"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako hoitajat palkan päälle verotuksessa työkengät? Vaatteet ilmaiseksi? ei edes omaa pesemistä kun sekin talon puolesta? Iso helpotus toikin.
Ei saa työkenkiä, ihan itse saadaan ostaa. Vaatteet ilmaiseksi? Se nyt vielä puuttuisi, että työvaatteetkin pitäisi itse ostaa.
Minä en ole saanut missään työssä työkenkiä, en aina edes työvaatteita työn puolesta. Joissakin työpaikoissa on ollut pesulapalvelu, mutta jos työasuja on 2-3, niin käytännössä pakko pestä itse kotona, kun vaatteet voi sotkeutua jo yhdessä päivässä ja pesulassa kestää viikon. En ole hoitaja.
Tervetuloa päiväkotiin! Joka ikisen vaatekappaleen ulos, sisään, retkelle, jumppaan, tuuleen, tuiskuun, sateeseen, helteeseen, arkeen, juhlaan... ostat, peset, paikkaat, korjaat ihan itse, omalla 2/3 sairaanhoitajan palkallasi ja työaikojen ulkopuolella iltapuhteena. Myös naamiais- ja rooliasut. Siellä riittää eritteitä, hikeä, ruuan räiskeitä, repeämiä, venymisiä, räkää, kuolaa, oksennuksia, pukluja, aivastuksia, kakkoja, pissoja, veritahroja, kyyneliä, kuolaa ja heitettyä hiekkaa, vesiväriä, muovailuvahaa, tussia, höyheniä, liimaa, saksen jälkiä... Kenen kutsumus?
Just näin. Aivan tavalliset työvaatteet toimistoonkin maksaa. Paljon on semmoisia töitä joissa olet omilla vaatteilla ja oletus on että olet siistin näköinen. Yhel paidalla ei voi mennä viikkoa. Jos tätä joku laskisi niin työvaatteisiin voi mennä 1-200 euroa kuussa. Vaate jonka hoitaja saa töistä pestynä ja mankeloituna päälle. Kelpais mulle.
Minä taas haluaisin sellaisen toimistotyön, missä saa pitää omia vaatteita.
Osastonsihteerin työ oli ihanaa, mutta työvaatteiden pitäminen kidutusta.
En ymmärrä miksi osastonsihteeri ei saisi pitää omia vaatteita ja kynsilakkaa, koska hän ei potilaisiin koske.
Jos osastonhoitaja ja hoitajat ei tunnista oman osaston sihteerinsä kasvoja niin suosittelisin dementian tutkimista heiltä.
Sitten kuitenkin osalla lääkäreistä on omat vaatteet, suojana vain lääkärintakki auki ja he käyvät potilashuoneissa.
Voi luoja. Joistakin lumpuistakin täällä jankataan ja väännetään. Jo on osaston sihteereilläkin ongelmia kerrakseen!
Toisella palstalla valitettiin kun tyksissä ei saa hoitajat autoa ilmaiseksi parkkiin. Kyllä kaikki on niin kovin huonosti.
Osastonsihteerin työpaikkoihin on kauhean pitkä jono. Halukkaita riittää. Kiva olla työkokeilussa sairaalassa, kun tietää että opettelu on turhaa, mutta pakko ettei tule karenssia.
Ihmettelen, että työttömiä ei laiteta työkokeiluun sellaiseen paikkaan mihin oikeasti tarvitaan porukkaa töihin. Nyt kun laitetaan johonkin niin siellä on kiukkuisia ihmisiä selittämässä, että se ja se on tehnyt sijaisuuksia niin ja niin kauan ja tehdään selväksi, että mitään työpaikkaa ei ole mahdollisuutta saada.
Niinpä.
Sitten esim. Saksassa on myös sellainen kuin "FSJ" eli "Freiwilliges Soziales Jahr". Itsekin olen tuon puitteissa ollut nuorena Saksassa töissä. Tuo on sellainen eräänlainen nuorille/nuorille aikuisille suunnattu vapaaehtoistyöohjelma ja töitä on mm. vanhustenhoidossa, sairaaloissa, päiväkodeissa. Ei vaadi alan koulutusta ja työtehtävät on sellaisia avustavia, mitä tehdään oikeiden työntekijöiden apuna. Palkka oli muutama satanen, olisko ollut noin huikeat 300e/kk 2000-luvun alussa + asuntolahuone ja yksi lämmin ateria päivässä sekä muutama Saksan Punaisen Ristin järjestämä koulutusviikko vuoden aikana.
Me auteltiin mm. vanhusten syöttämisessä, päiväviriketoiminnassa, saateltiin eri retkillä, hoidettiin lauantaikahvituksia ja erilaisia juhlia, mm. 100-vuotissynttäreitä, autettiin toimistolla ym. Moni tietysti saattaa nähdä riskejä, kun kouluttamattomat on hommissa, mutta toisaalta nuo oli kyllä sellaisia tehtäviä, mitä normaalijärkiset, luotettavat ja reippaat maalaisjärkiset ihmiset kyllä voi tehdä. Tai ainakin minä ja puolalainen kaveri saatiin paljon kiitosta ja oltiin kuulemma suureksi avuksi. Onhan suomalaisissa vanhainkodeissa ihan vapaaehtoisiakin hommissa. Olen aina ajatellut, että kyllä Suomessakin voisi työttömiä käyttää vastaavissa hommissa apuna julkisella puolella, jos vain vähänkin olisi soveltuvuutta?
Jos työttömiä saa ilmaiseksi niin ketään ei palkata. Miten käy 1,6 miljoonan eläkeläisen asuntojen, kun työikäisiä on vähemmän. Arvottomia ne on, se on selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mikään ei riitä...
Myötätunto kyllä tässä on kunta-alan oikeasti pienituloisten työntekijöiden (siivoojat, keittäjät jne) puolella.
Kyse on koulutuksesta. Siivojalla tai keittäjällä ei ole amk-tutkintoa.
Mut arkistonhoitajat museoihmiset ja kirjastonhoitajat on maistereita ja palkka pyörii siinä 2000e/kk brutto hujakoilla.
Eiku ainii sillä ei ole väliä kun ei ole hoitajien ongelma. (sinällään siis ei ole, mut tän vois huomioida kun siitä koulutuksesta huutelee)
Eli koska johonkin on päätetty ylikouluttaa porukkaa niin hoitajat ei saa vedota koulutukseen. Ei hyvä luoja. Kaikki osaa vahtia tavaroita, kirjoja ja paperia.
Kuten aikaisemmin todettu, saman tasoisella koulutuksella terveydenhoitoalalla KAIKILLA on sama peruspalkka. Miksi muut AMK-tasoiset terveydenhoitoalla työskentelevät eivät valita?
Anteeksi korjaus, ainakin kätilöillä, ensihoitajilla ja terveydenhoitajilla koulutus on kyllä AMK, mutta heidän opintonsa kestää pidempään kuin sairaanhoitajan. Silti heilläkin sama peruspalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako hoitajat palkan päälle verotuksessa työkengät? Vaatteet ilmaiseksi? ei edes omaa pesemistä kun sekin talon puolesta? Iso helpotus toikin.
Ei saa työkenkiä, ihan itse saadaan ostaa. Vaatteet ilmaiseksi? Se nyt vielä puuttuisi, että työvaatteetkin pitäisi itse ostaa.
Minä en ole saanut missään työssä työkenkiä, en aina edes työvaatteita työn puolesta. Joissakin työpaikoissa on ollut pesulapalvelu, mutta jos työasuja on 2-3, niin käytännössä pakko pestä itse kotona, kun vaatteet voi sotkeutua jo yhdessä päivässä ja pesulassa kestää viikon. En ole hoitaja.
Tervetuloa päiväkotiin! Joka ikisen vaatekappaleen ulos, sisään, retkelle, jumppaan, tuuleen, tuiskuun, sateeseen, helteeseen, arkeen, juhlaan... ostat, peset, paikkaat, korjaat ihan itse, omalla 2/3 sairaanhoitajan palkallasi ja työaikojen ulkopuolella iltapuhteena. Myös naamiais- ja rooliasut. Siellä riittää eritteitä, hikeä, ruuan räiskeitä, repeämiä, venymisiä, räkää, kuolaa, oksennuksia, pukluja, aivastuksia, kakkoja, pissoja, veritahroja, kyyneliä, kuolaa ja heitettyä hiekkaa, vesiväriä, muovailuvahaa, tussia, höyheniä, liimaa, saksen jälkiä... Kenen kutsumus?
Just näin. Aivan tavalliset työvaatteet toimistoonkin maksaa. Paljon on semmoisia töitä joissa olet omilla vaatteilla ja oletus on että olet siistin näköinen. Yhel paidalla ei voi mennä viikkoa. Jos tätä joku laskisi niin työvaatteisiin voi mennä 1-200 euroa kuussa. Vaate jonka hoitaja saa töistä pestynä ja mankeloituna päälle. Kelpais mulle.
En ymmärrä miksi osastonsihteeri ei saisi pitää omia vaatteita ja kynsilakkaa, koska hän ei potilaisiin koske.
Jos osastonhoitaja ja hoitajat ei tunnista oman osaston sihteerinsä kasvoja niin suosittelisin dementian tutkimista heiltä.
Sitten kuitenkin osalla lääkäreistä on omat vaatteet, suojana vain lääkärintakki auki ja he käyvät potilashuoneissa.
Voi luoja. Joistakin lumpuistakin täällä jankataan ja väännetään. Jo on osaston sihteereilläkin ongelmia kerrakseen!
Toisella palstalla valitettiin kun tyksissä ei saa hoitajat autoa ilmaiseksi parkkiin. Kyllä kaikki on niin kovin huonosti.
Osastonsihteerin työpaikkoihin on kauhean pitkä jono. Halukkaita riittää. Kiva olla työkokeilussa sairaalassa, kun tietää että opettelu on turhaa, mutta pakko ettei tule karenssia.
Ihmettelen, että työttömiä ei laiteta työkokeiluun sellaiseen paikkaan mihin oikeasti tarvitaan porukkaa töihin. Nyt kun laitetaan johonkin niin siellä on kiukkuisia ihmisiä selittämässä, että se ja se on tehnyt sijaisuuksia niin ja niin kauan ja tehdään selväksi, että mitään työpaikkaa ei ole mahdollisuutta saada.
Niinpä.
Sitten esim. Saksassa on myös sellainen kuin "FSJ" eli "Freiwilliges Soziales Jahr". Itsekin olen tuon puitteissa ollut nuorena Saksassa töissä. Tuo on sellainen eräänlainen nuorille/nuorille aikuisille suunnattu vapaaehtoistyöohjelma ja töitä on mm. vanhustenhoidossa, sairaaloissa, päiväkodeissa. Ei vaadi alan koulutusta ja työtehtävät on sellaisia avustavia, mitä tehdään oikeiden työntekijöiden apuna. Palkka oli muutama satanen, olisko ollut noin huikeat 300e/kk 2000-luvun alussa + asuntolahuone ja yksi lämmin ateria päivässä sekä muutama Saksan Punaisen Ristin järjestämä koulutusviikko vuoden aikana.
Me auteltiin mm. vanhusten syöttämisessä, päiväviriketoiminnassa, saateltiin eri retkillä, hoidettiin lauantaikahvituksia ja erilaisia juhlia, mm. 100-vuotissynttäreitä, autettiin toimistolla ym. Moni tietysti saattaa nähdä riskejä, kun kouluttamattomat on hommissa, mutta toisaalta nuo oli kyllä sellaisia tehtäviä, mitä normaalijärkiset, luotettavat ja reippaat maalaisjärkiset ihmiset kyllä voi tehdä. Tai ainakin minä ja puolalainen kaveri saatiin paljon kiitosta ja oltiin kuulemma suureksi avuksi. Onhan suomalaisissa vanhainkodeissa ihan vapaaehtoisiakin hommissa. Olen aina ajatellut, että kyllä Suomessakin voisi työttömiä käyttää vastaavissa hommissa apuna julkisella puolella, jos vain vähänkin olisi soveltuvuutta?
Jos työttömiä saa ilmaiseksi niin ketään ei palkata. Miten käy 1,6 miljoonan eläkeläisen asuntojen, kun työikäisiä on vähemmän. Arvottomia ne on, se on selvä.
Työttömillä on lapsia. He joutuvat hakemaan harkinnanvaraista sossusta, kun palkkaa ei makseta.
Vierailija kirjoitti:
Kun saisikin tuon verran. Käteen jää kuukaudessa n. 1600€ ja siinä on jo mukana lapsilisät kahdesta lapsesta sekä kilometrikorvaus oman auton käytöstä.
Töissä hoiva-avustajana yksityisessä kotihoidossa ja työmatka about 40km suunta. Oma auto pakollinen ja sen ylläpitäminen maksaa. Päiväkoti ei todellakaan ole ilmainen ja asuminen sekä ruokakin pitäisi maksaa. Toki puoliso tienaa myös, mutta hänellä käteen jää vielä vähemmän.
Niin ja hoitajat eivät ymmärrä että yksityisella saa vielä vähemmän ja veron maksajat pitäisi heidän korotuksensa kustantaa. Ottakaa yksityisten työehtosopimus niin katsotaan sitten sen jälkeen olisiko työnantajalla varaa palkankorotuksen. Verorahoista ei oteta. Uskokaa jo. Ette tarvitse korotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Työttömillä on lapsia. He joutuvat hakemaan harkinnanvaraista sossusta, kun palkkaa ei makseta.
Lehdessä oli että jos lapsiperheiden vanhemmille ei järjestetä palkkatukitöitä niin sitten he hakevat kaupungin rahoja sossusta ja on pakko myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mikään ei riitä...
Myötätunto kyllä tässä on kunta-alan oikeasti pienituloisten työntekijöiden (siivoojat, keittäjät jne) puolella.
Minulle ei vieläkään ole selvää, miksi hoitajien palkkaa pitäisi nostaa. Välillä kyse on työn vaativuudesta, toisinaan perusteena on 3,5 v kestävä amk-koulutus tai sitten kurjat työolot. Ihan yhtä pitkä ellei pitempikin koulutus on taustalla monella muullakin pienipalkkaisella, yleensä kunta-alan työntekijällä. Kurjiin työoloihin on taas korkeampi palkka huono lääke.
Koulutuksen pituuteen vetoavien olisi hyvä muistaa, että kenellekään ei makseta pelkästä tutkinnosta vaan osaamisesta.
Hoitajilla kuten monien muidenkin alojen työntekijöillä on mahdollista vaurastua, jos tunnutte saavan liian pientä palkkaa. Perustakaa oma firma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mikään ei riitä...
Mut arkistonhoitajat museoihmiset ja kirjastonhoitajat on maistereita ja palkka pyörii siinä 2000e/kk brutto hujakoilla.
Eiku ainii sillä ei ole väliä kun ei ole hoitajien ongelma. (sinällään siis ei ole, mut tän vois huomioida kun siitä koulutuksesta huutelee)
Eli koska johonkin on päätetty ylikouluttaa porukkaa niin hoitajat ei saa vedota koulutukseen. Ei hyvä luoja. Kaikki osaa vahtia tavaroita, kirjoja ja paperia.
Päivän aliarviointi. Tuolla samalla asenteella hoitajat ovat pyllynpesijöitä. Kuitenkin 3,5 v ammattikorkeakoulua varmaan valmistaa muuhunkin, eikö niin? Voisitko kuvitella, että em. aloillakin opetetaan muuta kuin tavaroiden, kirjojen ja paperien vahtimista?
Noilla aloilla on tarpeen todella laaja tietotaito monesta eri asiasta aina säilömisestä symboliikkaan ja vanhoihin teksteihin ja kieliin. Heidän ydintehtävänä ei ylipäänsä ole se vahtiminen vaan säilytys joka on eri asia.
Jos hoitajana ei halua tulla aliarvioiduksi, niin silloin ei pidä sortua tällaiseen aliarviointiin itsekään. Etenkään kun kyseessä on alat, joista harva tietää mitä niillä oikeasti tehdään. Nolottaa joidenkin hoitajien kommentit. Onneksi suuri osa on asiallista väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Saman tasoisella tutkinnolla ja samantyyppisestä työstä maksetaan kaikille ihan samalla tavalla. Terveydenhoitoala AMK, kaikilla sama peruspalkka jne.
Sairaanhoitajien mielestä kaikki muut AMK-tasoiset ammatit on korkeampipalkkaisia kuin heidän sairaanhoitajan työnsä. Totuus on, että saairaanhoitajat ovat yksiä eniten tienaavia lisiensä ansiosta. Kaikki sairaanhoitajat eivät toki myöskään tee vuorotyötä ja silloin heidän palkkansa on tasan sama, kuin muillakin AMK-tutkinnon suorittaneilla terveydenhoitoalalla, jotka tekevät päivätyötä.
Lisäksi VAATIVUUSASTE on SAMA. Monet noista tekevät myös työtä aivan itsenäisesti, vastaanottavat omia potilaita ja ovat myös vastuussa siitä, että potilaat saavat asianmukaista ja oikeaa hoitoa.
Koulutuksen ohella työn luonteella ja vastuulla on merkitystä, sekä yhteiskunnallisella arvostuksella. Pankissa tai kaupassa työskentelevälle amk-tradenomille on ihan ok tienata 2000€/kk. Mutta ihmishengen ollessa kyseessä (esim. Palomiehet, poliisit, hoitajat, lastentarhan työntekijät), heille tulisi maksaa enemmän palkkaa.
Ihmishenki on aina materiaa arvokkaampaa.
En ymmärrä vieläkään mikä peruste on palkankorotuksiin. Joku hoitaja täällä voisi viimeinkin laittaa ne perustelut tänne. Kukaan ei ole sitä vielä tehnyt? Ette varmaan tiedä itsekään miksi lakkoilette? Vai mikä mättää kun ei pystytä perustelemaan vaatimuksia. Koulutus ym ei ole peruste. Hoitajat haloo! Kertokaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mikään ei riitä...
Kuten aikaisemmin todettu, saman tasoisella koulutuksella terveydenhoitoalalla KAIKILLA on sama peruspalkka. Miksi muut AMK-tasoiset terveydenhoitoalla työskentelevät eivät valita?
Anteeksi korjaus, ainakin kätilöillä, ensihoitajilla ja terveydenhoitajilla koulutus on kyllä AMK, mutta heidän opintonsa kestää pidempään kuin sairaanhoitajan. Silti heilläkin sama peruspalkka.
Kätilön ja ensihoitajan opinnot kestävät vuoden pidempään kuin sairaanhoitajan, 4,5 vuotta.
Heidän työnsä muutenkin voisi jo oikeasti sanoa olevan haastavaa ja vastuullista. Ensihoitajan työ voi olla myös vaarallista, kaikenmaailman n*rkkiluolissa joutuvat käymään ja pahoinpitely- ja murhatapauksissa menemään paikalle kun joku voi vielä riehua ties missä mielentilassa. Moneen paikkaa eivät voi mennä ilman poliisia. Kätilökin on ihan oikeasti vastuussa äidin ja lapsen hengestä.
Oletteko kuulleet heidän valittavan? Sama peruspalkka kuin muillakin AMK-tasoisilla terveydenhoitoaloilla. Hekin tekevät myös vuorotyötä ja sillä toki palkka nousee.
Tiesittekö hoitajat että on olemassa eräs sanonta. Menee suurinpiirtein näin: ahneella on p**kanen loppu. Ja toinen sanonta : sitä saa mitä tilaa. Nyt ärsytys teidän alaa kohtaan kasvaa, mitä enemmän luen. Sitä vähemmän olen hoitajien puolella.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vieläkään mikä peruste on palkankorotuksiin. Joku hoitaja täällä voisi viimeinkin laittaa ne perustelut tänne. Kukaan ei ole sitä vielä tehnyt? Ette varmaan tiedä itsekään miksi lakkoilette? Vai mikä mättää kun ei pystytä perustelemaan vaatimuksia. Koulutus ym ei ole peruste. Hoitajat haloo! Kertokaa!
Koulutus, osaaminen, työn vaativuus. Joka alalla palkkaus perustuu tähän. Et tunnu ymmärtävän?
Nykyinen palkka ei vastaa näitä edellämainittuja asioita. Median antama kuva sairaanhoitajan keskipalkasta (3200€) ei ole todellinen. Siihen yltää vain sellaiset, jotka tekevät pelkkää yötä, viikonloppua, tuplavuoroja ja hitosti ylimääräisiä vuoroja. Todellinen tulo on 2500-2800€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen todella monta tuplavuoroa tehnyt viimeisen kolmen kuukauden aikana.
Olis ihan mukavaa että tällekkin alalle saatais työntekijöitä.
Joka ainoassa ketjussa missä yrittäjä sanoo että ei löydä työntekijää, mammat huutaa kurkku suorana että maksa kunnon palkka.
Mä lakkoilen ihan sitä varten että olen väsynyt, raha ei tätä väsymystä korvaa mutta ehkä joku saa siitä motivaatiota tulla takaisin töihin hoitoalalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mikään ei riitä...
Kätilön ja ensihoitajan opinnot kestävät vuoden pidempään kuin sairaanhoitajan, 4,5 vuotta.
Heidän työnsä muutenkin voisi jo oikeasti sanoa olevan haastavaa ja vastuullista. Ensihoitajan työ voi olla myös vaarallista, kaikenmaailman n*rkkiluolissa joutuvat käymään ja pahoinpitely- ja murhatapauksissa menemään paikalle kun joku voi vielä riehua ties missä mielentilassa. Moneen paikkaa eivät voi mennä ilman poliisia. Kätilökin on ihan oikeasti vastuussa äidin ja lapsen hengestä.
Oletteko kuulleet heidän valittavan? Sama peruspalkka kuin muillakin AMK-tasoisilla terveydenhoitoaloilla. Hekin tekevät myös vuorotyötä ja sillä toki palkka nousee.
Samalla tavallahan hekin on lakossa mukana. En ymmärrä pointtiasi. Heillä on myös sairaanhoitajan koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus, osaaminen, työn vaativuus. Joka alalla palkkaus perustuu tähän. Et tunnu ymmärtävän?
Nykyinen palkka ei vastaa näitä edellämainittuja asioita. Median antama kuva sairaanhoitajan keskipalkasta (3200€) ei ole todellinen. Siihen yltää vain sellaiset, jotka tekevät pelkkää yötä, viikonloppua, tuplavuoroja ja hitosti ylimääräisiä vuoroja. Todellinen tulo on 2500-2800€/kk.
Nykyinen palkka vastaa täysin, jopa ylittää tuon "perustelusi" koulutus, vaativuus, osaaminen. Nykytaso riittävä. Kysyin mikä peruste korotuksiin? En saanut vieläkään kunnollista vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö hoitajat että on olemassa eräs sanonta. Menee suurinpiirtein näin: ahneella on p**kanen loppu. Ja toinen sanonta : sitä saa mitä tilaa. Nyt ärsytys teidän alaa kohtaan kasvaa, mitä enemmän luen. Sitä vähemmän olen hoitajien puolella.
Paskanen loppu tässä on jokatapauksessa. Et sinä ole koskaan ollut hoitajien puolella ja tuskin tulet olemaankaan, joten se on mulle aivan sama.
Ja vielä tuohon sanontaan ”sitä saa mitä tilaa” toivon todella että te potilaat saatte sitä mitä tilaatte, sun kohdalla ilmeisesti haluat halpaa työvoimaa ulkomailta, muista silloin oma sananlaskusi ”sitä saa mitä tilaa”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen palkka vastaa täysin, jopa ylittää tuon "perustelusi" koulutus, vaativuus, osaaminen. Nykytaso riittävä. Kysyin mikä peruste korotuksiin? En saanut vieläkään kunnollista vastausta.
Ei tosiaan vastaa. Sen näkee jo siitä että kukaan ei halua hoitoalalle ja työvoimapula on suuri.
Todella moni on lähtenyt ja kohta lähtee loputkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mikään ei riitä...
Peruspalkka on heillä hieman parempi.