"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Ajat ovat niin eri, kuin silloin, kun olin vst tilanteessa.
Itse asuin kotona lukion ja kauppiksen. Kauppiksessa nostin opintolainaa ja laitoin sen aspiin. Pääsin Helsinkiin töihin, asuin edelleen vanhemmilla ja etsin asuntoa.
Ostin asunnon, Helsingistä.
Tapasin miehen, ostimme isomman asunnon.
Nyt muutetaan pois kotoa jo lukiolaisena.
Kyllä jotain on oahasti pielessä oman talouden hoidissa jos tuo raha ei riitä toimeentuloksi kuukaudessa vaikka asuisi pääkaupunkiseudulla.
Mulla palkka n. 1900e, siihen päälle Kelasta hoitorahaa n. 150e. Tästä opintolainanlyhennys n. 250e/kk, työmatkat 200e/kk, lapsen päivähoito 190e/kk. Jos autolla haluaa käydä muuallakin kuin töissä, menee toki taas bensaan rahaa. Täällä ei ole julkista liikennettä. Nyt auton ilmastointihuolto 100e, kytkimenvaihto osineen 500e-600e. Ruokaa myös pitää ostaa sekä vaatteita ja hygieniatarvikkeita. Onneksi mies maksaa vuokran. Työttömänä jopa harrastin jotain, nyt menee rahat ilman harrastuksia. Tietysti inflaatio ollut aika kova myös ihan vain yhden vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ovat perustelleet tätä mm sillä että pelastavat ihmishenkiä, joten korvaus siitä on naurettavan pieni.
Jos tähän vedotaan, vain taivas on rajana mitä voi pyytää.
Samoin poliisit ja pelastajat voivat vedota samaan.
mikäs lääkärien virka on jos hoitsut ne henget pelastaa?
Mulle kilahti eilen varmaan jotain 2600€ tilille. Tosin en edes muistanut kun rahaa on niin paljon ettei tiedä mitä sillä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotain on oahasti pielessä oman talouden hoidissa jos tuo raha ei riitä toimeentuloksi kuukaudessa vaikka asuisi pääkaupunkiseudulla.
Mitä on pielessä?
Vuokra 1000€(1aik. 2 teiniä)
Sähkö, vesi ja netti 60€
Puhelin 75€ (3 ihm.)
Bussikortti kaikille 165€
Ruoka 500€
Hygienia ja vaatteet 300€
Loput 100€ menee kesälomareissuihin, synttäreihin, jouluun, uuteenvuoteen, pääsiäiseen vappuun. Eikä edes riitä. Välillä nipistän ruokarahoista säästöön. Sähkö ja vesimaksun nousevat taas, sekö ruokakaupasta saa vähemmän ruokaa kuin ennen.
Teinit saavat isältään elastusmaksun omaan käyttöön.
Eli kyllä raha riittää just ja just mutta pitää kyllä tarkkaan katsoa mihin sen kuluttaa.
2200 olis unelma! Harmi ettei pää kestä töitä väärällä alalla, muuten olisin voinut ryhtyä hoitajaksi..
Ymmärrän täydellisesti. Itse olen kolmen lapsen yh Helsingissä. Saan käteen 4800 euroa/kk ja tiukkaa tekee, asuminen Helsingissä niin kallista. Asumiseen (asuntolainan lyhennys, vastike, sähkölämmitys) menee 2500 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?
Joo taitaa olla nyt sinkut huutelemassa kyllähän tuo sinkulle riittää. Lapsiperheessä ei mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo taitaa olla nyt sinkut huutelemassa kyllähän tuo sinkulle riittää. Lapsiperheessä ei mitenkään.
No meillä 4 hengen perheessä nettotulot yhteensä 2000e.
Pakko riittää kun enempää ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.
Hyvin on varaa ostaa vaatteita.
Asuminen ilmaista? Nelihenkinen perhe tarvitsee 4h+k asunnon. Asumismenoihin menee tuosta jo leijonanosa. Täyttä kusetusta toi juttusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on varaa ostaa vaatteita.Asuminen ilmaista? Nelihenkinen perhe tarvitsee 4h+k asunnon. Asumismenoihin menee tuosta jo leijonanosa. Täyttä kusetusta toi juttusi.
Meillä on 5 huonetta ja keittiö.
Mitäs kusetusta se on kun talo on maksettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.
-eri
Juuri näin!
Tottakai jokainen haluaisi tienata väh.10.000 €/kk; se ei taida olla vain mahdollista. Pandemia on varmasti osittain vaikuttanut siihen, että hoitajat kuvittelevat olevansa nyt jotain "yli-ihmisiä!"
Minun tulot oli ennen työttömyyttä 1500 euroa ja elän loistavasti ja rahaa jää säästöönkin. Kävimme juuri lomalla etelässä tyttöystävän kanssa. Säästän joka kuukausi 200 euroa pahan päivän varalle kuten lomaan. Samoin tyttöystävä. Työttömänänkin pärjään loistavasti 930 eurolla josta vuokran osuus on 200 eikä tarvii tinkiä mistään. Tyttöystävä maksaa vuokraa saman verran. Asumme yksiössä.
Siinähän nyt sitten miettivät miten saavat hoitajia alalle. Moni uusi hyvinvointi-alueen johtaja on myöntänyt, että työolot ovat karmeat. Asia on ollut tiedossa 20-vuotta, mutta mitään ei ole tehty.
Ehkä kohta tehdään.
Vierailija kirjoitti:
mikäs lääkärien virka on jos hoitsut ne henget pelastaa?
Hoitsuhan on se, jonka pitää tietää koska on aika kutsua lääkäri. Itse makasin leikkauksen jälkeen sängyssä. Voin omasta mielestäni ihan ok, mutta hoitsu tunnisti sisäisen verenvuodon, kutsui lääkärin ja siten pelasti henkeni. Lääkärit käy yleensä sairaalassa vain aamukierroilla osastoilla. 23.5 tuntia vuorokaudessa olet vuodepotilaana hoitsun armoilla.
Riippuu siitä missä asuu ja mitä harrastuksia tai menoja suo itselleen ja lapsilleen. Meidän entisellä minikaksiolla, jossa minikeittokomero Helsingissä olisi saanut Oulusta valtavan omakotitalon ja Torniosta palatsin.
Elätin lapseni yksinhuoltajana ja oli päivän selvää alusta asti, että harrastaa saa mitä vain. Onneksi poikani ei valinnut jääkiekkoa tai laskettelua vaan jotain paljon halvempaa.
Jos perhe asuu kehä kolmosen ulkopuolella ja lapsille ei sallita kuin halpoja harrastuksia, tuo on ruhtinaallinen korvaus. Jos taas haluaa tehdä jotain muutakin kuin fillaroida ja katsoa telkkaria, se ei riitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on varaa ostaa vaatteita.
Ihmettelen kyllä. Itse kun olin samassa tilanteessa pärjättiin kyllä, mutta ei voinut sanoa että "hyvin" oli varaa ostaa vaatteita. Pärjättiin mutta jos tuli jotakin yllättävää kuten vaikka jokin suurempi autoremppa niin kyllä sai tinkiä ja taiteilla.
Hoitajat ovat perustelleet tätä mm sillä että pelastavat ihmishenkiä, joten korvaus siitä on naurettavan pieni.