Nelikymppisenä lääkikseen?
Jos sinulla olisi realistiset mahdollisuudet päästä lääkikseen, hakisitko?
Nelikymppisellä olisi vielä valmistuessaan työuraa jäljellä 20+ vuotta. Työllistyminenkin olisi lähes 100% varmaa, varsinkin jos työ terveyskeskuksessa kelpaa.
Kommentit (20)
Ei kiinnosta lääkärin ammatti. Potilastyötä en varsinkaan jaksaisi. Olen tyytyväinen nykyiseen ammattiini, töitä riittää ja palkkakin on riittävän hyvä.
En hakisi, koska en haluaisi olla lääkäri. Iällä ei ole merkitystä.
Älytön ajatuskin, toivottavasti missään ei ole mahdollista päästä lääkikseen opiskelemaan noin vanhana.
Loistava ajatus. Kannatan. Itsekin tein toisen maisterin nelikymppisenä.
En enää 40 vuotiaana lähtisi hakemaan väkipakolla.
No yhteiskunnallisesta näkökulmasta katsottuna, kyllä siinä aika paljon veronmaksajalle tulee nettotappiota. Lääkis on kallis koulu. Et ehdi tienata niitä koko työurasi aikana takaisin millään verorahoilla, varsinkin jos työpaikka on vielä julkisella.
Mun kaveri teki niin. Maksaa itse koulunsa ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
No yhteiskunnallisesta näkökulmasta katsottuna, kyllä siinä aika paljon veronmaksajalle tulee nettotappiota. Lääkis on kallis koulu. Et ehdi tienata niitä koko työurasi aikana takaisin millään verorahoilla, varsinkin jos työpaikka on vielä julkisella.
Huono argumentti, siitä 20 vuodesta tulee n. 500 000€ veroina valtiolle. Harva tienaa missään muussa ammatissa 6000€/kk sekin on käytännössä lähtöpalkka julkisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono argumentti, siitä 20 vuodesta tulee n. 500 000€ veroina valtiolle. Harva tienaa missään muussa ammatissa 6000€/kk sekin on käytännössä lähtöpalkka julkisella puolella.
Lisänä vielä se näkökulma, että terveyskeskuslääkärit nimenomaan tekevät yhteiskunnan kannalta tärkeää työtä.
Mä lähtisin. Sain myöhäisherätyksen ja haluaisin lääkäriksi. Parhaillaan mietin miten toteuttaisi pääsykokeisiin lukemista. Se hidastaa kun tietää, että kuinka vaikeaa on päästä, vaikka paljon lukisi. Ja kaikki lukuaika on sitten palkkatyöstä ja perheeltä pois.
Joissakin tapauksissa koulutukseen on olemassa yläikäraja, en tiedä tästä. Muuten voisi hyvinkin olla etua siitä, että on aikuinen ja lapsetkin jo tehty.
Vierailija kirjoitti:
Mä lähtisin. Sain myöhäisherätyksen ja haluaisin lääkäriksi. Parhaillaan mietin miten toteuttaisi pääsykokeisiin lukemista. Se hidastaa kun tietää, että kuinka vaikeaa on päästä, vaikka paljon lukisi. Ja kaikki lukuaika on sitten palkkatyöstä ja perheeltä pois.
Ainakin joissakin muissa maissa sisään otetaan huomattavasti suurempia prosenttimääriä hakijoista. Ja pääsykokeetkin on suppeampi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin joissakin muissa maissa sisään otetaan huomattavasti suurempia prosenttimääriä hakijoista. Ja pääsykokeetkin on suppeampi juttu.
Perheellisenä vähän hankala toteuttaa.
Kurssikaveri oli yli 50 v. Psykiatriksi päätyi ja pitkän uran teki.
Vierailija kirjoitti:
Yritin, en päässyt.
Kuinka paljon opiskelit ja kuinka lähelle pääsit?
Musta hienoa, että olet yrittänyt! Pahempi olisi vanhana harmitella, kun ei edes yrittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Älytön ajatuskin, toivottavasti missään ei ole mahdollista päästä lääkikseen opiskelemaan noin vanhana.
Toki monessakin paikassa on, ja onneksi on. Esimerkiksi Latviassa nimenomaan arvostetaan vanhempia opiskelijoita, koska osoittaa melkoista motivaatiota ja myös taloudellista satsausta lähteä ulkomaille opiskelemaan pitkää tutkintoa parikymppisten joukkoon.
Olen lääkäri, enkä suosittelisi nelikymppiselle opintoja lääkiksessä. Opiskelu soveltuu opetusotteeltaan parhaiten nuorille, joilla ole muita rasitteita eikä ehkä liikaa elämänkokemustakaan. Lääkiksessä opiskelu ei ole erityisen tyylikästä eikä mitenkään yleissivistävää. Jos on jo sosiaalistunut aikuiseksi ja johonkin muuhun ammattiin, lääketieteen opinnot ja erityisesti sairaalamaailma voivat näyttäytyä perin arkipäiväisinä ja herättää kysymyksiä, joihin ei opetuksesta saa vastauksia.
Olen ajatellut mennä vielä kuusikymppisenä, joten nelikymppinen on vielä nuori.