Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
1961/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jepjep.. kirjoitti:

Olen ravintola-alla ja käteen jää  verojen jälkeen noin 3000? Toki se on paljon, mutta joka viikko painan töitä VÄHINTÄÄN 50 tuntia. Uskoakseni tämä palkkaansa valittava hoitaja ei tee edes niin pitkiä vuoroja? Koronavuodet = ravintoloiden pakkosulut ovat myös tuntuneet pahasti omissa tuloissa (2020 menetin yli kymppitonnin) Hoitajille on kuitenkin töitä riittänyt: ja varmasti palkkaakin tulisi enemmän jos joustaisi enemmän. Mielestäni on hölmöä nurista palkastaan jos ei edes ole valmis tekemään pidempiä vuoroja: ´+ vanhemmuus ei ole mikään syy palkankorotukseen.

Oikeasti matalapalkkaisena teen kolmea eri työtä noin 55-65 h viikossa. Verojen, asumisen ja työssäköyntikulujen (auto + bensa + vakuutukset) jälkeen käteen jää 400 - 450 e / kk. Perheessä myös lomautettu matalapalkkainen puoliso sekä teini. Puolison tuloista jää asumisen ja verojen jälkeen 200 - 300 e kk.

Teinillä tuloja mainostenjaosta 10 - 30 e / kk. Soskusta ei saada, koska automenoja ei lasketa menoiksi.

Siitä sitten maksellaan puhelimet, terveys (teinillä kroonisia sairauksia), vaatteet, sähkö, elintarvikkeet, jne.

Että on teillä raasuilla rankkaa.

Nyt kyllä kuulostaa olevan elämänhallinnassa isoja puutteita. Kolme eri työtä ja silti on rahan kanssa tiukkaa?

Vierailija
1962/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOPETA SE RYYPPÄMINEN JA JAA PERSETTÄ NIIN TULEE RAHHOO JOLLA PÄRJÄÄT..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1963/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä toi on pieni netto. Pk seudulla kun maksaa asuminen jo puolet tuosta. Sit vakuutukset, sähköt, ruoat, lääkkeet, puhelin, laskut yms yms... että menoja kyllä riittää vaikkei tuhlailisi.

Vierailija
1964/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen itse opettaja ja suunnilleen saman verran jää käteen kuussa. Helsingissä asutaan perheasunnossa ja kaksi lasta, niin ei tässä mihinkään ylimääräiseen ole varaa. Meillä ei ole autoa, eikä mökkiä ja koko porukalle on ostettu käytetyt polkupyörät. Täällä on aina jotain maalaisia kommentoimassa, kuinka pitäisi ihan hyvin rahan riittää ja itse asutaan perityssä mummonmökissä ilmaiseksi.

Vierailija
1965/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat tarvitsevat oman talouden hoitoon koulutusta. Omassa suvussani on paljon sairaanhoitajia. Lähes jokainen on jatkuvasti pa. Minulla on nettopalkka 2060 e/kk. Pärjään sillä hyvin ja säästöönkin jää. Kahdella lapsella saa olla yksi maksullinen harrastus. Asiat pitää hoitaa niin että rahaa jää puskuriksi.

Vierailija
1966/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nettopalkka 1500 € 30 vuoden kokemuksella 10 vuoden koulutuksella, ja minulla on 10 pientä lasta ja 10 isoa lasta. Hyvin riittää rahat. 

Vierailija
1967/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras bruttopalkka jonka olen koskaan saanut on 1500 € kuussa - nykyään brutto on 1000 € / kk. Työurani alkoi 1981. Elämä mukautuu vuosien/vuosikymmenien kuluessa vallitsevaan tulotasoon. Asiat voisivat olla huonomminkin :o)

Vierailija
1968/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahaa riittää ruokaan, ei saa valittaa.

Vierailija
1969/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös aika paljon merkkaa että missäpäin maata asuu ja miten rahat riittää siihen asumiseen

Vierailija
1970/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta 10 vuoden työuran jälkeen mun nettopalkka on nyt 2045€ kuussa. Joskus se oli alle 1500€. Monen monta kertaa asia on suututtanut ja vituttanut suunnattomasti. Työpaikalla on ollut ihmisiä jotka ovat suurinpiirtein maanneet sohvalla tai tehneet jotain täysin tyhjänpäiväistä monet kerrat samaan aikaan kun itse olen raatanut niska limassa pienen palkan eteen. Nämä laiskottelijat taas ovat tienanneet moninkertaisesti enemmän. Monet eivät usko, mutta totta se on. Kyseinen yritys ei ollut pörssiyhtiö vaan vetelehtimisen salli erikoinen johtoporras, jota ei oikeastaan kiinnostanut mitä yrityksen se puoli teki. Tulos oli plus miinus nolla ja sen takia tuota yritystä ei enää olekaan olemassa.

Vierailija
1971/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olen itse opettaja ja suunnilleen saman verran jää käteen kuussa. Helsingissä asutaan perheasunnossa ja kaksi lasta, niin ei tässä mihinkään ylimääräiseen ole varaa. Meillä ei ole autoa, eikä mökkiä ja koko porukalle on ostettu käytetyt polkupyörät. Täällä on aina jotain maalaisia kommentoimassa, kuinka pitäisi ihan hyvin rahan riittää ja itse asutaan perityssä mummonmökissä ilmaiseksi.

hyvä esimerkki näistä maalaisista on mun nykyisen naisystävän ystäväparikunta kemistä ja teinistä asti yhdessä . kummatkin on syntynyt 70-luvun alkupuolella kemissä, peruskoulut ja amikset käyty kemissä , duunit ollu kemissä ja asuttu koko elämä kemissä perityssä omakoti talossa. tyyppi esimerkkejä siitä jotka ei tajua pätkääkään tässä tapauksessa pk-seudun ja kemin eroja asuin/elinkustannuksissa."miksi asutte vuokralla siellä espoossa eikös olis jo aika hommaa ok-talo" tyylisiä läpätystä...eiiiiiiiis

Vierailija
1972/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jotain maalaisia", kertoo susta kaiken.

Vierailija
1973/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella samaa mieltä.

Hoitajat eivät ole kertoneet bruttotienistejään, joten luottamusta ei ole.

Julkisten palvelujen rahoittamiseen tarvitaan verotuloja. Olisi arvokasta osallistua verojen maksuun, jotta yhteiskunnan heikoimmista voidaan pitää huolta.

Vierailija
1974/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on netto 2600€ ja tiukkaa tekee.

Vierailija
1975/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on luettu liikaa paperimiesten palkoista, hoitajille kuuluu työnkuvaa vastaava palkka. Olkoon se sitten tuo 2200€. Joo rankkaa siellä töissä varmasti on, sitä ei kukaan kiellä mutta niin on monella muullakin alalla. Sen kanssa on vaan tultava toimeen.

Vierailija
1976/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?

Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.

-eri

Mitä ihmeen työtä teet? Minä olen duunari 2 viikon koulutuksella alalle ja käteen jää 2400e kk.

Sama täällä,vuosi aikuiskoulutusta. Lähtöpalkka oli 2400e brutto,kahdessa vuodessa nousi 3000euroon. Ei ylitöitä kuin n.5-8h kuukaudessa,ei vuorolisiä. Tosin teen joskus työkaverinkin hommia kun on laiska paska,turhaan valittaa ettei hänen palkka nouse kun tauoilla viihtyy parikin tuntia päivässä.

Vierailija
1977/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita paikkakuntia kuin Helsinki, jonne voisi muuttaa?

Siellä kun kuuluu olevan kallista asua. Kämpät voi maksaa pienemmillä paikkakunnilla kolmasosan mitä stadissa.

Mutta ei oo oopperaa joten...?

Vierailija
1978/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullapa jää käteen 1800 euroa kuukaudessa, 20 tunnin työviikot ja vuokra alle 300 euroa. Yleinen asumistuki ja soviteltu päiväraha ovat taikaseiniä kun sopivasti kikkailee työsopparit pitkin vuotta.

Vierailija
1979/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitaja olen koulutukselta eli 3v Kähäri opintoja takana. Tienaan 2070e yksityisellä josta lähtee verot. Mies on työtön ja meillä kaksi lasta. Pärjätään ihan ok. Kun mies saa töitä on aika luksus tilanne koska voimm hyvin jatkaa menoa tällä miten nyt ja kaikki ylimääräinen sitten säästöön.

Vierailija
1980/2121 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.

Hyvin on varaa ostaa vaatteita.

Jaahas tarkoititko että molempien vanhempien käteenjäävä tulo on yht. 2000 /kk. Mikähän se bruttopalkka teilläkummallakin. Asutteko vuokralla jossain perähikiällä ja vuokra 100e/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme