.

Vierailija
1598/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on niin suhteellista ja samoilla tuloilla voi elää monenlaista elämää.

Minäkin saan käteen noin 2200€/kk. Asun yksin suurehkossa kaupungissa, ei autoa eikä lemmikkejä. Asuntolaina ja vastike 700€/kk ja muut pakolliset (vakuutukset, sähkö, netti, ruoka jne) ehkä 500 €/kk. Jää vielä tonni joka kuukausi kaikkeen ylimääräiseen hömppään, toki laitan usein isonkin osan tuosta "ylimääräisestä" tonnista säästöön.  Elän oikein mukavasti näillä tuloilla, saa ostella aikalailla mitä huvittaa ja matkustella pari kertaa vuodessa.

Vierailija
1599/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko hoitajien asenneongelmassa on pääsiassa kyse vain hoitajien ja lääkärien välisestä palkkaerosta. Jokainen paikka jossa itse olen ollut töissä, suurin katkeruus ja mahdollinen huono ilmapiiri on ollut lähtöisin juurikin niistä ajatuksista, että joku toinen saa enemmän tai helpommalla. Huomio, raha, arvostus tai vapaus. Tässä pelataan myös upporikasta ja rutiköydää ilman faktoja muiden alojen palkkatasosta, työoloista, vaatimuksista ym. Norjaankin on turha verrata, koska maa on ihan eri tavalla rikas luononvaroineen. 

Se on hyvä kuitenkin muistaa, että vaikka (jotkut!) hoitajat voivat mielestään tehdä määrälisesti enemmän kuin monet lääkärit tai saavat vähemmän arvostusta, niin lääkärit ovat panostaneet siihen omaan nykyiseen asemaansa sekä vuosikausien koulutuksen, sitä edeltävän pänttäämisen, hyvät arvosanat ja mahdollisesti koko elämän mittaisen päämäärätietoisen etenemisen päästäkseen siihen missä ovat nyt. 

Minun jakeluun ei mene se ajatus, miten hoitajat kuvittelevat aidosti, että heidän alallaan on jotenkin spesiaali kiire, pitkää päivää, ylitöitä oletuksena, tai kova stressi. Olen yli 40-vuotias jo, eikä viimeiseen viiteetoista vuoteen ole yksikään työ ollut rauhallinen, helppo tai päättynyt 8 tunnin työvuorojen jälkeen. Lisäksi olen pitkälle kouluttautunut ja pidän tuota 2200 euron nettopalkka jo ihan kohtuullisena. Ei kävisi itsellä mielessäkään alkaa kuvittelemaan, tai nostamaan itseäni jalustalle heittämällä mutu-tuntumia oman työni ylivertaisesta rankkuudesta, vastuusta tai muiden maiden palkkatasosta. Lisäksi aika moni saisi ulkomailta parempaa palkkaa nykyisestä työstään. Ulkomailla en ole itsekään käynyt yli 10 vuoteen ja silloinkin säästämisen jälkeen. Olen maisteri koulutukseltani ja kolutustani vastaavassa työssä. 

Pitää kuitenkin aina muistaa, mitä tältä yhteiskunnalta saa myös sen palkan vastineena. Ylläpitääksemme tätä yhteiskuntaa, täällä on kaikilla maksut ja verot maksettavina. Ei pelkästään hoitajilla. Lomat on täysin ylimääräinen bonus heille, jotka pystyvät elämänsä ja taloutensa järjestämään niin, että pystyvät niitä pitämään. Se ei ole kenellekkään oletus tai lähtökohta. Ei edes lääkäreille. 

Vierailija
1600/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan amk tutkinto on alempi korkeakoulututkinto. Verrataanpa kuntapuolen muiden tehtävänimikkeiden peruspalkkoja, kun vaatimuksena on alempi korkeakoulututkinto. Tässäpä peruspalkkojen vertailu, koska hoitajat sitä vaativat:

Vaativat hoitoalan ammattitehtävät (01HOI030)

Tähän ryhmään voivat kuulua esimerkiksi apulaisosastonhoitaja, vastaava sairaanhoitaja ym. vastaavana toimivat, erikoishammashoitaja, hammashuoltaja/suuhygienisti, erikoissairaanhoitaja, ym. erikoisnimikkeet, fysioterapeutti, lääkintävoimistelija, kuntoutusohjaaja, kuulontutkija, kätilö, laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja ja toimintaterapeutti.

Peruspalkka 2 375,71 €

Toimistoalan vaativat ammattitehtävät ja ammattitehtävät (01TOI060)

Tähän palkkahinnoittelukohtaan voivat kuulua esimerkiksi toimisto-, koulu-, palvelu-, palkka-, talous-, hallinto-, opinto-, laskenta-, koulutus-, osasto-, arkistosihteeri, kanslisti, tekstinkäsittelijä, etuuskäsittelijä, toimistonhoitaja, kirjanpitäjä, toimistotyöntekijä, sihteeri, palveluneuvoja ja puhelunvälittäjä.

Peruspalkka 2109,30 €

Kirjastopalvelujen vaativat ammattitehtävät (02KIR050)

Tähän palkkahinnoittelukohtaan voivat kuulua esimerkiksi erikoiskirjastovirkailija, kirjastovirkailija, kirjastosihteeri ja tietopalvelusihteeri.

Peruspalkka 2212,17 €

Lomituspalvelujen työnjohtotehtävät (07LOM050)

Tähän palkkahinnoittelukohtaan voivat kuulua esimerkiksi johtava maatalouslomittaja ja lomitusohjaaja.

Peruspalkka 2109,30 €

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi