"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Minä olen elättänyt itseni tuollaisilla tuloilla jo 20 vuotta. Asuntolaina ja yhtiövastike on kuukaudessa yhteensä 1100 euroa. Ei ole kumppania kuluja jakamassa. Elossa ollaan edelleen.
-AMK, lastensuojelu-
Täälläpäs kerrotaan hirmuisista tuloista ! Koettakaa 827 € / kk ennen kuin vaaditte mitään tai annatte neuvoja taloudenhoidosta.
...pitää osata erottaa tarve ja mieliteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?
Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.
-eri
Psykologi on 5,5 V
Lääkäri 6 V
oot lääkäri! Lääkäri
Välillä tätä palkkakeskustelua en ymmärrä lainkaan. Ystäväni on juuri aloittanut yliopisto-opinnot hyvin työllistävältä alalta, mutta valittelee usein, että alan palkat 3500-4000 euroa on aivan riittämättömiä. Toki palkka on suhteellinen asia, mutta mahtaa olla isot menot, jos nuorelle aikuiselle ei 27-vuotiaana riitä 4000 euron bruttopalkka - ilman lapsia.
Ja itse tässä pärjään yllättävän hyvin 1600 euron nettotuloilla kahden lapsen kanssa :D
"Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?"
Kahdeksan, joukossa myös pari pientä ja ansaitsemme yhteensä tuon 2200 netto.
Miksi noi nomata lasta sitten?
Elatusmaksut verovähennys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aprillia. Jos on kaksi lasta saat elatusmaksut niistä ja lapsilisät päälle joka kuukausi joten valehtelet tulosi. Meillä on aina naiset ja miehet tehnyt työtä ja hoitanut kotinsa kyllä noin suurella palkalla pystyy elämään ja enemmistö pienituloisista saa käteen 1000-1600€ kk ja siitä asumiskulut. Erikoista että myös työttömät pärjää 600€ kk tai eläkeläiset 800-1400€ kk miinus asumiskulut.Ehkä kyse onkin laskutaidon puutteesta ettei osaa laskea edes tulojaan oikein.
Kukaan tuntemistani eläkeläisistä ei tienaa nettona mainitsemaasi 800 - 1400 e/kk, vaan selkeästi enemmän. Itse saa käteen juoka kuukausi 2.200 e, ammattiura oli yliopistokoulutuksen vaativa, ihan tavallinen kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksut verovähennys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aprillia. Jos on kaksi lasta saat elatusmaksut niistä ja lapsilisät päälle joka kuukausi joten valehtelet tulosi. Meillä on aina naiset ja miehet tehnyt työtä ja hoitanut kotinsa kyllä noin suurella palkalla pystyy elämään ja enemmistö pienituloisista saa käteen 1000-1600€ kk ja siitä asumiskulut. Erikoista että myös työttömät pärjää 600€ kk tai eläkeläiset 800-1400€ kk miinus asumiskulut.Ehkä kyse onkin laskutaidon puutteesta ettei osaa laskea edes tulojaan oikein.
Kukaan tuntemistani eläkeläisistä ei tienaa nettona mainitsemaasi 800 - 1400 e/kk, vaan selkeästi enemmän. Itse saa käteen juoka kuukausi 2.200 e, ammattiura oli yliopistokoulutuksen vaativa, ihan tavallinen kuitenkin.
Unohdin mainita, että veroprosenttini on lähes 30 %.
Luxus tulot sulla. Ite pärjään 1300 e mainiosti. Jää säästönkin. Mihin turhuuteen ihmiset oikein lykkää rahojaan. 2 lapsen äiti.
[/quote] Kukaan tuntemistani eläkeläisistä ei tienaa nettona mainitsemaasi 800 - 1400 e/kk, vaan selkeästi enemmän. Itse saa käteen juoka kuukausi 2.200 e, ammattiura oli yliopistokoulutuksen vaativa, ihan tavallinen kuitenkin.[/quote]
Jotkut elävät tiukasti omissa kuplissaan. (Itse saan eläkkeellä n. 1200 e netto, siitä kaikki menot.)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen elättänyt itseni tuollaisilla tuloilla jo 20 vuotta. Asuntolaina ja yhtiövastike on kuukaudessa yhteensä 1100 euroa. Ei ole kumppania kuluja jakamassa. Elossa ollaan edelleen.
-AMK, lastensuojelu-
Siis tuossa on itse hankittuja kulukohteita, joiden hankkiminen vaatii jo rahaa.
Ei ole mikään pakko ottaa asuntolainaa, mutta keskituloiselle se on mahdollista. Työkyvyttömyyseläkkeellä tai työmarkkinatuella ei taida onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.
Hyvin on varaa ostaa vaatteita.
Teltassako asutte ja syötte pettua?
Perintökämppä vai miten teidän asuinkulujen on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.
Hyvin on varaa ostaa vaatteita.Kumpikaan aikuisista ei töissä?
Mieheni tekee pitkää päivää joka päivä, minä pari kertaa viikossa.
Se on tuo valehtelukin sellaista että vaatii jonkinasteista älykkyyttä. eli älä jatka sitä. Et vain osaa..
Jos se sinun mielikuvitusukkosi tekisis pitkää päivää niin johan sen pitäisi näkyä palkassakin...
Taidat olla persu, nehän ovat kovia valehtelemaan...
Sitten tuo ap, onko hänellä muka hyvä palkka? Kuinka helvetin pienituloisia suomalaiset ovat jos tuo on hyvä palkka, kyllähän se tietysti saattaa sosiaalipummista vaikuttaa hyvältä...
Vierailija kirjoitti:
Välillä tätä palkkakeskustelua en ymmärrä lainkaan. Ystäväni on juuri aloittanut yliopisto-opinnot hyvin työllistävältä alalta, mutta valittelee usein, että alan palkat 3500-4000 euroa on aivan riittämättömiä. Toki palkka on suhteellinen asia, mutta mahtaa olla isot menot, jos nuorelle aikuiselle ei 27-vuotiaana riitä 4000 euron bruttopalkka - ilman lapsia.
Ja itse tässä pärjään yllättävän hyvin 1600 euron nettotuloilla kahden lapsen kanssa :D
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot, jos ei ole esim. autoa ja on saanut halvan asunnon kunnalta.
Asuminen ratkaisee millä rahalla tulee toimeen. Minulle jää käteen 2060 e/kk. Siitä jää säästöön reippaasti. Minulla on velaton asunto ja yhtiövastike on 230 e. Autoa ei ole. Jos asuisin vuokralla, tilanne olisi toinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää käteen 1800 € kuussa. Kaksi lasta. Pienellä harkinnalla ostosten kanssa tuo riittää, jää jopa säästöön.
Miksi sairaanhoitajalla pitäisi olla niin iso palkka, että voi reissata ja shoppailla määrättömästi?
Ihan ovat raukat irti todellisuudesta.
Kadehtivat lääkäreiden palkkoja.
Riippuu siitä, missää "valittaja" asuu. Jos Helsingissä, tuosta iso osa menee asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät lisättynä kahdesta lapsesta käteen jäävä osuus onkin jo 2400 euroa.
Ja tähän päälle vielä elatusmaksut mieheltä.
Oli jo laskettu elatusmaksut Kelasta, 167e. Ei sen päälle niitä enää mieheltä tule.
1400e nettona kuussa, pakollisten asumismenojen jälkeen käteen jää 700e josta 300e bensoihin. Hiphei hurraa.