Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
1601/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mikään ei riitä...

Myötätunto kyllä tässä on kunta-alan oikeasti pienituloisten työntekijöiden (siivoojat, keittäjät jne) puolella.

Kyse on koulutuksesta. Siivojalla tai keittäjällä ei ole amk-tutkintoa.

Vierailija
1602/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Saman tasoisella tutkinnolla ja samantyyppisestä työstä maksetaan kaikille ihan samalla tavalla. Terveydenhoitoala AMK, kaikilla sama peruspalkka jne.

Sairaanhoitajien mielestä kaikki muut AMK-tasoiset ammatit on korkeampipalkkaisia kuin heidän sairaanhoitajan työnsä. Totuus on, että saairaanhoitajat ovat yksiä eniten tienaavia lisiensä ansiosta. Kaikki sairaanhoitajat eivät toki myöskään tee vuorotyötä ja silloin heidän palkkansa on tasan sama, kuin muillakin AMK-tutkinnon suorittaneilla terveydenhoitoalalla, jotka tekevät päivätyötä.

Lisäksi VAATIVUUSASTE on SAMA. Monet noista tekevät myös työtä aivan itsenäisesti, vastaanottavat omia potilaita ja ovat myös vastuussa siitä, että potilaat saavat asianmukaista ja oikeaa hoitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1603/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistotöihin otetaan fyysisesti terveitä ihmisiä ja muut pidetään työttömänä.

Tarvitsemme fyysisiin töihin siis ulkomailta työvoimaa.

Itse alan myös selvittelemään työkyvyttömyyseläkkeen mahdollisuutta, koska toimistotöitä ei ole ja jos paikkoja tulee niin ne annetaan sellaisille ihmisille, jotka pystyisivät tekemään fyysistäkin työtä.

Vierailija
1604/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistotöihin otetaan fyysisesti terveitä ihmisiä ja muut pidetään työttömänä.

Tarvitsemme fyysisiin töihin siis ulkomailta työvoimaa.

Itse alan myös selvittelemään työkyvyttömyyseläkkeen mahdollisuutta, koska toimistotöitä ei ole ja jos paikkoja tulee niin ne annetaan sellaisille ihmisille, jotka pystyisivät tekemään fyysistäkin työtä.

Toimistotöissä on ihmisiä, joilla ei kädet vuoda verta ja harrastavat urheilua.

Vierailija
1605/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mikään ei riitä...

Myötätunto kyllä tässä on kunta-alan oikeasti pienituloisten työntekijöiden (siivoojat, keittäjät jne) puolella.

Mut arkistonhoitajat museoihmiset ja kirjastonhoitajat on maistereita ja palkka pyörii siinä 2000e/kk brutto hujakoilla.

Eiku ainii sillä ei ole väliä kun ei ole hoitajien ongelma. (sinällään siis ei ole, mut tän vois huomioida kun siitä koulutuksesta huutelee)

Vierailija
1606/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako hoitajat palkan päälle verotuksessa työkengät? Vaatteet ilmaiseksi? ei edes omaa pesemistä kun sekin talon puolesta? Iso helpotus toikin.

Ei saa työkenkiä, ihan itse saadaan ostaa. Vaatteet ilmaiseksi? Se nyt vielä puuttuisi, että työvaatteetkin pitäisi itse ostaa.

Minä en ole saanut missään työssä työkenkiä, en aina edes työvaatteita työn puolesta. Joissakin työpaikoissa on ollut pesulapalvelu, mutta jos työasuja on 2-3, niin käytännössä pakko pestä itse kotona, kun vaatteet voi sotkeutua jo yhdessä päivässä ja pesulassa kestää viikon. En ole hoitaja.

Tervetuloa päiväkotiin! Joka ikisen vaatekappaleen ulos, sisään, retkelle, jumppaan, tuuleen, tuiskuun, sateeseen, helteeseen, arkeen, juhlaan... ostat, peset, paikkaat, korjaat ihan itse, omalla 2/3 sairaanhoitajan palkallasi ja työaikojen ulkopuolella iltapuhteena. Myös naamiais- ja rooliasut. Siellä riittää eritteitä, hikeä, ruuan räiskeitä, repeämiä, venymisiä, räkää, kuolaa, oksennuksia, pukluja, aivastuksia, kakkoja, pissoja, veritahroja, kyyneliä, kuolaa ja heitettyä hiekkaa, vesiväriä, muovailuvahaa, tussia, höyheniä, liimaa, saksen jälkiä... Kenen kutsumus?

Just näin. Aivan tavalliset työvaatteet toimistoonkin maksaa. Paljon on semmoisia töitä joissa olet omilla vaatteilla ja oletus on että olet siistin näköinen. Yhel paidalla ei voi mennä viikkoa. Jos tätä joku laskisi niin työvaatteisiin voi mennä 1-200 euroa kuussa. Vaate jonka hoitaja saa töistä pestynä ja mankeloituna päälle. Kelpais mulle.

Minä taas haluaisin sellaisen toimistotyön, missä saa pitää omia vaatteita.

Osastonsihteerin työ oli ihanaa, mutta työvaatteiden pitäminen kidutusta.

En ymmärrä miksi osastonsihteeri ei saisi pitää omia vaatteita ja kynsilakkaa, koska hän ei potilaisiin koske.

Jos osastonhoitaja ja hoitajat ei tunnista oman osaston sihteerinsä kasvoja niin suosittelisin dementian tutkimista heiltä.

Sitten kuitenkin osalla lääkäreistä on omat vaatteet, suojana vain lääkärintakki auki ja he käyvät potilashuoneissa.

Voi luoja. Joistakin lumpuistakin täällä jankataan ja väännetään. Jo on osaston sihteereilläkin ongelmia kerrakseen!

Toisella palstalla valitettiin kun tyksissä ei saa hoitajat autoa ilmaiseksi parkkiin. Kyllä kaikki on niin kovin huonosti.

Vierailija
1607/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on täysin onneton maa nykypäivänä, erilaisia maksuja kerätään pienen eliitin rikastumiselle ja suurin osa kansasta köyhtyy... kaikki maksut ovat nousseet kaksi vuotta ja nyt suurin osa kansasta alkaa olla konkurssin partaalla... ja tämäkö on muka maailman onnellisin maa, se oli täysin keksitty mainospuhe jotta ei syntyisi valtavaa kapinaa kun ihmisten rahat eivät riitä enää elämiseen... tällä on pelattu aikaa jotta kaksi vuotta on siirretty maksujen nostamisella rahaa pienelle rikkaiden ryhmälle Suomessa...

Vierailija
1608/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saisikin tuon verran. Käteen jää kuukaudessa n. 1600€ ja siinä on jo mukana lapsilisät kahdesta lapsesta sekä kilometrikorvaus oman auton käytöstä.

Töissä hoiva-avustajana yksityisessä kotihoidossa ja työmatka about 40km suunta. Oma auto pakollinen ja sen ylläpitäminen maksaa. Päiväkoti ei todellakaan ole ilmainen ja asuminen sekä ruokakin pitäisi maksaa. Toki puoliso tienaa myös, mutta hänellä käteen jää vielä vähemmän.

Vierailija
1609/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako hoitajat palkan päälle verotuksessa työkengät? Vaatteet ilmaiseksi? ei edes omaa pesemistä kun sekin talon puolesta? Iso helpotus toikin.

Ei saa työkenkiä, ihan itse saadaan ostaa. Vaatteet ilmaiseksi? Se nyt vielä puuttuisi, että työvaatteetkin pitäisi itse ostaa.

Minä en ole saanut missään työssä työkenkiä, en aina edes työvaatteita työn puolesta. Joissakin työpaikoissa on ollut pesulapalvelu, mutta jos työasuja on 2-3, niin käytännössä pakko pestä itse kotona, kun vaatteet voi sotkeutua jo yhdessä päivässä ja pesulassa kestää viikon. En ole hoitaja.

Tervetuloa päiväkotiin! Joka ikisen vaatekappaleen ulos, sisään, retkelle, jumppaan, tuuleen, tuiskuun, sateeseen, helteeseen, arkeen, juhlaan... ostat, peset, paikkaat, korjaat ihan itse, omalla 2/3 sairaanhoitajan palkallasi ja työaikojen ulkopuolella iltapuhteena. Myös naamiais- ja rooliasut. Siellä riittää eritteitä, hikeä, ruuan räiskeitä, repeämiä, venymisiä, räkää, kuolaa, oksennuksia, pukluja, aivastuksia, kakkoja, pissoja, veritahroja, kyyneliä, kuolaa ja heitettyä hiekkaa, vesiväriä, muovailuvahaa, tussia, höyheniä, liimaa, saksen jälkiä... Kenen kutsumus?

Just näin. Aivan tavalliset työvaatteet toimistoonkin maksaa. Paljon on semmoisia töitä joissa olet omilla vaatteilla ja oletus on että olet siistin näköinen. Yhel paidalla ei voi mennä viikkoa. Jos tätä joku laskisi niin työvaatteisiin voi mennä 1-200 euroa kuussa. Vaate jonka hoitaja saa töistä pestynä ja mankeloituna päälle. Kelpais mulle.

En ymmärrä miksi osastonsihteeri ei saisi pitää omia vaatteita ja kynsilakkaa, koska hän ei potilaisiin koske.

Jos osastonhoitaja ja hoitajat ei tunnista oman osaston sihteerinsä kasvoja niin suosittelisin dementian tutkimista heiltä.

Sitten kuitenkin osalla lääkäreistä on omat vaatteet, suojana vain lääkärintakki auki ja he käyvät potilashuoneissa.

Voi luoja. Joistakin lumpuistakin täällä jankataan ja väännetään. Jo on osaston sihteereilläkin ongelmia kerrakseen!

Toisella palstalla valitettiin kun tyksissä ei saa hoitajat autoa ilmaiseksi parkkiin. Kyllä kaikki on niin kovin huonosti.

Osastonsihteerin työpaikkoihin on kauhean pitkä jono. Halukkaita riittää. Kiva olla työkokeilussa sairaalassa, kun tietää että opettelu on turhaa, mutta pakko ettei tule karenssia.

Vierailija
1610/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun saisikin tuon verran. Käteen jää kuukaudessa n. 1600€ ja siinä on jo mukana lapsilisät kahdesta lapsesta sekä kilometrikorvaus oman auton käytöstä.

Töissä hoiva-avustajana yksityisessä kotihoidossa ja työmatka about 40km suunta. Oma auto pakollinen ja sen ylläpitäminen maksaa. Päiväkoti ei todellakaan ole ilmainen ja asuminen sekä ruokakin pitäisi maksaa. Toki puoliso tienaa myös, mutta hänellä käteen jää vielä vähemmän.

Mun mielestä on typerää et työtä tekevän pitää maksaa siitä et saa lapset hoitoon, mut sit ne jotka vois pitää lapset kotona saa ilmaisen paikan. Paikan pitäis olla ilmanen ku molemmat vanhemmat on töissä/opiskelemassa tai lapsella on joku sosiaalinen/terveydellinen syy mennä hoitoon.

Muutoin maksakoot täysimääräisenä sen lapsen hoidon kaikki jotka haluaa ne lapset vaan pois jaloista.

Vierailija
1611/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osastonsihteerin työpaikkoihin on kauhean pitkä jono. Halukkaita riittää. Kiva olla työkokeilussa sairaalassa, kun tietää että opettelu on turhaa, mutta pakko ettei tule karenssia.

Ihmettelen, että työttömiä ei laiteta työkokeiluun sellaiseen paikkaan mihin oikeasti tarvitaan porukkaa töihin. Nyt kun laitetaan johonkin niin siellä on kiukkuisia ihmisiä selittämässä, että se ja se on tehnyt sijaisuuksia niin ja niin kauan ja tehdään selväksi, että mitään työpaikkaa ei ole mahdollisuutta saada.

Vierailija
1612/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mikään ei riitä...

Mut arkistonhoitajat museoihmiset ja kirjastonhoitajat on maistereita ja palkka pyörii siinä 2000e/kk brutto hujakoilla.

Eiku ainii sillä ei ole väliä kun ei ole hoitajien ongelma. (sinällään siis ei ole, mut tän vois huomioida kun siitä koulutuksesta huutelee)

Eli koska johonkin on päätetty ylikouluttaa porukkaa niin hoitajat ei saa vedota koulutukseen. Ei hyvä luoja. Kaikki osaa vahtia tavaroita, kirjoja ja paperia.

Vierailija
1613/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, että työttömiä ei laiteta työkokeiluun sellaiseen paikkaan mihin oikeasti tarvitaan porukkaa töihin. Nyt kun laitetaan johonkin niin siellä on kiukkuisia ihmisiä selittämässä, että se ja se on tehnyt sijaisuuksia niin ja niin kauan ja tehdään selväksi, että mitään työpaikkaa ei ole mahdollisuutta saada.

Sijaisia ei ikinä saisi laittaa työttömien kanssa samalle osastolle, koska he on kiukkuisia työttömälle, että minulle varattua työpaikkaa et vie.

Työttömiä pitäisi laittaa vain vakituisten kanssa työskentelemään.

Vierailija
1614/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mikään ei riitä...

Eli koska johonkin on päätetty ylikouluttaa porukkaa niin hoitajat ei saa vedota koulutukseen. Ei hyvä luoja. Kaikki osaa vahtia tavaroita, kirjoja ja paperia.

Päivän aliarviointi. Tuolla samalla asenteella hoitajat ovat pyllynpesijöitä. Kuitenkin 3,5 v ammattikorkeakoulua varmaan valmistaa muuhunkin, eikö niin? Voisitko kuvitella, että em. aloillakin opetetaan muuta kuin tavaroiden, kirjojen ja paperien vahtimista?

Vierailija
1615/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaikkien kannattaisi palkkojen suuruuden/pienuuden sijasta kyseenalaistaa minne ne meidän maksamat verorahat oikein menee??

Itsekin olen matalapalkka-alalla, käteen jää kuukaudesta ja tunneista riippuen noin 1500-1700e/kk. Itselläni on vielä matala veroprosentti. 

Mutta tuossa kuitenkin kun aletaan bruttona mennä sen tietyn rajan yli, niin käteen ei paljoa enempää jääkään sitä mukaa montako satasta palkka nousee siellä kahden tonnin yli mennessä.

Nyt jos hoitajien palkkoja nostetaan jonkun verran, niin jääkö oikeasti käteen merkittävästi enemmän? Työpanosta myös saatetaan taas vaatia entistä enemmän "koska saivat nyt sen korotuksenkin"?

Sitten on niitäkin tarinoita, joissa korotuksen jälkeen jää käteen vielä hitusen vähemmän kuin ennen, jos se uusi palkkaa sattuu olemaan juuri sellaisella tietyllä tasolla, mikä ei tavallaan kannata?

Vaikka eipä sillä, olisi se toki kiva ja tavallaan ansaittua tietty, jos hoitajat saisi enemmän palkkaa, samoin me kaikki muut rankkoja matalasti palkattuja hommia tekevät. :D Mutta mistä ne korotusrahat otetaan? Verorahoista? Ja ketkä ne maksaa? Ja paluu alun kysymykseen, minne iso osa meidän verorahoista vuotaa? Ulkomaille... Mietitäänpä sitä.

Vierailija
1616/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaikkien kannattaisi palkkojen suuruuden/pienuuden sijasta kyseenalaistaa minne ne meidän maksamat verorahat oikein menee??

Itsekin olen matalapalkka-alalla, käteen jää kuukaudesta ja tunneista riippuen noin 1500-1700e/kk. Itselläni on vielä matala veroprosentti. 

Mutta tuossa kuitenkin kun aletaan bruttona mennä sen tietyn rajan yli, niin käteen ei paljoa enempää jääkään sitä mukaa montako satasta palkka nousee siellä kahden tonnin yli mennessä.

Nyt jos hoitajien palkkoja nostetaan jonkun verran, niin jääkö oikeasti käteen merkittävästi enemmän? Työpanosta myös saatetaan taas vaatia entistä enemmän "koska saivat nyt sen korotuksenkin"?

Sitten on niitäkin tarinoita, joissa korotuksen jälkeen jää käteen vielä hitusen vähemmän kuin ennen, jos se uusi palkkaa sattuu olemaan juuri sellaisella tietyllä tasolla, mikä ei tavallaan kannata?

Vaikka eipä sillä, olisi se toki kiva ja tavallaan ansaittua tietty, jos hoitajat saisi enemmän palkkaa, samoin me kaikki muut rankkoja matalasti palkattuja hommia tekevät. :D Mutta mistä ne korotusrahat otetaan? Verorahoista? Ja ketkä ne maksaa? Ja paluu alun kysymykseen, minne iso osa meidän verorahoista vuotaa? Ulkomaille... Mietitäänpä sitä.

Käy katsomassa Suomen budjettia. Eläkeläisiin menee eniten rahaa.

Vierailija
1617/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko täällä hoitajilla AMK kortti vedetty taas esiin? Takavuosina tehtiin kyllä karhunpalvelus, kun moni opistotason pari/kolme vuotinen koulutus muunnettiin keksimällä kehiteltyyn AMK formaattiin jotta saatiin korkeakoulutitteli liitettyä mukaan. Nyt tätä sitten käytetään korttina joka hemmetin käänteessä - kun meillä on korkeakoulutus. Itänaapurissahan kaikki ovat insinöörejä, bussikuljettajatkin kaikealla kunnioituksella heitä kohtaan....

Vierailija
1618/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoimatta hoitajien palkkaa kommentoin yleisesti suomalaisten elintaso-odotuksia.

Monelle Suomessa olisi silmiä avaavaa viettää aikaa vaikka Ranskassa/Espanjassa, jossa ei todellakaan normilapsiperheellä tai muillakaan tavallisilla ole odotuksena matkustella luksushengessä ulkomailla tai yhtään missään (ja jos ulkomaille mennään, yövytään vaikka tutuilla tai hyvin vaatimattomasti - ihan "parempikin väki"), ostella modernia elektroniikkaa ja kalliita trendituotteita. Tai varsinkaan että lapset harrastaisivat jotain kallista.

Täällä on todella jenkkimeininki ja yltäkylläinen elämäntapa, mutta monet suomalaiset eivät tiedosta asiaa - kuvitellaan, että olemme niin ympäristöystävällisiä ja edistyneitä, mutta turhaa kulutusta ei tuoda esille juuri missään. Että toisinkin voisi ihan ongelmitta elää. Englannissa ja Saksassa on ihan normi säästää jatkuvasti lämmössä, valoissa ym. - ihan varakkaillakin ihmisillä.

Vierailija
1619/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu yhä enemmän siltä, että suurin ongelma alalla on resurssien puute. Ei niinkään se palkkataso. Työntekijöiden arvostus ja riittävien hoitamäärien kautta kuormitus järkeväksi, niin itse rahapalkka ei ole mielestäni missään kuopassa suhteessa itse työhön.

Vierailija
1620/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Sitten esim. Saksassa on myös sellainen kuin "FSJ" eli "Freiwilliges Soziales Jahr". Itsekin olen tuon puitteissa ollut nuorena Saksassa töissä. Tuo on sellainen eräänlainen nuorille/nuorille aikuisille suunnattu vapaaehtoistyöohjelma ja töitä on mm. vanhustenhoidossa, sairaaloissa, päiväkodeissa. Ei vaadi alan koulutusta ja työtehtävät on sellaisia avustavia, mitä tehdään oikeiden työntekijöiden apuna. Palkka oli muutama satanen, olisko ollut noin huikeat 300e/kk 2000-luvun alussa + asuntolahuone ja yksi lämmin ateria päivässä sekä muutama Saksan Punaisen Ristin järjestämä koulutusviikko vuoden aikana.

Me auteltiin mm. vanhusten syöttämisessä, päiväviriketoiminnassa, saateltiin eri retkillä, hoidettiin lauantaikahvituksia ja erilaisia juhlia, mm. 100-vuotissynttäreitä, autettiin toimistolla ym. Moni tietysti saattaa nähdä riskejä, kun kouluttamattomat on hommissa, mutta toisaalta nuo oli kyllä sellaisia tehtäviä, mitä normaalijärkiset, luotettavat ja reippaat maalaisjärkiset ihmiset kyllä voi tehdä. Tai ainakin minä ja puolalainen kaveri saatiin paljon kiitosta ja oltiin kuulemma suureksi avuksi. Onhan suomalaisissa vanhainkodeissa ihan vapaaehtoisiakin hommissa. Olen aina ajatellut, että kyllä Suomessakin voisi työttömiä käyttää vastaavissa hommissa apuna julkisella puolella, jos vain vähänkin olisi soveltuvuutta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme